مندرجات مطبوعات ورسانه های عرب وخاورمیانه

حساب‌های بانکی نیروهای واکنش سریع سودان بلوکه شد

رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان با صدور دستوری حساب‌های نیروهای واکنش سریع و شرکت‌هایش در تمامی بانک‌ها در سودان و شعبه‌هایش در خارج را بلوکه کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، در بیانیه شورای حاکمیت انتقالی در فیسبوک آمده است: عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت انتقالی و فرمانده کل نیروهای مسلح سودان دستوری را مبنی بر بلوکه کردن حساب‌های نیروهای شورشی واکنش سریع و شرکت‌هایش در تمامی بانک‌های سودان و شعبه‌هایش در خارج از کشور صادر کرد.

البرهان همچنین امروز یکشنبه با صدور دستوری حسین یحیی جنقول، رئیس بانک مرکزی سودان را برکنار و برعی الصدیق علی احمد را به جای وی در این سمت تعیین کرد.

انتهای پیام

برگزاری تظاهرات گسترده حمایت از فلسطین در لندن 

برگزاری تظاهرات گسترده حمایت از فلسطین در لندن + فیلم

تظاهرات گسترده مردمی در حمایت از مردم فلسطین و محکوم کردن تجاوزهای رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم نوار غزه در شهر لندن در حال برگزاری است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، تظاهرات گسترده‌ای هم اکنون در حمایت از فلسطینیان مظلوم در شهر لندن پایتخت انگلیس در حال برگزاری است.

بر اساس اعلام این رسانه، تظاهرکنندگان در این تظاهرات شعارهایی را در محکومیت تجاوز رژیم اشغالگر قدس به مردم مظلوم غزه سر داده و به سوی مرکز لندن در حرکت هستند.

معترضان به اشغالگری و تجاوز رژیم صهیونیستی یک‌صدا فریاد می‌زنند: اسرائیل تروریست است، آپارتادی اسرائیل را متوقف کنید، فلسطین باید آزاد شود.

 

تظاهرات در پاریس در حمایت از مردم فلسطین

مردم فرانسه روز شنبه در حمایت از مردم فلسطین که تحت حملات و تجاوز رژیم صهیونیستی قرار دارند، تظاهرات کردند.

فیلم| تظاهرات در پاریس در حمایت از مردم فلسطین

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، صدها نفر روز شنبه در پاریس، پایتخت فرانسه در همبستگی با مردم فلسطین تظاهرات کردند.

مردم فرانسه این تظاهرات را در اعتراض به تجاورهای رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و بقیه سرزمین‌های فلسطینی برگزار کردند.

حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف نوارغزه از بامداد روز سه‌شنبه  (۹ می) تا به امروز (شنبه، ۱۳ می) برای پنجمین روز متوالی ادامه دارد.

بامداد سه‌شنبه، (۹ می) بود که ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که عملیات نظامی جدیدی با نام «الدرع و السهم» (سپر و پیکان)، را علیه نوار غزه آغاز کرده و حملات به مواضع جنبش مقاومت جهاد اسلامی برای سه روز ادامه خواهد داشت.

در دومین روز تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین از آغاز عملیات«ثأر الاحرار» (انتقام آزادگان) خبر داد و پاسخ راکتی و موشکی مقاومت آغاز شد و تا هنگام تنظیم این خبر ادامه داد.

بر اساس جدیدترین آمار از شمار قربانیان فلسطینی در دور جدید تجاوز صهیونیست‌ها به نوار غزه، ۳۳ نفر شهید و ۱۴۷ نفر مجروح شده‌اند.

برخی منابع رسانه‌ای اعلام کردند که بر اثر حملات راکتی مقاومت، فرودگاه بن گوریون از کار افتاد.

فرودگاه بن‌گوریون که به یاد «دیوید بن گوریون» نخستین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به این نام معروف است، بزرگ‌ترین فرودگاه بین‌المللی رژیم صهیونیستی است که در حومه شهر لد و در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی تل‌آویو قرار دارد.

پایان پیام/.

 

 

گفتنی است که امروز شنبه پنجمین روز مقابله بی امان نیروهای مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی است. این در حالیست که گروه‌های مقاومت فلسطین پیشتر هم اعلام کردند که جریان مقابله با تهدیدهای اشغالگران قدس تا رفع تهدیدهای این رژیم و تجاوزگری‌های آن علیه مردم ادامه خواهد داشت.

 

کد خبر ۵۷۷۸۹۰۸

وب‌سایت «اسرار عربی» فاش کرد :

موسسه «مومنون بلا حدود» مرکز مطالعاتی یا سازمان جاسوسی امارات

یک وبسایت عربی نوشت، اسناد درز یافته از سرویس امنیت دولتی امارات نشان می دهد که موسسه «مومنون بلا حدود» در ظاهر مرکزی پژوهشی درباره اسلام است؛ اما در واقع سازمانی جاسوسی برای ابوظبی است که در خاورمیانه و شمال آفریقا فعالیت می‌کند.

«مومنون بلا حدود» مرکز مطالعاتی یا سازمان جاسوسی امارات

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، آنچه اسناد درز یافته از سرویس امنیت دولتی امارات عربی متحده خوانده شده، نشان می‌دهد، امارات عربی متحده یک سازمان دینی عربی فعال در چندین کشور تأسیس کرده است، اما هدف واقعی آن آشکار نیست، چون معلوم شده که این سازمان به عنوان یک نهاد سیاسی برای انتشار ایده‌ها و برنامه‌های ابوظبی از طریق بهره‌برداری از دین اسلام در این زمینه فعالیت می‌کند.

وب‌سایت «اسرار عربی» با بیان مطلب فوق نوشت که مدارک منتشر شده نشان می‌دهد که سرویس امنیتی امارات عربی متحده، بنیانگذار و حامی مالی بنیاد «مومنون بلا حدود» است که تاسیس آن به ماه مه ۲۰۱۳ بازمی‌گردد و رباط،  پایتخت مغرب را مقر اصلی خود قرار داده است؛ اما همزمان به طور اساسی در کشورهای تونس، اردن، مصر، سوریه، یمن و شماری دیگر از کشورهای عربی فعالیت می‌کند و اهداف واقعی این موسسه بر اساس آنچه اسناد نشان می‌دهد کاملا با اهداف اعلام شده آن مغایر است.

بر اساس آنچه در سایت اینترنتی «بنیاد مومنان بدون مرز»  آمده هدف از تاسیس موسسه مذکور این است که «با ایجاد فرصت و محیط مناسب و ارائه حمایت از طیف وسیعی از خط مشی‌های  فکری و فرهنگی مبتنی بر ماهیت علمی و عقلانی، زمینه همکاری و تشریک مساعی آنها به منظور تقویت مطالعات و بررسی‌های  انتقادی و تحلیلی در خصوص میراث دینی ما فراهم شود».

این موسسه توسط «محمد العانی»، یک محقق سوری اداره می‌شود، در حالی که تعدادی از کشورهای مغرب، تونسی و اردن هم با او کار می‌کنند، از جمله «بسام الجمل» که  رئیس بنیاد امور مذهبی تونس است.

یکی از اسناد نشان می‌دهد که سازمان امنیت ملی امارات متحده عربی ۲۰ میلیون درهم (معادل  ۵٫۴۴ میلیون دلار آمریکا) را برای تأمین مالی بنیاد مومنان بدون مرز اختصاص داده است و تا اواسط سال ۲۰۱۷ مبلغ صرف شده برای این موسسه ۳٫۷۵ میلیون درهم یعنی دقیقا یک میلیون دلار بوده است.

سند به دست آمده توسط وب سایت «اسرار عربی» نشان می‌دهد که دستگاه امنیتی امارات متحده عربی برای تزریق بیشتر پول به این موسسه آماده می‌شود که در دستور کار برنامه‌های سیاست خارجی امارات قرار دارد.

این سند همچنین نشان می‌دهد که سازمان مومنان بدون مرز دارای تعدادی از موسسات بومی برادر است که در بیش از یک کشور کار می‌کنند، از جمله بنیاد  «دال» که یک موسسه تولید هنری در مصر است، موسسه «غرناطه» ،(گرانادا) در اسپانیا و یک انتشاراتی در لبنان که مسئول انتشار کتاب‌ها، مطبوعات و پژوهش‌هایی متعلق به افراد عضو سازمان مومنان بدون مرز است.

این سند نشان می‌دهد که اهداف واقعی «مؤمنون بلا حدود»  با آنچه در وب‌سایت آن تبلیغ شده یا آنچه به مهمانان، شرکت کنندگان و محققان اعلام می شود، هیچ ارتباطی ندارد؛ این بنیاد «گزارش‌های هفتگی درباره وضعیت دینی در مصر، مغرب، تونس، الجزایر و اردن» آماده و این گزارش‌ها را به سرویس امنیتی دولتی امارات متحده عربی ارسال می‌کند.


نشستی درباره جنبش زنان در تونس (با حمایت مومنون بلا حدود) – آوریل ۲۰۱۸

اما معنی اصطلاح «گزارش وضعیت دینی» بر اساس متن آنچه در سند آمده  این است که جنبش و تحرکات سیاسی جریان‌های مختلف دینی، به ویژه اخوان المسلمین را تحت نظارت قرار داده و سپس آن را به ابوظبی تحویل می‌دهد.

این سند همچنین به فعالیت استثنایی در مغرب اشاره دارد که در آن یک گزارش هفتگی در مورد مهمترین رخدادهای جامعه مغرب، تهیه می‌شود و گزارش آن نیز به ابوظبی ارسال می‌شود. این سند همچنین به وضوح نشان می دهد که هدف بنیاد «مؤمنون بلا حدود» مبارزه با سازمان اخوان المسلمین است.


روز جهانی کتاب در اردن با حمایت مومنون بلا حدود – بهار ۲۰۱۸

وب سایت «اسرار عربی» مدعی است، تعدادی اسناد محرمانه از دستگاه امنیتی امارات متحده عربی دریافت کرده است که  میزان فعالیت عظیم این دستگاه در تونس را نشان می‌دهد از جمله وجود یک شبکه وسیع و کامل جاسوسی  که از داخل تونس آن را مدیریت می‌کند و از جمله عناصر آن اعضایی از پارلمان و مقامات ارشد دولت تونس هستند و هدفش دخالت و تاثیرگذاری بر حیات سیاسی در تونس است.

انتهای پیام/ص

دو فلسطینی به ضرب گلوله اشغالگران در جنوب جنین به شهادت رسیدند

صبح امروز چهارشنبه دو جوان فلسطینی در پی یورش نیروهای اشغالگر به شهر قباطیه در جنوب جنین واقع در کرانه باختری اشغالی بر اثر گلوله‌های نیروهای رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی معا، شاهدان عینی گزارش دادند که نیروهای زیادی در میان پرواز شدید پهپادها ناگهان به شهر هجوم آوردند، خیابان‌های اصلی شهر را بستند و از بلندگوها منع حرکت خودروها را اعلام کردند، این نیروها بلافاصله چندین خانه در شهر را محاصره کردند.

آنها افزودند که نیروهای اشغالگر یک خودرو را در یکی از خیابان‌های شهر گلوله باران کردند که منجر به شهادت دو جوان به نام‌های احمد عساف کمیل از قباطیه و رانی ولید احمد قنطات از اردوگاه جنین شد. یک نفر هم زخمی شد.

درگیری مسلحانه با رزمندگان مقاومت در این شهر رخ داد و صدای تیراندازی شدید و چندین انفجار شنیده شد.

رسانه‌های فلسطینی نیز اعلام کردند که نیروهای رژیم صهیونیستی اندکی پس از نیمه‌شب به این شهر حمله کرده، به تعدادی از خانه‌ها یورش بردند و محتویات آن‌ها را تخریب و مصادره کردند، در حالی که بیش از سه ساعت با افراد مسلح فلسطینی درگیر شدند، دو فلسطینی را به شهادت رسانده و یک نفر دیگر را هم زخمی کردند.

فعالان شبکه‌های اجتماعی تصاویری را منتشر کردند که ابعاد درگیری‌های خشونت آمیز در قباطیه را در بحبوحه تقویت حضور نیروهای اشغالگر با تجهیزات فراوان را نشان می‌داد.

انتهای پیام

وزیر اسرائیلی: اگر حماس در این رویارویی مداخله کند، سنوار را ترور می‌کنیم

وزیر انرژی رژیم صهیونیستی روز سه شنبه گفت که اگر حماس به رویارویی با ارتش رژیم صهیونیستی بپیوندد، دولت تل‌آویو یحیی سنوار رهبر این جنبش در نوار غزه را ترور خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل عصر سه‌شنبه مصاحبه‌ای با یسرائیل کاتس، وزیر انرژی و یکی از اعضای کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی انجام داد که او در این مصاحبه تأیید کرد که اگر حماس در رویارویی جاری با ارتش اسرائیل مداخله کند، تل‌آویو یحیی سنوار رهبر حماس در غزه و دیگر رهبران این جنبش را ترور خواهد کرد.

اظهارات یسرائیل کاتس قبل از جلسه کابینه بیان شد و وی طی آن جلسه اشاره کرد که “عملیات نظامی در نوار غزه موفقیت آمیز، دقیق و استثنایی بود.”

انتهای پیام

یکشنبه ۱۷/۲/۱۳۴۲

نشست سرنوشت‌ساز امروز اتحادیه عرب درباره بازگشت سوریه

نشست سرنوشت‌ساز امروز اتحادیه عرب درباره بازگشت سوریه

وزرای خارجه کشورهای عربی امروز (یکشنبه) برای بررسی ازسرگیری عضویت سوریه در اتحادیه عرب در قاهره گردهم می‌آیند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، امجد العضایله، نماینده دائم اردن در اتحادیه عرب گفت: اشاره‌های مثبتی به توافق پیش‌بینی شده درباره پیش‌نویس مصوبه بازگشت سوریه به اتحادیه عرب وجود دارد. وزرای خارجه عرب در نشست امروز خود با مصوبه ازسرگیری مشارکت هیئت‌های دولت سوریه در نشست‌های شورای اتحادیه عرب موافقت خواهند کرد. توافق عربی درباره نقش اعراب برای حل این بحران وجود دارد.

العضایله در نشست‌های مقدماتی اتحادیه عرب گزارشی را درباره شورای این اتحادیه درخصوص تحولات نشست مشورتی درباره سوریه ارائه و اشاره کرد به اینکه اردن نقش مهمی در بررسی بحران سوریه دارد.

وی گفت: اوضاع به شکلی مثبت پیش می‌رود و وزرا امروز مصوبه‌ای را درباره ازسرگیری مشارکت سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب تصویب خواهند کرد. این روند به صورت توافقی خواهد بود نه به شکل رأی گیری. وزرای خارجه عرب بر لزوم اتخاذ اقدامات عملی و کارآمد برای حل بحران تأکید دارند. محتوای پیش‌نویس مصوبه به فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه ابلاغ شده است. این پیش‌نویس شامل تأکید بر حفظ حاکمیت، تمامیت ارضی، ثبات سوریه و اهمیت افزایش تلاش‌ها برای کمک به سوریه جهت پایان بحران این کشور، همبستگی کامل با ملت سوریه در مقابله با چالش‌ها و نقص‌هایی است که زندگی شهروندان بی‌گناه و وحدت سوریه را تهدید می‌کند.

همچنین این پیش‌نویس شامل استقبال از تلاش‌های صورت گرفته برای ایجاد شرایط مناسب برای حل و فصل سیاسی جامع در سوریه و استقبال از بیانیه‌های عربی صادره از نشست‌های جده و امان درباره سوریه و آمادگی دمشق برای همکاری با کشورها و اجرای تعهدات خود است.

امروز وزرای خارجه اتحادیه عرب در حالی که کمتر از دو هفته تا تاریخ برگزاری نشست سران کشورهای عربی در جده عربستان در ۱۹ مه باقی مانده است، نشستی اضطراری در سطح وزرای خارجه در قاهره برای بررسی پرونده سوریه برگزار می‌کنند.

به نظر می‌رسد نشست امروز برای تعیین بازگشت صندلی خالی سوریه به این کشور پس از حدود ۱۲ سال به ویژه در نشست‌های اتحادیه و نشست در سطح سران عرب تعیین کننده باشد. اخیراً با توجه به خیزش عربی برای برقراری ارتباط با نظام سوریه، احتمال بازگشت این کشور به اتحادیه عرب افزایش یافته است.

اتحادیه عرب عضویت دمشق را در یک نشست اضطراری که در سطح وزرای امور خارجه در نوامبر ۲۰۱۱ برگزار شد با موافقت ۱۸ کشور تعلیق کرد، در حالی که سه کشور سوریه، لبنان و یمن با این موضوع مخالفت کردند و عراق از حضور در جلسه رای گیری خودداری کرد.

لبنان: اتحادیه عرب بدون سوریه ناقص است

در این راستا عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان در مصاحبه با روزنامه الأنباء کویت گفت: اتحادیه عرب بدون سوریه ناقص است چرا که سوریه یک عنصر اساسی از این اتحادیه است و باید به آن بازگردد.

وی درباره عدم مشارکت لبنان در نشست امان درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت: ما مشکلی با سوریه نداریم و این نشست برای بازگشت سوریه بود. ما به مساله آوارگان سوری توجه داریم. طرف‌های سوری به ما گفتند تا زمانی که کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل به آوارگان در لبنان و نه در سوریه کمک می‌کند ما نمی‌توانیم آنها را مجبور به بازگشت کنیم.

بوحبیب گفت: براساس ارزیابی سال ۲۰۱۳ بانک جهانی آوارگان در لبنان سالانه سه میلیارد دلار هزینه را روی دوش دولت لبنان می‌گذارند؛ اما امروز به نظر می‌رسد که به شش میلیارد دلار رسیده است. این هزینه بسیار بیشتر از چیزی است که تمامی کشورهای جهان به آوارگان پرداخت می‌کنند. بخش زیادی از اموال صرف حقوق‌های بالا و هزینه‌های اداری می‌شود. ما این مشکل را داریم که کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، ژاپن، کره جنوبی و به ویژه اروپا نگران این هستند که اگر ما این آوارگان را به کشورشان بازگردانیم از آنجا فرار کنند و به این کشورها بروند. ما خواهان همکاری با جامعه بین‌الملل برای ایجاد یک نقشه راه برای حل مشکل آوارگان هستیم. این مساله یک خطر موجودیتی علیه لبنان است.

وی گفت:‌ برخی افراد از کمک‌های امور پناهندگان سازمان ملل استفاده می‌کنند در حالی که مستحق آن نیستند چرا که به صورت مکرر به سوریه سفر می‌کنند و این یعنی آن‌ها نیازمند نیستند و پناهندگی آنها تنها به دلایل اقتصادی است نه سیاسی. آن‌ها از اموال مالیات دهندگان در کشورهای اهدا کننده استفاده می‌کنند هرچه بودجه تعداد استفاده کنندگان از پناهندگی بیشتر می‌شود بودجه اختصاصی نهادها و جمعیت‌های بشردوستانه نیز بیشتر می‌شود و این موجب افزایش کارکنان و شبکه منافع می‌شود. اینها یک اداره موازی را تشکیل داده و موجب تضعیف دولت می‌شود.

انتهای پیام

المیادین گزارش داد؛

شهید «خضر عدنان» که بود؟

شهید «خضر عدنان» که بود؟

سایت شبکه المیادین با انتشار گزارشی در خصوص زندگی شهید خضر عدنان نوشت که وی ۱۴ بار توسط نظامیان صهیونیست بازداشت شد و هر بار دست به اعتصاب غذا زد اما هرگز از مسیر مقاومت و جهاد خارج نشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سایت شبکه المیادین در گزارشی در خصوص زندگی شخصی و سیاسی شهید خضر عدنان نوشت:«خضر عدنان در سن ۴۴ سالگی در حالیکه وارد یک نبرد اعتصاب غذای ۸۷۷ روزه در اعتراض به بازداشت خود علیه نظامیان صهیونیست شده بود به شهادت رسید.»

خضر عدنان در یک اتاق کوچک در درمانگاه زندان الرمله در حالیکه شرایط جسمی بسیار وخیمی داشت به شهادت رسید. وی از نخستین ساعات بازداشتش در ۵۵ فوریه گذشته و بعد از یورش نظامیان صهیونیست به منزلش در اردوگاه جنین، اعتصاب غذای خود را آغاز کرد.

شهید عدنان متولد ۲۴ مارس ۱۹۷۸ در منطقه عرابه واقع در جنین بود. وی مراحل درسی خود را در عرابه طی نمود و وارد دانشگاه بیرزیت در شهر رام الله شد. در سال ۲۰۰۱۱ مدرک دانشگاهی خود را در رشته اقتصاد گرفت. شهید عدنان زندگی سیاسی خود را با پیوستن به جنبش جهاد اسلامی فلسطین آغاز کرد.

نخستین بار از سوی نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطین به اتهام تشویق به سنگ پرانی به سمت نخست وزیر وقت فرانسه در جریان بازدید از دانشگاه بیرزیت در سال ۱۹۹۸۸ بازداشت شد.

نظامیان صهیونیست وی را در زمان گذراندن دوره تحصیلی در دانشگاه بازداشت کرده و ۴ ماه در زندان به سر برد. باردیگر شهید عدنان توسط این نظامیان بازداشت شد و یک سال دیگر را در زندان به سر برد.

نیروهای وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین در اکتبر سال ۲۰۱۰ شهید عدنان را بازداشت کردند که ۱۲ روز به طول انجامید.

طولانی‌ترین اعتصاب غذای شهید عدنان پیش از اعتصاب آخر وی، در دسامبر سال ۲۰۱۱ و به مدت ۶۵ روز در زندان‌های رژیم صهیونیستی در اعتراض به بازداشت اداری‌اش بود که در نهایت در آوریل ۲۰۱۲ آزاد شد.

نظامیان صهیونیست در جریان آخرین حمله به منزل شیخ خضر عدنان، رفتار اهانت باری با این شهید بزرگوار در برابر ۹فرزندنش داشتند. همسر وی اعلام کرد که شهید عدنان از لحظه نخست بازداشتش خطاب به نظامیان صهیونیست گفته که نه غذا می‌خورد و نه آبی می‌نوشد.

در مجموع، نظامیان صهیونیست ۱۴ بار شهید عدنان را طی ۹ سال، بازداشت کرده بودند. این شهید با ورود به نبرد اعتصاب غذا، به همگان اعلام کرد که هرگز تسلیم تصمیمات فاشیستی رژیم صهیونیستی نشده و آزادی خود را از آنها پس می‌گیرد.

شهید عدنان نخستین مرحله اعتصاب غذای خود را در نوار غزه در سال ۲۰۰۵ آغاز کرد و این مرحله ۲۵ روز در اعتراض بهقرارگرفتن وی در سلول انفرادی، طول کشید.

مرحله دوم پایان سال ۲۰۱۱ و آغاز ۲۰۱۲ شروع شد که ۶۵ روز به طول انجامید و در پی آن موفق شد به بازداشت اداری خود توسط نظامیان صهیونیست پایان دهد.

در سال ۲۰۱۵ مرحله سوم اعتصاب غذای شهید عدنان به مدت ۵۸ روز آغاز شد. در سال ۲۰۱۸ نیز دست به یک اعتصاب غذای ۵۴ روزه و در سال ۲۰۲۱ یک اعتصاب غذای ۲۵ روزه زد. اخیراً نیز اعتصاب غذای خود را از ۵ فوریه گذشته آغاز و در نهایت با شهادت خود این مسیر را تکمیل کرد.

این شهید راه آزادی، شب گذشته بعد از نزدیک به ۳ ماه اعتصاب غذا در اعتراض به بازداشتش توسط نظامیان صهیونیست، در زندان رژیم صهیونیستی به شهادت رسید».

کد خبر ۵۷۶۹۰۳۵

تحلیل سردبیر یک روزنامه عرب زبان درباره موافقان ومخالفان  بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

دو غافلگیری عربستان درباره سوریه

علی‌رغم جدی‌تر شدن احتمال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اما برخی کشورها همچنان تحت فشارهای آمریکا مخالف اتخاذ چنین تصمیمی از سوی سران عرب هستند، در همین راستا، می‌توان گفت نشست پنج‌جانبه وزرای خارجه عربستان، مصر، عراق، اردن و سوریه که قرار است امروز (دوشنبه) در شهر «امان» برگزار شود، حامل پیامی برای کشورهای مخالف است که یا باید با بازگشت دمشق به آغوش محیط عربی خود موافقت کنند یا خود این کشورها مانند تصمیم اتخاذ شده علیه سوریه طی سال‌های گذشته باید صندلی‌شان در اتحادیه عرب را از دست دهند.

به گزارش ایسنا، عبد الباری عطوان، تحلیلگر سرشناس عرب در یادداشتی درباره تحولات اخیر در پرونده روابط اعراب و سوریه و نشست پنج جانبه امروز (دوشنبه) به میزبانی اردن در راستای بازگشت دمشق به اتحادیه عرب نوشت: «سوریه محاصره شده؛ همچنان کانون اصلی توجه در منطقه خاورمیانه، عامل مشغله قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، عامل تعیین کننده در انتخابات آتی ترکیه و باثبات‌ترین، مؤثرترین و تأثیرگذارترین کشور در محیط عربی خود با وجود همه جنگ‌هایی است که بیش از ۱۱ سال است در جبهه‌های مختلف با آنها مواجه بوده است.

بیشتر توضیح می‌دهیم و می‌گوییم که پس از سفرهای غیرمنتظره بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به مسقط و ابوظبی و سفر وزیر امور خارجه عربستان به دمشق و دعوت از اسد برای سفر به ریاض و همچنین برگزاری نشست چهارجانبه با حضور وزرای دفاع روسیه، ایران، ترکیه و سوریه در مسکو، می‌بینیم که امان، پایتخت اردن امروز میزبان نشستی پنج جانبه با حضور وزرای خارجه عربستان، مصر، عراق، سوریه و کشور میزبان  است.

این نشست پنج جانبه که به ابتکار عربستان برگزار می‌شود، ادامه نشست مشورتی جده برای رسیدن به فرمول مناسبی است که راه را برای مشارکت سوریه در نشست آتی سران عرب در ریاض هموار می‌کند. هدف دیگر این نشست یافتن راهی برای کشورهای مخالف این حضور است تا بتوانند آنها را متقاعد به پایین آمدن از درخت لجاجت کنند.

پیام نشست پنج‌جانبه امان واضح است و این پیام تاکید می‌کند که مخالفان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب دو گزینه دارند؛ نخست، حضور سوریه در نشست سران عرب و به تبع آن بازگشت دمشق به اتحادیه عرب از دروازه عربستان است و گزینه دوم نیز غیبت خود کشورهای مخالف در صورت اصرار و پافشاری بر خواسته‌شان است و در این صورت اینبار آنها هستند که مانند سال‌های گذشته سوریه، صندلی‌هایشان در اتحادیه عرب خالی خواهد ماند.

سه کشور تا بدین لحظه مخالفت خود را با این بازگشت اعلام کرده‌اند و این سه کشور قطر، کویت و مراکش هستند و بهانه‌شان برای مخالفت نیز این است؛ دلایلی که منجر به تعلیق شدن عضویت سوریه شده بود همچنان پابرجا بوده و از بین نرفته است و مهم‌ترین این دلایل نیز نبودن یک راه حل سیاسی جامع برای بحران است به نحوی که منجر به آشتی ملی و بازگشت آوارگان شود.

اما باید بگوییم دلیل واقعی که این سه کشور از علنی کردن آن طفره می‌روند این است که آنها به فشارهای بسیار شدید آمریکا برای خارج کردن سوریه از اتحادیه عرب در راستای تحریم‌های قانون موسوم به «سزار» و تمایل آمریکا برای تشدید تحریم و محاصره دمشق و تعمیق انزوای سوریه که این روزها به سرعت در حال فرسایش است، تن داده‌اند.

نشست پنج جانبه امان، که شامل حضور کشورهای عربی مهم در حال حاضر در شرق جهان عرب یعنی عربستان سعودی، مصر، عراق و سوریه بوده، ممکن است ماموریت اصلی آن یافتن راهی “دیپلماتیک” برای خروج از این تنگنا و بن‌بست و تسهیل بازگشت سه کشور مخالف از نظر خود باشد؛ چراکه درباره یک ابتکارعمل اردنی متشکل از ده بند صحبت می‌شود که نقشه راه پایان دادن به بحران سوریه را تشکیل می‌دهد و قرار است در ماه‌های آینده تحت نظارت یک کمیته مشترک عربی اجرایی شود.

محتمل‌ترین احتمال این است که این «نقشه راه» پس از تأیید توسط وزرای خارجه در نشست امان، برای تصویب به نشست سران کشورهای عربی در ریاض و در حضور بشار اسد و یا نماینده وی ارائه شود.

ما معتقد هستیم اظهارات غافلگیرکننده اخیر احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب که اذعان کرد کرد «بشار اسد  درجنگ پیروز شد و آن را به نفع خود پایان داد و اکنون بازگشت دمشق به اتحادیه عرب قطعی شده است»، مقدمه مستقیمی برای مشارکت سوری‌ها در نشست سران عرب است؛ چراکه ابوالغیط تصمیم گیرنده نیست و در اکثر موارد او منعکس کننده مواضع دولت مصر است و در همین راستا، نباید وزنه تاثیرگذار مصر در این موضوع را نادیده گرفت.

کشورهای مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تحت فشار و دیکته‌های آمریکا، سرشان را زیر برف کرده و از پذیرش تحولات ریشه‌ای و مهم در منطقه و جهان عرب امتناع می‌ورزند. مهم‌ترین این تحولات به شرح زیر است؛

استواری رهبری، ارتش و ملت سوریه در برابر توطئه آمریکا برای برچیدن و سرنگونی نظام آن علی‌رغم تزریق بیش از نیم تریلیون دلار و جذب صدها هزار شبه نظامی برای رسیدن به این هدف.

توافق عربستان و ایران که همه معادلات را در منطقه عربی برهم زد و به سرعت به صفر کردن اختلافات میان آنها منجر شد.

ظهور سریع محور چین و روسیه و تقویت سیستم‌هایی که تهدید به تضعیف و حتی پایان دادن به هژمونی آمریکا در جهان می‌کنند، مانند سیستم بریکس، معاهده شانگهای و همچنین ایجاد یک سیستم مالی جدید که نظام مالی برپایه سلطه دلار را سرنگون می‌کند.

شکست تقریباً قطعی آمریکا در اوکراین، شکست مهم‌ترین سلاح آن یعنی سلاح تحریم و خروج اکثر کشورهای خاورمیانه از وابستگی آمریکا به رهبری عربستان سعودی، طوری که روزنامه واشنگتن پست در شماره روز گذشته خود با تایید این واقعیت اعلام کرد که برخی از کشورهای تاثیرگذار مانند مصر، امارات، ترکیه، پاکستان و ایران به همراه برزیل و هند از حمایت از آمریکا در جنگ اوکراین دور می‌شوند، چراکه واشنگتن دیگر ابرقدرت بلامنازع نیست.

ای کاش از برادران یا یکی از آنها در غرب جهان عرب بویژه الجزایر دعوت می‌شد تا در این جلسات مشورتی درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب چه در جده و چه در امان شرکت کنند تا این رایزنی‌ها تنها به کشورهای شرق جهان عرب محدود نشود، به ویژه اینکه الجزایر شاید تنها کشوری بود که همراه با لبنان با اخراج سوریه از اتحادیه عرب و معلق  شدن عضویت آن مخالفت کرد.

ما شگفتی‌های بزرگی پیش‌رو خواهیم داشت که همگی با نقش ریاض خواهد بود؛ چراکه رهبری آن ما را با هماهنگی نفتی با روسیه و رد فشار آمریکا برای افزایش تولید غافلگیر کرد، عربستان همچنین بایدن را به ریاض دعوت کرد تا به او توهین کند و در مقابل شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین را برای احترام و تقویت اتحاد و ائتلاف با پکن به ریاض دعوت کرد.

ما دو غافلگیری را برای روزهای آتی متصور هستیم، یکی سفر بشار اسد به عربستان سعودی و پهن کردن فرش قرمز برای او و شاید حضور شخصی وی در نشست ریاض است و شگفتی دوم نیز بازگشت کشورش به اتحادیه عرب از عریض‌ترین دروازه ممکن و باز پس گرفتن صندلی‌اش خواهد بود که سیلی و ضربه محکمی به آمریکا خواهد بود؛ چراکه با وقاحت تمام با این قدم مخالفت می‌کند. در هر صورت باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه خواهد شد.»

انتهای پی

قطر میزبان نشست مهم درباره افغانستان

قطر روز دوشنبه میزبان نشست مهمی درباره افغانستان با حضور بیش از ۲۵ کشور و نهاد بین المللی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الخلیج آنلاین، قطر روز دوشنبه میزبان نشستی با نظارت سازمان ملل متحد درباره افغانستان با حضور بیش از ۲۵ کشور و نهاد بین المللی خواهد بود.

بر اساس این گزارش، این نشست دو روزه به بررسی سیاست‌های حکومت طالبان و فعالسازی مجدد پرونده افغانستان در سطح جهان خواهد پرداخت.

«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد ریاست این نشست بر عهده خواهد داشت.

نمایندگانی از قطر، ایران، آمریکا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ژاپن، قراقستان، قرقیزستان، نروژ، پاکستان، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات، انگلیس، ازبکستان و همچنین نهادهایی از جمله اتحادیه اروپا، سازمان همکاری اسلامی و سازمان همکاری شانگهای در این نشست دو روزه مشارکت می‌کنند.

روزنامه رای الیوم چاپ لندن نوشت:
سوریه از امریکا درخواست کرد که از سرزمین هایش فورا عقب نشینی کند واز حمایت تروریسم وجدایی طلبان خودداری نماید وبابت  سرقت نفت وثروت های این کشور غرامت بپردازد.

وزارت خارجه سوریه امروز شنبه از امریکا خواست از حمایت تروریست ها وگروه های جدایی طلب خودداری کند و فورا سرزمین سوریه را ترک گوید .

وزارت خارجه سوریه در بیانیه ای اعلام کرد : سوریه غارت نفت وثروت های این کشورتوسط امریکا را محکوم می کند وتاکید می نماید که رفتار امریکا که حاکی از سرقت است با قانون بین المللی انسانی در تعارض است .وزارت خارجه سوریه افزود : این وزارتخانه از امریکا میخواهد از حمایت از تروریسم وملیشیاهای جدایی طلب خودداری کند واز سرزمین سوریه عقب نشینی نماید.

وزارت خارجه سوریه در این بیانیه افزود : نیروهای اشغالگر امریکایی طی هفته های گذشته نفت وثروت های سوریه را از طریق شمال عراق  به غارت برد ند .وافزود این اقدامات امریکا که یک نوع سرقت ودزدی بشمار می رود با قانون بین المللی انسانی در تعارض است وموجب فقیر شدن ملت سوریه وادامه سختی هایش می گردد.

 وزارت خارجه سوریه افزود : این کشور اقدامات امریکا را محکوم می کند واز دولت امریکا میخواهد انرا متوقف سازد وبه ملت سوریه غرامت بپردازد چرا که امریکا اجازه ندارد این نوع دزدی وغارت را انجام دهد.

ازدحام مردم برای دریافت کمک غذایی در صنعا ۲۰۰ کشته و زخمی برجای گذاشت

ازدحام مردم برای دریافت کمک غذایی در صنعا ۲۰۰ کشته و زخمی برجای گذاشت

تعداد قربانیان حادثه ازدحامی که هنگام توزیع کمک‌های مالی میان نیازمندان در صنعا، پایتخت یمن به وقوع پیوست، به ۲۰۰ کشته و زخمی افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، یک منبع در صنعا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، قربانیان حادثه ازدحامی که در مرکز توزیع کمک‌ها در مدرسه‌ای در منطقه شرق صنعا رخ داد، به ۸۰ کشته از جمله چندین کودک و ۱۲۰ زخمی انجامید.

این منبع گفت، قربانیان به بیمارستان الثوره در نزدیکی حادثه منتقل شدند و تعداد آنها رو به افزایش است.

یک منبع در صنعا گفت، حوادثی از این دست برای اولین بار رخ داده و این گروه تجاری به صورت هفتگی میان نیازمندان در همین منطقه کمک‌هایی را توزیع کرده است.

در همین راستا، محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن گفت، این حادثه تراژدی و مصیبت جدید و تصویری مرگبار است که علت نخست آن تجاوز و توزیع کورکورانه کمک‌هاست.

وی اظهار داشت، تجاوز آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات ملت یمن را به بدترین بحران انسانی در جهان دچار کرده است.

وی مسئولیت واقعه تلخی که ملت یمن به دلیل تجاوز، محاصره، قطع حقوق و نابودی ارز شاهد آن هستند را متوجه کشورهای متجاوز دانست.

الحوثی ضمن طلب صبر برای خانواده های قربانیان و شفای عاجل برای مجروحان، تحقق گشایش، لغو محاصره و توقف تجاوز را آرزومند شد.

انتهای پیام

آزادی ۱۷۷ نظامی مصری اسیر نیروهای پشتیبانی سریع در سودان

منابع رسانه‌ای از آزادی ۱۷۷ نظامی به اسارت گرفته شده از سوی نیروهای پشتیبانی سریع در سودان و بازگشت آن‌ها به قاهره خبر دادند.

آزادی 177 نظامی مصری اسیر نیروهای پشتیبانی سریع در سودان

به گزارش  خبرگزاری فارس، منابع رسانه‌ای اعلام کردند که ۱۷۷ سرباز مصری که از سوی نیروهای پشتیبانی سریع در سودان بازداشت شده بودند، به مصر بازگردانده شدند.

به نوشته «رأی الیوم»، سخنگوی نظامی ارتش مصر، طی بیانیه‌ای فوری اعلام کرد: در چارچوب اخبار منتشر شده در رسانه‌های مختلف در خصوص بازگشت عناصر نیروهای مسلح مصری که در تمرینات مشترک با نیروهای سودانی بر اساس پروتکل امضا شده بین دو کشور شرکت داشتند، نیروهای مسلح مصر تأیید می‌کند که همه هماهنگی‌های لازم با مقامات مختلف ذیصلاح در کشور سودان برای اطمینان از بازگشت امن همه عناصر نیروهای مسلح مصر به میهن در جریان است.

سخنگوی نظامی ارتش مصر اعلام کرد که جزئیات این امر، طی بیانیه‌ای دیگر اعلام خواهد شد.

شبکه خبری «القاهره»، چهارشنبه شب، در خبری فوری، ورود نخستین دسته از سربازان مصری بازداشت شده در سودان به قاهره را اعلام کرد.

این شبکه خبری به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که دسته دوم این نظامیان، طی چند ساعت آتی به مصر بازخواهند گشت.

شنبه پیش، در پی درگیری میان نیروهای پشتیبانی تحت فرمان «محمد حمدان دقلو» فرمانده نیروهای پشتیبانی معروف به حمیدتی و ارتش سودان تحت فرماندهی «عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورا حاکمیتی این کشور، ارتش مصر در خصوص وضعیت نیروهای مصری حاضر در سودان برای انجام آموزش‌های مشترک اعلام کرد که هماهنگی‌های لازم را برای تامین امنیت آن‌ها انجام خواهد داد.

این در حالی بود که نیروهای پشتیبانی سریع سودان روز شنبه، اعلام کرد که یک گردان از نیروهای ارتش مصر در «مروی» واقع در شمال سودان تسلیم شده‌اند.

نیروهای پشتیبانی سریع به صراحت اعلام کرد که یک گردان از نیروهای ارتش مصر خود را تسلیم این شبه‌نظامیان کرده‌اند و حتی یک ویدئو از این نظامیان منتشر کرد.

پایگاه هوایی مروی در شمال سودان، میزبان نیروهای مصری برای شرکت در آموزش‌های مشترک با ارتش سودان بود.

از چند هفته قبل به دلیل اختلاف میان فرماندهی نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع درباره زمان‌بندی و فرماندهی ارتش، تنش میان «عبدالفتاح البرهان» فرمانده نیروهای مسلح و «محمد حمدان دقلو» فرمانده نیروهای پشتیبانی معروف به حمیدتی در این کشور تشدید شد و از روز شنبه این درگیریها کلید خورد.

در ادامه این درگیری‌ها که تا بعد از ظهر سه‌شنبه پیش ادامه داشته است و بر دامنه آن افزوده شده بود، شبکه خبری العربیه گزارش داد که نیروهای پشتیبانی سریع و ارتش سودان موافقت خود را با آتش‌بس ۲۴ ساعته در این کشور اعلام کرده‌اند.

پایان پیام/م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *