گرایش های سلفی گری وافراطی در جهان اسلام (قسمت نهم)

 

وهابيت نمونه ای از یک حركت افراطي

حركت وهابيت يكي از حركت هاي افراطي در جهان اسلام است که اسلام را برای خود احتکار کرده ودیگر مسلمانان را کافر ویا خارج از دین معرفی می کند .

این حرکت افراطی امت اسلامی که شهادتین را ملاک خود قرار داده برسمیت نمی شناسد،  بلکه تلاش می کند از طریق استفاده از زور وخشونت وائتلاف با حکومت های مقتدر ومسلح نظر خودرا بر دیگر مسلما نان تحمیل و حرف خودرا به کرسی بنشاند. این حرکت افراطی با استفاده از قوه قهریه ورد دیگرمذاهب  , نظام سیاسی خودرا بنا می نماید

مشکل این حرکت افراطی در اینست که دیگر مسلمانان را تکفیر وبا مطرح کردن شرایط سخت ودشوار عرصه را بر آنان تنگ کرده  ودائما خودرا درگیر با دیگر حرکت ها وگروه های مسلمان نموده وانها را دشمن فرض می نماید.

تفسیرخاص  وهابیون از توحید سبب گردید که مسلمانان فقط با بر زبان آوردن شهادتین مسلمان محسو ب نشده , بلکه بایستی به این گروه بپیوندد تا یک مسلمان واقعی شناخته شوند.

وهابی ها با تکفیر دیگر مسلمانان اساس خشونت وزور وتروریسم را خط مشی خود در تعامل با دیگران قرار داده اند. .

وهابیان خواستار بازگشت به پیشینیان یا سلف صالح یعنی اصحاب پیامبر وتابعین وتابعین تابعین می باشند ومعتقدند که میراث ابن تیمیه وابن قیم الجوزیه بزرگترین پشتوانه فکری مسلمانان می باشد.

وهابیت در جزیره العرب منتشر شد , زیرا که محمد بن سعود از این مذهب حمایت وبا اتحاد با محمد بن عبد الوهاب توانست حکومت خودرا در جزیره العرب مستحکم سازد.

وهابیان در اجرای احکام اسلام سختگیر وجهان را به دو گروه مسلمان ومشرک تقسیم می نمایند. وهابیون با مخالفینشان ازخشونت وقتل وتکفیر استفاده می کنند ونسبت به عقاید دیگر مسلمانان موضع مخالف اتخاذ کرده واین عقاید را مخالف راه اسلام قلمداد می نمایند.

پیروان وهابیت روشهای خاصی در ارزیابی تعالیم اسلام بکار می برند . انها نقل را بر عقل ترجیح داده وتاویل را رد واقوال وافعال سلف صالح را مورد استناد قرار می دهند.

وهابیان علاوه بر تکفیر پیروان مذاهب دیگر , نماز خواندن نزد قبور وذبح ونذر کردن را کفر می دانند وبدین علت قبور ائمه اهل بیت را در بقیع مدینه منوره را تخریب کرده وهمچنان به تخریب اثار باستانی در مکه ومدینه به بهانه توسعه حرم مکی ومدنی ادامه می دهند.

مصطفی عبد الرازق  یکی از روشنفکران مصری قرن گذشته اقدامات وهابیان در تخریب اثار باستانی در عربستان را بشدت محکوم کرده ومعتقد است : انها (وهابیان ) از اسلام پیروی نمی کنند, بلکه دین اهل نجد را قبول دارند. دین اهل نجد اجازه میدهد اثار تاریخی وهنری را تخریب نمایند ولی این اهل هنر وتاریخ است که ارزش این اثار را می دانند.وی نوشت : دین اسلام از این اندیشه ها بیزار است .اینها دین اسلام را خدشه دار می کنند وقصدشان گمراهی عقل ها ودل ها است. ([۱] )..

[۱]  تمهید لتاریخ الفلسفه الاسلامیه –مصطفی عبد الرازق – دار الکتاب اللبنانی – دار الکتاب المصری ص۱۲۰

(ادامه  دارد).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *