رئیسی: ایرانیان خارج از کشور سفرای ما هستند/ اهتمام تهران -مسکو برای افزایش سطح همکاری اقتصادی و سیاسی

رئیسی: ایرانیان خارج از کشور سفرای ما هستند/ اهتمام تهران -مسکو برای افزایش سطح همکاری اقتصادی و سیاسی

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم کاهش موانع صدور مجوزهای صادرات تصریح کرد: سهم ما در بازار روسیه حتما می‌تواند ارتقاء پیدا کند.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر خود به مسکو شامگاه چهارشنبه در دیدار با جمعی از ایرانیان مقیم روسیه با مغتنم شمردن دیدار با ایرانیان خارج از کشور گفت: در گزارشی که سفیر ایران در روسیه و فعالان اقتصادی در این جلسه ارائه دادند، آسیب‌شناسی بسیار خوبی انجام شده بود اما ما نیازمند آسیب‌زدایی و رفع مشکلات هستیم.

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به دیدار خود با ولادیمیر پوتین خاطر نشان کرد: احساس این بود که اراده جدی برای رفع موانع و مشکلات در مسیر ارتقا و توسعه همکاری‌های مشترک وجود دارد.

رئیس‌جمهور افزود: بخشی از این دیدار به مسائل مشترک دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و توسعه روابط اختصاص داشت، اما بخش دیگر به نقش قدرتمند ایران و روسیه در منطقه و مسائل بین المللی مرتبط بود.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: برداشت از این دیدار و گفتگو این بود که مسئولین هر دو کشور بدنبال مرتفع کردن مشکلات و توسعه روابط هستند.

وی با تاکید بر تلاش اعضای دولت برای رفع مشکلات صادرات اظهار داشت: باید تولید و صادرات قابل پیش‌بینی باشد و صادرکنندگان و تولیدکنندگان بتوانند با پیش‌بینی در این حوزه فعالیت کنند. ریسک‌پذیری درست است اما تا حدودی باید اقتصاد نیز قابل پیش‌بینی باشد تا فعالان این حوزه هم دچار خسارات نشوند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت تسهیل صادرات، تصریح کرد: برخی از اقدامات برای اصلاح نظام اقتصادی در آغاز راه است که برخی از آنها خود را در بودجه ۱۴۰۱ نشان خواهد داد.

رئیسی با اشاره به امکان ایجاد بستر مناسب برای کالاهای ایرانی در بازارهای روسیه، اظهار داشت: رئیس جمهور روسیه هم گفت که سهم ایران در بازار این کشور حتما می‌تواند ارتقاء پیدا کند.

وی با اشاره به افزایش سطح روابط با برخی از کشورها در ماه‌های گذشته، گفت: آمارها نشان می‌دهد به همت بازرگانان و تجار کشورمان و مسئولین، صادرات افزایش یافته است.

رئیس‌جمهور در مورد رفع مشکلات دانشجویان ایرانی خارج از کشور گفت: حتما وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات لازم را برای حل مشکلات این دانشجویان انجام دهند.

رئیسی افزود: همه ایرانیان در هر کجای جهان باید نگاهشان به رشد و پیشرفت ایران باشد و توان خود را برای اینکار صرف کنند.

وی با اشاره به اینکه نسل ما باید با فرهنگ، زبان و آداب و رسوم ایرانی انس داشته باشد، تاکید کرد: منعی برای تحصیل و تجارت در خارج از کشور نیست اما باید تعلق خاطر به کشور وجود داشته باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور سفرای کشورمان هستند، تصریح کرد: مردان و زنان بزرگ ایرانی در حوزه‌های علم و فرهنگ و هنر و همچنین عرصه مقاومت در مقابل دشمن تاریخ ساز شدند که می‌توان به آنها افتخار کرد.

رئیسی افزود: ما چهره‌هایی در کشور داریم که زمانه‌ساز و تاریخ‌ساز شدند. امروز در جلسه با رئیس جمهور روسیه گفتم که اگر بخواهیم قهرمان مبارزه با تروریسم را به دنیا معرفی کنیم آن فرد قهرمان شهید حاج قاسم سلیمانی است.

وی با اشاره به برخی تصمیمات شورای عالی ایرانیان خارج از کشور گفت: رفت و آمد برای ایرانیان خارج از کشور باید تسهیل شود و لازم است مشکلات دانشجویان خارج از کشور نیز کاهش یابد.

رئیس‌جمهور با اشاره به برخی اظهارات پیرامون ارتباط با همسایگان و توسعه روابط با کشورهای منطقه گفت: آنچه در سیاست خارجی دولت سیزدهم اتفاق می‌افتد توجه به ظرفیت‌هایی است که قبلا مورد بی‌توجهی و کم‌توجهی قرار گرفته بود.

رئیسی با تاکید بر اینکه سیاست ما سیاست متوازن با نگاه به همه دنیا است، اظهار داشت: اراده ایران و روسیه فعال‌سازی ظرفیت‌های هر دو کشور است.

انتهای پیام/

 خبر مرتبط

رئیس‌جمهور در دیدار پوتین گفت: اسناد همکاری راهبردی می‌تواند افق روابط را در طول ۲۰ سال مشخص کند؛ همچنین به دنبال افزایش حجم روابط تجاری با روسیه هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر روز چهارشنبه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه در مسکو دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به نقش تاثیرگذار دو قدرت ایران و روسیه در منطقه و جهان گفت: هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با روسیه نداریم و روابط ممتاز تهران-مسکو در تراز مناسبات راهبردی است و ارتقا نیز خواهد یافت.

آیت‌الله رئیسی ادراک مشترک دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را زمینه‌ساز همکاری‌های مشترک خواند و گفت: روابط ایران و روسیه در مسیر مناسبات راهبردی قرار دارد.

دکتر رئیسی تعامل حداکثری با کشورهای همسایه و هم‌پیمان را جزو اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توصیف و خاطرنشان کرد: تقویت همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه، موجب رونق اقتصاد دو کشور و باعث افزایش امنیت منطقه و جهان خواهد شد.

 

تاکید رئیسی بر افق۲۰ساله روابط/پوتین:دستور کار وسیعی پیش رو داریم

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همکاری ایران با دولت‌های مستقل، فارغ از تحولات بین‌المللی گسترش می‌یابد، مبارزه با تروریسم و قاچاق سازمان یافته مواد مخدر را از محورهای همکاری مشترک دانست و گفت: تجربه موفق همکاری علیه تروریسم در سوریه می‌تواند در قفقاز و افغانستان هم به کار گرفته شود.

رئیس جمهور با تاکید بر تغییرناپذیری مرزها در قفقاز و حاکمیت ملی و ژئوپلتیک منطقه، به ضرورت همکاری برای توسعه اقتصادی منطقه اشاره کرد و گفت: نفوذ ناتو با هر پوششی در قفقاز و آسیای مرکزی تهدید کننده منافع مشترک کشورهای مستقل است.

آیت‌الله رئیسی تنها راه ثبات و امنیت پایدار در افغانستان را تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام و گروهها دانست و خطاب به همتای روس خاطرنشان کرد: ما از ۴۰ سال گذشته همانند شما در برابر آمریکا ایستاده‌ایم.

وی، همکاری ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم در سوریه را یک تجربه موفق خواند و ضمن تاکید بر حفظ تمامیت ارزی سوریه گفت: حاکمیت کامل دولت مرکزی بر همه سرزمین و مرزهای بین‌المللی سوریه، تنها راه تامین امنیت در سوریه است و چرخه باطل جابه‌جایی اشغالگر با تروریست و بالعکس در سوریه باید متوقف شود.

رئیس جمهور روند آستانه را چارچوب مناسبی برای حل دیپلماتیک مسئله سوریه توصیف کرد.

در این دیدار طرفین تاکید کردند که مشکل اصلی جهان، دوری از معنویت است.

همچنین شبکه خبر از این دیدار گزارش داد در آغاز نشست مشترک رؤسای جمهوری ایران و روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس جمهوری کشورمان برای پذیرش سفر به مسکو با وجود شرایط همه‌گیری کرونا، با توجه به اهمیت مرحله فعلی در روابط بین‌الملل تشکر کرد.

 

تاکید رئیسی بر افق۲۰ساله روابط/پوتین:دستور کار وسیعی پیش رو داریم

پوتین در آغاز دیدار بیان کرد: از زمان تحلیف جناب‌عالی، ما در تماس دائم هستیم، اما در هر صورت ویدیوکنفرانس یا تماس تلفنی نمی‌تواند جای دیدار حضوری را بگیرد. می‌توانیم بگوییم دستورکار وسیعی را پیش رو داریم.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: از شما خواهش می‌کنم که سلام و بهترین آرزوی سلامتی را از طرف من خدمت رهبر معظم ایران آقای خامنه‌ای منتقل کنید.

پوتین گفت: حمایت‌های ایران و روسیه به عبور از تهدیدهای تروریستی در خاک سوریه کمک کرده است.

رئیس جمهور کشورمان گفت: همکاری در سازمان‌های منطقه‌ای مانند پیمان شانگهای، گام‌های مؤثری را می‌تواند در بخش‌های مختلف بین کشورها و همچنین ایران و روسیه بردارد.

حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما، دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی روس، بخشی از برنامه‌های رئیس جمهور در سفر دو روزه به مسکو خواهد بود.

کد خبر ۵۴۰۴۲۴۴

رئیس‌جمهور پیش از عزیمت به مسکو گفت: گفت‌وگوهای ایران و روسیه که از کشورهای مهم و پرنفوذ در منطقه هستند می‌تواند برای امنیت، روابط اقتصادی و تجاری منطقه مؤثر باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز پیش از عزیمت به روسیه، طی سخنانی اظهار داشت: این سفر به‌دعوت رئیس‌جمهور محترم روسیه و برای ارتقای دیپلماسی همسایگی و منطقه‌ای تلاش می‌شود.

وی افزود: به‌دنبال برقراری و تقویت ارتباط‌ با همه همسایگان به‌ویژه کشور روسیه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری هستیم و این سفر می‌تواند نقطه عطفی برای ارتقا و تحکیم سطح مناسبات با روسیه باشد.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی , دولت سیزدهم , کشور روسیه , ولادیمیر پوتین ,

رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، کشوری مستقل، مقتدر و صاحب نفوذ در منطقه و روسیه هم کشوری مهم و باقدرت و دارای نفوذ در منطقه است، ابراز کرد: همکاری و گفتگوهای دو کشور مهم و دارای قدرت و نفوذ می‌تواند در ارتقای امنیت منطقه و روابط اقتصادی و تجاری مؤثر باشد.

رئیسی با اشاره به تقویت همکاری تهران و مسکو در مجامع سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای، ‌به عضویت ایران در اجلاس شانگهای اشاره و تأکید کرد: در اجلاس شانگهای همکاری‌های خوبی با همه کشورهای به‌ویژه با روسیه خواهیم داشت. در رابطه با مسئله اتحادیه اوراسیا هم روسیه نقش محوری دارد و همکاری دو کشور در این راستا می‌تواند به گام‌های مؤثری در جهت ارتقای مسایل تجاری و اقتصادی بینجامد.

وی با یادآوری اینکه ایران و روسیه از منافع مشترک برخوردار هستند، گفت: وجود منافع مشترک و تعاملی بین تهران و مسکو در منطقه امنیت‌ساز است و جلوی یکجانبه‌گرایی در دنیا را خواهد گرفت، همچنین تعامل و همکاری متقابل دو کشور می‌تواند در وضعیت منطقه‌ای و بین‌المللی تأثیرگذار باشد.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی , دولت سیزدهم , کشور روسیه , ولادیمیر پوتین ,

رئیس‌جمهور با توجه به وجود ظرفیت‌های گسترده همکاری بین تهران و مسکو در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و انرژی، خاطرنشان کرد: سطح کنونی همکاری تجاری و اقتصادی برای هیچ‌کدام از دو کشور رضایت‌بخش نیست و لازم است ارتقا یابد و به سطح بسیار بالاتری برسد و امیدواریم این سفر بتواند در جهت تأمین منافع مشترک دو کشور که در عرصه منطقه‌ای و جهانی تأثیرگذار است، گام مؤثری را به‌همراه خود داشته باشد.

به گزارش تسنیم، علاوه بر دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه، حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما،‌ دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی روس، بخشی از برنامه‌های آیت‌الله رئیسی در این سفر ۲روزه است.

وزرای امور خارجه، نفت و امور اقتصادی و دارایی رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

انتهای پیام/+

رئیس‌جمهور به دعوت رسمی همتای روس خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، تهران را به مقصد روسیه ترک کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز (چهارشنبه) پس از حضور در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد و به منظور پاسخ به دعوت رسمی همتای روس خود در راستای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، عازم روسیه شد.

رئیس جمهور در سفر به مسکو با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه دیدار خواهد کرد.

حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوماً، دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی روس، بخشی از برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر ۲ روزه است.

وزرای امور خارجه، نفت و امور اقتصادی و دارایی رئیسی را در این سفر همراهی خواهند کرد.

رئیسی پیش از این و در راستای رویکرد دولت سیزدهم برای افزایش حداکثری ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه، به تاجیکستان و ترکمنستان سفر کرده است.

کد خبر ۵۴۰۳۴۸۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *