نگاهی به تظاهرات مردم لبنان

تظاهرات مردم لبنان علیه دولت وهیئت حاکمه امروز چهارشنبه وارد هفتمین روز خود شد وهیچ نشانه ای از توافق بین تظاهرکنندگان ودولت لبنان بچشم نمیخورد.

این تظاهرات که در اثر اعمال مالیات بر تلفن همراه واینترنت اغاز شد به مطالبات گسترده مردم ودعوت انها به مبارزه با هیئت حاکمه به اتهام سرقت وغارت اموال عمومی از سوی سیاستمداران لبنانی در همه سطوح ادامه یافت.

با اینکه دولت لبنان اقداماتی برای فرونشاندن خشم تظاهرات مردم انجام داد وانرا پاسخ به خواست مردم بویژه جوانان اعلام نمود ولی مردم بویژه جوانان این اقدامات را بعنوان مورفین وتخدیر افکار عمومی قلمداد کردند وانرا رد نمودند.

عمده مطالبات تظاهرکنندگان لبنانی مبارزه با فساد گستره وغارت اموال مردم وبیکاری جوانان وایجاد فرصت های شغلی از یک سو وکنار رفتن کلیه مقامات دولتی از  رئیس جمهوری گرفته تا رئیس مجلس ونخست وزیر .

بنظر می رسد تظاهرکنندگان از خواست های برحق خود کوتاه نیامده ومصممند تا تحقق خواسته های خود به حرکت اعتراضی ادامه دهند.

علت اینکه تظاهرکنندگان لبنانی خواستار کناره گیری کلیه مقامات دولتی شده اند اینست انها معتقدند که فساد در همه سطوح مدیریتی در لبنان رخنه کرده وهیچیک از مقامات دولتی مصون از  غارت اموال عمومی نیستند.

چنانچه نگاهی به اوضاع مردم لبنان بیاندازیم می بینیم اکثریت مردم در فقر بسر می برند و لی یک طبقه متمول  بر حکومت مسلط است ومدت چند دهه است که به غارت اموال عمومی مشغول است وهیچوقت سیر نمی شود.

صبر مردم لبنان زیاد بوده واکنون به جایی رسیده که قادر به کنترل خود نیستند از اینرو انها معتقدند که هیئت حاکمه کنونی قادر به اصلاح اوضاع لبنان نیست از اینرو انها خواستار برکناری کلیه مقامات دولتی شده تا مردم خود بتوانند مسئولین پاک وسالم را انتخاب نمایند.

اگر با یک لبنانی روبرو شوید واز او درباره مسئولین کشور ش بپرسید به شما پاسخ می دهد که همه مسئولین دزد وغارتگرند وباید کنار بروندوافراد سالم جای انها را بگیرند.

مردم معتقدند که دولت لبنان به مناطق فقیر نشین در اکثر شهرها توجه نمی کند وفقط به شهرهای بزرگ از جمله بیروت پایتخت لبنان رسیدگی می کند ومناطق فقیر نشین را به حال خود رها کرده است.

لبنان یک کشور غیر نفتی است نه نفت دارد ونه گاز بلکه نفت وگاز خودرا از خارج وارد می کند .تنها درامد لبنان از جهانگردی است ولی در صورت ادامه تظاهرات هیچ جهانگردی حاضر به سفر به لبنان نمی شود .

در تظاهرات مردم شهر طرابلس در شمال لبنان جوانان عکس کلیه شخصیت های سنی شهرشان  از جمله سعد حریری نخست وزیر را پاره کردند چرا که انها را افراد ثروتمند می دانند که به مرور زمان توانسته اند ثروت های هنگفتی را جمع اوری کنند. ونشان دادند انها به این شخصیت ها نه می گویند وبرای انها  احترام قائل نیستند.

بهر حال می توان از تظاهرات مردم لبنان چند نکته را ذکر کرد:

۱/ مقامات دولتی بجای حل مشکلات مردم از جمله بیکاری ، فقر ، ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان بویژه فارغ التحصیلات جوان ، طی سال های متمادی مشغول ثروت اندوزی وغارت اموال عمومی وعدم توجه به خواست مردم بوده اند.

۲/مقامات دولتی بجای مبارزه با فساد ودزدی وغارت اموال عمومی وشدت عمل نسبت به کارکنان دولت که سبب نارضایتی مردم شده اند ، فقط به فکر خود واطرافیان خود وتقسیم غنایم بین طرفداران وافراد نزدیک وفامیل وتقسیم کارهای دولتی بین همشهریان خود بوده اند.

۳/ اکثر مقامات دولتی لبنان از خانواده های متمول ویا در اثر رسیدن به قدرت صاحب مال ومنال شده وهیچ توجهی به عامه مردم که از گرانی وفقر وبیکاری رنج می بدند نکرده اند واکنون با حقایق اشکار روبرو شده اند وروز حساب وکتاب فرارسیده وهیچ راهی جز استعفا وکناره گیری ندارند.

۴/ مردم لبنان که نسبت به دیگر مردم کشورهای عربی از سواد وفهم وشعور وفرهنگ بیشتری برخوردارند مصممند این مقامات را که فاسد وغارتگر توصیف می کنند کنار بزنند وتا کناره گیری کلیه مقامات دولتی از پای نخواهند  نشست.

۵: یکی از تظاهرکنندگان لبنانی به یکی از خبرگزاری ها گفته است که مقامات لبنانی هیچ خبری از درد مردم ندارد نمی روند بیمارستان را ببینند که چه بلایی بر سر مردم می اورند ، انها خبر از حال ووضع فقرا وبیچارگان ندارند وتنها سوار خودروهای گرانقیمت می شوند وسرکار می روند وپس از پایان کار به کاخ های مجلل خود می روند ودرد فقرا که در حلبی اباد ها زندگی می کنند درک نمی کنند.

بهر حال تاکنون هیچ نشانه ای از خسته شدن تظاهرکنندگان لبنانی بچشم نمی خورد وبنظر می رسد انها منتظر تحقق خواسته های خود هستند واین سوال مطرح است ایا مقامات دولتی به خواست تظاهرکنندگان پاسخ مثبت خواهند داد واز مقام خود کنار خواهند رفت یا به کار خود ادامه خواهند داد تا تظاهرکنندگان خسته شوند وبه خانه های خود بازگردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *