بازگشایی رسمی سفارت امارات در دمشق

وزارت امور خارجه امارات در بیانیه‌ای از آغاز به کار مجدد سفارت این کشور در سوریه خبر داد و از «جمهوری عربی سوریه» به نام «کشور برادر» یاد کرد که روابطشان «به مسیر طبیعی» خود بازگشته است.

خبرنگار العالم در سوریه از بازگشایی سفارت امارت متحده عربی در دمشق پس از ۸ سال خبر داد، امارات و چند کشور عربی دیگر هزمان با آغاز جنگ علیه سوریه سفارت های خود در دمشق را بستند و روابط دیپلماتیک خود با دولت سوریه را محدود کردند.

خبرنگار العالم در سوریه گفت که این اقدام در شرایط فعلی دارای مولفه های زیادی است به ویژه که چند ماه قبل در سایه تحولات میدانی و سیاسی امارات تماس‌های بسیاری با برخی از مقام‌های سوریه انجام شده است و هیات‌های اماراتی به سوریه در رفت و آمد بودند.

سفارت امارات در دمشق سال ۲۰۱۲ در اوایل جنگ علیه سوریه بسته شده بود.

خبرنگار العالم در گزارش خود می گوید: امروز پیام‌های زیادی توسط کشورهای عربی مانند امارات برای سوریه خصوصا پس از پیروزی‌های بزرگ ارتش این کشور و شکست توطئه ها ارسال می شود البته امارات از کشورهایی بود که کوشید در جریان جنگ علیه سوریه رابطه اش را با دمشق قطع نکند و تماس‌ها در سطوح دیپلماتیک و امنیتی برقرار بود.

حسین مرتضی همچنین در گزارش خود آورده است: حتی شماری از مسئولین به صورت غیر رسمی با سوریه آمد و شد داشتند تا اینکه مدتی قبل اعلام شد که امارات می خواهد سفارتش را در سوریه بازگشایی کند و برخی از کشورهای دیگر نیز این نوع پیام را دادند.

سفر سفیر سودان به دمشق آغاز این روند از سوی کشورهای عربی بود که امروز به طور رسمی این سفارت افتتاح می شود و عبدالحکیم النعیمی کاردار امارات تا انتخاب سفیر عهده دار مسئولیت های سفارت امارات در سوریه خواهد بود.

در مراسم افتتاح سفارت امارات در دمشق حمزه الدوالیبی مدیر تشریفات وزارت امور خارجه سوریه شرکت می نماید و شماری دیپلماتهای عرب مانند عمان در این مراسم حضور خواهند داشت.

خبرنگار العالم در گزارش خود می گوید: سفارت قطر نیز کنار سفارت امارات قرار دارد که شاید در آینده شاهد بازگشایی آن نیز باشیم؛ گفته می شود که سران عالی رتبه ای از عراق و مصر نیز به دمشق سفر خواهند نمود و نشانه ها حاکی از آن است که سفارتهای خارجی یکی پس از دیگری فعالیتشان را در سوریه مجددا آغاز خواهند کرد.

پرچم امارات پس از ۷ سال در مکان سفارت به اهتزاز در آمد و سفارت بازگشایی شد.

از سال ۲۰۱۱ و پس از ناآرامی‌ها در سوریه، مسافران سوری برای سفر به کشورهای دیگر با مشکلات بسیاری مواجه شدند. بعد از آنکه بیشتر شرکت‌های هواپیمایی پروازهای خود به فرودگاه‌های سوریه را متوقف کردند، شهروندان سوری مجبور بودند تا از طریق لبنان به کشورهای مختلف سفر کنند.

شهریور ماه گذشته روزنامه الاخبار لبنان فاش کرد : ‘ علی محمد بن حماد الشامسی ‘ مشاور شورای عالی امنیت ملی امارات ژوئیه گذشته به طور سری به دمشق سفر کرده و در دیدار با یک افسر بلند پایه سوری خواستار از سرگیری روابط میان ابوظبی و دمشق به دور از چشم ریاض شده است.

اتحادیه عرب نوامبر سال ۲۰۱۱، همزمان با فشارهای غرب بر نظام قانونی سوریه عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

این موضوع فقط به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب محدود نبود، بلکه خطرناک تر از آن بوده و شامل تلاش برای اعطای کرسی سوریه به هیئت مخالفان سوری و قانونمند کردن دخالت نظامی در این کشور در چارچوب نقشه سرنگونی نظام حاکم آن بود که کشورهای عربی تحت عنوان مجموعه موسوم به ‘گروه دوستان ملت سوریه’ به رهبری آمریکا و حضور ترکیه در این خصوص نقش فعالی داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *