چرا جوانان لبنانی دست به تظاهرات وشورش گستره زده اند؟

جوانان لبنانی پس از سال ها سکوت ومدارا اینک به خیابانها امده وخواستار برکناری دولت ورژیم حاکم شده اند.

این جوانان طبقه حاکمه را فاسد ودزد معرفی کرده وخواستار برکناری همه مقامات وسیاستمدان در این کشور وگرفتن اموالی شده اند که به قولشان از دولت به بغما برده اند .

ادعای فساد طبقه حاکمه یک ادعای تازه نیست بلکه از سال های قبل از جنگ داخلی (۱۹۷۵-۱۹۹۰)  این ادعا مطرح بود ولی اوضاع معیشتی مردم به این درجه از فقر وتنگدستی نرسیده بود که دست به تظاهرات سراسری بزنند.

لبنانی ها معتقدند که طبقه حاکمه فاسداست  وباید از کار برکنار شود وسیستم طایفه گری در این کشور باید برچیده شود.این سیستم حاکم سبب مشکلات لبنان است واین سیستم از سال ۱۹۴۳ یعنی هنگام استقلال لبنان توسط استعمار فرانسه اعمال گردیده است وتاکنون ادامه دارد.

جوانان لبنانی بر این عقیده اند که اگر مقامات وهیئت حاکمه فاسد نباشند اوضاع لبنان به این شکل نمی ماند بلکه حتما اوضاع دگرگون می شود.

طبق قانون اساسی لبنان رئیس جمهوری باید همیشه یک مسیحی مارونی باشد ووزئیس پارلمان باید شیعه ونخست وزیر باید سنی باشد.

این سیستم از هشتاد سال پیش تاکنون حاکم است وطبقه حاکمه از این مذاهب تعیین می شوند.

رئیس جمهوری لینان تاکنون از مسیحیان مارونی بوده ورئیس مجلس شیعه ونخست وزیر سنی می باشد.

خانواده های معروف لبنانی طبقه حاکمه را تشکیل می دهند وحکومت بدست انها اداره می شود.

به ادعای لبنانی ها این مقامات کلیه امتیازات را بین خود تقسیم کرده اند وسران قوا از سرمایه داران وملاک می باشند وبرخی از انها سال ها با زدوبند در مقام خود باقی می ماند.

جوانان لینانی در شعارهای خود نه تنها خواستار استعفای دولت سعد حریری نخست وزیر ، بلکه خواستار برکناری همه مقامات لبنانی یعنی رئیس جمهوری ورئیس پارلمان ونخست وزیر شده اند. انها معتقدند که مقامات لبنانی فاسدند ودزد وغارتگرند وباید استعفا دهند.

میشیل عون رئیس جمهوری وعده داده است دست به اصلاحاتی بزند ونخست وزیر نیز وعده لغو مالیات بر اینترنت که سبب این تظاهرات گردید داده است .

تظاهرات لبنانی ها همراه با اغتشاش واتش سوزی وحمله به فروشگاه ها واتش زدن لاستیک اتومبیل ها وتخریب اموال عمومی بوده است .هنوز مشخص نیست که  تظاهرکنندگان با دادن چند وعده از سوی مقامات دست از تظاهرات خود بکشند وبه خانه های خود بازگردند.

جوانان لبنانی مانند جوانان در دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه از بی کاری ومشکلات مالی  رنج می برند وخواستار برکناری فاسدین وعارتگران بت المال که بدون نظارت اموال مردم را غارت می کنند  وانها را به خارج می فرستند می باشند.

جوانان لبنانی که از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند با بی کاری مواجه می شوند ومجبورند خانه وکاشانه خودرا رها کرده وبه خارج از لبنان بروند ودست به هر کاری بزنند ودر برخی ازکشورهای عربی با تبعیض نژادی ومذهبی روبرو شوند .

اینها نمی توانند در کشور خود کار شرافتمندانه پیدا کنند زیرا لبنان یک کشور فقیر است نه نفت دارد ونه گاز وفقط اعتماد اقتصاد این کشور به جهانگردان است ولی بعلت بحران در کل منطقه بویژه جنگ در سوریه جهانگرداند بویژه جهانگردان عرب ترجیح می دهند از رفتن به لبنان خودداری کنند لذا اوضاع اقتصادی لبنان با مشکل روبرو است وبدهی این کشور حدود ۸۰ میلیارد دلار است .

اکنون این سوال مطرح است ایا اصلاحات وعده داده شده توسط رئیس جمهوری ونخست وزیر  می تواند در فروکش کردن بحران وپایان دادن تظاهرات مردم موثر واقع شود ..پاسخ به این سوال را به روزهای اینده موکول می کنیم .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *