بحران انتخابات امریکا از دیدگاه یک تحلیلگر فلسطینی


عبد الباری عطوان تحلیلگر مشهور فلسطینی وسردبیر روزنامه رای الیوم ، بحران اخیر  امریکا درمورد  نتایج انتخابات ریاست جمهوری  را بشر ح زیر مورد بررسی قرار داده است.

    وی می نویسد : دولت های امریکا ظرف پنجاه سال گذشته تلاش کردند بسیاری از حکومت ها را از طریق استفاده از قوه قهریه سرنگون ومرزهای جدیدی برای انها ترسیم نمایند  .امریکائی ها سعی کردند با قدرت  نظامی ویا اعمال تحریم های اقتصادی انها را سرنگون کنند ولی بنظر می رسد که اکنون این تلاش ها  گریبان انها را گرفته  وامریکا بعنوان ابرقدرت در آستانه دگرگونی وعقب گرد است.

انتقال صلح آمیز قدرت در امریکا که بعنوان معجزه از ان یاد می شد .یکی از دست آوردهای دمکراسی در غرب معرفی می شد می رود تا در بدترین وجه اتفاق افتد وممکن است این معجزه در هر لحظه نابود شود.   بسیاری در اروپا وخاورمیانه به  حمایت امریکا امیدوار بودند ولی امیدشان به یاس تبدیل شد ،  وممکن است امریکا ثبات جهان را به مخاطره بیاندازد.

اینک نامزد انتخابات که قبل از پایان شمارش ارا اعلام می کند بر رقیبش پیروز شده است ومی گوید برای حفظ این پیروزی به دادگاه عالی شکایت خواهد کرد می بینیم که عمق این سقوط را به نمایش می گذارد وشاید این اقدام اقدام های دیگری را به دنبال داشته باشد ودر نتیجه ملاحظه خواهیم کرد امریکا نه ان امریکای سابق است بلکه امریکای جدید متولد خواهد شد ، نه امریکائی که انرا می شناسیم واز سیاست ها واز طلم های ان رنج می بریم.

گورباچف  بلائی را بر سر شوری سابق آورد ودر برابر غرب پرچم سفید برافراشت واکنون دونالد ترامپ راه اورا می رود ولی با ادعای عظمت وقدرت وپیروزی وی امریکا  وملت امریکا را به سوی سقوط سوق می دهد.

اکنون ترامپ راه جدیدی را در پیش گرفته ، راهی که دوستانش شیوخ عرب در خاورمیانه در پیش گرفتند واینک وی امریکا را  بسوی هرج ومرج ودولت شکست خورده وفساد وتسلط ملیشیاهای مسلح ودیکتاتوری پیش می برد .

انتظار می رفت ترامپ ، دوستان دیکتاتورش را با دمکراسی آشنا سازد ولی عکس این مطلب اتفاق افتاد واکنون می بینیم که ترامپ عکس انرا پیاده می کند.ما تصور نمی کردیم که روزی افراطیان نژادپرست برهبری ترامپ دسته دسته در خیابان های امریکا عرض اندام کنند  وسوار بر خوروهای زرهی مجهز به توپ  دنبال رقبای  دمکرات بروند تا انها را بترسانند وما توقع انرا نداشتیم که فروشگاه های اسلحه در اکثر ایالت های امریکا خالی از تفنگ هاومسلسل ها بشود وظرف چند ماه ۲۰ میلیون قبضه سلاح بفروش برسد .واین خود نشان می دهد که ترامپ در آغوش لابی سلاح افتاده وقادر به تغییر قوانین در این زمینه نمی باشد.

امریکا که انرا بعنوان بهشت برابری وهمزیستی بین ادیان ونژادها با حمایت از قانون می شناختیم ، اینک بسوی جنگ داخلی ودرگیری نژادی سوق داده می شود .اکنون ترامپ نه تنها از رهبران سابق امریکا که دمکراسی را پایه گذاری کردند تبعیت می کند بلکه از دشمنان امریکا یعنی چین وروسیه برای حکومت مادام العمر پیروی می کند .

اکنون می بینیم که انتخابات امریکا با انتخاب های گذشته تفاوت چشمگیری کرده اکنون انتخابات ریاست جمهوری امریکا هیچ ارزشی ندارد چون انتخابات فعلی که در سوم نوامبر اغاز شد مرحله جدیدی را رقم زده که نمیتوان اینده انرا پیش بینی کرد.

امریکا هم اکنون بسوی قهقرا و سقوط پیش می رود و دونالد ترامپ این کشور را بسوی سقوط رهنمون می کند .

باید ملت های ستمدیده منطقه که از ظلم وستم امریکا به ستوه امده اند بابت این اقدام  ترامپ از وی تشکر وقدردانی کنند   زیرا این ترامپ است که هیبت وعظمت امریکا  را به لجن کشیده است  .

ما که از ستم وباجخواهی امریکا رنج ها کشیده ایم ، شاید از سقوط امریکا واز هم پاشیده شدن  این ابرقدرت راهی برای سربلندی وخروج از بحران ها  بدست آوریم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *