آخرین تحولات اوضاع در عراق / بسته شدن فرودگاه بین‌المللی بغداد به دست نظامیان آمریکایی

نظامیان آمریکایی همزمان با پرواز بالگردهای آنها در غرب پایتخت عراق، فرودگاه بین‌المللی بغداد را بستند.

  العالم خبر داد که نظامیان آمریکایی بامداد شنبه پس از استقرار در حومه فرودگاه بین‌المللی بغداد، آن را بستند.

منابع خبری عراق به دلیل این اقدام نظامیان آمریکایی هیچ اشاره‌ای نکردند.

ساعاتی قبل از بسته شدن فرودگاه، چندین بالگرد آمریکایی بر فراز غرب بغداد به پرواز درآمده بودند.

پامپئو: به مذاکره با عراق درباره “ساختار حضور نظامی” ادامه می‌دهیم

پامپئو

وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد، کشورش به مذاکره با عراق درباره “ساختار مناسب” حضور نظامی در این کشور ادامه خواهد داد. پامپئو در عین حال در حال رایزنی برای توسعه حضور ناتو در عراق است.

به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در ارزیابی بیانیه عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق که در پی تماس تلفنی بین دو مقام منتشر شده و درآن آمده بود، عبدالمهدی خواستار اعزام نمایندگانی از جانب آمریکا به عراق جهت تدوین سازوکار اجرای مصوبه پارلمان عراق درباره خروج نیروهای آمریکایی شده، گفت، اظهارات در این باره به طور صحیح منتقل نشده است.

پامپئو ادامه داد: خوشحال می‌شویم به مذاکره با عراقی‌ها درباره “ساختار مناسب” حضور نظامی آمریکا ادامه دهیم.

وی تاکید کرد: واشنگتن قصد ادامه این ماموریت را دارد.

در این زمینه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، پامپئو با همتای کانادایی خود تماس تلفنی برقرار کرده و با او به بررسی آنچه آن را “اقدامات خصمانه مداوم و بی‌ثبات کننده در عراق” خوانده و نیز به بررسی گام‌های تقابل با ایران به خصوص از طریق تقویت قدرت ناتو در عراق و “تقسیم مناسب وظایف” رایزنی کرده است.

پامپئو به خبرنگاران گفت، هیئتی از ائتلاف ناتو روز جمعه درباره بررسی آینده ماموریت در عراق و طرح “تقسیم وظایف در منطقه” در واشنگتن حضور یافته است.

روداو گزارش داد: سفارت آمریکا در بغداد روز جمعه بر پایبندی به مشارکت استراتژیک با عراق و عدم بررسی خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تاکید کرد.

سفارت آمریکا در بغداد ادعا کرده است: آمریکا قدرتی برای خیر خاورمیانه است و حضور نظامی این کشور در عراق ادامه جنگ با داعش است و همانطور که وزیر خارجه گفته است، ما متعهد به حمایت از شهروندان‌مان هستیم.

در این بیانیه عراقی‌ها شرکای ائتلاف آمریکایی خوانده شده و آمده است، هیچ شائبه و ابهامی در اهمیت ماموریت طرد داعش در عراق وجود ندارد.

سفارت آورده است: هر هیئتی به عراق فرستاده شود برای تاکید و بررسی راه‌های بهتر احیای تعهد به شراکت استراتژیک ماست نه عقب‌نشینی نیروها از این کشور.

سفارت آمریکا ادامه داده است: هیئتی از ائتلاف ناتو به وزارت خارجه آمریکا رفته تا درباره افزایش نقش ناتو در عراق همسو با تمایل رئیس‌جمهوری درباره تقسیم وظایف و تلاش دفاعی جمعی مذاکره کند.

در بیانیه سفارت آمریکا تصریح شده است: با این وجود نیاز به انجام مذاکرات بین دولت آمریکا و عراق نه فقط در زمینه امنیت بلکه درباره مشارکت اقتصادی،‌ مالی و دیپلماتیک وجود دارد و ما می‌خواهیم دوست و شریک عراق برخوردار از حاکمیت، ثبات و شکوفایی باقی بمانیم.

دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز گفت: آمریکا در “راس جنگ با داعش” قرار دارد و دشوار خواهد بود ائتلاف آمریکایی در جنگ علیه داعش بدون آمریکا باشد.

این مقام آمریکا در کنفرانس خبری در امارات گفت: آمریکا هرگز هیچ پیش‌شرطی را از سوی ایران برای ورود به مذاکرات نخواهد پذیرفت.

پیشتر وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در روز جمعه اعلام کرده بود، هیچ هیئت آمریکایی در عراق هرگز به بررسی خروج نیروهای آمریکایی نخواهد پرداخت.

مورگان اورتاگوس،‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده بود، نیاز به مذاکره بین دولت عراق و آمریکا در زمینه امنیت، مشارکت مالی و اقتصادی و دیپلماتیک وجود دارد.

«عادل عبدالمهدی» وارد اربیل شد

نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق وارد اربیل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سومریه نیوز، عادل عبدالمهدی نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق وارد اربیل شد.

پیش از این، منابع اعلام کرده بودند که قرار است عادل عبدالمهدی سفری به اربیل داشته باشد.

این منابع تاکید کرده بودند که عبدالمهدی روز شنبه سفر رسمی به اربیل دارد.

منابع مذکور خاطرنشان کردند که این سفر با هدف انجام مذاکراتی با مسئولان ارشد در اقلیم کردستان صورت می گیرد.

حشد شعبی بر قدرت، آمادگی و همبستگی خود تاکید کرد

حشد شعبیفرماندهان حشد شعبی عراق تاکید کردند که این سازمان از قدرت، آمادگی و همبستگی کامل برخوردار بوده و شهادت معاون رئیس این سازمان و فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به همه مجاهدان قدرت معنوی برای ثابت ماندن در خط و مسیر دفاع از عراق خواهد بخشید.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، فرماندهان عملیاتی حشد شعبی، معاونان آنها و مسؤولان مدیریتی این سازمان به بررسی تحولات موجود و مسایل مربوط به عملیات ترور ابومهدی المهندس، معاون رئیس حشد شعبی عراق پرداختند.

شرکت‌کنندگان در این نشست با تاکید بر اینکه حشد شعبی هنوز از قدرت، آمادگی و همبستگی کامل برخوردار است، اعلام کردند: شهادت المهندس به همراه فرمانده بزرگ اسلام شهید قاسم سلیمانی و سایر فرماندهان ائتلاف النصر به همه مجاهدان برای ثابت ماندن در خط و مسیر دفاع از عراق، پیروی از مرجعیت عالی قدر، حفاظت از اقتدار کشور، انحصار سلاح به نهادهای نظامی و امنیتی، پایبندی به قانون و عمل به دستورات فرماندهی کل نیروهای مسلح قدرت معنوی خواهد بخشید.

شرکت‌کنندگان در نشست یاد شده از تمامی گروه‌های جامعه عراق و نیروهای امنیتی شهرهایی که در مراسم تشییع شرکت کرده بودند، تشکر کرده و از مرجعیت عالی قدر عراق بابت توجه بسیار و برخورد پدرانه‌ای که با این مساله داشت، به شکل ویژه‌ای قدردانی کردند.

ممانعت حشد شعبی از نفوذ داعش به جنوب موصل

حشد شعبی

حشد شعبی عراق از مقابله با نفوذ عناصر داعش به جنوب موصل خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، حشد شعبی عراق با صدور بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که تیپ‌های ۲۵ و ۴۴ فرماندهی عملیات نینوا با نفوذ عناصر داعش به جنوب موصل مقابله کردند.

طبق این بیانیه، عناصر داعش از جزیره صلاح الدین راهی جنوب شهر موصل در استان نینوا شده بودند که نیروهای حشد شعبی با آن‌ها درگیر شده و مانع از نفوذ آنها به موصل می‌شوند و اهدافشان را نیز خنثی می‌کنند.

ترور دو خبرنگار عراقی در بصره/ در سایه ادامه تظاهرات نگاه‌ها به سمت جلسه پارلمان عراق

تظاهرات عراق

شاهدان عینی در شهر بصره اعلام کردند افراد مسلح ناشناس دو خبرنگار عراقی را در این شهر ترور کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، شاهدان عینی در شهر بصره در جنوب عراق اعلام کردند: افراد مسلح ناشناس شامگاه جمعه احمد عبدالصمد، خبرنگار شبکه دجله و صفاء غالی، عکاس این شبکه را ترور کردند. این اقدام بعد از آن رخ داد که این دو خبرنگار درحال پوشش‌دهی اعتراضات در مرکز شهر بودند.

عبدالصمد بارها حمایت خود را از تظاهرات مردمی اعلام کرده بود.

فعالان در اعتراضات عراق اخیرا در معرض ترور و شکنجه و ربودن قرار گرفته‌اند.

اعتراضات در عراق برای سومین ماه علیه وضعیت اقتصادی و فساد متوالی ادامه دارند. هزاران تن جمعه در بغداد و شهرهای مرکزی و جنوبی تحصن خود را از سرگرفتند و شعارهایی را علیه مداخله خارجی سر دادند. آن‌ها خواهان انتخاب نخست‌وزیری به دور از طبقه سیاسی حاکم شدند.

آن‌ها همچنین تأکید کردند که نباید عراق به میدان نزاع و تسویه‌حساب تبدیل شود. معترضان خواهان اصلاحات سیاسی و تشکیل دولت جدیدی شدند که قادر به برآوردن خواسته‌های معترضان باشد.

همچنین پارلمان عراق جلسه عادی خود را امروز(شنبه)‌ برگزار می‌کند.

پارلمان عراق اخیرا دولت را ملزم به اخراج نیروهای خارجی از این کشور کرد. این اقدام بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس، معاون رئیس حشد شعبی و فرماندهان دیگر در حمله آمریکا به کاروان حشد شعبی صورت گرفت.

بعد از این حمله و تصویب قانون اخراج نیروهای آمریکایی در پارلمان، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق از مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا خواست نمایندگانی را برای ایجاد مکانیزم‌هایی جهت اجرای قانون پارلمان به عراق بفرستد. این درحالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد عراق خواهان اخراج نیروهای آمریکایی نشده است.

ترامپ از عراق خواسته ابتدا هزینه پایگاه هوایی را بپردازد بعد نیروهای آمریکایی از این کشور خارج می‌شوند.

سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان نیز حملات در خاک عراق را محکوم کرد و نسبت به وخامت اوضاع در کشور و منطقه هشدار داد.

اعتراضات عراق از اوایل اکتبر آغاز شد و در جریان آن تعدادی کشته و زخمی شدند.

علاوی از عضویت در پارلمان عراق استعفا کرد

اياد علاویرئیس ائتلاف الوطنیه در پارلمان عراق از عضویت در پارلمان عراق استعفا کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، دفتر اطلاع‌رسانی ایاد علاوی، رئیس ائتلاف الوطنیه در پارلمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: علاوی از عضویت پارلمان به دلیل شکست این نهاد در انجام وظایف خود و عدم تعامل جدی و مثبت با خواسته‌های مردمی استعفا کرد.

از اوایل اکتبر عراق شاهد اعتراضات مردمی بی‌سابقه‌ای علیه وضعیت اقتصادی و فساد است. این اعتراضات به کشته و زخمی شدن تعدادی از معترضان منجر شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *