میانجیگری امریکا بین کویت وعربستان برای حل اختلاف دو کشور بر سر دو چاه نفت

امریکا بین  کویت وعربستان برای حل اختلاف دو کشور بر سر دو چاه نفتی میانجیگری کرد وبه کویتی ها  قول داد عربستان کویت را مورد تعرض قرار نخواهد داد.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال یک مقام بلندپایه کویتی پنجشنبه گذشته از عربستان دیدن کرد .

قبل از این یک روزنامه کویتی گزارش داده بود که بخیت الرشیدی وزیر نفط وبرق واب کویت بهمراه نزار العدسانی رئیس اجرائی شرکت نفت کویت از عربستان دیدن کردند.

روزنامه وال استریت ژورنال بنقل از منابع مطلع نوشت : عربستان وکویت با میانجیگری امریکا موافقت  کردند که عملیات استخراج نفت را از چاه های مورد اختلاف ( الخفجی والوفره ) در سال  ۲۰۱۹ از سرگیرند.

منابع مطلع به روزنامه امریکائی گفتند بدنبال قطع رابطه عربستان باقطر کویت نگران بود  که مبادا عربستان این کشور را مورد تعرض قرار دهد ولی با وساطت امریکا ودادن اطمینان به دولت کویت مبنی براینکه عربستان به کویت حمله نخواهد کرد کویت با مذاکره با عربستان موافقت کرد.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا به روزنامه گفت که این کشور کویت وسعودی را تشویق به توافق درباره استخراج نفت از منطقه مورد منازعه دو کشور می کند.محمد بن سلمان ولیعهد عربستان  در اکتبر گذشته از کویت دیدن کرد تا مسئله مورد اختلاف را با مقامات کویتی بررسی کند ولی این دیدار موفقیت امیز نبود وولیعهد عربستان پس از چند ساعت کویت را ترک کرد.قرار بر این بود که ولیعهد عربستان در دیدار خود از کویت با امیر کویت درباره محاصره قطر وتشکیل ائتلاف اعراب برای مقابله با ایران ومسئله چاه های مشترک بحث وگفتگو کند.

اختلاف عربستان وکویت بر سر چاههای الخفجی والوفره در مرز دو کشور در سال ۱۹۲۲ اغاز شد وبنظر می رسد حل وفصل این مسئله کار ساده ای نیست ومحمد بن سلمان ولیعهد عربستان گفته است مسئله اختلاف دوکشور که ۵۰ سال ادامه دارد در مدت چند هفته  قابل حل نیست لذا ما سعی می کنیم  با کویتی ها درمورد استخراج نفت به توافق برسیم وسپس درباره حاکمیت بر ان دو چاه مذاکره کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *