اسرائیلی ها در آغوش اعراب

بقلم محمد کریشان

در اوت ۱۹۶۷  کنفرانس سران عرب در خارطوم سه نه را مطرح کرد( نه صلح ونه مذاکره نه برسمیت شناختن اسرائیل ) ، ولی چند روز پیش کنگره ملی سودان خبر رادیو اسرائیل مبنی بر دیدار قریب الوقوع بنیامین نتانیاهو از خارطوم را تکذیب کرد.عجیب است ظرف پنجاه سال گذشته تحولاتی در منطقه رخ داده وموجب شده اعراب بسوی رژیم صهیونیستی روی اورند با مقامات اسرائیلی ملاقات وحتی امادگی خودرا برای سرمایه گذاری در اسرائیل اعلام کنند.

اظهارت مقام سودانی مینی بر اینکه نتانیاهو نمیتواند از سودان دیدن کند وموضع کشورش نسبت به اسرائیل روشن است کلام وحرف قدیمی ومنسوخ است ودولت ها برای ردگم کنی اینها را مطرح می کنند.

این در حالی است که وزیر اقتصاد اسرائیل دعوت نامه ای از دولت بحرین دریافت کرده ومقامات اسرائیلی اعلام کرده اند که مقدمات برقراری روابط دیپلماتیک با بحرین را فراهم کرده اند.

دیدار ادریس دیبی رئیس جمهوری چاد از اسرائیل واحتمال از سرگیری روابط چاد وچند کشور افریقائی با اسرائیل نشانه اینست که این کشورها با ملاحظه تلاش کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای برقراری روابط با اسرائیل ، خودرا به اسرائیل نزدیک کرده تا از کمک های اسرائیلی ها بهرمند شوند

 با توجه به اینکه مصر واردن قرارداد صلح با اسرائیل امضا کرده وروابط کامل با اسرائیل دارند ،  ولی می بینیم عربستان کمک های خودرا به حکومت محمود عباس قطع می کند وسبب تضعیف اعراب در برابر اسرائیل می شود.

اکنون می بینیم افرادی در عربستان وامارات علنا خواستار برقراری روابط با اسرائیلند ، واینک می بینیم قطر وعمان وتونس ومغرب با اسرائیلی ها ملاقات ومذاکره می کنند ومقامات اسرائیلی از کشورهای عربی دیدن می کنند .اسرائیل دفاتر تجاری در مسقط ودوحه وتونس افتتاح می کند ، نتانیاهو از مسقط دیدن می کند وورزشکاران اسرائیلی درقطر وامارات  وبحرین در بازیها شرکت می کنند وسرود اسرائیل در پایتخت های کشورهای عربی نواخته می شود.

کشورهای عربستان ، امارات وبحرین بطور جدی تصمیم گرفته اند با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار سازند وملاحظه می کنیم عربستان وارد معامله قرن می شود تا با همکاری ترامپ کلک مسئله فلسطین را بکند.

جالب تر از همه امارات متحده عربی امادگی خودرا برای سرمایه گذاری در اسرائیل جهت کشیدن خط لوله گاز بین اسرائیل واروپا اعلام کرده است .این در حالیست در اروپا وامریکا تظاهراتی در جهت دفاع از ازادی های مشروع وتحریم اسرائیل بخاطر قتل عام فلسطینی ها برپامی شود . ایا این تعجب برانگیز نیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *