جنگ ژنرال های سودان برای قبضه کردن قدرت

سودان از روز پانزدهم آوریل (۲۰۲۳) شاهد درگیری خونینی بین ارتش سودان و نیروهای موسوم به «پشتیبانی سریع» است که علاوه بر نظامیان، جان بسیاری از غیرنظامیان را نیز گرفته است چرا که این درگیری در مرکز شهرهای این کشور از جمله در خارطوم (پایخت) رخ داده است  طبق آمار رسمی تاکنون   ۸۴۳ تن ار مردم پایتخت کشته وبیش از ۳۵۳۱  تن زخمی شده اند.

براساس خبر حبرگزاری ها از خارطوم علاوه بر تخریب مناطق وسیعی از پایتخت وشهرهای اطراف توسط طرفین جنگ  تعداد زیادی از مردم به مناطق دور دست فرار کرده وحتی تعداد زیادی به کشورهای همجوار سودان پناهنده شده اند.

منابع خبری در سودان روز دوشنبه از افزایش قربانیان بحران اخیر در این کشور خبر دادند و گفتند، شمار کسانی که جان خود را در درگیری‌های نظامی اخیر از دست داده‌اند به هزار نفر نزدیک می‌شود..

به گفته مرکز پزشکی در سودان، آمار اعلام شده، آمار واقعی نیست زیرا بسیاری از کسانی که کشته یا مجروح شده‌اند نامشان در این آمار وارد نشده، زیرا جمع‌آوری آمار درست در سایه ناامنی و دشواری تردد، سخت شده است.

با وجود حصول توافق آتس بس بین دو طرف ، منابع خبری از جمله شبکه الجزیره قطر، دوشنبه  خبر دادند که درگیری‌ها در برخی نقاط سودان همچنان ادامه دارد و صدای سلسله انفجارهایی در مرکز پایتخت و برخی محلات خارطوم و همچنین در جنوب آن از جمله در شهر ام درمان شنیده شده است..

ارتش سودان اعلام کرده که سه منطقه در مرکز پایتخت را از کنترل نیروهای پشتیبانی سریع خارج کرده که یکی از آن سه منطقه، جنوب کاخ‌های ریاست جمهوری است.

در حال حاضر سودان با دو نیروی نظامی اداره می شود وجنگ کنونی میان ژنرال  عبد الفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان وژنرال محمد حمدان دقلو موسوم به حمیدتی فرمانده شبه نظامیان موسوم به پشتیبانی سریع است که هدف هر یک از انها  تسلط بر قدرت است وهریک از این دو ژنرال سعی می کند رقیب خودرا در این جنگ شکست دهد وخود به تنهایی قدرت را بدست گیرد.

این دو ژنرا ل در سال ۲۰۱۹ با کودتا علیه  ژنرال عمر حسن البشیر رئیس جمهوری سودان قدرت را میان خود تقسیم کردند.این دو ژنرال پس از خلع عمر حسن البشیر شورای نظامی تشکیل دادند.

فرمانده ارتش سودان دستور ملحق نمودن نیروهای پشتیبانی سریع به ارتش سودان صادر کرد که با مخالفت ژنرال حمیدتی مواجه شد واین امر سبب درگیری بین نیروهای وابسته به دو ژنرال شد.

این دو ژنرال برای ادامه حکومت خود با نیروهای غیر نظامی به توافق رسیدند که قدرت را بین نظامیان وغیر نظامیان تقسیم کنند ولی نظامیان از قول خود عقب نشینی کردند .

جنگ ودرگیری کنونی میان دو ژنرال سودانی ، کشور  سودان را به یک کشور جنگ زده تبدیل  کرده  وبعید بنظر می رسد این کشور در آینده نزیک بتواند حالت عادی خودرا بازیابد  .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *