بحران در حکومت اردوغان

ایا اعضای حزب عدالت وتوسعه در ترکیه دست از حمایت خود از رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور کشیده اند ؟ استعفای هزار تن از اعضای این حزب به چه معنی است وهدف از تعهد مخالفان اردوغان مبنی بر بازگرداندن میلیاردها دلار غارت شده چیست ودادو اغلو چرا از غارت صحبت کرد وتلاش می کند یک ائتلاف جدید تشکیل دهد؟ اردوغان برای ماندن وپیروز شدن در انتخابات ریاست جمهوری روی چه چیزی حساب می کند.

بنظر می رسد که اجماع ترک ها در حمایت از حکومت رجب طیب اردوغان واعتماد به او وسیاست هایش در حال فروریختن است نه تنها از نظر مخالفان بلکه دوستان دیروز وی است بلکه در زمینه حزب حاکم یعنی حزب عدالت وتوسعه صدق می کند.خبرهای وارده از انکارا حاکی از استعفای هزار تن از اعضای حزب حاکم است وپیوستن انها به حزب مخالف الخیر است.

رشاد کرماز  که از حزب عدالت وتوسعه استعفا داد ه و عضو شورای حزب از منطقه اکنشه بوده  معتقد است که وی بعنوان عضو شورای شهر انتخاب گردیده وبه مردم قول داده بود که برای خدمت به آنها  تلاش خواهد کرد ولی وی نتوانسته به قول خود عمل کند ولی  قول داد بصورت نماینده مستقل عمل کند وی از اینکه نتوانسته  وعده های خودرا عملی سازد با غافلگیر شده است وبه همین علت ۱۰۰۰ تن از اعضای حزب حاکم استعفای خودرا تقدیم کرده وتصمیم گرفته اند به احزاب دیگر یعنی احزاب مخالف بپیوندند  زیرا با مشکلات موجود از حمله مسائل اقتصادی روبرو شده وبا افزایش قیمت ها وکاهش قدرت خرید وتورم وبیکاری مواجه  شده در حالیکه تحقق رشد اقتصادی شعار اصلی اعضای حزب حاکم بوده است.   

 اعضای حزب عدلت وتوسعه از سیاست های حزب اطمینان ندارند بهمین علت حزب حاکم ترکیه در سال ۲۰۲۱ ۱۴۶ هزار عضو خودرا از دست داد .انها حزب خودرا بمثابه یک قایق در حال غرق شدن می بینند ، در عین حال پیوستن اعضای حزب حاکم به احزاب رقیب می پیوندند از جمله حزب الخبر که دارای ۹۵ هزار عضو جدید وحزب جمهوریخواه مردم (حزب مخالف) بزرگ ترین حزب مخالف اردوغان که دارای ۴۹ هزار عضو حدید دارد این در حالی است که رقابت بین احزاب سیاسی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تشدید گردیده تا بتوانند اردوغان وحزب حاکم وی را در سال ۲۰۲۳  شکست دهند .

با ادامه کاهش قیمت لیر ترکیه در برابر دلار ، کمال کلیچدار اوغلو رهبر مخالفان که بنظر می رسد قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را دارد  این سوال را مطرح کرد چه کسی میلیاردها دلار را غارت کرد چه کسی این پول هارا به تاراج برد ؟

داستان میلیاردهای غارت شده را حزب جمهوری خواه مردم بزرگ ترین حزب مخالف نیمه سال گذسته مطرح کرد تا سرنوشت ۱۲۸ میلیارد دلار که از خزینه بسرقت رفته مشخص گردد.

با اینکه حزب عدالت وتوسعه می داند طبق نظر سنجی ها  محبویت خود کاهش یافته ، واشتباهات خود بالا گرفته است ولی معتقد است که احزاب مخالف قادر به یکپارچه کردن مواضع خود نیستند زیرا تا کنون نتوانسته اند در مورد یک کاندیدا ی واحد در برابر اردوغان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به توافق برسند .

بنظر می رسد اردوغان هنوز روی محبوبیت خود در میان مردم ترکیه که در پیروزی حزبش بدست آورد حساب می کند وتاکید کرده که  انتخابات اینده حزب جمهوری خواه  از یاد مردم بکلی خواهد رفت .

بهر حال ، این شرکت کنندگان ترک هستند که حرف  آخر را خواهند زد  وتشخیص خواهند داد که چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری وپارلمانی پیروز خواهد شد وبر رقبای انتخاباتی است که برای بازگشت پارلمان یا بقای حزب حاکم تلاش کنند وهر دو در برابر  با اوضاع اقتصادی ومشکل بیکاری مواجه خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *