غرامت جنگی عراق به کویت !

بانک مرکزی عراق آخرین قسط غرامت جنگی بابت حمله به کشور کویت در سال ۱۹۹۰ را پرداخت کرده است. بانک مرکزی عراق، روز سه‌شنبه گذشته ، از پایان پرداخت غرامت جنگی به کشور کویت خبر داد.

بنا به گزارش رسانه های عراقی  بانک مرکزی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده است: « پرداخت قسط پایانی جبران خسارت‌های [وارده به] کشور کویت به مبلغ ۴۴ میلیون دلار آمریکایی تکمیل شده است».

طبق این گزارش، در ادامه بیانیه مذکور آمده است: «با این گام، عراق تمام مبلغ خسارت به ارزش ۵۲.۴ میلیارد دلار آمریکایی را که کمیته جبران خسارات سازمان ملل متحد از شاخه‌های شورای امنیت مطابق با قطعنامه ۶۸۷ مصوب سال ۱۹۹۱ پرداخت آن را  به کشور کویت تعیین کرد، به اتمام رسانده است».

رژیم صدام حسین در سال ۱۹۹۰ به کویت حمله کرد وانرا به اشغال خود درآورد . سازمان ملل کمیته جبران خسارت تشکیل وبا صدور قطعنامه ۶۸۷ مصوب ۱۹۹۱ پرداخت مبلغ  ۵۲.۴ میلیارد دلار آمریکایی از سوی عراق به کویت را مقرر کرد.

دولت های متعافب عراق مجبور به پرداخت خسارت به کویت شدند. این در حالی است که معیار پرداخت این مبلغ بزرگ به کویت مشخص نشده است .

سازمان ملل با فشار امریکا عراق را ملزم به پرداخت غرامت به کویت نمود ، در حالیکه همین سازمان  از الزام عراق به پرداخت خسارت به ایران بابت تجاوز به جمهوری اسلامی ایران خودداری کرد واین امر نشان می دهد که سازمان های بین المللی الت دست ابرقدرت ها از جمله امریکا می باشند.

تجاوز عراق به ایران  بیشترین خسارت ها را به ایران وارد کرد ولی سازمان ملل با نادیده گرفتن این امر عملا صدام حسین را به تجاور به دیگر کشورها تشویق کرد وعدم الزام صدام به پرداخت خسارت به ایران سبب شد که صدام به فکر حمله به کویت واشغال این کشور بیفتد وصدام حسین معتقد بود که می تواند هرگاه اراده کند به همسایگان خود حمله کند.

ملت عراق بر اثر تصمیمات جنایتکارنه صدام مجبور شد بیش از ۵۲ میلیارد دلار به کویت بابت غرامت پرداخت کند ، هنوز مشخص نیست سازمان ملل بر اساس چه معیاری مبلغ فوق الذکر را برای پرداخت خسارت به کویت تعیین کرده است .

یاداوری می شود که دولت کویت ودیگر دولت های عربی حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی  قبل از تجاوز صدام به کویت  با صدام همراهی می کردند وکمک های مادی وتسلیحاتی خودرا  در اختیار دولت عراق قرار می دادند  تا به تجاوز خود به ایران ادامه دهد ولی صدام نه تنها به کویت بلکه به عربستان نیز حمله کرد وبه دوستان خود که اورا به تجاوز به ایران تشویق می کردندتجاوز نمود  وخسارت های فراوانی به انها وارد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *