وزارت کشور الجزایر: مقدمات برگزاری انتخابات در تاریخ مقرر خود در دست انجام است

وزارت کشور الجزایر تاکید کرد، با وجود فراخوان‌های گروه‌های مخالف برای تعویق برگزاری انتخابات و نیز ادامه اعتراضات مردمی در کشور، مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ مقرر خود در دست انجام است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، وزارت کشور الجزایر در بیانیه‌ای اعلام کرد: صلاح الدین دحمون، دبیرکل این وزارتخانه روز شنبه نشستی را با نهادهای اصلی وزارتخانه، گروه‌های بومی و عمرانی مسؤول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برگزار کرد که به بررسی مقدمات برگزاری این انتخابات در تاریخ ۱۸ آوریل ۲۰۱۹ پرداخت.

در این نشست ابعاد مختلف انتخابات در داخل الجزایر و نیز مقدمات اخذ رای از الجزایری‌های مقیم خارج این کشور بررسی شد.

دبیرکل این وزارتخانه بر لزوم به کارگیری امکانات مادی و نیروی انسانی برای برگزاری این انتخابات در تاریخ مقرر خود و به بهترین شکل تاکید کرد و گفت: لازم است مراکز رای‌گیری در مناطق مسکونی جدید ایجاد شوند تا تمامی شهروندان به آنها دسترسی داشته باشند.

در مقابل گروهی از مخالفان پس از نشست خود در دفتر حزب “پیشگامان آزادی‌ها” در بیانیه‌ای اعلام کردند، برگزاری انتخابات در شرایط فعلی و طبق چارچوب کنونی به منزله خطری برای ثبات کشور است.

جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های الجزایر نیز مخالفت خود را با تصمیم وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی این کشور برای افزایش تعطیلات فصل بهار دانشگاه‌ها به ۲۵ روز اعلام کرده و آن را تصمیمی ناگهانی و بررسی نشده جهت مقابله با اعتراضات مردمی کنونی علیه رئیس جمهوری این کشور دانستند.

طاهر حجار، وزیر آموزش عالی الجزایر و یکی از رهبران حزب جبهه آزادیبخش ملی، حزب حاکم در این کشور اعلام کرد: طبق تصمیم جدید تعطیلات بهاره در این کشور از ۱۰ مارس تا چهار آوریل خواهد بود، به این ترتیب تعطیلات دانشگاه‌ها در این فصل از ۱۵ روز به ۲۵ روز افزایش می‌یابد.

دانشجویان خشمگین الجزایری در پی این تصمیم تهدید کردند راهپیمایی‌های گسترده‌ای را در مقابل دانشگاه‌های خود برگزار کرده و از آنجا به سمت ساختمان وزارت آموزش عالی در شمال پایتخت این کشور حرکت خواهند کرد.

دانشجویان و اساتید خشمگین طاهر حجار را به ضربه زدن به ثبات دانشگاه‌ها و سوء استفاده از مسؤولیت خود برای منافع شخصی متهم کرده و درباره برکناری او به اتفاق نظر رسیدند.

از سوی دیگر عبد العزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری الجزایر روز پنجشنبه به مردم این کشور که علیه وی تظاهرات می کنند هشدار داد که ممکن است اغتشاشات ثبات کشور را بخطر اندازد.

وی در نامه ای به تظاهرکنندگان که توسط خبرگزاری رسمی الجزایر منتشر شد هشدار داد که ممکن است هر گروه داخلی ویا خارجی در این تظاهرات مسالمت امیز نفوذ کنند وانرابه  اشوب واغتشاشات مبدل نمایند وکشور را دچار  بحران نمایند.

از سوی دیگر ، مجله فرانسوی لوبس سه گروه را بعنوان حاکمان اصلی الجزایر معرفی کرده ومی نویسد سعید بوتفلیقه برادر رئیس جمهوری رهبری این سه گروه را پس از بیماری بوتفلیقه برعهده دارد .

این مجله می افزاید : این سه گروه از کاخ های مجلل خود در المرادیه وحیدره (دو منطقه اعیان نشین ) در ارتفاعات الجزیره با نگرانی زیاد تظاهرات مردمی علیه نامزدی بوتفلیقه برای پنجمین بار را می نگرند ، چرا که انها می دانند این تظاهرات تنها عبد العزیز بوتفلیقه را هدف قرار نداده بلکه متوجه کلیه کسانی است که از ده ها سال تاکنون بعنوان بازوهای قدرتمند نظام حکومت الجزایر را دردست دارند.

مجله لوبس توضیح می دهد که حکومت در الجزایر شبیه یک صدوق سیاه است که در ان خانواده عبد العزیز بوتفلیقه وافسران بلندپایه وعده ای از صاحبان صنایع به تدریج پس از بیماری وی قدرت مطلقه بوتفلیقه را بدست گرفته اند.

این مجله می افزاید : مرد قدرتمند الجزایر که گفته می شود بجای عبد العزیز بوتفلیقه حکومت می کند سعید برادر عبد العزیز است مرد لاغر اندامی است که شبیه ایام جوانی برادرش است .سعید از زمان سکته مغزی عبد العزیز در سال ۲۰۱۳ ، تنها صدای ریاست جمهوری است .اوست که بجای رئیس جمهوری با روسای کشورها ودولت های خارجی صحبت می کند.

مجله فرانسوی معتقد است که ارتش الجزایر دومین بازوی قدرتمند حکومت است که پشت بوتفلیقه ایستاده است که فرماندهی ان بدست رئیس ستاد ویا رئیس دستگاه امنیت نظامی است ولی اختلافات داخلی ماه ها است که در میان فرماندهان ارتش بوجود آمده است واین اختلافات سبب برکناری تعداد زیادی از فرماندهان عالیرتبه ارتش شد .ژنرال عبد الغنی هامل رئیس اداره کل امنیت ملی (پلیس) به اتهام دست داشتن در قاچاق کوکایین در ژوئیه گذشته برکنار گردید .

مجله فرانسوی بازوی سوم نظام الجزایر را صاحبان صنایع می داند که بسیاری از انها در دوران حکومت بوتفلیقه به قدرت رسیدند که بسیاری از انها روابط خودرا با نظام حاکم تقویت کردند .از جمله انها میلیارد الجزایری علی حداد که به دوستی خود با سعید برادر رئیس جمهوری ومسئولین غیر نظامی نظامی افتخار می کند .

مجله فرانسوی لوبس معتقد است که الجزایر هم اکنون بیشترین فساد ورشوه وپارتی بازی را در میان کشورها را دارا می باشد  ورژیم الجزایر سرگرم اختلاس درامدهای نفت وگاز است. وکسانی که بوتفلیقه بیمار را برای انتخابات اینده نامزد کرده اند شخصیت دیگری را که بتواند ادامه حکومت انها را در اینده تضمین کند نیافته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *