عادل عبد المهدی نخست وزیر عراق

عادل عبدالمهدی  نخست وزیر  عراق و جانشین حیدرالعبادی می باشد .وی  زمانی عضو حزب کمونیست عراق بود و بعدا به تفکرات حضرت امام خمینی گرایش پیدا کرد و عقاید او را در فرانسه تبلیغ می کرد.

بیوگرافی عادل عبدالمهدی نخست وزیر احتمالی عراق

عادل عبدالمهدی المنتفکی متولد بغداد و سیاستمدار شیعه و معاون دبیر کل مجلس اعلای عراق است. وی اقتصاددان است و تحصیلات خود را در فرانسه به اتمام رسانده است. عبدالمهدی فرزند یک روحانی بانفوذ شیعه و یکی از وزرای دوران سلطنت عراق است.

عبدالمهدی از سال ۲۰۰۶  تا سال ۲۰۱۱ یکی از معاونان رئیس‌جمهور عراق بوده است و پیش از آن به عنوان وزیر دارایی عراق فعال بود و از سمت خود استعفا کرد. این سیاستمدار عراقی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ نیز وزیر نفت عراق بود اما در همین سال از سمت خود استعفا کرد.

عادل عبدالمهدی عضو مجلس اعلامی اسلامی عراق است که در ایران تشکیل شده و در تقابل با سیاست‌های ایالات متحده قرار دارد و روابط نزدیکی با کردها و همچنین کنگره ملی عراق دارد. دلیل همکاری نزدیک عبدالمهدی با کردها و همچنین کنگره ملی عراق در واقع دشمنی و مخالفت آنها با صدام حسین بود و همین امر باعث نزدیکی او به آنها شده است.

عبدالمهدی در سال ۱۹۶۹ عراق را به مقصد فرانسه ترک کرد و سال‌ها در این کشور در تبعید به سر برد و برای اتاق های فکر فرانسه کار می‌کرد و مجلاتی را در زمان تبعید هم به زبان فرانسوی و هم به زبان عربی سردبیری کرده است.

عادل عبدالمهدی در دهه ۱۹۷۰ یکی از رهبران حزب کمونیست عراق بود. و فعالیت خود در این حزب را تا اوایل ۱۹۸۰ ادامه داد. در همان زمان این سیاستمدار عراقی به تفکرات اسلامی در ایران گرایش پیدا کرد و از طرفداران عقاید حضرتامام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران شد.

عبدالمهدی بعد از گرایش به سمت ایران اسلامی طرفداران خود در رهبری مرکزی حزب کمونیست عراق را به سمت ایران سوق داد و تمام گذشته مارکسیستی خود را پاک کرد و عقاید بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران را در فرانسه تبلیغ می کرد. او سپس به مجلس اعلای اسلامی عراق پیوست که توسط عراقی‌های در تبعید در تهران در سال ۱۹۸۲ تشکیل شد و بعدها از رهبران آن شد.

عبدالمهدی در سال ۲۰۰۶ از کاندیداهای نخست وزیری عراق بود که تنها با اختلاف یک رأی از نوری مالکی شکست خورد.

عبدالمهدی از همان زمان به عنوان معاون رئیس جمهور عراق فعالیت می کرد که در سال ۲۰۱۱ از سمت خود استعفا کرد.

این سیاستمدار عراقی در ۲۶ فوریه ۲۰۰۷ از یک ترور جان سالم به در برد که در آن حدود ده نفر کشته شدند. قبل از این حمله تروریستی او دو بار مورد حمله واقع شده بود که هر دوبار توانست جان سالم به در کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *