نگاهی به تظاهرات اخیر در عراق واقدامات فوری دولت

هفته گذشته بغداد واکثر شهرهای عراق شاهد تظاهرات گسترده جوانان این کشور بود.هدف ظاهری این تظاهرات اعتراض به بی کاری جوانان وفساد مالی ورشوه وپارتیبازی وکمبود خدمات عمومی وقطع  برق وکمبود اب اشامیدنی سالم وعدم توجه به اوضاع معیشتی مردم بود ولی اتش سوزی های مهیب وتخریب اموال عمومی توجه ناظرین را جلب کرد وپدیده جدید در این تظاهرات تیراندازی بسوی مردم بجای تیراندازی هوائی بود که برخی از ناظران انرا ناشی از دخالت افراد خرابکار که قصدشان ضربه زدن به ارتش ونیروهای امنیتی بود ه  دانستند.

ولی دولت عادل عبد المهدی با اقدامات فوری توانست جو را در عراق ارام سازد وبا صدور دستوراتی اعلام کرد که اقداماتی برای اصلاح امور اتخاذ خواهد کرد وبدین ترتیب توانست اوضاع را ارام نماید وبه تدریج ارامش در این کشور حاکم گردد.

برخی از ناظران معتقدند که دولت عراق نبایستی نسبت به وضع بی کاری وفساد اداری که همه مردم از ان رنج می برند بی توجه بوده وبه محض خروج  تظاهرات ودرگیری با نیروهای امنیتی اقدام به چاره جوئی کند.

زیرا در تابستان گذشته  تظاهرات مشابهی در شهر بصره رح داد وبمدت یکهفته ادامه داشت تا اینکه دولت وعده هائی به تظاهرکنندگان داد وبه این تظاهرات پایان داد.

شرایط در عراق مانند بقیه کشورهای عربی  سخت است ومردم با مشکلات روزمره مواجهند ووظیفه دولت است که قبل از هرگونه اشوب وبلوا به فکر چاره اندیشی برای مشکلات مردم باشد .

وضع نابسامانی اقتصادی ومشکل بیکاری جوانان وفساد مالی وسواستفاده های کلان نه تنها در عراق بلکه در اکثر کشورهای منطقه موجود است واین دولت ها هستند که بایستی قبل از وقوع هرگونه اقدام اعتراض امیز مشکلات موجود را بررسی وبه فکر چاره برای انها باشد.

زمانی که با عراقی ها ملاقات می کنید واز اوضاع عراق سوال می کنید انها همین مسائل دزدی وفساد مالی وغارت اموال نفت از سوی احزاب وافراد فاسد وزالو ضفت را مطرح می کنند وهیچ تفاوتی بین احزاب وگروه ها قائل نمی شوند ومعتقدند که فساد همه جارا فرا گرفته است وحل مشکل را بعید ومحال می دانند.

از اینرو این وظیفه دولت عراق است که اوضاع فعلی را زیر نظر داشته باشد وقبل از تکرار اعتراضات به حل مشکلات مبادرت ورزد ونگذارد صبر مردم لبریز شود . بنظر می رسد نخست وزیر عراق ووزرای او قصدشان خدمت به مردم است وچه بهتر در وهله اول مشکلات روز مره مردم را حل کنند وسپس به مسائل دسته دوم بپردازد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *