سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد تا کنون بیش از ۲۳ هزار نیروی اوکراینی و مزدور خارجی کشته شده‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد تا کنون بیش از ۲۳ هزار نیروی اوکراینی و مزدور خارجی کشته شده‌اند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد بیش از ۲۰ هزار نیروی اوکراینی از زمان شروع «عملیات ویژه روسیه» در این کشور کشته شده‌اند.

به نوشته وبگاه شبکه «راشا تودی»، «ایگور کناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه گفت، تا کنون ۲۳ هزار و ۳۶۷ نیروی کشته شده‌اند که در این میان فقط در ماریوپل بیش از چهار هزار جنگجوی «نازی» و «مزدور خارجی» کشته شده‌اند.

این مقام روس همچنین «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین را به مخفی کردن ابعاد شکست‌های نظامی این کشور متهم کرده و بیان داشت «او می‌ترسد به مردم اوکراین بگوید» که چه تعداد سرباز اوکراینی کشته شده‌اند.

کناشنکوف توضیح داد روسیه به اسنادی درباره اعداد و ارقام مربوط به تلفات اوکراینی‌ها دست یافته و به‌زودی جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر خواهد شد.

زلنسکی روز جمعه در مصاحبه با «سی‌اِن‌اِن» گفته بود، بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نیروی اوکراینی از زمان آغاز درگیری‌ها کشته شده و این آمار در میان نیروهای روس بیش از بیست هزار نفر است.

در حالی که درگیری‌های اوکراین نزدیک به دو ماه به طول انجامیده، روسیه هفته گذشته در یادداشتی رسمی به مقامات واشنگتن، آمریکایی‌ها را به طولانی کردن جنگ و کشته شدن شمار بیشتری از سربازان از طریق حمایت‌های مالی و نظامی به اوکراین متهم کرده است.

وزارت دفاع روسیه شامگاه شنبه خبر داد که یک هواپیما را که حامل حجم زیادی از تسلیحات ارسالی غرب به اوکراین بوده را در نزدیکی شهر اودسا سرنگون کرده است.

با این وجود «اورسلا فن درلین» رئیس کمیسیون اروپا امروز (یکشنبه) از کشورهای اروپایی درخواست کرده هرچه سریع‌تر تسلیحات بیشتری به اوکراین برای نبرد با روسیه عرضه کنند.

در حالی که هشدارهای مسکو به غرب درباره ادامه کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین تشدید شده است، «مارکو بوشمان» وزیر دادگستری آلمان در دفاع از این کمک‌ها مدعی شد که تحویل تسلیحات و ادوات نظامی به معنای «ورود به جنگ با روسیه» نیست.

انتهای پیام/م

جنگ در اوکراین؛ روسیه یک کارخانه موشک‌سازی در حومه کی‌یف را هدف قرار داد

حمله نظامی روسیه به اوکراین در شرایطی پنجاه و دومین روز خود را پشت سر می‌گذارد که نیروهای روسی با تمرکز بر شرق قصد دارند تا نیروهای اوکراینی را از این ناحیه عقب برانند.

این در حالی است که در تازه‌ترین دور از اعطای کمک‌های تسلیحاتی کشورهای غربی به اوکراین، آلمان متعهد شده است یک میلیارد دلار کمک مالی به کی‌یف اختصاص دهد.

همزمان بحران انسانی نیز در اوکراین ادامه دارد. مقامات اوکراینی از کشف ۹۰۰ جسد از غیرنظامیان در حومه کی‌یف خبر داده‌اند و موج خروج پناهندگان از اوکراین همچنان ادامه دارد، هرچند تعداد آنان در روزهای اخیر کاهش یافته است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد که در شبانه‌روز گذشته بیش از ۴۰ هزار تن دیگر از اوکراین فرار کرده‌اند.

با این حساب و بنابر گفته این نهاد، شمار کل پناهجویان اوکراین از زمان حمله نظامی روسیه در ۲۴ فوریه بدین سو به ۴ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۴۴۵ تن رسیده است.

نزدیک به ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر از این افراد (یعنی نزدیک به ۶۰ درصد آن‌ها) به لهستان گریخته‌اند. در حالی که بیش از ۷۳۰ هزار نفر نیز به رومانی رفته‌اند.

زنان و کودکان ۹۰ درصد از پناهجویان را تشکیل می‌دهند چرا که مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله واجد شرایط فراخوان نظامی هستند و نمی‌توانند اوکراین را ترک کنند.

خبر مرتبط

به گزارش ایسنا، وزارت دفاع روسیه از تسلیم شدن بیش از یک هزار تفنگدار اوکراینی و به دنبال آن تسلیم شهر ماریوپل خبر داده است. فیلم پخش شده از تلویزیون دولتی روسیه ظاهرا نشان می‌دهد که نیروهای اوکراینی پس از مقاومت در شهر بندری محاصره شده از زمان آغاز جنگ در ۲۴ فوریه، خود را تسلیم می‌کنند.

زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اما ادعاهای مربوط به تسلیم شدن در ماریوپل را نپذیرفت. او در عوض ویدئویی به زبان انگلیسی منتشر کرد و از غرب خواست تا «سلاح‌های سنگین» بیشتری برای جلوگیری از «حمام خون بی‌پایان» بفرستد.

دنیسنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین، ادعای تسلیم شدن را در اظهاراتی برای کانال تلویزیونی Current Time رد کرد و گفت که آنها چنین چیزی نشنیده‌اند و نبرد بر سر بندر دریایی ادامه دارد. دنیسنکو گفت: «طبق اطلاعات رسمی وزارت دفاع (اوکراین) و ستاد کل، ما چنین چیزی نشنیده ایم. “علاوه بر این، من می گویم … که نبرد بر سر بندر دریایی هنوز هم امروز ادامه دارد.

تصرف ماریوپل بزرگترین موفقیت روسیه در طول جنگ است. این امر به نیروهای روس کنترل کامل سواحل دریای آزوف و یک پل زمینی امن را می‌دهد که سرزمین اصلی روسیه و منطقه جدایی طلب طرفدار روسیه در شرق را با شبه جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ توسط مسکو تصرف شد، به هم متصل می‌کند. این به نیروهای روسیه اجازه می دهد تا متحد شوند و به یک حمله بزرگتر علیه نیروهای اوکراینی در شرق بپیوندند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، پس از تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین ارائه ۸۰۰ میلیون دلار کمک نظامی از جمله توپخانه سنگین به اوکراین را اعلام کرد.

بایدن گفت: این بسته که کل کمک‌های نظامی را از زمان تهاجم نیروهای روسیه در فوریه به بیش از ۲.۵ میلیارد دلار می‌رساند، شامل سامانه‌های توپخانه، گلوله‌های توپخانه، نفربرهای زرهی و قایق‌های دفاع ساحلی بدون سرنشین است.

رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام اینکه انتقال هلیکوپترهای اضافی را تایید کرده است، گفت: تجهیزات ارائه شده به اوکراین برای مقابله با تهاجم “بسیار حیاتی” بوده است. ما اکنون نمی توانیم استراحت کنیم. همانطور که به رئیس جمهور زلنسکی اطمینان دادم، مردم آمریکا در مبارزه برای آزادی در کنار مردم شجاع اوکراین خواهند ایستاد.

پنجاهمین روز جنگ اوکراین در حالی آغاز می‌شود که همزمان با تشدید درگیری‌ها بویژه در مناطق جنوبی و شرقی این کشور، تنش‌های لفظی میان رهبران سیاسی جهان نیز افزایش یافته و بحران دیپلماتیک جدیدی را رقم زده است.

رهبران سیاسی دو کشور واقع در آمریکای شمالی یعنی جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا روز چهارشنبه در آخرین واکنش‌ها به وقایع خونین اوکراین، روسیه را متهم به «نسل کشی» در این کشور کردند آنهم در حالی که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با اتخاذ موضعی محتاطانه‌تر از بکار بردن این واژه پرهیز کرده و بار دیگر بر یافتن راه حلی دیپلماتیک برای پایان دادن به این جنگ تاکید کردند.

کاخ سفید نیز در تازه ترین موضع گیری خود اعلام کرد که استفاده از واژه «نسل کشی» نظر شخصی جو بایدن بوده و تغییری در موضع واشنگتن در قبال تحولات شرق اروپا بوجود نیامده است.

مشاور رئیس جمهور اوکراین: مذاکره با روسیه با تمرکز بر «تضمین‌ها» در جریان است

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که مذاکرات با هدف برقراری صلح در جریان است اما هنوز بر سر تضمین‌های لازم برای تحقق صلح و اینکه چه کشورهایی از این تضمین‌ها پشتیبانی خواهند کرد، توافقی حاصل نشده است.

فرانسه ۱۰۰ میلیون یورو تجهیزات نظامی به اوکراین فرستاد

فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه اعلام کرد این کشور بیش از ۱۰۰ میلیون یورو ادوات نظامی به اوکراین ارسال کرده است.

وی بعد از دیدار با همتای اوکراینی خود، اولکسی رزنیکوف، گفت : بیش از ۱۰۰ میلیون یورو تجهیزات نظامی فرانسه به اوکراین ارسال شده است.
به گفته وی، این تجهیزات شامل وسایل حفاظتی، تجهیزات اپترونیک (سیستم هایی که از اپتیک و الکترونیک استفاده می کنند)، تسلیحات و مهمات هستند.

لاوروف: غرب جنگی همه جانبه علیه روسیه اعلام کرده است

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست روابط بین المللی دیجیتال در مسکو گفت، غرب به شکل جمعی، به بهانه بحران اوکراین اعلام جنگی فراگیر علیه روسیه نموده است که زمینه‌های مختلفی از جمله اطلاعات را دربر می‌گیرد.

لاوروف تصریح کرد، روسیه خود را از کسی پنهان نمی‌کند و وارد انزوا نمی‌شود. بحران کنونی فرصت‌های بیشتری را برای توسعه می‌گشاید

رئیس‌جمهور کلمبیا با اعلام وقوع “نسل کشی” در اوکراین: برای افزایش عرضه انرژی آماده‌ایم

رئیس‌جمهور کلمبیا گفت:کشورش آماده ایفای نقش محوری در کمک به تامین منابع انرژی کشورهای غربی پس از شکاف‌های ناشی از تحریم‌های روسیه است.

ایوان دوکه مارکز، رئیس جمهور کلمبیا به سی ان ان گفت: [کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی] مطمئناً می‌دانند که دیگر نمی‌توانند برای تامین انرژی به روسیه متکی باشند. حال، آیا کلمبیا می تواند در راه حل کمک کند؟ پاسخ مثبت است.

دوکه سه حوزه‌ای را که کلمبیا آماده افزایش تولید است فهرست کرد: استخراج سنتی نفت و گاز، انرژی‌های تجدیدپذیر مانند هیدروژن پاک و زغال سنگ.

چاووش اوغلو: پیوستن ترکیه به تحریم‌ها علیه روسیه صحت ندارد

وزیر خارجه ترکیه چشم انداز پیوستن ترکیه به تحریم‌ها علیه غرب را غیرواقعی دانست.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت ما تحریم‌های سازمان ملل را زیر نظر داریم، از آنها تبعیت می‌کنیم. اما از نظر پیوستن به تحریم‌های اعمال شده توسط دولت‌ها، فکر می‌کنم، آنها خودشان می‌دانند که با توجه به موضع ترکیه به عنوان یک میانجی، این واقع بینانه نیست.” وی در مصاحبه با شبکه NTV ترکیه گفت که شرکای غربی این کشور اغلب در مورد دلایل این موضع می پرسند. اغلب از ما می پرسند که آیا قرار است آسمان را ببندیم. می دانید، ترکیه موقعیت یک واسطه را دارد که هدف آن تثبیت وضعیت است.

گوترش: آتش‌بس انسانی در اوکراین فعلا ممکن نیست

دبیرکل سازمان ملل گفت، به نظر نمی رسد در شرایط کنونی برقراری یک آتش‌بس انسانی در اوکراین امکان‌پذیر باشد.

از ابتدای آوریل مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگی امداد اضطراری به روسیه و اوکراین سفر داشته تا ببیند امکان توافق بر سر یک آتش‌بس انسانی وجود دارد یا خیر.

در همین رابطه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به خبرنگاران گفت: در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که برقراری یک آتش‌بس جهانی در اوکراین امکان‌پذیر باشد.

سفر وزیر خاجه ایرلند به اوکراین

سیمون کاونی، وزیر خارجه ایرلند دیشب از لهستان وارد کی‌یف شد. این اولین دیدار یک وزیر خارجه از یک عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل به اوکراین از زمان آغاز حمله روسیه به این کشور است.

تهدید روسیه به هدف گرفتن مراکز تصمیم‌گیری و فرماندهی عالی در کی‌یف

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: شاهد هستیم که نیروهای اوکراینی برای خرابکاری و حمله به اراضی روسیه تقلا می‌کنند. اگر چنین مواردی ادامه یابد، نیروهای مسلح روسیه به مراکز تصمیم‌گیری از جمله در کی‌یف حمله خواهد کرد.

روسیه ۳۹۸ عضو کنگره آمریکا و ۸۷ عضو سنای کانادا را تحریم کرد

روسیه اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه ۳۹۸ عضو کنگره آمریکا در انتقام از اقدامات تنبیهی واشنگتن در مورد اوکراین وضع کرده است و گفت که تحریم‌های بیشتری در پی خواهد داشت. تحریم‌هایی نیز علیه ۸۷ عضو سنای کانادا وضع شده و به دلیل سیاست‌های «کوته‌اندیشی» اتاوا، اقدامات بیشتری به زودی اعلام خواهد شد.

انفجار در سرگروه ناوگان روسیه در دریای سیاه/  اوکراین:حمله موشکی کردیم/ مسکو: انبار مهمات منفجر شد

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مخزن مهمات یک ناو این کشور در دریای سیاه منفجر شده است. آتش‌سوزی باعث این انفجار در ناو جنگی “مسکُوا” شد.

در این بیانیه آمده است: “مهمات ناو مسکُوا در نتیجه آتش‌سوزی در کشتی منفجر شده است… کشتی به شدت آسیب دیده است. کلیه خدمه خارج شده اند. علت آتش‌سوزی در دست بررسی است.”

فرماندار اودسا در اوکراین پیشتر گفت که این کشتی که سرگروه ناوگان دریای سیاه روسیه است هدف موشک‌های اوکراینی قرار گرفته و آسیب زیادی دیده است.

نخست وزیر کانادا: اکنون بیشتر می‌توان از کلمه نسل کشی در اوکراین استفاده کرد

بعد از استفاده رئیس‌جمهور آمریکا از واژه نسل کشی در اوکراین، جاستین ترودو اعلام کرد حمله روسیه به اوکراین بیشتر و بیشتر به نسل کشی شباهت پیدا می‌کند.

نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو عنوان کرد : نهادهای بین المللی رسماً تعیین خواهند کرد [آنچه در اوکراین اتفاق می افتد]، اما مسلم است که ما می توانیم بیشتر و بیشتر از نسل کشی صحبت کنیم.
وی گفت: ما شاهد جنایاتی بودیم که روس‌ها، ارتش روسیه و [ولادیمیر] پوتین در اوکراین مرتکب می شوند. ما این تمایل را برای حمله به غیرنظامیان، استفاده از خشونت جنسی به عنوان سلاح جنگی دیده‌ایم. این کاملا غیر قابل قبول است.
از سوی دیگر،  اعضای گروهی از کارشناسان سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کردند که به شواهدی مبنی بر ارتکاب «جنایت‌های جنگی» و «جنایت علیه بشریت» از سوی ارتش روسیه در اوکراین دست یافته‌اند.

استرالیا ۱۴ شرکت دولتی روسیه را به فهرست تحریم‌شدگان افزود

استرالیا تحریم های مالی را علیه ۱۴ شرکت دولتی روسیه از جمله نهادهای مرتبط با وزارت دفاع مانند شرکت کامیون سازی کاماز (KMAZ.MM) و شرکت‌های کشتیرانی SEVMASH و United Shipbuilding Corp اعمال کرد.

ماریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا در بیانیه‌ای گفت که تحریم ها بر شرکت الکترونیکی Ruselectronics که مسئول تولید حدود ۸۰ درصد تمام قطعات الکترونیکی روسیه است و راه آهن روسیه به دلیل تهاجم مسکو به اوکراین نیز اعمال خواهد شد

کاخ سفید سفر یک مقام بلندپایه دولت آمریکا به کی‌یف را سبک سنگین می‌کند

پس از هجوم رهبران غرب و بالتیک به کی‌یف برای نشان دادن حمایت خود از اوکراین، اکنون آمریکا نیز در حال بررسی احتمال اعزام یک مقام عالی رتبه به اوکراین است.

یک منبع آگاه گفت  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه یا لوید آستین ، وزیر دفاع، نامزدهای بالقوه برای سفر غیرمنتظره به کی‌یف هستند.

رهبران لهستان و سه کشور بالتیک در کی‌یف، روسیه را محکوم کردند

رؤسای جمهور لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی روز چهارشنبه در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور دیدار کردند و خواستار افزایش حمایت نظامی از اوکراین و پاسخگو ساختن روسیه برای اقدامات نظامی‌اش در این کشور شدند.

رابرت گیتس: احتمال استفاده روسیه از تسلیحات شیمیایی یا هسته‌ای کم است

با وجود هشدارهای مکرر کاخ سفید و برخی کشورها، وزیر دفاع پیشین آمریکا گفت احتمال اینکه ولادیمیر پوتین در جنگ علیه اوکراین از تسلیحات شیمیایی یا هسته‌ای استفاده کند، بسیار کم است.

بعد از انتشار گزارش‌هایی از سوی نظامیان و غیرنظامیانی که از مشکلات تنفسی شکایت داشتند، در حال حاضر یک گروه دیده‌بان شیمیایی ادعاهای اوکراین مبنی بر اینکه روسیه از یک سلاح شیمیایی در شهر بندری ماریوپل استفاده کرده است، تحت بررسی دارد.

انتهای پیام

 

 

 

در حمله خمپاره‌ای ارتش اوکراین به روستایی در نزدیکی مرز روسیه، دست‌کم هفت نفر از جمله یک زن باردار و یک کودک زخمی شدند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های روسیه گزارش کردند که هفت نفر از جمله یک زن باردار و یک کودک امروز (پنجشنبه) در حمله خمپاره‌ای نیروهای مسلح اوکراین به روستایی در مرز روسیه با اوکراین زخمی شدند.

شبکه روسی راشاتودی نیز گزارش کرد که گارد مرزی روسیه گزارش کرده است که یک حمله جداگانه از سوی ارتش اوکراین با قصد هدف قرار دادن یک گذرگاه مرزی نیز صورت گرفته است.

به گفته مقامات محلی، اولین حادثه در روستای «کلیموو» در منطقه بریانسک روسیه زمانی رخ داد که پرتابه‌هایی از سوی نیروهای اوکراینی به ساختمان‌های مسکونی اصابت کرد. هر هفت قربانی به بیمارستان منتقل شدند که حال سه نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، فهرستی از قربانیان گزارش شده توسط رسانه‌های روسی نشان می‌دهد که یک پسر دو ساله، یک زن ۷۴ ساله و یک مرد ۳۵ ساله در جریان گلوله باران به شدت آسیب دیده‌اند. مادر باردار ۲۵ ساله این نوزاد دو ساله نیز در میان زخمی‌ها بود.

فرماندار «الکساندر بوگوماز» تأیید کرد که پرتابه های شلیک شده توسط سربازان اوکراینی به ساختمان های مسکونی اصابت کرد و تأیید کرد که تعداد نامشخصی از مردم مجروح شده‌اند.

بنا بر بیانیه گارد محلی مرزی شاخه‌ای از سرویس امنیت فدرال روسیه منتشر شد، دومین حمله نیروهای اوکراین به ایست بازرسی «نویی یورکوویچی» حدود ۴۰ کیلومتری جنوب غربی «کلیمووو» بود که گلوله‌های خمپاره ای از قلمرو اوکراین در لحظه‌ای شلیک شد که گروهی از پناهجویان از اوکراین در حال عبور از مرز بودند و در پی این حمله ۱۲ خودرو دچار آسیب‌هایی شد اما تلفاتی برجای نماند.

ویدئویی که ظاهراً پیامدهای پس از حمله اوکراین به مناطق مرزی را نشان می‌دهد، اوایل امروز (پنجشنبه) در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است که یک خودرو و یک ون را نشان می‌داد که نشانه‌هایی از آسیب بر روی آن‌ها دیده می‌شود که احتمالاً آسیب‌ها ناشی از اصابت ترکش خمپاره بوده است.

این خبر در حالی منتشر شده است که روز گذشته (چهارشنبه ۲۴ فروردین ماه)، وزارت دفاع روسیه هشدار داد تا زمانیکه حملات اوکراین به اهدافی در خاک روسیه متوقف نشود، مسکو احتمالاً اقدامات نظامی در اوکراین را تشدید می‌کند و حتی امکان دارد، اتاق‌های فکر و تصمیم‌گیری در «کی‌یف» را هدف قرار دهد.

روسیه در اواخر فوریه (۲۴ فوریه، پنجم اسفند ماه) به دنبال شکست اوکراین در اجرای مفاد توافقنامه‌های مینسک که در سال ۲۰۱۴ امضا شد و در نهایت پس از به رسمت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک دونباس به اوکراین حمله کرد.

بر اساس این گزارش، پروتکل مینسک با میانجیگری آلمان و فرانسه برای اعطای وضعیت ویژه به مناطق جدا شده در داخل کشور اوکراین طراحی شده است.

راشاتودی در ادامه افزود که از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، روسیه خواستار آن شد که اوکراین رسماً خود را یک کشور بی طرف اعلام کند که هرگز به بلوک نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده نخواهد پیوست.

از طرف دیگر، کی یف اصرار دارد که حمله روسیه کاملاً بی دلیل بوده است و ادعاهایی مبنی بر آن که اوکراین قصد دارد این دو جمهوری را با زور بازپس گیرد، رد کرده است.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است

اخبار مرتبط

  • احتمال دیدار زودهنگام زلنسکی و پوتین

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، هزینه‌های تحویل این تسلیحات جدید به‌عنوان بخشی از “مرجع کاهش بودجه ریاست‌جمهوری” تامین می‌شود که در آن رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌تواند در واکنش به شرایط اضطراری اجازه انتقال خدمات را بدون تایید کنگره بدهد.

کاخ سفید هشتم آوریل سال جاری میلادی گفته بود که از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، کمک‌های امنیتی را به دولت کی‌یف به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار ارائه کرده است.

در ۲۴ فوریه سال جاری میلادی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که در واکنش به درخواست کمک از سوی مقام‌های دو منطقه دونتسک و لوهانسک در دونباس حمله خود به اوکراین را آغاز می‌کند.

وی تاکید کرده بود که مسکو تمایلی برای اشغال قلمروهای اوکراین ندارد.

در همین حال، پنتاگون نیز اعلام کرد که امروز (چهارشنبه) میزبان مسئولان از هشت کمپانی تسلیحات سازی آمریکایی است تا به بررسی ظرفیت‌های این صنعت برای رسیدگی به نیازهای تسلیحاتی اوکراین در صورت تداوم جنگ روسیه در این کشور بپردازد.

دو منبع آگاه اعلام کردند، تقاضا برای تسلیحات پس از حمله روسیه در ۲۴ فوریه که انتقال تسلیحات ایالات متحده و متحدانش به اوکراین را شدت بخشیده، افزایش داشته است. انتظار می‌رود در این دیدار در مورد تامین مجدد و همچنین برنامه‌ریزی برای یک جنگ طولانی‌تر بحث شود.

یکی از این منابع همچنین اعلام کرد،‌ دفتر خرید پنتاگون مسئول خرید تسلیحات برای وزارت دفاع ایالات متحده، میزبان این نشست ۹۰ دقیقه‌ای خواهد بود و انتظار می‌رود که کاتلین هیکس، معاون وزیر دفاع آمریکا نیز در آن شرکت کند.

پنتاگون همچنین گفته که اکثر تسلیحات مفید و مثمرثمر سیستم‌های کوچکتری شامل موشک‌های ضد تانک جاولین و موشک‌های ضد هوایی استینگر هستند که واشنگتن و متحدانش از همان اوایل جنگ در اوکراین آنها را به این کشور منتقل کرده‌اند.

انتهای پیام

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که واشنگتن خواستار آن است که شاهد شکست پوتین و ارتش روسیه در اوکراین باشد.

پنتاگون: می‌خواهیم شاهد شکست پوتین و ارتش روسیه در اوکراین باشیم

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که گمانه‌زنی روسیه درباره عدم دخالت در حمله به ایستگاه قطار در شرق اوکراین غیر قابل قبول است.

وی که در کنفرانس خبری پنتاگون صحبت می‌کرد، گفت: «به ارائه اطلاعات به ارتش اوکراین برای دفاع از کشورش ادامه خواهیم داد».

کربی گفت: «آمریکا خواستار آن است که شاهد شکست پوتین و ارتش روسیه در اوکراین باشد».

وی با اشاره به عدم مداخله آمریکا درباره پیوستن کشورها به ائتلاف ناتو گفت: «آمریکا در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار نظامی در اروپا دارد».

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس نیز روز جمعه گفت که لندن و برلین تصمیم گرفتند که تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال کنند.

وی که در کنفرانس خبری مشترک با «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان صحبت می‌کرد، گفت: «پوتین به تهدیدی برای اروپا تبدیل شده است و باید در اوکراین شکست بخورد».

انتهای پیام/.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد موافقت کردند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، مجمع عمومی سازمان ملل امروز پنجشنبه (۱۸ فروردین/۷ آوریل) قطعنامه‌ای را که خواستار معلق شدن عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل است به تصویب رساند.

۹۳ کشور با این قطعنامه موافقت کردند، ۲۴ کشور به آن رأی منفی و ۵۴ کشور به آن رأی ممتنع دادند. ایران جزو کشورهایی بود که با قطعنامه مخالفت کرد. «مجید تخت روانچی»، نماینده ایران در سازمان ملل در جلسه سازمان ملل طرح این قطعنامه را «سیاسی» خوانده و گفته بود ایران به آن رأی مخالف خواهد داد.

ایالات متحده روز دوشنبه بعد از متهم کردن نیروهای ارتش روسیه به کشتار صدها نفر از غیرنظامیان در شهر «بوچا» خواستار تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر شده بود.

تعلیق عضویت یک کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل منوط به حمایت حداقل دو سوم از اعضای مجمع عمومی از قطعنامه‌ای با همین موضوع است. شورای حقوق بشر در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد و تا به امروز ۴۷ عضو داشت. پیشتر، در سال ۲۰۱۱ عضویت لیبی در این شورا معلق شده بود.

روسیه از اسفندماه گذشته دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده  اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.

کشورهای غربی در روزهای گذشته مدعی شده‌اند روسیه در برخی مناطق اوکراین به ویژه در شهر «بوچا» شمار زیادی از غیرنظامیان را قتل عام کرده‌اند.  با اینحال مقام‌های روس می‌گویند که ادعاها درباره بوچا ساختگی است و تلاش غرب برای فضاسازی علیه روسیه است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه با اشاره به تصاویر منتشرشده از شهر بوچا تصریح کرد: «یک بار دیگر، یک حمله ساختگی دیگر در شهر بوچا منطقه کی‌یف پس از آن آغاز شد که نیروهای نظامی روس مطابق با برنامه و توافقات حاصله، این منطقه را ترک کرده بودند. چند روز بعد، صحنه‌سازی در آنجا ترتیب داده شد که توسط نمایندگان اوکراینی و حامیان غربی آنها از طریق تمام کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت».

لاوروف با بیان اینکه ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) نظامیان روسیه به طور کامل شهر بوچا را ترک کرده بودند، افزود: «در ۳۱ مارس، شهردار [بوچا] رسماً گفت که همه چیز خوب است و دو روز بعد دیدیم که چه تولیداتی در همان‌ خیابان‌ها سازماندهی شد که اکنون سعی دارند از آن برای اهداف ضد روسی استفاده کنند».

«اسکات ریتر»، بازرس تسلیحاتی اسبق سازمان ملل متحد، به تازگی در یادداشتی به شرح دلایلی پرداخته که نشان می‌دهد روایت کشورهای غربی از وقایع بوچا غیرمنسجم و دچار تناقض است .

ریتر نوشته ایجاد ارتباط میان کشته‌شدگان و ارتش روسیه به صورت فوری و بدون بررسی‌های دقیق‌تر برقرار شده و سپس در همه رسانه‌ها اعم از رسانه‌های جریان اصلی و پیام‌رسان‌های جمعی دست به دست شده است. او نوشته هر کسی که جرئت داشت در این روایت که «این، کار روسیه است» تردید ایجاد کند با القابی مانند «مهره روسیه» یا القاب بدتری مورد حمله قرار می‌گیرد.

اسکات ریتر در ادامه به تشریح دلایلی پرداخته که باعث ایجاد شک در روایت اوکراین از حوادث ادعایی بوچا می‌شود. او می‌نویسد: «زمان‌بندی روایت اوکراین، اولین نشانه‌ هشداردهنده‌ای است که نشان می‌دهد روایت طرح‌شده توسط اوکراین و منعکس‌شده در غرب آن چیزی که به نظر می‌رسد نیست. این یک واقعیت پذیرفته‌شده است که نیروهای روسیه بوچا را در روز ۳۰ مارس ترک کردند. پلیس ملی اوکراین روز ۳۱ مارس وارد شهر بوچا شد و همان روز شهردار بوچا اعلام کرد که شهر بوچا کاملا تحت کنترل مقام‌های اوکراین است. در آن زمان هیچ ادعایی از سوی شهردار یا هیچ مقام دیگر اوکراینی درباره اینکه روس‌ها مرتکب کشتار جمعی شده‌اند وجود نداشت. ویدئوی مورد نظر روز ۲ آوریل توسط مقام‌های اوکراین منتشر شد. مشخص نیست آیا این ویدئو همان روز گرفته شده یا قبل‌تر از آن. اما آنچه قطعی است، این است که تصاویری که در ویدئو نشان داده می‌شوند به شدت با روایتی که شهردار در ابتدا مطرح کرد تفاوت دارند.»

انتهای پیام/

 خبر اوکراین

 رئیس جمهوری اوکراین گفت، مذاکره با روسیه «تنها گزینه» برای کشورش است، اگرچه امکان مذاکره اکنون به یک «چالش» تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی میل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین امروز (سه‌شنبه) در اظهاراتی که از تلویزیون ملی پخش می‌شد، گفت این امکان وجود دارد که او و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شخصا مذاکره نکنند.

رئیس جمهور اوکراین هم‌چنین بر اهمیت تضمین‌های امنیتی برای کشورش در قبال حملات احتمالی مجدد از جانب روسیه تاکید کرد.

به گزارش رویترز، زلنسکی عنوان داشت: روسیه ممکن است طی دو سال عملیات نظامی دیگری را راه بیاندازد؛ به همین دلیل ما به تضمین‌های امنیتی نیاز داریم.

وی همچنین گفت که با قرار گرفتن امنیت در صدر فهرست اولویت‌ها طی ۱۰ سال آتی، اوکراین شبیه به یک “اسرائیل بزرگ” خواهد شد.

زلنسکی در مورد مذاکره با روسیه با وجود اتهام‌هایی که کی‌یف علیه مسکو درخصوص کشتارها در بوچا مطرح می‌کند، گفت: در حال حاضر گزینه‌ای جز ادامه مذاکره با روسیه نداریم.

زلنسکی با تاکید بر اینکه باید کشورش از موضع قوی وارد مذاکرات شود، خاطرنشان کرد: اگر حاکمیت خود را حفظ کنیم و اوضاع به ماقبل حمله روسیه بازگردد، ما پیروز خواهیم شد.

وی در مورد بوچا تاکید کرد که مسئولان اوکراینی در جستجوی عاملان ارتکاب جنایت‌های جنگی برخواهند آمد و از کشورهای جهان می‌خواهند که برای بازداشت آنها همکاری کنند.

زلنسکی عنوان داشت: کشتار در بوچا نشان می‌دهد که این روسیه است که سیاست‌های نازی‌ها را اجرا می‌کند نه اوکراین.

وی در مورد اوضاع در ماریوپل در جنوب شرق اوکراین نیز گفت: تلاش‌های اوکراین برای دور ساختن نیروهای روسی از این شهر محاصره شده با دشواری‌های بسیاری مواجه است. اوضاع نظامی در این شهر “بسیار دشوار” است.

زلنسکی با بیان اینکه ترکیه پیشنهاد طرحی برای خارج کردن مجروحان و اجساد از این شهر را داده است، اما هشدار داد که این طرح به اراده و خواست پوتین بستگی دارد.

رئیس جمهور اوکراین خاطرنشان کرد که به نفع کشورش است که تحقیقات بین‌المللی درخصوص کشته شدن غیرنظامیان در این درگیری‌ها به دست روس‌ها آغاز شود.

زلنسکی روز گذشته یک بازدید احساسی از شهر بوچا داشت.

پس از عقب نشینی نیروهای روسی از منطقه، در خیابان‌های بوچا، در شمال غربی کی‌یف، اجساد غیرنظامیان به صورت پراکنده، بسیاری با دستان بسته، زخم‌های گلوله از فاصله نزدیک و نشانه‌هایی از شکنجه پیدا شده است. اوکراین و رهبران غربی، روسیه را به قتل عام غیرنظامیان و انداختن اجساد آنها در گورهای دسته جمعی متهم کرده‌اند. گفته شده در یک گودال در بوچا حداقل ۵۷ نفر جسد بوده است.

زلنسکی در خیابان‌های بوچا گفت: از زمانی که کی‌یف از میزان جنایات ادعایی انجام شده توسط نیروهای روسی در اوکراین آگاه شد، مذاکره برای اوکراین با روسیه دشوارتر شده است.

زلنسکی که یک جلیقه ضدگلوله به تن داشت و در محاصره نیروهای امنیتی بود، گفت: اینها جنایات جنگی هستند و جهان به عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخته خواهد شد. وقتی می‌بینی آن‌ها اینجا چه کرده‌اند، صحبت کردن بسیار سخت است. هرچه فدراسیون روسیه روند دیدار را طولانی‌تر کند، برای آنها و برای این وضعیت و برای این جنگ بدتر است. شما می‌توانید ببینید که چه کاری با این شهر مدرن انجام شده است.

یک گور دسته جمعی حاوی اجساد حداقل ۲۰ غیرنظامی از جمله شهردار و خانواده او در جنگلی در نزدیکی شهر موتزین، در ۲۰ مایلی غرب بوچا، جایی که گور دسته جمعی دیگری پیدا شده است، کشف شد. به گفته سفیر سابق اوکراین در اتریش، الکساندر شربا، این گودال حاوی اجساد شهردار محلی اولگا سوخنکو است که به همراه همسر و پسرش دفن شده است.

 

 

 

همزمان با درگیری‌های سنگین بین نیروهای روس و اوکراینی در شهر ماریوپل، وزارت دفاع روسیه از تیراندازی افراطی‌های اوکراین به سمت کاروان صلیب سرخ خبر داد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع روسیه می‌گوید طرف اوکراینی مانع ورود کاروان صلیب سرخ جهانی به شهر «ماریوپل» است.

این وزارتخانه بامداد دوشنبه با صدور بیانیه‌ای گفت:‌ «طرف روسی به درخواست ترکیه فردا (دوشنبه) یک کریدور جدید بشردوستانه را در ماریوپل باز خواهد کرد».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۲۳ هزار غیرنظامی از شهر ماریوپل بدون هیچ کمکی از سوی رژیم کی‌یف خارج شده‌اند، تصریح کرد: «کاروان بین‌المللی صلیب سرخ به دلیل تیراندازی از طرف اوکراینی وارد ماریوپل نشد».

در این بیانیه همچنین آمده است: «ما بار دیگر به کشورهای حاشیه دریای سیاه در مورد خطرات ناشی از مین‌های کاشته شده توسط اوکراینی‌ها هشدار می‌دهیم».

از سوی دیگر وزارت دفاع انگلیس نیز درباره وضعیت ماریوپل گفت: «نبردهای سنگینی در ماریوپل در جریان تلاش نیروهای روسی برای اشغال کل شهر رخ داد».

به نوشته وبگاه «اسکای‌نیوز»، در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «ماریوپل در معرض بمباران شدید و بی‌ملاحظه روسیه است و نیروهای اوکراینی به شدت مقاومت می‌کنند».

وزارت دفاع انگلیس همچنین افزود: «ماریوپل یک هدف اصلی برای تهاجم روسیه است زیرا یک گذرگاه زمینی از روسیه به کریمه را ایمن می‌کند».

انتهای پیام/خ

خبر مرتبط

رئیس‌جمهوری اوکراین در پیامی ویدیویی اعلام کرد که نیروهای روسیه در حال عقب‌نشینی از بخش‌های شمالی این کشور هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای، ولودیمری زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین افزود، وضعیت شرق اوکراین همچنان دشوار است. او همچنین گفت که معتقد است روسیه در حال آماده‌سازی حملات جدید در مناطق دونباس و خارکیف است.

زلنسکی همچنین در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز گفت که به‌نظر می‌رسد تحریم‌های غرب علیه روسیه موثر بوده‌اند، اما خواستار اعمال فشار بیشتر شد.

رئیس‌جمهوری اوکراین در ادامه گفت: نیروهای روسیه در حال شکل دادن به یک «فاجعه تمام‌وکمال» هستند، مین‌های جنگی را در نزدیکی خانه‌ها و حتی اجساد رها می‌کنند.

زلنسکی همچنین همزمان با عقب‌نشینی نیروهای روسیه از اطراف کی‌یف، به مردم کشورش هشدار داد: آن‌ها دارند تمام منطقه را مین‌گذاری می‌کنند. خانه‌ها را مین‌گذاری می‌کنند. تجهیزات و حتی اجساد کشته‌شده‌ها را مین‌گذاری می‌کنند.

او همچنین هشدار داد که خطرات دیگری مانند «سیم‌تله‌ها» نیز در کمین هستند.

زلنسکی گفت که اوکراینی‌ها، پیش از ادامه دادن و ازسرگیری زندگی روزمره خود، باید صبر کنند تا مین‌ها کاملا پاکسازی شده و خطر گلوله‌باران دیگر جدی نباشد.

انتهای پیام

 

خبر مرتبط

 

دولت روسیه اعلام کرد در واکنش به تحریم‌های یکجانبه‌ای که اتحادیه اروپا طی هفته‌های اخیر علیه افراد و نهادهای روسی اعمال کرده، تحریم‌هایی را علیه مقامات ارشد اتحادیه اروپا اعمال می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه توسط وزارت خارجه روسیه منتشر شد، تاکید شده که سیاست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه از حد و مرز فراتر رفته است و بروکسل از زمانی که ما عملیات نظامی خود را در اوکراین در ۲۴ فوریه آغاز کردیم، محدودیت‌های یکجانبه‌ای را «به‌صورت دسته جمعی و خودسرانه علیه شرکت‌ها و شهروندان روسی اعمال کرده است.

این بیانیه، اتحادیه اروپا را به “نادیده گرفتن تمام استانداردهای حقوقی بین‌المللی” با انتشار اطلاعات شخصی افرادی که در لیست سیاه خود درج کرده، متهم و اشاره کرد که بروکسل تلاش می‌کند مسکو را مسئول «بحران ساختاری در حوزه امنیت اروپا» معرفی کند.

این وزارتخانه تاکید کرد که اقدامات اتحادیه اروپا بخشی از رویکرد جمعی غرب با هدف بازدارندگی روسیه و تابع ساختن آن در راستای از سرگیری هژمونی مطلق غرب در جهان، جلوگیری از تضمین امنیت و حفظ منافع ملی کشورمان است.

در این بیانیه آمده است: تحولات هفته های اخیر نشان داد که این قبیل تلاش‌ها محکوم به شکست است.

این وزارتخانه هشدار داد که این اقدامات اتحادیه اروپا “نه تنها به بن بست در روابط خود با روسیه منجر می شود، بلکه امنیت و رفاه شهروندان اروپایی و ثبات سیستم اقتصادی و مالی جهانی را نیز به خطر می اندازد.”

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، در واکنش به تحریم های دسته جمعی یکجانبه اتحادیه اروپا، طرف روسی تصمیم گرفت بر اساس اصل اقدام متقابل که یکی از اصول اساسی حقوق بین الملل است، فهرست نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نهادهای اروپایی را که حق ورود به خاک روسیه را ندارند، گسترش دهد.

این وزارتخانه توضیح داد که این محدودیت‌ها شامل «رهبران بلندپایه اتحادیه اروپا»، از جمله تعدادی از اعضای کمیسیون اروپا، رهبران ساختارهای نظامی اتحادیه و اکثریت نمایندگان پارلمان اروپا می‌شود که «سیاست‌های ضد روسی» را ترویج می‌کنند.

در این بیانیه اشاره شده است که در فهرست سیاه روسیه اسامی مقامات بلندپایه از جمله نمایندگان دولت ها و پارلمان‌های تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، شخصیت‌های عمومی و کارمندان رسانه‌ها که مسئولیت اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه روسیه را بر عهده دارند نیز درج شده است.

این وزارتخانه تاکید کرد که در پیامی شفاهی به نماینده اتحادیه اروپا در مسکو به وی درباره رویه جدید خود اطلاع و هشدار داده است که “هر گونه اقدام خصمانه اتحادیه اروپا و اعضای آن از این پس پاسخ سختی را به همراه خواهد داشت.”

این وزارتخانه اسامی مقامات اروپایی که در لیست سیاه قرار گرفته اند را فاش نکرد.

انتهای پیام

خبر مرتبط

معاون رئیس شورای امنیت روسیه هشدار داد، لهستان در حال تبدیل شدن به خط مقدم ناتو در برابر مسکو است.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیتری مدودوف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه روز پنجشنبه درخصوص تبدیل شدن لهستان به خط مقدم ناتو در برابر روس‌ها هشدار داد.

مدودوف در مقاله‌ای در خبرگزاری «اسپوتنیک» نوشت، مقامات لهستانی به شکل مخربی، یک نسخه جعلی از تاریخ این کشور را ترویج می‌کنند و به غلط روسیه را کشوری دشمن تلقی می‌کنند.

رئیس جمهور سابق روسیه نوشت، لهستان امید دارد که نقش آن در اروپا ممکن است به بهای اوکراین به میزان چشم‌گیری افزایش یابد و با وجود اعلام حمایت از اوکراین، هزینه رسیدگی به پناهجویان اوکراینی به گردن آمریکا بوده و مقامات ورشو عجله‌ای برای مایه گذاشتن از خود ندارند.

مدودوف افزود، مقامات لهستانی حاضر هستند سلامت زندگی شهروندان خود و منافع اقتصادی این کشور را با اتخاذ سیاست روس‌هراسی، قربانی کنند.

او در ادامه نوشت: «اقدامات تبلیغاتی لهستان نیز همانند کشورهای حوزه بالتیک و اوکراین، با متصل کردن تمام مشکلات خود به روسیه خو گرفته‌اند».

معاون رئیس شورای امنیت روسیه نوشت، لهستان به بخش‌هایی از خاک اوکراین چشم دارد و در تلویزیون این کشور نقشه‌ای را در همین رابطه نشان داده‌اند.

این مقام ارشد روس هشدار داد، لهستان در حال تبدیل شدن به خط مقدم ناتو در برابر روسیه است و چنین رویکردی برای امنیت اروپا خطرناک است.

مدودوف بیان داشت لهستان در سال ۲۰۲۰ ده میلیون متر مکعب گاز از روسیه وارد کرد که این میزان در سال جاری میلادی سیزده درصد کاهش یافته و منافع اقتصادی این کشور قربانی تصمیمات سیاسی نادرست شده‌اند.

او با اشاره به تلاش‌های دولت لهستان علیه پروژه گازی مشترک روسیه و اروپا موسوم به «نورد استریم ۲» گفت، مقامات لهستانی این رویا را در سر دارند که گاز مایع آمریکا را به کشورهای اروپایی بفرستند.

مدودوف نوشت، دولت لهستان درگیری‌های اوکراین را دلیلی عالی برای خود می‌بیند تا هرگونه طرح ابتکاری با روسیه را متوقف کرده و برای تحریم‌های ضد روسی و به راه افتادن جنگ سرد جدید تبلیغ کند.

انتهای پیام/

رئیس‌جمهوری اوکراین در اولین اظهارنظر بعد از برگزاری مذاکرات صلح با روسیه در استانبول گفت، می‌توان سیگنال‌های این مذاکرات را “مثبت” ارزیابی کرد، اما این سیگنال‌ها “صدای انفجار خمپاره‌های روسیه را خفه نمی‌کند.”

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین با انتشار پیامی ویدیویی گفت که “تنها به یک نتیجه مشخص از مذاکرات می‌توان اعتماد کرد.”

روز سه‌شنبه روسیه از کاهش تحرکات نظامی در کی‌یف و چرنیهیف خبر داد که سیگنالی از ایجاد پیشرفت در مذاکرات صلح بود. با این حال، واکنش به این اخبار محتاطانه بود و آمریکا گفت نیروهای روس که از آن دو شهر جابجا شدند، در مکان‌های دیگری در اوکراین استقرار یافته‌اند.

رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین اعلام کرد یک به روزرسانی جدید برای یک اپلیکیشن تلفن همراه ایجاد شده که به مردم اجازه می‌دهد در صورت وارد آمدن خسارت به منازلشان درخواست غرامت کنند. اپلیکیشن Diia به اوکراینی‌ها اجازه می‌دهد تا از اسناد دیجیتال روی تلفن‌های هوشمند خودشان به جای اسناد فیزیکی برای شناسایی و به اشتراک‌گذاری استفاده کنند.

زلنسکی در صحبت‌هایش گفت: این اپلیکیشن در دسترس است و همانطور که قول داده بودم، کشور بابت از دست رفتن خانه یا آپارتمان شما در نتیجه خصومت‌ها غرامت می‌دهد. همه شهروندان ما می‌توانند درخواست بدهند. مهمترین مساله این است که کشور بابت هر متر خسارت به املاک خسارت خواهد داد.

انتهای پیام

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد فعالیت نظامی در مناطق کی ف و چرنیهف به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد تا شرایط ادامه مذاکرات فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سی و چهارمین روز جنگ اوکراین با اعلام شروع مذاکرات هیأت‌های روسیه و اوکراین آغاز شد. مهمترین تحولات سی و چهارمین روز جنگ اوکراین را در زیر می‌خوانید:

 

۱۶:۳۶ وزارت دفاع روسیه: فعالیت نظامی در مناطق کی اف و چرنیهف کاهش می‌یابد

رئیس هیئت روسی گفت پس از سخنرانی هیئت اوکراینی بیانیه مطبوعاتی خواهد داد، اما از اینکه هیئت کی‌یف مقر مذاکرات را ترک کرد، تعجب می‌کند.

همچنین وزارت دفاع روسیه اعلام کرد فعالیت نظامی در مناطق کی ف و چرنیهف به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد تا شرایط ادامه مذاکرات فراهم شود.


۱۶:۲۰ اسپوتنیک: روز نخست مذاکرات روسیه -اوکراین سه ساعت طول کشید

اسپوتنیک اعلام کرد: روز نخست مذاکرات روسیه -اوکراین سه ساعت طول کشید

رئیس هیئت مذاکره‌کننده اوکراین گفت هنوز بر سر چیزی به توافق نرسیده‌ایم و هیچ موافقتی از طرف روسیه نگرفته‌ایم.

وی ادامه داد: هیچکس نمی‌تواند مانع از پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا شود.

رئیس هیأت مذاکره کننده اوکراین تصریح کرد: برای هر گونه توافق با روسیه در اوکراین همه پرسی خواهیم داشت. همه پرسی نیز بدون بازگشت پناهجویان امکان ندارد.

رئیس هیئت مذاکره کننده اوکراین: اولین دستاورد ما انتقال مذاکرات از بلاروس به ترکیه است.


۱۴:۱۲ مذاکره‌کننده ارشد روسیه: کی یف قول داده است شدیدترین اقدامات را علیه جنایتکارانی که سربازان اسیر روسی را شکنجه می‌کنند، انجام دهد.

و لادیمیر مدینسکی مذاکره‌کننده ارشد روسیه اعلام کرد: کی یف قول داده است که شدیدترین اقدامات را علیه جنایتکارانی که سربازان اسیر روسی را شکنجه می‌کنند، انجام دهد.


۱۴:۰۵ وزارت خارجه روسیه: آمریکا و متحدانش یک عملیات سایبری گسترده علیه روسیه انجام دادند

وزارت خارجه روسیه: آمریکا و متحدانش یک عملیات سایبری گسترده علیه روسیه انجام دادند که عواقب وخیمی در پی خواهد داشت.


۱۳:۵۵ وزیر دفاع روسیه: ناوگان جنگی اوکراین دیگر وجود خارجی ندارد

وزیر دفاع روسیهاعلام کرد ناوگان جنگی اوکراین دیگر وجود خارجی ندارد و سیستم‌های دفاع هوایی آن تقریباً به طور کامل منهدم شده است.

سرگئی شویگو گفت: از مجموع ۱۵۲ جنگنده ارتش اوکراین ۱۲۳ فروند و از مجموع ۱۴۹ بالگرد، ۷۷ فروند آن منهدم شده است.

شویگو تصریح کرد: تمام اهداف مرحله اول عملیات نظامی روسیه در اوکراین محقق شده است.


۱۳:۳۵ اسپوتنیک: رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد اوکراین شد

اسپوتنیک اعلام کرد رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای گفتگو درباره ارائه پشتیبانی فنی لازم برای اطمینان از ایمنی تأسیسات هسته‌ای اوکراین وارد این کشور شد.

گروسی در این سفر از یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین بازدید می‌کند.


۱۳:۱۷ آر تی وزارت امور خارجه روسیه سفرای سه کشور حوزه دریای بالتیک احضار کرد

وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه سفرای سه کشور حوزه دریای بالتیک یعنی استونی، لتونی و لیتوانی را احضار کرد تا آنها را از تصمیم مسکو برای اخراج تعدادی از دیپلمات‌هایشان از روسیه مطلع کند.


۱۱:۳۰ دقایقی قبل هیئت مذاکره کننده روس به محل برگزاری مذاکرات در استانبول وارد شد

دقایقی قبل هیئت مذاکره کننده روس به محل برگزاری مذاکرات در استانبول وارد شدند.

اردوغان در دیدار با هیئت‌های مذاکره کننده روسیه و اوکراین گفت: مذاکرات بین مسکو و کی یف می‌تواند به دیدار رؤسای جمهور دو کشور کمک کند.

وی تصریح کرد: زمان مذاکره بین روسیه و اوکراین به منظور کسب نتیجه فرا رسیده است.


۱۱:۰۵ ستاد ارتش اوکراین: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ تانک، ۱۰ زره پوش و ۳ خودرو نظامی ارتش روسیه منهدم شد

ستاد ارتش اوکراین در جدیدترین خبر خود اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ تانک، ۱۰ زره پوش و ۳ خودرو نظامی ارتش روسیه را منهدم کردیم.

همچنین دادستانی کل اوکراین نیز در خبری دیگر گفت: از ابتدای جنگ روسیه تا کنون ۱۴۴ کودک اوکراینی کشته و ۲۲۰ کودک دیگر زخمی شده اند.


۱۰:۲۶ وزارت دفاع انگلیس: نیروهای روسیه حمله به ماریوپل را ادامه می‌دهند

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد نیروهای روسیه حمله به ماریوپل را ادامه می‌دهند، اما مرکز این شهر تحت کنترل اوکراین است.

این وزارت خانه تصریح کرد با وجود تلاش‌های دفاعی اوکراین، روسیه با توانایی خود برای حمله همچنان تهدید بزرگی برای کی یف است.


۵:۴۶ به صدا درآمدن آژیر خطر در شهر لویو

خبرنگار شبکه الجزیره بامداد سه شنبه از به صدا درآمدن آژیر خطر در شهر لویو در غرب اوکراین و درخواست برای پناه بردن به پناهگاه‌ها خبر داد.


۰۲:۴۰ مذاکرات روسیه و اوکراین امروز آغاز می‌شود

به نقل از آناتولی، مذاکرات هیأت‌های روسیه و اوکراین قرار است روز سه شنبه در استانبول ترکیه آغاز شود.

بر اساس این گزارش، این مذاکرات که قرار است در کاخ «دولما باچه» برگزار شود، دو روز به طول خواهد انجامید.

کد خبر ۵۴۵۵۲۲۲

رئیس‌جمهوری اوکراین از شرکای اروپایی کشورش خواست تا یک درصد از هواپیماها، تانک ها و تسلیحات ناتو را برای دفاع از کشور مستقر کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، چندین کشور وعده داده‌اند که موشک‌های ضد هوایی و همچنین سلاح‌های سبک ارسال کنند، اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که کی‌یف به تانک‌ها، هواپیماها و سیستم‌های ضد کشتی نیاز دارد.

او با تاکید بر تقویت “امنیت مشترک” همه کشورهای اروپایی گفت که “قیمت این امنیت” شامل هواپیما، تانک، سیستم های دفاع ضد موشکی و تسلیحات ضد کشتی برای اوکراین است. این چیزی است که شرکای ما دارند. این همان چیزی است که در انبارهای آنها خاک می‌خورد. به هر حال، همه اینها برای آزادی است نه تنها در اوکراین — برای آزادی در اروپا. برای هیچ کس در اروپا قابل قبول نیست که کشورهای بالتیک، لهستان، اسلواکی و کل اروپای شرقی در معرض خطر درگیری با روسیه قرار گیرند، این خطر تنها به این دلیل وجود دارد که آنها فقط ۱٪ از کل هواپیماهای ناتو و ۱٪ از تمام تانک های ناتو را در آشیانه های خود رها کردند. یک درصد! ما بیشتر نخواستیم. و بیشتر نمی خواهیم. ۳۱ روز است که منتظریم!”

زلنسکی بار دیگر خاطرنشان کرد که اگر اوکراین سقوط کند، روسیه به دنبال پیشروی به سمت اروپا خواهد بود.

او در پاسخ به این سوال که چه کسی جامعه یورو-آتلانتیک را اداره می کند، گفت: آیا هنوز مسکو دلیل ترس است؟

زلنسکی تاکید کرد که “شرکا” باید کمک به اوکراین را افزایش دهند زیرا موضوع امنیت اروپا مطرح است.

رئیس جمهور اوکراین با تشکر از نیروهای مسلح کشورش، همه مدافعان و گارد ملی گفت: همه در اوکراین متحد شده‌اند و بیش از یک ماه است که تمام انرژی خود را صرف دفاع از کشور کرده‌اند.

او خطاب به مدافعان شهر محاصره شده ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین، از عزم، قهرمانی و پایداری آنها قدردانی کرد و گفت: “من از تک تک آنها سپاسگزارم! آرزو دارم حداقل درصدی از شجاعت این مردان و زنان در کسانی بود که ۳۱ روز است به این فکر می کنند که چگونه یک دوجین هواپیما یا تانک را منتقل کنند، نیروهای روسی در حال نابودی هر چیزی هستند که ما را به یک ملت تبدیل می کند، اما در نهایت در قبال این اقدامات پاسخگو خواهند بود.

زلنسکی گفت که دو بار با همتای لهستانی خود آندژی دودا در مورد افرادی که در لهستان به حمایت نیاز دارند و همچنین نیاز به تقویت “امنیت مشترک” برای همه اروپایی ها صحبت کرده است.

او گفت که هیأت عالی اوکراینی پیشتر در لهستان با همکاران آمریکایی خود که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده نیز به آنها ملحق شد، ملاقات کرد.

زلنسکی گفت: “همانطور که به من اطلاع داده شد، مذاکرات به ویژه به این منافع حیاتی مربوط می شد که در بالا ذکر کردم. اینکه ما واقعاً به چه چیزی نیاز داریم ،چه کسی باید هواپیما و سایر ابزارهای حفاظتی را و چگونه به ما بدهد.

زلنسکی گفت که رفع انسداد ماریوپل بدون تعداد کافی تانک، سایر خودروهای زرهی و هواپیما غیرممکن است و بسیاری از غیرنظامیان هستند که در محاصره جان خود را از دست می دهند. ایالات متحده این را می‌داند. همه سیاستمداران اروپایی می‌دانند. ما به همه گفته‌ایم. و این باید در اسرع وقت توسط هر چه بیشتر مردم روی زمین شناخته شود. تا همه بفهمند چه کسی و چرا به سادگی از جلوگیری از این فاجعه می‌ترسید.  به سادگی تصمیم گیری کنیم. تصمیمی حیاتی.»

 

انتهای پیام

 

 

 

 

معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه هشدار داد تهدید جنگ اتمی با غرب وجود دارد اما مسکو خواهان استفاده از سیاست‌های معقول است.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه روز شنبه گفت، بحران کنونی میان این کشور و غرب از دوران جنگ سرد شدیدتر شده است و وزیر دفاع این کشور نیز بر آمادگی نیروهای اتمی تأکید کرد.

آخرین اخبار مربوط به تحولات اوکراین را در زیر دنبال کنید؛

*«ویکتور اوربان» رئیس جمهور مجارستان در واکنش به انتقادات زلنسکی به‌خاطر عدم تبعیت از تحریم‌های غرب علیه روسیه گفت، «مجارستان، طرف مجارستان است» و منافع خود را بر منافع اوکراین یا روسیه مقدم می‌داند.

*وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد در پی کشف مین دریایی سرگردان در تنگه بُسفُر که به بسته شدن چند ساعته این آبراه منجر شد، با مقامات روسیه و اوکراین تماس برقرار شده است. (جزئیات بیشتر)

*جو بایدن پس از دیدار با همتای لهستانی بر اهمیت بند پنجم پیمان ناتو تأکید کرد و گفت آمریکا صد هزار پناهجوی اوکراینی را خواهد پذیرفت.

*هم‌زمان با سنگربندی مغازه‌ها و خیابان‌های شهر «اودسا» واقع در جنوب غربی اوکراین، آژیر خطر در این شهر به صدا در آمده است.

*«لیو شیائومینگ» نماینده دولت چین در امور شبه‌جزیره کره در مسکو با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه درباره تحولات بین‌المللی که موجب نگرانی هر دو طرف هستند و همچنین مسائل پیرامون شبه‌جزیره کره دیدار و گفت‌وگو کرد.

*وزیر دفاع اوکراین پس از دیدار با مقامات آمریکایی گفت، همکاری‌های نظامی دو طرف تقویت خواهند شد. وزیر امور خارجه اوکراین نیز گفت، در این جلسه درباره تشدید تحریم‌ها علیه روسیه توافق شده است.

*«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز جمعه در نشستی با فرهنگیان گفت، اقدامات غربی‌ها علیه روسیه را به کتاب‌سوزی‌های زمان حکومت نازی در آلمان تشبیه کرد.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به ایجاد محدودیت و تبعیض علیه هنرمندان روس در اروپا گفت: «این به اصطلاح “فرهنگ حذفی” به “حذف فرهنگی” تبدیل شده است».

*جو بایدن به همراه «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جلسه‌ای با وزرای دفاع و امور خارجه اوکراین شرکت کرده و بر حمایت واشنگتن از کی‌یف تأکید کردند.

*«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با زلنسکی، وضعیت مذاکرات میان کی‌یف و مسکو را به بحث گذاشت.

*فرماندار منطقه کی‌یف اعلام کرد، نیروهای روسی شهر «اسلاووتیچ» در مجاورت نیروگاه چرنوبیل را تحت کنترل درآورده و شهردار آن را بازداشت کرده‌اند.

*کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن که در لهستان به سر می‌برد امروز (شنبه) با وزرای دفاع و امور خارجه اوکراین دیدار خواهد کرد.

*دستیار وزیر دفاع اوکراین گفت، به بیانیه وزارت دفاع روسیه درباره تکمیل عملیات ویژه و تمرکز بر منطقه دونباس اطمینانی ندارد ولی «می‌توانیم ببینیم که دشمن بر بخش‌های شرقی اوکراین متمرکز شده است. با این حال برای هرگونه حمله در نقاط مختلف اوکراین آمادگی داریم».

این مقام اوکراینی درباره شهر خرسون که تحت کنترل نیروهای روسی قرار دارد مدعی شد: «باور دارم که امروز این شهر تحت کنترل کامل نیروهای مسلح اوکراینی در می‌آید. در دو روز گذشته عملیات در منطقه کی‌یف را به اتمام رسانده‌ایم و دیگر نیروهای مسلح بر روی نواحی جنوبی متمرکز شده  در تلاش هستند خرسون و چند شهر دیگر را آزاد کنند».

*«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، بحران اوکراین خطری برای تمام جهان است و نباید روسیه را به سمت تقویت همکاری با چین سوق داد.

*دولت انگلیس ۶۵ فرد و نهاد روس را به بهانه حمایت از اقدام نظامی روسیه در اوکراین تحریم کرد. این تحریم‌ها شرکت دفاعی روسی «کرونشتات» را نیز در بر می‌گیرد.

*«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین ضمن سخنرانی ویدئویی در نشست دوحه، از کشورهای تولیدکننده نفت درخواست کرد در اقدامی علیه روسیه، تولیدات نفت خود را افزایش دهند.

*مقامات جمهوری خودخوانده دونتسک در شرق اوکراین اعلام کردند طی حملات یک روز گذشته اوکراینی‌ها، یک غیرنظامی کشته و ۵۴ نفر از جمله چهار کودک مجروح شده‌اند.

*وزارت دفاع روسیه در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، یک انبار تسلیحاتی در منطقه «ژیتومیر» و یک ایستگاه سوخت‌رسانی برای نظامیان اوکراینی منهدم شده و در مجموع ۱۱۷ هدف نظامی از جمله سامانه‌های موشکی و راکت‌انداز نابود شده‌اند.

این وزارتخانه در گزارش میدانی خود آورده است، دو جنگنده سوخو-۲۵ و یک جنگنده سوخو-۲۴ و ۶ پهپاد اوکراینی ظرف یک روز گذشته سرنگون شده‌اند

*سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه «فاکس نیوز» درباره اظهارات دردسرساز روز گذشته «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در لهستان توضیح داد و تأکید کرد واشنگتن قصد اعزام نیرو به اوکراین را ندارد.

بایدن در جمع نظامیان آمریکایی گفته بود: «برخی از شما در آنجا (اوکراین) حضور داشته‌اید و هنگامی که به آنجا بروید خواهید دید که زنان و افراد جوان در مقابل تانک‌ها ایستاده‌اند و می‌گویند کشورم را ترک نمی‌کنم».

*«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه با تأکید بر اینکه آمادگی نیروهای اتمی این کشور در اولویت قرار دارد گفت، علی‌رغم تحریم‌های غرب، فراهم کردن پشتیبانی مستحکم و تجهیزات جنگ الکترونیک برای نیروهای روس تداوم خواهد داشت.

*به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «دیمیتری مدودوف» معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه در مصاحبه‌ای در پاسخ به سوالی درباره احتمال وقوع جنگ اتمی میان روسیه و غرب گفت: «هیچ‌کس خواهان جنگ نیست، به‌ویژه جنگ اتمی که تهدیدی برای موجودیت تمدن بشری است. از این رو کسانی که به‌نحوی بدبینانه می‌گویند توسعه تسلیحات اتمی مانع از شمار عظیمی از جنگ‌ها در قرن بیستم و بیست و یکم شده است، درست می‌گویند. این امر حقیقت دارد. بنابراین مشخص است که تهدید همواره وجود دارد».

مدودوف افزود، در حال حاضر تسلیحات اتمی ناتو، تأسیساتی در روسیه را هدف گرفته‌اند و کلاهک‌های اتمی روسیه نیز به سوی اروپا و آمریکا نشانه رفته‌اند، اما لازم است که سیاست معقولی اتخاذ شود.

این مقام ارشد روس افزود: «همان‌طور که یکی از وزرای دولت فرانسه گفته است، تمام آنچه اکنون در حال وقوع است، اعلام جنگ اقتصادی علیه روسیه است و آن‌ها در تلاش هستند این جنگ را بدون هیچ قواعدی پیش ببرند».

مدودوف هشدار داد، جنگ اقتصادی بدون نظم و قاعده موجب نابودی تمام نظم اقتصادی جهان خواهد شد و روسیه به اقدامات غربی‌ها پاسخ متقارن خواهد داد.

*وزارت دفاع روسیه اعلام کرد «محله نخست» عملیات ویژه در اوکراین تا حد زیادی تکمیل شده و از این پس، تمرکز بر روی دونباس خواهد بود.

*روزنامه «وال استریت ژورنال» اعلام کرده آمریکا قصد دارد علیه شرکت‌هایی که کالا و خدمات برای ارتش روسیه فراهم می‌کنند، تحریم‌های جدیدی را اعمال کند.

*رئیس جمهور صربستان هشدار داده است با اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، اروپا بدون بهره‌مندی از گاز روسیه سال‌های سختی را پیش رو خواهد داشت.

*«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن اعلام کرده روسیه هرکاری که در توان داشته باشد برای جلوگیری از وقوع جنایت جنگی در اوکراین انجام خواهد داد و متذکر شد هدف از «عملیات ویژه» روسیه در اوکراین توقف نسل‌کشی روس‌زبان‌ها و غیرنظامیان منطقه دونباس است.

این دیپلمات روس ادعای مقامات آمریکایی درخصوص ارتکاب جنایت جنگی توسط روسیه را محکوم کرد و گفت، آمریکایی‌ها در سال‌های گذشته به وضوح چندین شهر را در عراق، افغانستان، سوریه، لیبی و یوگوسلاوی با خاک یکسان کرده و هزاران غیرنظامی از جمله زنان و کودکان را به خاک و خون کشیده‌اند.

انتهای پیام/

 

 

 

ائتلاف ناتو درخواست رئیس‌جمهور اوکراین برای ارسال تانک و جنگنده به این کشور را نادیده گرفت.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، سران ناتو در اجلاس روز پنجشنبه خود در بروکسل درخواست رئیس‌جمهور اوکراین برای ارسال تانک و جنگنده به این کشور را نادیده گرفتند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی خود مقابل اجلاس اضطراری سران ناتو مدعی شد که این ائتلاف با ارسال تجهیزات نظامی بیشتر برای اوکراین می‌تواند از «مرگ غیرنظامیان» جلوگیری کند.

او گفت: «اوکراین از شما هواپیما خواست تا شاید شاهد مرگ این همه آدم نباشیم. شما هزاران جنگنده دارید، اما هنوز به ما چیزی داده نشده است. شما دست‌کم ۲۰ هزار تانک دارید. اوکراین خواست که یک درصد از آنها را به ما بدهید یا به ما بفروشید. اما هیچ پاسخ روشنی به ما داده نشد.»

پایگاه آمریکایی «دیفنس‌وان»به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که اشاره‌ای به نام او نشده نوشته زلنسکی درخواست خود برای برقراری منطقه پرواز ممنوع یا عضویت در ناتو را تکرار نکرده است.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ائتلاف ناتو در یک نشست خبری روز پنجشنبه گفت سران ناتو تصمیم گرفتند در توانمندی‌های دفاعی و بازدارندگی اینائتلاف تجدید نظر کرده  و آنها را با واقعیت‌های امنیتی جدید منطبق کنند.

انتهای پیام/

 خبر مرتبط

حمله روسیه به اوکراین امروز پنجشنبه یک ماهه شد. در تاریخ ۲۴ فوریه بود که روسیه با وجود انکارهای قبلی اش تهاجم به اوکراین را آغاز کرد و اسم این اقدام را “عملیات ویژه نظامی” گذاشت.

به گزارش ایسنا، یک مقام ارشد ناتو روز چهارشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت بین هفت هزار تا ۱۵ هزار سرباز روسیه طی یک ماه حمله روسیه به اوکراین کشته شده اند.

روسیه بعد از روز دوم مارس آمار رسمی از شمار کشته های خود ارائه نکرده است، اما در آن زمان تعداد سربازان جان باخته را حدود ۵۰۰ نفر اعلام کرد.

برای مقایسه، روسیه طی ده سال اشغال افغانستان حدود ۱۵ هزار کشته داد.

اوکراین هم آمار روشنی از کشته های خود ارائه نمیکند.

رئیس جمهور اوکراین دو هفته پیش گفته بود که ۱۳۰۰ سرباز این کشور در جنگ کشته شده اند.

همچنین همزمان با افزایش تلفات غیرنظامیان اوکراینی و آوارگی یک سوم از جمعیت ۴۴ میلیونی این کشور، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از مردم سراسر جهان خواسته تا به خیابان‌ها بیایند و خواستار توقف جنگ شوند.

زلنسکی در یک ماه گذشته بارها از عدم حمایت مورد انتظارش از سوی غرب شکایت کرده و گفته انتظار دارد تا از سوی متحدان غربی اقدامات جدی انجام شود و بر درخواستش مبنی بر ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین تاکید کرده است.

انتهای پیام

خبر مرتبط

دبیرکل سازمان ملل ضمن آنکه خواستار پایان “جنگ بی‌معنی” روسیه در اوکراین شد، هشدار داد که این جنگ “هیچ نتیجه‌ای” نخواهد داشت و مردم اوکراین “یک جهنم زنده” را تحمل می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل به خبرنگاران در نیویورک گفت: ادامه این جنگ در اوکراین از نظر اخلاقی غیرقابل قبول، از نظر سیاسی غیرقابل دفاع و از نظر نظامی بی‌معنی است.

وی با اشاره به حملات سنگین روسیه در بندر محاصره شده ماریوپل اوکراین افزود: حتی اگر ماریوپل نیز سقوط کند، شهر به شهر، خیابان به خیابان و خانه به خانه اوکراین قابل تسخیر نیست. این جنگ هیچ برنده‌ای نخواهد داشت. دیر یا زود روند حل این بحران از میدان جنگ به میز مذاکره منتقل خواهد شد. اکنون زمان پایان دادن به این جنگ بی معنی است.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه سال جاری میلادی حمله‌ای را تحت عنوان “عملیات نظامی ویژه” با هدف تخریب زیرساخت‌های نظامی اوکراین آغاز کرد. اوکراین و متحدان غربی‌اش مسکو را به حمله کورکورانه به غیرنظامیان متهم کرده‌اند؛ اتهامی که مسکو آن را رد می‌کند.

گوترش گفت: حدود ۱۰ میلیون اوکراینی از خانه‌هایشان فرار کرده‌اند و پیامدهای این جنگ با بالا رفتن قیمت مواد غذایی و سوخت، در سراسر جهان احساس می‌شود و تهدید وقوع یک بحران قحطی جهانی وجود دارد.

انتهای پیام

رئیس جمهوری اوکراین از آمادگی خود برای مذاکره با همتای روس به منظور پایان دادن به درگیری‌های جاری در کشورش خبر داد.

به گزارش ایسنا، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی “cnn “تصریح کرد: آماده مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هستم و از دو سال گذشته آماده بودم و معتقدم که ما بدون مذاکره نخواهیم توانست این نبرد را پایان دهیم.

وی گفت: اگر یک درصد شانس هم برای پایان دادن به این جنگ وجود داشته باشد، به اعتقاد من باید این کار را انجام دهیم و فرصت را مغتنم بشماریم.

زلنسکی با ادعای اینکه نیروهای روسیه با هدف “کشتار” مردمش وارد این کشور شدند، بر توانایی ارتش اوکراین برای انجام “ضد حمله” تاکید کرد و گفت: بنابراین معتقدم که باید از هر فرمت و هر فرصتی استفاده کرد تا امکان مذاکره و گفتگو با پوتین وجود داشته باشد. اما اگر این تلاش‌ها به شکست بیانجامد، به منزله ورود به جنگ جهانی سوم خواهد بود.

انتهای پیام

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: بیست و چهارمین روز جنگ اوکراین در حالی آغاز شد که رئیس جمهور روسیه از سکوت کشورهای غربی در قبال بمباران مناطق مسکونی در دونتسک توسط ارتش اوکراین‏، انتقاد کرد.

در ادامه این گزارش می‌توانید تحولات لحظه به لحظه اوکراین را دنبال کنید:


۲۱:۰۳ روسیا الیوم: از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، بیش از ۱۳۰۰۰ اوکراینی وارد اسرائیل شده‌اند


۲۰:۱۷ العربیه؛ نیروهای روسی با موشک گراد مواضع ارتش اوکراین در منطقه دونباس در شرق این کشور را هدف قرار دادند


۱۹:۲۰ اوکراین: پیشروی نیروهای روس به سمت کی‌یف متوقف شده است

وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای ادعا کرد: پیشروی نیروهای روسی به سمت کی‌یف متوقف شده و آنها به عقب نشینی ۷۰ کیلومتری از پایتخت مجبور شده‌اند!


۱۹:۱۳ آمریکا به منظور تقویت ناتو نیروی نظامی به صوفیه می‌فرستد

آمریکا به منظور تقویت جبهه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شرق اروپا شماری از نیروهای نظامی خود را به بلغارستاناعزام می‌کند.

این خبر را «کریل پتکوف» نخست وزیر بلغارستان امروز شنبه پس از دیدار با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در صوفیه اعلام کرد.


۱۸:۳۰ هیأت نمایندگی روسیه در وین: ما اطلاعات به روزی را در مورد وضعیت نیروگاه‌های چرنوبیل و زاپروژیا در اختیار آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای (IAEAA) قرار دادیم


۱۷:۰۴ اتحادیه اروپا ادعاهای روسیه در مورد آزمایشگاه‌های تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین را رد کرد

وزارت خارجه اوکراین: اتحادیه اروپا ادعاهای نادرست روسیه در مورد آزمایشگاه‌های تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین را رد کرده است.


۱۶:۵۲ رویترز به نقل از مشاور رئیس جمهور اوکراین خبر داد که ذخایر غذایی برای یک سال کافی است؛ اما ممکن است محصولات کافی برای صادرات وجود نداشته باشد


۱۶:۴۶ نبرد نیروهای روس و اوکراین در کارخانه فولاد ماریوپول

وادیم دنیسنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین امروز اعلام کرد که نبرد میان نظامیان این کشور و ارتش روسیه در کارخانه فولادآزوفستال در شهر بندری محاصره شده ماریوپول ادامه دارد.

این کارخانه که یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های اروپا به شمار می‌رود نقش مهمی در اقتصاد اوکراین داشت.

دنیسنکو در یک گفتگوی تلویزیونی با ابراز تاسف از وضعیت این کارخانه افزود: «می‌توانم بگویم که ما این غول اقتصادی را از دست داده‌ایم و در واقع یکی از بزرگترین کارخانه‌های متالورژی اروپا در حال نابودی است.»


۱۶:۳۹ ایندیپندنت: فرمانده ارشد روسیه در جنوب اوکراین کشته شد

اولکسی آرستوویچ، مشاور ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در یک نشست خبری ادعا کرد که یکی از فرماندهان ارشد روسیه در جنوب اوکراین کشته شده است.


۱۵:۲۸ رئیس سازمان فضایی فدرال روسیه: آمریکا در حال بررسی امکان حذف روسیه از سیستم مکان‌یاب “جی.پی.اس” است


۱۴:۴۴ ارتش اوکراین پاتک سنگینی را علیه نیروهای روسیه آغاز کرد

منابع خبری اعلام کردند: ارتش اوکراین پاتک سنگینی را علیه نیروهای روسی در شمال غرب و غرب کی‌یف با هدف بازپس‌گیری مناطقی که به تسلط ارتش روسیه درآمده، آغاز کرده است.


۱۳:۳۰ رئیس جمهور بلاروس: آمریکایی‌های مستقر در «کی‌یف» اوضاع اوکراین را هدایت می‌کنند

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس امروز شنبه جدیدترین مواضع خود در قبال بحران اوکراین را اعلام کرد. وی به انتقاد از سیاست‌های آمریکا و کشورهای غربی در قبال اوکراین پرداخت.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور اوکراین ضمن محکوم کردن اقدامات خصمانه آمریکا و غرب در اوکراین، گفت: طبق اطلاعاتی که در اختیار داریم، آمریکایی‌ها و غربی‌های مستقر در «کی‌یف» اوضاع اوکراین را هدایت می‌کنند.


۱۳:۲۲ شنیده شدن صدای آژیر خطر در شهر لویو در غرب اوکراین

منابع خبری از شنیده شدن صدای آژیر خطر در شهر لویو در غرب اوکراین خبر دادند و اینکه از ساکنان خواسته شده است که به پناهگاه‌ها بروند.


۱۲:۲۱ وزارت دفاع اوکراین: ارتش اوکراین دسترسی به دریای آزوف را از دست داده است

وزارت دفاع اوکراین اذعان کرد که نیروهای ارتش این کشور در نتیجه تهاجم ارتش روسیه و نیروهای جمهوری دونتسکدسترسی به دریای آزوف را از دست داده‌اند.


 

 

 

۱۲:۱۶ وزارت دفاع روسیه: برای اولین بار در جنگ اوکراین از موشک فراصوت کینژال استفاده شد

ایگور کوناشینکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: نیروهای مسلح روسیه برای اولین بار در جنگ اوکراین از موشک فراصوت کینژال استفاده کرده و یک انبار مهمات نظامی را منهدم کرده است.

وی از انهدام ۶۹ مرکز نظامی، ۱۲ پهپاد، ۴ مرکز فرماندهی، چهار سامانه دفاع هوایی، یک مرکز رادار، سه موشک‌انداز، ۱۲ انبار موشک و سلاح توپخانه و ۴۳ انبار ادوات نظامی اوکراین خبر داد.


۱۱:۵۴ وزیر خارجه انگلیس: تحریم‌ها علیه تاجران روس را لغو نمی‌کنیم

«لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس سخنانی را در خصوص تحریم‌های روسیه مطرح کرد. وی گفت: تحریم‌هایی که پیشتر علیه تاجران روس اعمال شدند، لغو نخواهد شد.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه انگلیس تأکید کرد: ما قصد لغو تحریم‌ها علیه تاجران روس را نداریم زیرا این تاجران باعث شدند تا رئیس جمهور روسیه کارهایی را که امروز همگان می‌بینند، انجام دهد.

وی افزود: بر اساس تحریم‌هایی که علیه تاجران روس اعمال شده است، «رومن آبراموویچ» مالک باشگاه چلسی انگلیس دیگر نمی‌تواند به لندن بازگردد. پیشتر ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در پی تحریم تاجران روس توسط انگلیس در سخنانی طعنه آمیز خطاب به او گفته بود: در موضع خود تجدیدنظر نکنید خانم تراس! ما واقعاً به شما امیدواریم.


۱۱:۳۸ منابع خبری از شنیده شدن صدای آژیر خطر در کی‌یف پایتخت اوکراین خبر می‌دهند


 

 

۱۱:۲۹ معاون نخست وزیر اوکراین از موافقت این کشور با گشودن ۱۰ گذرگاه انسانی از جمله از شهر ماریوپول خبر داد


۱۱:۰۱ مراکز اطلاعاتی و الکترونیکی در محور جنوبی اوکراین منهدم شد

وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای از انهدام مراکز اطلاعاتی بی سیم و الکترونیکی اوکراین در محور جنوبی این کشور خبر داد.


۱۰:۵۶ رئیس دومای روسیه: آمریکا و ناتو ارسال سلاح و اعزام مزدوران به اوکراین را متوقف کنند

«ویچسلاو والودین» رئیس دومای روسیه در سخنانی از سلسله اقدامات ایالات متحده آمریکا و نیز سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اوکراین به شدت انتقاد کرد.

بر اساس این گزارش، رئیس دومای روسیه در همین راستا خواستار توقف ارسال سلاح و اعزام مزدوران توسط ایالات متحده آمریکا و ناتو به اوکراین شد. وی گفت: تداوم این روند توسط آمریکا و ناتو پیامدهای وخیمی به دنبال خواهد داشت. اگر غرب خواستار صلح است، بهتر است به جای سلاح، کمک‌های انسانی برای اوکراین ارسال کند.

این درحالی است که پیشتر «الکسی بارمانف» مدیر بخش امور اروپایی وزارت خارجه روسیه در جدیدترین مواضع خود از تحریم‌های کشورهای غربی علیه مسکو به شدت انتقاد کرد.


۱۰:۴۹ آمریکا و اتحادیه اروپا وارد جنگ اقتصادی فراگیر علیه روسیه شده‌اند

«الکسی بارمانف» مدیر بخش امور اروپایی وزارت خارجه روسیه در جدیدترین مواضع خود از تحریم‌های کشورهای غربی علیه مسکو به شدت انتقاد کرد.

بر اساس این گزارش، این مقام روسی تصریح کرد: اعلام جنگ اقتصادی فراگیر از سوی اتحادیه اروپا علیه روسیه عواقب و پیامدهای وخیم و جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. این تحریم‌ها غیر قانونی و بی سابقه هستند.


 

 

۱۰:۳۲ «زلنسکی» خواستار انجام مذاکرات فوری با روسیه شد

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین امروز شنبه جدیدترین مواضع خود پیرامون بحران این کشور را اعلام کرد. وی در یک پیام ویدئویی با تأکید بر لزوم گفتگو با روسیه گفت: تنها فرصتی که مسکو برای مهار تبعات اشتباهات خود در اوکراین دارد برگزاری مذاکرات صلح است.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور اوکراین افزود: مذاکرات صلح تنها راه برون رفت از شرایط فعلی است. اکنون زمان دیدار است. اکنون زمان گفتگو و مذاکره است. وی افزود: هزینه جنگ اوکراین، خسارات سنگینی برای روسیه به همراه خواهد داشت.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیشتر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در سخنانی اعلام کرده بود که تا زمان خلع سلاح اوکراین و تحقق اهداف روسیه، جنگ در اوکراین متوقف نخواهد شد.


۱۰:۱۴ وزیر دفاع آمریکا: برنامه‌ای برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین نداریم

«لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در جدیدترین مواضع خود اعلام کرد که کشورش برنامه‌ای برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین ندارد.


۰۷:۰۱ انتقاد روسیه از غرب به دلیل نادیده گرفتن بمباران دونتسک

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان، کی‌یف را متهم کرد تلاش می‌کند با مطرح کردن پیشنهادهای غیرواقعی از مذاکرات صلح خارج شود. وی به گلوله باران مناطق مسکونی در دونتسک توسط ارتش اوکراین اشاره کرد و از کشورهای غربی به دلیل نادیده گرفتن جنایات جنگی ارتش اوکراین انتقاد کرد.


 

 

۰۵:۲۰ فرانسه: اوکراین هیچ برنامه تسلیحاتی بیولوژیکی ندارد

نماینده فرانسه در جلسه شورای امنیت گفت اوکراین به تعهدات خود بر اساس کنوانسیون تسلیحات بیولوژیکی احترام می‌گذارد. روسیه به کارزار ارائه اطلاعات نادرست خود دامن می‌زند در حالی که اوکراین هیچ برنامه تسلیحاتی بیولوژیکی ندارد.

دوریویر گفت: سازمان ملل به طور شفاف در هفته گذشته و امروز نشان داده است هیچ اطلاعاتی درباره وجود چنین برنامه‌ای در اختیار ندارد.


۰۳:۴۰ آمریکا: سلاح‌های ارسالی ما به اوکراین صرفاً دفاعی است

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید مدعی شد که سلاح‌های ارسالی آمریکا به اوکراین صرفاً سلاح دفاعی هستند و قابلیت استفاده برای حمله به دیگر کشورها را ندارند.

وی تهدید روسیه در مورد هدف قرار دادن محموله‌های سلاح غرب را کم اهمیت توصیف کرد.

کد خبر ۵۴۵۰۱۲۷

مشاور رئیس جمهوری اوکراین در سخنانی از دیدار احتمالی میان روسای جمهوری کشورش و روسیه طی چند هفته آتی خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، میخائیل پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در سخنانی درباره دیدار احتمالی میان زلنسکی و ولادیمیر پوتین، همتای روس وی گفت: ممکن است پس از اتمام کار بر روی توافق میان اوکراین و روسیه، دیداری میان زلنسکی و پوتین برگزار شود و این دیدار ممکن است طی هفته‌های آتی صورت بگیرد.

وی افزود: هماهنگی یک معاهده صلح میان روسیه و اوکراین ممکن است از چند روز تا یک هفته و نیم، ۱۰ روز طول بکشد.

پودولیاک همچنین تاکید کرد: کی‌یف می‌خواهد در توافقنامه صلح، طرحی را برای خروج نیروهای روسیه از اوکراین مشخص کند.

وی ادامه داد: در صورت امضای این توافق، این امکان برای اوکراین و روسیه فراهم خواهد شد تا به مرحله حاد درگیری پایان دهند.

انتهای پیام

 

خبر مرتبط

در پی تشدید اختلافات روسیه و اروپا، کشورهای حوزه بالتیک و بلغارستان بیست دیپلمات روس را اخراج کردند.

در پی تشدید اختلافات میان روسیه و کشورهای اروپایی، روز جمعه سه کشور حوزه بالتیک و بلغارستان شماری از دیپلمات‌های روس را اخراج کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزرای امور خارجه لتونی، استونی و لیتوانی اعلام کردند این سه کشور حوزه بالتیک مجموعاً ده دیپلمات روس را اخراج کرده‌اند.

در این میان، لیتوانی چهار دیپلمات روس و لتونی و استونی هر کدام سه دیپلمات روس را از کشور خود اخراج کردند.

وزیر امور خارجه لتونی در توضیحی مدعی شد، این اقدام «در ارتباط با فعالیت‌های مغایر وضعیت دیپلماتیک این افراد و در نظر گرفتن خشونت‌های روسیه در اوکراین» انجام گرفته است.

وزارت امور خارجه استونی در ادعای مشابهی گفت، این دیپلمات‌ها «مستقیماً در فعالیت‌های مرتبط با تضعیف امنیت استونی و انتشار تبلیغات در راستای توجیه اقدام نظامی روسیه» اخراج شده‌اند.

وزارت امور خارجه لیتوانی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد چهار دیپلمات روس را بابت «همبستگی با اوکراین» اخراج کرده است.

هم‌زمان با انتشار این خبر، «خبرگزاری فرانسه» نیز اعلام کرد بلغارستان ده دیپلمات روس را «بابت تخطی از کنوانسیون‌های بین‌المللی روابط دیپلماتیک» اخراج می‌کند.

از سوی دیگر خبرگزاری «تاس» نوشت، پارلمان اروپا ورود دیپلمات‌ها و مقامات روسیه و بلاروس به مقر این نهاد را ممنوع کرده است.

این خبرگزاری روسی نوشت، ریاست پارلمان اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «در منزلگاه دموکراسی برای کسانی که به‌دنبال نابودی نظم دموکراتیک هستند جایی وجود ندارد».

کشورهای اروپای طی سال‌های گذشته نیز با بهانه‌های متفاوت و به تبعیت از واشنگتن بارها دست به اخراج دیپلمات‌های روس زده بودند.

فارس

 خبر مرتبط

لفاظی های میان روسیه و آمریکا از جمله اتفاقات بیت و دومین روز جنگ روسیه علیه اوکراین است. این در حالی است که زمزمه هایی مبنی بر توافق میان دو کشور نیز شنیده می شود.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: بیست و دومین روز جنگ اوکراین با لفاظی میان آن ریکا و روسیه پیگیری شد. آن جایی کهبایدن علیه پوتین سخن گفت و البته سخنگوی کرمیلین هم پاسخ محکمی به وی داد.

در ادامه این گزارش می‌توانید تحولات لحظه به لحظه اوکراین را دنبال کنید:


۰۸:۰۴ مخالفت مجدد کاخ سفید با برقراری منطقه پرواز ممنوع در اوکراین

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید بار دیگر اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا با درخواست مقامات کی‌یف مبنی بر برقراری منطقه پرواز ممنوع در اوکراین مخالف است.

بر اساس این گزارش، جن ساکی همچنین با تصمیم برخی کشورهای اروپایی برای اعطای جنگنده به اوکراین، مخالفت کرد و گفت: آمریکا تصمیم خود مبنی بر غیرممکن بودن انتقال جنگنده‌های میگ -۲۹۹ به اوکراین را تغییر نداده است.

وی دلیل این تصمیم را اینگونه توضیح داد: انتقال جنگنده‌ها به اوکراین ممکن است اشتباهاً به عنوان تشدید تنش توسط روسیه تلقی شود. ساکی تاکید کرد که از دیدگاه دولت آمریکا، انتقال جنگنده‌ها به طور قابل توجهی توانایی نیروهای اوکراینی را در برابر روسیه تغییر نمی‌دهد.


۰۵:۵۸ نیروهای اوکراینی ساختمان تئاتر ماریوپل را منفجر کردند

وزارت دفاع روسیه مدعی شد که نیروهای اوکراینی عملیات تحریک آمیز و خونینی را انجام داده و ساختمان تئاتر ماریوپل را منفجر کردند.

در این بیانیه آمده است: بر اساس اطلاعات تأیید شده، نیروهای اوکراینی عملیات خونین جدیدی ترتیب داده و ساختمان تئاتر ماریوپل را منفجر کردند.

طبق این بیانیه، با در نظر گرفتن خطر بالقوه برای جان غیرنظامیان و تحریکاتی که نیروهای اوکراینی در ۹ مارس با بیمارستان شماره ۳ در ماریوپل انجام دادند، ساختمان تئاتر در مرکز شهر به عنوان هدف تخریب در نظر گرفته شد.


۰۵:۵۸ نخستین تماس در سطوح بالا میان واشنگتن و مسکو برقرار شد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه با نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه گفت‌وگو کرد.

این گفتگوی تلفنی در واقع نخستین تماس در سطوح بالا میان واشنگتن و مسکو پس از آغاز حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین در تاریخ بیست و چهارم فوریه محسوب می‌شود.

در بیانیه کاخ سفید در این خصوص آمده است: سالیوان به ژنرال پاتروشف یادآور شد که اگر روسیه برای حل بحران از طریق دیپلماسی جدی است باید از حمله به شهرهای اوکراین دست بردارد.

مشاور رئیس جمهور آمریکا همچنین بار دیگر بر مخالفت قاطع و صریح کشورش با آنچه «تهاجم بی رویه و غیرموجه روسیه به اوکراین» خواند، تاکید کرد.


۰۵:۱۵ روسیه و اوکراین دیر یا زود به توافق صلح خواهند رسید

«میخائیل پودولیاک» مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین، اظهار داشت که مسکو و کی‌یف دیر یا زود به توافق صلح دست خواهند یافت.

پودولیاک روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه «اوکراین ۲۴» گفت: بدون شک دو کشور به توافق صلح دست خواهند یافت. وی افزود: سوال این است که مفاد این توافق چیست.


۰۵:۱۴ ادعای آمادگی نیروهای اوکراینی برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی

ژنرال ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: سازمان امنیت اوکراین تحت حمایت غرب برای عملیات تحریکآمیز با استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه ساکنین غیر نظامی آماده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: هدف از این عملیات اتهام زنی به روسیه برای استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه ساکنین اوکراین است.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه افزود: واحدهای روسی که در یک عملیات نظامی ویژه شرکت دارند مهمات شیمیایی ندارند و نمی‌توانند داشته باشند. زیرا روسیه برخلاف ایالات متحده مدت هاست که با از بین بردن کامل ذخایر این سلاح‌ها به تعهدات بین المللی خود عمل کرده است.


۰۵:۰۰ آمریکا شروط خود برای رفع تحریم‌ها علیه روسیه را اعلام کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که تحریم‌ها علیه روسیه «پس از دستیابی به اهدافش» لغو خواهند شد.

بلینکن روز چهارشنبه در گفتگویی رادیویی گفت که تحریم‌ها به خودی خود برای دائمی بودن طراحی نشده‌اند. وی افزود: این فقط یک ابزار است و با رسیدن به هدف مورد نظر تحریم‌ها رفع خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با ابراز امیدواری برای توقف درگیری‌ها در اوکراین، خاطرنشان کرد که تحریم‌ها در این مورددر نهایت لغو خواهد شد.


۰۰:۵۸ برای اعلام توافق مسکو و کی‌یف هنوز زود است

روزنامه فایننشال تایمز روز چهارشنبه اعلام کرد: روسیه و اوکراین بر سر آتش بس و خروج نیروها به توافق رسیدند.

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد فعلاً برای اعلام چنین توافقاتی زود است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه ضمن پاسخ به این پرسش که آیا این اطلاعات واقعی بوده و چنین طرحی وجود دارد، گفت: فعلاً معتقدیم که اعلام هر نوعی از توافقات زود هنگام است.


۰۰:۰۰ واکنش مسکو به اظهارت جو بایدن در مورد پوتین

کرملین اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مورد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را محکوم کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به اسپوتنیک گفت: اظهارات اخیر بایدن، رئیس جمهور بایدن درباره ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، لفاظی غیرقابل قبول و نابخشودنی از سوی رئیس دولتی است که هزاران نفر را با بمب‌های خود کشته است.


۲۳:۵۶ پوتین جنایتکار جنگی است

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را «جنایتکار جنگی» توصیف کرد.

او به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: من فکر می‌کنم، پوتین یک جنایتکار جنگی است.

کاخ سفید در گذشته با استناد به تحقیقات در حال انجام درباره حمله روسیه به اوکراین از عبارت «جنایتکار جنگی» استفادهنکرده بود.

کد خبر ۵۴۴۹۰۲۹

در بیستمین روز از درگیری‌های اوکراین، دولت ژاپن اعلام کرده است که دارایی ۱۷ شخصیت روس در این کشور را مسدود خواهد کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، بیست روز از درگیری‌های اوکراین گذشت. «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده گفته، تمایلی برای ارسال هواپیماهای جنگی آمریکایی به اوکراین ندارند زیرا «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه احتمالاً‌ این اقدام را دامن زدن به تنش‌ها تلقی خواهد کرد.

بخش پنجاه و سوم تحولات لحظه به لحظه اوکراین را در زیر دنبال کنید:

۱۲:۱۶-ممنوعیت کمیسیون اروپا برای سرمایه‌گذاری‌ در بخش انرژی روسیه

🔹کمیسیون اروپا اعلام کرده است اتحادیه اروپا ممنوعیت های خاصی را برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش انرژی روسیه وضع خواهد کرد.

۱۱:۵۲- وقتی ماکرون به سبک زلنسکی در دفتر کار حضور می‌یابد

🔹روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» با انتشار تصویری از حضور «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه که با لباسی غیررسمی و به سبک «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گزارش می‌دهد که رئیس‌جمهور فرانسه سبک پوشش زلنسکی را برگزیده است.

🔹ماکرون که همواره به شکلی رسمی در انظار ظاهر می‌شود، این بار با ته ریش نشان و شلوار جین و هودی تیره پشت میزی در کاخ الیزه نشسته است.

🔹بنا بر گزارش دیلی میل این اقدام ماکرون موجی از انتقادات را درون فرانسه برانگیخته است.

۱۰:۵۸-پکن: با تحریم‌های یکجانبه و دست‌درازی قضایی آمریکا مخالفیم

🔹سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تهدید آمریکا درباره کمک به دور زدن تحریم‌های روسیه، گفت تحریم‌ها هرگز ابزار موثری برای حل مشکلات نیست و پکن با انواع تحریم‌های یکجانبه و دست‌درازی قضایی آمریکا مخالف است. (جزئیات بیشتر)

۱۰:۴۸-روسیه از کنترل کامل بر منطقه «خرسون» اوکراین خبر داد

🔹وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای این کشور کنترل کامل منطقه خرسون در جنوب اوکراین را به دست گرفتند.

🔹بخش هوابرد روسیه، ۱۳۶ تأسیسات نظامی اوکراین از جمله هفت مقر فرماندهی، مراکز ارتباطی و چهار سامانه پدافندی را منهدم کردند.

🔹نیروهای مسلح روسیه ۱۶ هدف هوایی در اوکراین از جمله ۶ پهپاد «بیرقدار-تی‌بی-۲» را سرنگون کردند.

۱۰:۳۵- ادعای سی ان ان: ۶ تا ۸ هزار نیروی زمینی روس کشته شدند

🔹شبکه سی ان ان مدعی شده است که حدود ۶ الی ۸ هزار نیروی زمینی روسیه تاکنون در جنگ اوکراین کشته شده اند.

۱۰:۲۱-اوکراین: کشته شدن ۵ نفر در حمله روسیه به دونتسک

🔹مقامات اوکراینی در دونتسک مدعی شده‌اند که نیروهای روسی روز گذشته ۵ نفر از ساکنان این شهر را کشتند

۱۰:۱۷-انگلیس: روسیه به دنبال حمله شیمیایی با پرچم دروغین است

🔹وزارت دفاع انگلیس: روسیه قصد دارد با یک عملیات پرچم دروغین از سلاح های شیمیایی و بیولویکی استفاده کند و کی‌یف را مقصر جلوه دهد.

🔹هیچ مدرکی برای حمایت از اتهامات روسیه مبنی بر اینکه اوکراین قصد استفاده از سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی را دارد ندیده‌ایم.

۱۰:۰۹-تأسیسات هسته‌ای اوکراین تحت اداره مشترک مسکو-کی‌یف

🔹وزارت خارجه روسیه خبر داده سربازان روس به همراه نگهبانان و کارکنان اوکراینی،‌ اوضاع تأسیسات هسته‌ای «چرنوبیل» و «زاپروژیا» را تحت کنترل دارند.

۰۹:۱۶-پکن: ادعاهای آمریکا درباره کمک نظامی چین به روسیه نادرست است

🔹سفارت چین در لندن: اولویت فعلی توقف تنش‌ها در اوکراین است تا از خارج شدن اوضاع از کنترل جلوگیری شود.

🔹ادعاهای واشنگتن مبنی بر درخواست روسیه از پکن اطلاعات نادرست است .

۰۹:۳۰-آمریکا ۱۱ مقام دفاعی روسیه را تحریم کرد

🔹وزارت خارجه آمریکا از تحریم ۱۱ عضو بخش دفاعی روسیه خبر داد.

۰۹:۱۲- زلنسکی: مذاکرات با روسیه سه‌شنبه ادامه می‌یابد

🔹رئیس جمهور اوکراین بامداد امروز در سخنانی گفت که مذاکرات با روسیه روز سه‌شنبه نیز ادامه خواهد یافت. (جزئیات بیشتر)

۰۷:۵۴-ژاپن دارایی ۱۷ شخصیت روس را مسدود می‌کند

🔹خبرگزاری رویترز اعلام کرد که ژاپن تصمیم گرفته است دارایی‌های ۱۷ فرد روس را با اعمال کنترل بر پرداخت ها و تراکنش های مالی آنها مسدود کند.

🔹وزارت خارجه ژاپن همچنین اعلام کرده است که در میان این افراد میلیاردهایی همچون «ویکتور وکسلبرگ» کارآفرین روس وجود دارند که تحریم‌هایی علیه آن‌ها وضع شده است.

۰۷:۵۲- شنیده شدن صدای انفجار در کی‌یف

🔹شبکه الجزیره گزارش کرد که به واسطه بمباران روسیه، صدای چندین انفجار در «کی‌یف» پایتخت اوکراین شنیده شده است.

۰۷:۴۲-پنتاگون: تمایلی برای ارسال جنگنده به اوکراین نداریم

🔹«جان کربی» سخنگوی پنتاگون در گفت‌وگو با شبکه «سی ان ان» گفته است که تمایلی برای ارسال جنگنده آمریکایی به اوکراین ندارند زیرا «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه احتمالاً این اقدام را دامن زدن به تنش‌ها تلقی می‌کند.

زلنسکی: ۳۱ گردان روسیه را زمین گیر کرده‌ایم

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در تازه‌ترین سخنرانی خود مدعی شد که تاکنون ۳۱ گردان روسیه توانایی رزمی خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، رئیس جمهور اوکراین مدعی است که این بزرگ‌ترین ناکامی روسیه طی ده‌های اخیر بوده و شدت تلفات به قدری است که آنها مجبور به تجدید قوا و استفاده از نیروهای تازه نفس شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در تازه‌ترین سخنرانی خود مدعی شد که تاکنون ۳۱ گردان روسیه توانایی رزمی خود را از دست داده‌اند.

وی در این باره افزود: نیروهای روسیه متحمل تلفات زیادی شده‌اند تا آنجا که می‌توانیم از آن به عنوان بزرگترین ناکامی روس‌ها طی ده‌های اخیر نام ببریم.

زلنسکی همچنین گفت که این ناکامی به حدی بزرگ است که آنها مجبور به استفاده از نیروهای تازه نفس شده‌اند.

رئیس جمهور اوکراین افزود: در حال همکاری با کمیسیون اروپا برای تسریع فرآیند الحاق به اتحادیه اروپا هستیم و انتظار داریم که بسته تحریمی جدید اروپا علیه روسیه اعمال شود.

وی همچنین از رهبران جهان خواست تا توانمندی خود را برای اعمال نفوذ به‌منظور پایان دادن به جنگ در اوکراین نشان دهند.

کد خبر ۵۴۴۵۲۳۳

خبر مرتبط

به ادعای سرویس‌های اورژانس محلی، سه حمله هوایی در شهر «دنیپرو» اوکراین رخ داده که دستکم یک کشته برجا گذاشته است.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، درگیری‌های اوکراین در حالی وارد شانزدهمین روز شده که دیروز اولین نشست سطح بالا بین طرفین درگیر با شرکت وزرای خارجه روسیه و اوکراین در ترکیه برای پایان دادن به مناقشات، به گفته آن‌ها، پیشرفتی نداشت و بدون نتیجه به پایان رسید اما دو طرف برای ادامه مذاکرات تمایل نشان دادند.

«بخش چهل‌وسوم گزارش تحولات لحظه به لحظه اوکراین»

بخش چهل و چهارم از تحولات لحظه به لحظه در اوکراین را در ادامه دنبال کنید:

انفجار در شهر «دنیپرو» اوکراین

خبرگزاری رویترز امروز (جمعه) به نقل از سرویس‌های اورژانس محلی اعلام کرد که انفجارهایی در شهر «دنیپرو» در مرکز اوکراین گزارش شده است.

سرویس‌های اورژانس محلی با این ادعا که سه حمله هوایی در شهر دنیپرو رخ داده، گفتند که در پی این حملات دستکم یک نفر کشته شده است.

روسیه: تسلط نیروهای دونتسک بر شهر «وولنوواخا»

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای «دونتسک» (جدایی‌طلبان شرق اوکراین) کنترل شهر «وولنوواخا» را به دست گرفتند.

خبر مرتبط

پانزدهمین روز از جنگ روسیه علیه اوکراین در حالی شروع شد که رسانه های روسی از پیشروی نیروهای این کشور به سمت کی یف خبر می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پانزدهمین روز از جنگ اوکراین با تشکیل صف ۱۵ کیلومتری مردم برای خروج از شهر کی یف از بیم حملات ارتش روسیه و نیز جا خالی دادن پنتاگون و کاخ سفید از اعطای حتی کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین برای دفاع از خود در مقابل حملات روسیه، به اخبار مهم این روز تبدیل شد.

در ذیل آخرین اخبار جنگ اوکراین را مرور می‌کنیم؛

۱۰:۳۸ تصاویر هوایی وزارت دفاع روسیه از نبرد در ماریوپل

وزارت دفاع روسیه تصاویری هوایی از نبرد در ماریوپل به نمایش گذاشته است.


۱۰:۲۰ استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت در لهستان

منابع خبری از استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت در لهستان به بهانه تهدیدات روسیه علیه کشورهای عضو ناتو در شرق اروپا و تحولات اوکراین، خبر دادند.


۱۰:۱۶ روایت لندن از جنگ در اطراف کی یف

رویترز به نقل از وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد: کاروان نظامی روسیه در شمال غربی کی یف، علیرغم دستیابی به پیشرفت کمی در عرض یک هفته، با مشکلاتی روبرو شده است. ما شاهد کاهش تعداد حملات هوایی روسیه به اوکراین بوده ایم


۱۰:۱۳ دولت آمریکا درصدد تحریم «روس اتم»

شبکه تلویزونی بلومبرگ گزارش کرد: دولت بایدن در صدد است تا روس اتم (شرکت فعال در امور هسته ای روسیه) را تحریم کند؛ اما کاخ سفید تا کنون تصمیمی در این باره نگرفته است.


۱۰:۰۰ ادعای وزارت دفاع اوکراین درباره سرنگونی ۴ فروند سوخو روسی

وزارت دفاع اوکراین مدعی شد: طی دو روز گذشته ۴ فروند سوخو ۲۵ و ۲ بالگرد روسی را سرنگون کرده ایم!


۹:۳۵ ارتش اوکراین: ما دائماً به حملات هوایی و موشکی روسیه پاسخ می دهیم

ارتش اوکراین اعلام کرد: ما دائماً به حملات هوایی و موشکی روسیه در کی یف پاسخ می دهیم.


۹:۳۰ آنتونوف: آمریکا نگران فعالیت های بیولوژیک خود در اوکراین است

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا گفت: لفاظی اخیر واشنگتن درباره نقض کنوانسیون سلاح های شیمیایی و ببولوژیکی توسط مسکو، اظهاراتی عصبی و نشانگر نگرانی آنها از رو شدن حقایق در مورد فعالیت بیولوژیکی آنها (در اوکراین) است.


۹:۰۰ شنیده شدن صدای انفجارهای شدید در شمال دونتسک

منابع خبری از انفجارهای شدید در شمال دونتسک خبر می‌دهند.


۸:۴۰ را یزنی اردوغان با رئیس شورای اروپا درباره اوکراین

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در گفتگو با رئیس شورای اروپا روابط دوجانبه و حمله روسیه به اوکراین را بررسی کرد.

براساس این گزارش، دفتر ریاست جمهوری ترکیه خبر داد که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه، در تماس تلفنی با «اورسولا فون در لاین»، رئیس شورای اروپا، حمله روسیه به اوکراین و روابط ترکیه و اتحادیه اروپا را بررسی کرد.


۸:۱۰ آمادگی اسپانیا برای ارسال محموله های تسلیحاتی بیشتر به اوکراین

مارگاریتا روبلِس وزیر دفاع اسپانیا از آمادگی این کشور برای ارسال محموله‌های تسلیحاتی بیشتری به اوکراین در صورت لزوم خبر داد.

وی افزود: اگر اوکراین نیاز داشته باشد ما ادوات جنگی بیشتری ارسال خواهیم کرد که می‌تواند به دفاع جانانه اوکراینی‌ها کمک کند.


۷:۵۰ گفتگوی وزیر خارجه آمریکا با اوکراین

وزارت خارجه آمریکا بیان کرد: بلینکن وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با همتای اوکراینی خود، ارائه کمک‌های بیشتر امنیتی به کی یف را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.


۷:۳۰ رایزنی اردوغان و بایدن با محوریت اوکراین

کاخ سفید اعلام کرد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تماس روز پنجشنبه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه آخرین تحولات جنگ میان روسیه و اوکراین را مورد رایزنی قرار می‌دهد.


۷:۲۰ وزارت تجارت آمریکا: صدور مجوز تسلیحاتی به اوکراین را سرعت می‌دهیم

وزارت تجارت آمریکا اعلام کرد: صدو مجوز محموله‌های تسلیحاتی آتشباری و مهمات برای اوکراین را تسریع می‌بخشیم.


۷:۱۰ کمک ۱۳ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین

رویترز گزارش داد: مجلس نمایندگان آمریکا با کمک ۱۳.۶ میلیارد دلاری به اوکراین موافقت کرده است.


۷:۰۰ شهر میکولایف در محاصره نیروهای روسیه

سی ان ان به نقل از شهردار شهر میکولایف اعلام کرد: شهر ما از سوی نیروهای روسی که از شبه جزیره کریمه آمده‌اند، در محاصره است.


۶:۵۶ پیشروی روس‌ها به سمت کی یف

منابع روسی از پیشروی نیروهای این کشور به سمت پایتخت اوکراین خبر دادند، اما منابع وابسته به پنتاگون اعلام کرده‌اند که آنها هنوز در اطراف کی یف هستند.

رسانه‌های روسی تصاویری منتشر کردند که نشان از پیشروی نیروهای روسی به سمت کی یف پایتخت اوکراین دارد.


۰۵:۵۷ سفر گروسی به ترکیه جهت گفتگو درباره امنیت تأسیسات هسته‌ای اوکراین

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سفرش به ترکیه به منظور گفتگو با وزرای خارجه روسیه و اوکراین درباره تأمین امنیت تأسیسات هسته‌ای در اوکراین خبر داد.


۰۳:۵۷ آمریکا از انتقال جنگنده‌های بیشتر به اوکراین حمایت نمی‌کند

پنتاگون از عدم حمایت از انتقال جنگنده‌های بیشتر به اوکراین خبر داد.

بر اساس این گزارش، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که واشنگتن از انتقال جنگنده‌های بیشتر به اوکراین حمایت نمی‌کند.

«جان کربی» افزود که انتقال جنگنده‌های میگ به اوکراین می‌تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد و وزیر دفاع آمریکا به همتای لهستانی خود گفته است که واشنگتن از انتقال جنگنده‌ها به اوکراین حمایت نمی‌کند.

این در حالی است که سخنگوی کاخ سفید هم با تأکید بر اینکه برخاستن جنگنده از پایگاه‌های آمریکا برای پرواز در حریم هوایی اوکراین به نفع آمریکا و ناتو نیست، گفت دور زدن تحریم‌ها علیه روسیه با عواقب مواجه می‌شود.


۰۰:۰۵ پرواز جنگنده آمریکایی برای کمک به اوکراین به نفع ناتو نیست

سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری در واشنگتن درباره تحولات اوکراین گفت: فرماندهان دفاعی آمریکا در حال تماس و رایزنی با اوکراین و ناتو برای نحوه تجهیز کی یف به جنگنده هستند به طوری که ایجاد تنش نکند اما بعید به نظر می‌رسد این جنگنده‌ها از پایگاه‌های آمریکا به پرواز درآیند.

«جن ساکی» افزود: همچنان درباره مسائل لجستیک مربوط به انتقال جنگنده از لهستان به اوکراین سؤالاتی وجود دارد. واشنگتن به هیچ عنوان مخالف برنامه لهستان برای تجهیز اوکراین به جنگنده نیست. برخاستن جنگنده از پایگاه‌های آمریکا برای پرواز در حریم هوایی اوکراین به نفع ما و ناتو نیست.

وی در ادامه مدعی شد: ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که چین به تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه پایبند است. ارزش روبل روسیه به کمترین حد خود رسیده است و اقتصاد روسیه در پی تحریم‌های بین المللی علیه این کشور وارد حالت انفعال شده است.

کد خبر ۵۴۴۳۴۲۳

جنگ در اوکراین به رغم اعمال آتش بس های نیم بند، کماکان ادامه دارد حال آنکه همزمان شاهد تهدید و در عین حال رفتار حسابگرانه آمریکا در قبال روسیه هستیم.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: دو هفته از آغاز اقدام نظامی روسیه در اوکراین می‌گذرد و چند روزی است که شاهد ایجاد گذرگاه‌های امن برای خروج شهروندان اوکراینی از مناطق درگیری هستیم. در این میان، ولودیمیر زلنسکی به رغم قدردانی‌های گاه و بی گاه از شرکای غربی، به طور کلی آنها را به انفعال متهم می‌کند به ویژه آنکه از بیم درگیری با روسیه، حاضر به ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین نیستند. در همین حال، مهمترین تحولی که از شب گذشته تا کنون اتفاق افتاده، تصمیم آمریکا و انگلیس برای ممنوعیت واردات نفت از روسیه بوده است. این در حالی است که اتحادیه اروپا خود را از همراهی با این تصمیم معاف و به نیاز خود به تولیدات انرژی روسیه اذعان کرده است. در نهایت آنکه شاهد تقلای کاخ سفید برای مجاب کردن برخی کشورها به افزایش سقف تولید نفت برای تنظیم بازار هستیم.

تحولات لحظه به لحظه اوکراین را می‌توانید در ادامه این گزارش دنبال کنید:

۸:۲۲ وال استریت ژورنال: تلاش‌های کاخ سفید برای هماهنگ کردن تماس تلفنی بین بایدن و مقامات ارشد عربستان سعودی و امارات موفق نبوده است

ادعا می‌شود که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و مقامات امارات متحده عربی در هفته‌های اخیر تماس‌های جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا را که در پی تحریم‌های روسیه، با بحران افزایش قیمت سوخت دست و پنجه نرم می‌کند، بدون پاسخ گذاشتند.


۸:۰۰ دولت کی یف به اتباع خارجی که در دفاع از اوکراین مشارکت می‌کنند، حق شهروندی اعطا می‌کند.


۷:۵۵ وزارت خارجه آمریکا: در درگیری روسیه-اوکراین، گزینه‌ای به اسم «بی طرفی چین» نداریم.


۷:۵۰ سفر معاون ریاست جمهوری آمریکا به رومانی و لهستان

کاملاً هریس معاون ریاست جمهوری آمریکا، امروز چهارشنبه عازم رومانی و لهستان است. این سفر که تا ۱۱ مارس طول خواهد کشید با ادعای حمایت واشنگتن از اوکراین و کشورهای بال شرقی ناتو انجام می‌شود.


۷:۴۷ آمریکا برای لهستان پاتریوت می‌فرستد

مرکز فرماندهی اروپایی آمریکا از ارسال دو سامانه پاتریوت به لهستان با هدف دفع هرگونه تهدید احتمالی روسیه علیه متحدان ناتو خبر داد.


۷:۴۵ تخلیه ۵ هزار نفر از شهر «سومی» اوکراین

دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد که حدود ۵ هزار نفر شهر «سومی» در شمال شرق کشور را تخلیه کرده اند.

این در حالی است که روسیه در روز چهارشنبه از ساعت ۱۰:۰۰ به وقت مسکو، درگیری‌ها را متوقف می‌کند و آماده است تا گذرگاه‌های بشردوستانه را از کی یف، چرنیهف، سومی، خارکیف و ماریوپل ایجاد کند.


۷:۴۰ ژاپن به اوکراین جلیقه ضدگلوله اهدا کرد. ارسال تجهیزات دفاعی به خارج از کشور، اقدامی نادر از سوی دولت توکیو محسوب می‌شود.


۷:۳۸ آمریکا طرح لهستان برای اعزام جنگنده به اوکراین را رد کرد

پنتاگون طرح لهستان برای اعزام جنگنده‌های میگ ۲۹ به اوکراین را توجیه‌ناپذیر توصیف کرد. وزارت دفاع آمریکا ضمن مخالفت با این طرح گفت که پرواز جنگنده‌ها در حریم هوایی اوکراین نگرانی‌های جدی برای ناتو ایجاد می‌کند.


۶:۵۲ سیا نسبت به اقدامات چین در تایوان همزمان با جنگ اوکراین هشدار داد

رئیس سیا می‌گوید که همزمان با جنگ اوکراین، محاسبات دولت پکن در مورد تایوان تغییر کرده است حال آنکه نمی‌توان رئیس جمهور چین را دست کم گرفت.


۶:۴۵ آمریکا به وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین اعتراف کرد

«ویکتوریا نولند» معاون وزیر امور خارجه آمریکا اعتراف کرد که اوکراین «تأسیسات تحقیقاتی بیولوژیکی» دارد و واشنگتن نگران است روسیه آنها را تصرف کند.

پیش از این نیز، وزارت دفاع روسیه گفته بود که از نزدیک برنامه‌های تسلیحات بیولوژیک را که توسط پنتاگون در کشورهای پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی توسعه داده شده، زیر نظر دارد.


۵:۲۶ روسیه آماده افتتاح مسیرهای بشردوستانه از پنج شهر اوکراین است

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در روز چهارشنبه از ساعت ۱۰:۰۰ به وقت مسکو، درگیری‌ها را متوقف می‌کند و آماده است تا گذرگاه‌های بشردوستانه را از کی یف، چرنیهف، سومی، خارکیف و ماریوپل ایجاد کند.


۵:۱۵ واکنش مسکو به تصمیم آمریکا درباره ممنوعیت واردات نفت روسیه

سفارت روسیه در آمریکا در واکنش به تحریم نفتی اعلام شده از سوی دولت واشنگتن گفت که محصولات انرژی روسیه با کیفیت و رقابتی هستند و مسکو پس از ممنوعیت واردات از سوی ایالات متحده می‌داند، محصولات خود را به کجا هدایت کند.


۴: ۵۰ کاخ سفید: از اروپایی‌ها نخواسته ایم نفت و گاز روسیه را کنار بگذارند

پس از تحریم واردات نفت روسیه از سوی آمریکا، کاخ سفید اعلام کرد که از متحدان اروپایی واشنگتن انتظار اتخاذ تصمیم مشابه را ندارد.


۳:۲۷ تعداد ۴۵۰ شبه نظامی عرب و خارجی از ادلب به سوی اوکراین حرکت کردند

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که حدود ۴۵۰ شبه نظامی از ملیت‌های عرب و خارجی از استان ادلب برای شرکت در نبرد با نیروهای روسی تنها کمتر از ۳ روز پس از خروج از خاک سوریه با عبور از خاک ترکیه وارد اوکراین شدند.

کد خبر ۵۴۴۲۶۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *