نگاهی به اقدام ترامپ در عفو چهار تن از اعضای گروه امنیتی بلاک واتر ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰ شاکر کسرائی

قبل ار اینکه دونالد ترامپ کاخ سفید را ترک کند چهار تن از اعضای سازمان امنیتی بلاک واتر را عفو کرد.بلاک واتر پس از سرنگونی رژیم صدام حسین در سال ۲۰۰۳ سال های متمادی در عراق فعالیت کرد ومسئول حفاظت از فرماندهان نظامی وشخصیت های بلندپایه امریکائی وعراقی بود.

این چهار تن در یک دادگاه امریکائی به قتل ۱۷ تبعه  عراق از جمله دو کودک وزخمی کردن ۱۷ تن دیگر از جمله زن وکودک در یک کشتار دستجمعی در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۷ محکوم شدند .در این کشتار نیروهای بلاک واتر که از جان یک مقام بلندپایه حفاظت می کردند به گمان اینکه توطئه علیه جان این مقام تدارک دیده شده هنگام عبور خودرو این مقام از میدان النسور بغداد بسوی مردم تیراندازی کردند واین تعداد مردم را قتل عام کردند.

نیروهای امریکائی هنگام عبور از خیابان های بغداد با هشدار به مردم از انها میخواستند صد متر از نیروها فاصله بگیرند .هنگام توقف در جایی بایستی همه مردم وخودروه توقف می کردند وهنگام حرکت بایستی مردم وخودرو ها حرکت کنند .

کشتار میدان النسور رسوائی بزرگی برای نیروهای امریکائی اشغالگر بوجود آورد ومقامات امریکائی مجبور شدند پرونده این کشتار را به یک دادگاه امریکا محول کنند.

دادگاه امریکائی محاکمه این چهار عضو بلاک واتر را از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۵  ادامه داد وسرانجام یک تن از چهار نفر را به حبس ابد وسه تن دیگر را هر کدام به سی سال زندان محکوم کرد .

پس از ضدور احکام دادگاه فشارها برای کاهش محکومیت ها اغاز شد که دادگاه حکم سه تن را از ۳۰ سال به ۱۲ سال زندان کاهش داد .

سرانجام دونالد ترامپ هفته گذشته در روزهای اخر حکومت خود این چهار تن را مورد عفو قرار داد وکاخ سفید طی بیانیه ای نوشت:  این چهار تن خدمات فراوانی برای نیروهای امریکائی انجام دادند .وافزود : احکام صادره با جرم انها سازگار نبوده .کاخ سفید  این چهار تن را جزو جنگجویان قدیمی امریکا  توصیف کرد که باید از انها تقدیر وتشکر بعمل آید .

علت اینکه ترامپ این چهار عضو سازمان امنیتی بلاک واتر را عفو کرد اینست که مدیر این سازمان دوست صمیمی ترامپ است ، ووزیر فرهنگ فعلی امریکا خواهر مدیر این سازمان می باشد.

(القدس العربی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *