گرایش دانشجویان تونسی به دانشگاههای دولتی / دانشگاههای خصوصی با هزینه های زیاد دانشجو می پذیرند

شفقنا- دشواری در دستیابی به یک رشته دانشگاهی خوب در دانشگاههای دولتی تونس، دارندگان مدارک دیپلم را به سمت دانشگاههای خصوصی سوق می دهد که در ازای هزینه های سالانه بین تقریبا ۲۲۰۰ تا ۴۰۹۰ دلار، امکانات بیشتری را برای انتخاب رشته های مورد نظر دانشجویان جدید فراهم می کند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از العربی الجدید، فرایند انتخاب رشته در دانشگاههای دولتی تونس براساس نمرات کسب شده در آزمون های بکالوریا(دیپلم) صورت می گیرد که در آن، اولویت با افراد ممتاز است در حالی که افراد دارای نمرات متوسط بارشته هایی روبرو می شوند که تمایلی به ادامه تحصیل در آنها ندارند و یا با خاطر نبود جایگزین، مجبور به انتخاب آنها می شوند.

دشواری در دستیابی به یک رشته دانشگاهی خوب در دانشگاههای دولتی تونس، دارندگان مدارک دیپلم را به سمت دانشگاههای خصوصی سوق می دهد

دانشگاههای خصوصی در تونس از دانشجویان جدیدی بهره می برند که در مقطع ورود به دانشگاه نمرات متوسطی کسب کرده اند و در ورود به دانشگاههای دولتی موفق نبوده اند در حالی که دانشگاههای دولتی کار آفرین و دارای افق های اشتغالزایی بالا به دلیل تعداد بالای دانشجویان خود و ظرفیت محدود تحت فشار هستند.

عبداللطیف الخماسی رئیس دانشگاه آموزش عالی تونس به العربی الجدید می گوید: بخش خصوصی بیش از ۳۵ هزار دانشجو از جمله ۳۰ هزار تونسی و ۵ هزار خارجی را در خود جای داده است که بیشترشان از کشورهای جنوب صحرای آفریقا هستند. دشواری ورود به دانشگاههای دولتی، دلیل اول اقبال به تحصیل در بخش خصوصی نیست.

الخماسی تشریح می کند: دانشگاههای خصوصی در ارائه آموزش با کیفیت بالا از بخش دولتی جلوتر هستند و علاوه بر این با الزامات بازار کار همخوانی بیشتری دارند و این موضوع اقبال روزافزون به پیوستن به شعبه های دارای اشتغالزایی بالا، بیشتر در بخش خصوصی را تفسیر می کند.

وی با اشاره به اینکه آموزشی عالی خصوصی در تونس به سرعت در حال پیشرفت است و قادر است سالانه یکصد هزار دانشجو را پذیرش کند، اظهار داشت: به دلیل توسعه این بازار، شرکت های سرمایه گذاری خارجی در حال خرید دانشگاههای خصوصی در تونس هستند.

وی بر اصرار دانشگاههای خصوصی روی کیفیت آموزش و ارتقای ظرفیت شعبی تاکید کرد که مستقیما به بازار کار منتهی می شوند.

خانم «فرح معیطی» دانشجوی جوان تونسی است که در مقطع بکالوریا نمرات ۱۲ تا ۲۰ را کسب کرده و نتوانسته است در رشته رسانه در دانشگاه دولتی ادامه تحصیل دهد .

معیطی به العربی الجدید می گوید: گزینه های زیادی ندارم یا باید به یک دانشگاه خصوصی بروم یا اینکه یک سال را از دست بدهم و دوباره در بخشنامه  دولتی که معمولا چهار ماهه اول هر سال برگزار می شود، شرکت کنم..

وی ادامه می دهد: امکانات تحصیل در دانشگاههای خصوصی علی رغم مشکلاتی که دارند، بسیار آسانتر است و اکنون آنها هم برای پذیرش دانشجو دارای آزمون های مقدماتی هستند.

انشگاههای دولتی در تونس با چالش افزایش تعداد دانشجو نیز مواجه هستند

گفتنی است دانشگاههای دولتی در تونس با چالش افزایش تعداد دانشجو نیز مواجه هستند و همین موضوع جزو مشکلات جدیدی است که وزارت آموزش عالی ای کشور با آن روبروست و ناچار شده است ظرفیت دانشگاهها، خوابگاههای دانشجویی و موارد وابسته به آن را نیز افزایش دهد.

گفتنی است پس از پایان امتحانات بکالوریا(دیپلم) در تونس، دانش آموزانی که موفق به گذراندن این دوره شوند، باید در مرحله بعد برای ورود به دانشگاههای دولتی انتخاب رشته کنند که ورود آنها به دانشگاه براساس نمراتی است که در آن امتحانات کسب می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *