عربستان سعودی پناهگاه رئیس جمهوری مخلوع ودیکتاتور سابق تونس

  «زین‌العبادین بن‌علی»، رئیس جمهور مخلوع و دیکتاتور سابق تونس پس از بیماری طولانی روز پنجشنبه در یکی از بیمارستان‌های سعودی درگذشت .

زين العابدين بن علي»  پس از آغاز انقلاب مردمي در تونس در ۱۴ ژانويه سال ۲۰۱۱ و پس از ۲۳ سال حكومت ،ناچار شد از كشور خارج ودر شهر جده عربستان زندگي كند.

زين العابدين بن علي ۱۴ ژانويه ۲۰۱۱ميلادي و پس از يك ماه تظاهرات مخالفان كه بشدت سركوب مي شد،همراه با همسرش ‘ ليلي الطرابلسي ‘و دخترشان’ حليمه’ و پسرشان ‘ محمد زين العابدين’ ، قدرت را رها كرد و به عربستان گريخت.
نسرين ديگر دختر بن علي از ليلي،همراه با ‘صخر الماطري ‘همسر تاجرش ابتدا به قطر و سپس به جزاير سيسيل رفت و از سال ۲۰۱۲ميلادي تاكنون در آنجا به سر مي برد.
پايگاه الصدي افزود: از زمان نقل مكان بن علي به عربستان، به ندرت اطلاعاتي از وي منتشر مي شود و وكيل لبناني اش تنها در پاسخ به برخي گزارش ها، بيانيه هايي صادر مي كند در حالي كه به هيچ وجه اطلاعاتي در خصوص روش زندگي و منابع مالي براي تامين هزينه هاي زندگي وي وجود ندارد.
اكرم عازوري وكيل لبناني رئيس جمهوري مخلوع تونس در اين باره گفت:بن علي تمايل ندارد هيچ گونه اطلاعاتي در خصوص جزئيات زندگي اش در جده منتشر شود.
بن علي در سال ۲۰۱۱ روش فرار خود را از طريق وكيلش بيان كرد و ادعا كرد قرباني توطئه اي از جانب ژنرال ‘علي السرياطي’مسئول حفاظتش شده است ؛ بنا بر گفته وي، او آن زمان به بن علي گفته است كه تهديدهايي مبني بر ترور او وجود دارد و او بود كه سبب شد بن علي همراه با خانواده اش به محل امني نقل مكان كند و سپس او مانع بازگشت رئيس جمهوري به تونس شد.
بن علي ادعا مي كند كه به هيچ وجه’ دستور استفاده از گلوله جنگي ضد تظاهرات كنندگان را نداده است’ و اين در حالي است كه بنا بر آمارهاي رسمي ،در جريان سركوب انقلاب تونس ضدحكومت بن علي، ۳۳۸نفر كشته شدند.
اين پايگاه خبري تونسي نوشت: از آن زمان تاكنون، تصاوير بسيار كمي از زين العابدين بن علي در صفحه هاي شخصي فرزندانش در اينستاگرام منتشر شده و در ماه اوت ۲۰۱۳تصويري از وي با لباس خواب در يكي از صفحات شبكه اجتماعي كه اكنون موجود نيست، منتشر شد.
يك سال پيش از اين’ ليلي الطرابلسي’ همسر بن علي كتابي تحت عنوان’حقيقتي ‘ (واقعيت ما) منتشر كرد و در اين كتاب اتهام هاي وارد شده به خود و همسرش و ديكتاتور بودن نظام سابق را رد كرد .در اين كتاب براي نخستين بار تصويري از بن علي با لبخند با موهاي سياه رنگ شده همراه با ليلي طرابلسي با حجاب منتشر شد و اينگونه آن ها شايعه طلاق خود را تكذيب كردند.
ليلي طرابلسي پس از آن در مصاحبه با يك روزنامه فرانسوي از طريق اسكايپ، ابتلاي بن علي به بيماري مزمن را تكذيب كرد و اين در حالي بود كه پيش از اين شايعاتي مبني به كما رفتن بن علي وجود داشت.
زين العابدين بن علي و همسرش در سال ۲۰۱۱ميلادي در حكمي غيابي به اتهام اختلاس به ۳۵ سال زندان محكوم شدند و پس از آن نيز وي دوبار به اتهام سركوب تظاهرات مخالفان به حبس ابد محكوم شد و همچنين احكام ديگري ضد وي و همسرش در پرونده ها ي ديگر در دادگاه هاي تونس به اتهام فساد مالي صادر شده است.
‘غزوة’ ،’درصاف’ و’سيرين’ ديگر دختران بن علي ازهمسر اولش ‘ نعيمه الكافي’ اكنون در تونس زندگي مي كنند.
مقام هاي تونسي بارها خواستار استرداد بن علي از عربستان و محاكمه وي شده اند اما هيچ گاه اين خواسته آن ها مورد قبول مقام هاي رياض واقع نشده است.
منبع : ارنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *