ایا نیروهای امریکائی میتوانند تاج وتخت بن سلمان را حفظ کنند؟

 

باردیگر رئیس جمهوری امریکا اعلام کرد  نیروهای مازاد بسیاری را در پی حمله ۱۴ اکتبر به تاسیسات نفتی آرامکو به عربستان اعزام خواهد کرد. دونالد ترامپ نیز فاش کرد، عربستان موافقت کرده تا در ازای اعزام نیروهای آمریکایی به منطقه هزینه آن را متقبل شود.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان معتقد است که با اعزام نیروهای امریکائی به عربستان بقای حکومت خودرا تضمین خواهد کرد از اینرو درخواست ارسال نیرو از  امریکا به عربستان را مطرح کرده ورئیس جمهوری امریکا نیز با ارسال نیرو به عربستان موافقت کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا علیرغم مخالفت اعضای کنگره به ارسال اسلحه ونیرو به عربستان ادامه می دهد ومعتقد است بن سلمان بهترین رهبر عرب است که حکومت خودرا مدیون حمایت نیروهای امریکائی می داند.

 رئیس‌جمهوری آمریکا در ازای ارسال نیرو وتجهیزات به عربستان بهای انرا مطالبه کرده است  وگفته است : درخواست من از عربستان این است که در مقابل همه آنچه انجام می‌دهیم پول پرداخت کند. این در وهله اول است… اکنون عربستان موافقت کرده در ازای هر آنچه انجام می‌دهیم به ما هزینه بپردازد، ما این را می‌پسندیم.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه (۱۱ اکتبر) تصمیم کشورش را ازبابت اعزام ۳۰۰۰ نیروی آمریکایی به عربستان به درخواست محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی اعلام کرد.

اسپر در کنفرانس خبری با مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: من با بن‌سلمان که درخواست مساعدت بیشتر از ما در زمینه برقراری امنیت در منطقه کرده بود، صحبت کردم.

وزیر دفاع آمریکا از هم‌پیمانان به خصوص اروپا خواست “برای دفاع از منطقه” به تلاش‌های واشنگتن بپیوندند.

بر اساس بیانیه پنتاگون – وزارت دفاع آمریکا – دو سامانه جدید موشک‌های پاتریوت، یک سیستم اختلال موشکی تاد، دو اسکادران جنگنده هوایی و یک واحد تجسس هوایی، از جمله تجهیزاتی است که برای کمک به عربستان به این کشور اعزام خواهند شد.

تاکنون امریکا تعداد نیروهایش را در منطقه تحت پوشش “فرماندهی مرکزی” که شامل خاورمیانه می‌شود به حدود ۱۴ هزار تن افزایش داده است.

در ماه سپتامبر نیز آمریکا بعد از حمله به تاسیسات آرامکو، ۲۰۰ نیروی نظامی را به همراه موشک‌های پاتریوت به عربستان اعزام کرد.

به گفته ناظران محمد بن سلمان اینک با مخالفت اعضای خانواده سلطنتی وارتش مواجه است وبرای مقابله با این مخالفت ها مجبور است از دونالد ترامپ نیرو واسلحه درخواست کند.

ولیعهد عربستان که هنوز نتوانسته قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی را از خود دور کند سعی می کند با دادن رشوه  مسئله قتل خاشقچی را از اذهان افکار عمومی جهان پاک کند .

اینک ولیعهد عربستان با تبعات جنگ یمن  وقتل خاشقچی روبرو است وپس از گذشت یکسال از قتل خاشقچی نتوانسته این مسئله را از افکار عمومی جهان دور کند.

محمد بن سلمان پس از قریب چهار سال ونیم از تجاوز به یمن اینک مستاصل شده ودنبال راه حل فوری وهمه جانبه است و تلاش می کند از ایران جهت کمک به حل مسئله یمن کمک بگیرد ومسلما موضع ایران در این میان روشن است وسخنگوی دولت اعلام کرد که بهترین راه برای حل بحران یمن مذاکره با انصار الله ومردم یمن است.

اکنون این سوال مطرح است :ایا محمد بن سلمان وارد مذاکره مستقیم با انصار الله می شود یا همچنان به جنگ بی حاصل خود علیه مردم یمن ادامه خواهد داد.

مسلما محمد بن سلمان روزی به عقل خواهد امد ومجبور خواهد شد برای جلوگیری از نابودشدن  نیروهایش بدون قید وشرط نیروهای خودرا  از یمن خارج وشکست خودرا بپذیرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *