ود: البته در این امر و برقراری امنیت و ثبات در افغانستان، سایر رهبران از جمله «عبدالرحمن منصور» حاکم ولایت کابل، برادر «سیف الاسلام منصور» از مهمترین رهبران طالبان نیز به او کمک می‌کنند. حاکم ولایت کابل، پسر «مولوی نصرالله منصور» است که از «رهبران جهادی» علیه اتحاد جماهیر شوروی بود. اصالت او به قبایل پشتون از منطقه «زرمت» واقع در ایالت جنوبی بکتیا باز می‌گردد.

ولی‌الله شاهین از فعالان رسانه‌ای نزدیک به طالبان می‌گوید که ذاکر دارای تخصص و تجربه است و مسئول طالبان در ایالت کابل است و اغلب امور پایتخت را اداره می‌کند. وی پیش از این دارای پست‌های متعددی در طالبان بود و به همین دلیل از مهمترین چهره‌ها و شخصیت‌های کنونی این گروه است.

۲ ــ مولوی غالب

یکی از رهبران نه چندان مشهور طالبان با وجود نقش مهمی که دارد، مولوی غالب است. او قبل از کنترل طالبان بر کابل، مسئولیت عملیات آن را بر عهده گرفت و در حال حاضر رئیس پلیس پایتخت است یا چیزی که به عنوان مقام امنیتی کابل شناخته می شود. در کنار او، مولوی فتح الله ، رئیس اطلاعات نظامی است که به گفته سعید، اکنون، بر اقدامات عناصر «طالبان» و گروه‌هایی که از لباس این گروه را برای توقیف اتومبیل‌های مقامات و کارمندان دولت ، و تحویل سلاح از آن‌ها استفاده می‌کنند، نظارت دارد.

۳ــ عبد الحق آخوند

عبدالحق آخوند از دیگر مقامات مسئول طالبان است که از پس از تصرف کابل، در حال اداره صحنه هستند هرچند که چندان شناخته شده نیستند. او وظیفه رئیس کمیته بهداشت در جنبش را بر عهده دارد و در حال حاضر در حال کمک به وزیر بهداشت در دولت اشرف غنی، دکتر وحید مجروح است. وزیر بهداشت دولت غنی اخیرا طی بیانیه‌ای تایید کرد که اعضای کمیته بهداشت در طالبان با او ملاقات کرده‌اند و از او خواسته‌اند تا در همین پست خود به کار ادامه دهد، که او نیز موافقت کرده است.

۴ ــ ملا سخاء الله

ملا سخاء الله نیز اداره امور آموزش و پرورش را برعهده گرفته است و به گفته حسین سعید، فعالیت وی تا کنون به فراخواندن تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی و مدارس دولتی و خصوصی به عدم توقف روند آموزش محدود بوده است.

۵ــ ذبیح الله مجاهد

سخنگوی طالبان، ذبیح‌الله مجاهد از رهبران برجسته طالبان است که در حال حاضر در کابل به سر می‌برد. او به دلیل نقشش در دفاع از تصمیمات سیاسی و نظامی طالبان شهرت داشت. اما اخیرا برای نخستین‌بار در رسانه‌ها ظاهر شده و در رأس هیأتی از طالبان با بازدید از مقر وزارت اطلاع‌رسانی و فرهنگ، از مسئولان و کارکنان آن خواست به کار معمول خود ادامه دهند.

۶ــ أمیر خان متکی

از نظر سیاسی، پرونده ها با ورود «ملا امیرخان متکی» عضو دفتر سیاسی طالبان در دوحه، به کابل به حرکت در آمدند. جایی که وی با «حامد کرزای»، رئیس جمهور پیشین افغانستان ، «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی ملی و «گلبدین حکمتیار» رئیس حزب اسلامی، دیدار و درباره دولت انتقالی و موضع طالبان در قبال آن گفت‌وگو کرد. یک منبع در طالبان معتقد است که وی پست وزیر اطلاع‌رسانی و فرهنگ  را بر عهده خواهد گرفت و مجاهد همچنان سخنگو باقی خواهد ماند.

متکی در نخستین فایل صوتی از خود پس از ورود به کابل ، پیام‌هایی را برای مردم ، مقامات دولتی و آمریکایی ها ارسال کرد و گفت «از آن‌جا که طالبان عزم و اراده خدمت به این مردمی که از آن استقبال کرده‌اند، دارد، از مردم می‌خواهد که صبر کنند».

وی از کارمندان و مقامات دولتی خواست تا از طریق شماره تلفن‌های اعلام شده توسط طالبان با آن در تماس باشند و تاکید کرد که هیچ کس به آن‌ها در هر پستی که باشند، حمله نخواهد کرد. متکی از نیروهای آمریکایی  نیز خواست که بمباران هوایی علیه برخی مناطق را هدف  متوقف کنند و تأکید کرد که این نقض توافقنامه دوحه است و پس از کنترل طالبان بر تمام مناطق افغانستان بی فایده است.

۷ــ عبد الغنی برادر

«ملا عبدالغنی برادر» رئیس دفتر سیاسی طالبان، متولد ولایت «اروزگان» در جنوب افغانستان است که در قندهار بزرگ شده است. از آخرین رهبران طالبان که پس از سیطره بر افغانستان وارد این کشور شد. او ابتدا به قندهار و سپس به کابل رفت تا در اداره صحنه جدید از قلب پایتخت مشارکت کند.

او به همراه ملا عمر که در سال ۲۰۱۳ درگذشت و تنها دو سال پس از مرگش خبر آن اعلام شد، از موسسان طالبان به شمار می‌رود. به نوشته خبرگزاری فرانسه، در سال ۲۰۰۱، با ورود آمریکا و سقوط رژیم طالبان، گفته می‌شد که ملابرادر  بخشی از  یک گروه کوچک شبه نظامی آماده توافق و به رسمیت شناختن دولت کابل بوده، اما این ابتکار شکست خورد.

وی فرمانده نظامی طالبان بود که در سال ۲۰۱۰ در شهر کراچی پاکستان بازداشت شد و در نهایت در سال ۲۰۱۸، با فشار واشنگتن آزاد شد. ملا برادر از احترام ویژه‌ای در داخل طالبان برخودار است تا جایی که به عنوان رئیس دفتر سیاسی آن در دوحه انتخاب شد. وی از آن‌جا، مذاکرات با آمریکایی‌ها را که به عقب‌نشینی نیروهای خارجی از افغانستان منجر شد اداره کرد و پس از آن مذاکرات صلح با دولت افغانستان آغاز شد که به جایی نرسید.

۸ ــ ملاهبت‌الله آخوندزاده

در می ۲۰۱۶، ملا هبت الله آخوندزاده به عنوان رهبر طالبان در جریان انتقال سریع قدرت و تنها چند روز پس از مرگ «اختر محمد منصور» رهبر پیشین انتخاب و معرفی شد. اختر محمد منصور در جریان حمله پهیادی آمریکا در پاکستان کشته شد. تا پیش از انتصاب ملا هیبه الله آخوند، اطلاعات کمی درباره او در دست بود  و وی تا آن زمان بیشتر از هنر جنگ، به مسائل قضایی و مذهبی علاقه داشت.

وی عالمی دینی بود که دارای نفوذ زیادی در طالبان بود و در واقع نهاد قضایی این گروه را اداره می‌کرد. اما تحلیلگران معتقدند نقش وی در راس طالبان، بیشتر نمادین است تا عملی. ملا هبت الله فرزند یک عالم دینی است که اصالتاً از قندهار ، قلب منطقه پشتون در جنوب افغانستان است.

«ایمن الظواهری» سرکرده القاعده بلافاصله با وی بیعت کرد و او را «امیرالمومنین» نامید. امری که به او اجازه می‌داد اعتبار خود را در میان شبه نظامیان تثبیت کند. آخوند وظیفه ظریف اتحاد «طالبان» را پس از مرگ ملا منصور بر عهده گرفت. او تمایل به محافظه کاری داشت و به پخش پیام‌های نادر سالانه در اعیاد اسلامی بسنده می کرد.

۹ ــ سراج الدین حقانی

سراج الدین حقانی فرزند «جلال الدین حقانی»، یکی از مشهورترین رهبران موسوم به جهادی علیه اتحاد جماهیر شوروی، است. او «مرد شماره دو طالبان» و رهبر شبکه قدرتمندی است که نام خانواده اش را بر خود دارد. واشنگتن شبکه حقانی را که پدرش تأسیس کرده است، تروریست و یکی از خطرناک‌ترین جناح ها می داند که در دو دهه  اخیر در افغانستان با نیروهای ایالات متحده و ناتو مبارزه می‌کند.

شبکه حقانی به دلیل استفاده از عملیات‌های انتحاری شهرت دارد و شماری از خشن ترین حملات صورت گرفته در سال‌های اخیر در افغانستان به آن نسبت داده می‌شود. این شبکه همچنین متهم است که برخی از مقامات ارشد افغان را ترور کرده و شماری از غربی‌ها را در ازای دریافت پول یا مبادله با زندانیان طالبان به گروگان گرفته است. مانند ماجرای سرباز آمریکایی به نام بو برگدال ، که در سال ۲۰۱۴ در ازای آزادی پنج زندانی افغان از گوانتانامو آزاد شد.. جنگجویان حقانی که به استقلال ، مهارت‌های رزمی و تجارت پردرآمد شهرت دارند ، ظاهراً مسئول عملیات طالبان در مناطق کوهستانی شرق افغانستان هستند و اعتقاد بر این است که تأثیر زیادی بر تصمیمات این گروه دارند.

۱۰- ملا یعقوب

او فرزند ملا محمد عمر و رئیس کمیته نظامی است که دارای نفوذ بالایی در طالبان است. وی رویکردهای استراتژیک جنگ علیه دولت افغانستان را تعیین می‌کرد. ارتباط او با پدرش که در میان نیروهای طالبان از احترام و جایگاه خاصی برخوردار بود، عامل وحدت چنین گروهی با این وسعت و تنوع است. با این حال ، نقشی که او در طالبان ایفا می‌کند هنوز در حد گمانه‌زنی است. برخی از تحلیلگران معتقدند انتصاب وی به عنوان رئیس این کمیته در سال ۲۰۲۰ تنها اقدامی نمادین بود.

انتهای پیام/م

 

 

خبرهای افغانستان 

 

 

 

 

کلاریسا وارد خبرنگار شبکه تلویزیونی سی ان ان روز دوشنبه با حجاب اسلامی در کابل ظاهر شد و حضور خودرا با جنگجویان طالبان در خبابان ها کابل  گزارش کرد.

به گزارش روزنامه القدس العربی از لندن ظهور گزارشگر سی ان ان با حجاب اسلامی در خیابان های کابل یک روز پس از اشغال کابل توسط طالبان سبب اختلاف کاربران شبکه های اجتماعی شد بطوریکه عده ای از این خبرنگار انتقاد کردند وعده ای دیگر کار اورا درست توصیف نمودند.

 

 

233098837_236344128238636_2064763673682477381_n

خبرهای افغانستان 

 

 

 

جان کیربی سخنگوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون ) امروز( دوشنبه ) اعلام کرد که نیروهای امریکائی بهمراه  نیروهای ترکیه ونیروهیا یبین المللی تلاش می کنند فرودگاه کاابل را پاکسازی کنند تا مجددا پروازها از این فرودگاه از سرگرفته شود.

به گزارش رویترز وی گفت لوید استن وزیر دفاع امریکا دستور داده یک گردان از نیروهای امریکایی ابه کابل اعزام تا در کنار ۶ هزار نیروی امریکایی بتوانند عملیات خروج این نیروها را فراهم سازند.

کیربی گفت عناصر مسلح بسوی نیروهای امریکایی در فرودگاه کابل تیراندازی کردند ونیروهای امریکایی دو تن از عناصر مسلح افغانی را به قتل رساندندویک نظامی امریکایی مجروح شد.

 

 

افغانستان طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد فرار اشرف غنی از این کشور و تسلط طالبان بر ارگ بوده است و برخی کشورهای اعلام کردند که سفارت خود را در این کشور تعطیل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، تحولات افغانستان طی هفته گذشته وارد مرحله جدیدی از تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین کهن شد.

آمریکا پس از ۲۰ سال و با قبول شکست اعلام کرد که تمام نیروهای خارجی تا پیش از ۱۱ سپتامبر خاک افغانستان را ترک کرده و به جنگ طولانی مدت این کشور و همزمان با افزایش ناامنی و بی ثباتی گسترده خارج خواهند شد.

ارگ افغانستان در تصاحب طالبان

پس از ترک اشرف غنی، طالبان که پیش از این اعلام کرده بود که کابل را با تصرف نظامی درنخواهد آورد و در این زمینه در حال گفتگو انتقال مسالمت آمیز قدرت است، به افراد خود دستور داد که وارد کابل شوند و ارگانهای اصلی این کشور از جمله ارگ ریاست جمهور افغانستان را تصاحب کردند.

طالبان پس از ورود به ارگ اعلام کرد که جنگ در افغانستان پایان یافته است.

اشرف غنی وارد ازبکستان شد

گزارش شده است، اشرف غنی که عصر روز یک شنبه کابل را به مقصد تاجیکستان ترک کرده بود از آنجا به ازبکستان رفته است.

اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان که عصر روز یک شنبه تصمیم به خروج از کابل گرفته بود وارد ازبکستان شد.

پیش از این گفته شده بود که اشرف غنی، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی و فضل‌محمود فضلی، رییس اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری از کابل به دوشنبه پایتخت تاجیکستان رفته اما مقصد نهایی آنها تاجیکستان نیست.

هنوز مشخص نیست که آیا اشرف غنی در ازبکستان خواهد ماند یا از آنجا عازم کشور دیگری خواهد شد.

وی پس از خروج از افغانستان گفت که از آن رو که طالبان قصد داشته به کابل حمله کند، او برای پیشگیری از خون‌ریزی استعفا کرده است.

شورای هماهنگی با عضویت کرزی، عبدالله و حکمتیار تشکیل شد

 دفتر حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان اعلام کرد که در پی خروج اشرف غنی و مقامات مسوول از این کشور، شورای هماهنگی با عضویت عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و حامد کرزی تشکیل شده است.

هدف از تشکیل این شورا، جلوگیری از هرج و مرج و کاهش درد و رنج مردم و اداره هرچه بهتر امور مربوط صلح و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت خوانده شده است.

این شورا از نیروهای امنیتی حکومت و نیروهای امنیتی تحریک اسلامی طالبان خواسته است که با حفظ خویشتنداری جلو درگیری‌ها، هرج و مرج و تحریکات افراد غیرمسوول و غیرمرتبط را قاطعانه بگیرند.

عربستان سعودی سفارتش در کابل را تخلیه کرد

 شبکه الحدث اعلام کرد که کارکنان دیپلماتیک عربستان سعودی را به دلیل آنچه که بی ثباتی در افغانستان خوانده از کابل تخلیه میکند.

این گزارش افزود: همه دیپلماتهای عربستان سعودی از کابل خارج و وار ریاض شده‌اند.

پیش از این برخی از کشورها مثل ترکیه نیز اعلام کردند سفارت خود را تعطیل می‌کنند. برخی کشورها مثل آمریکا نیز در حال خروج دیپلماتهای خود از کابل هستند.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» «رجب سویلو» مسئول بخش خاورمیانه وزارت خارجه ترکیه، روز یکشنبه گفت که آنکارا قصد دارد سفارت خود را در کابل تخلیه کند، اما هنوز تصمیمی برای این کار نگرفته است.

این درحالیست که «سهیل شاهین» یک سخنگوی اداره سیاسی طالبان به خبرگزاری تاس گفته، سیاست عمومی ما در مجموع تامین امنیت فعالیتهای سفارتخانه‌های خارجی است.

 

آمریکا و ۶۳ کشور درباره «خروج امن از افغانستان» بیانیه دادند

۶۴ کشور به رهبری آمریکا بیانیه صادر کرده و از صاحبان قدرت در افغانستان خواستند «خروج امن و منظم» خارجی‌ها و افغانستانی‌های خواهان خروج از این کشور را تامین کنند.

آمریکا و ۶۳ کشور درباره «خروج امن از افغانستان» بیانیه دادند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با شدت گرفتن خبرها درباره تسلط طالبان و خروج رئیس‌جمهور افغانستان، آمریکا و ۶۳ کشور دیگر درباره «خروج امن و منظم» خارجی‌ها و اتباع افغانستانی بیانیه مشترک صادر کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، ۶۴ کشور به رهبری آمریکا و اتحادیه اروپا بیانیه‌ای مشترک صادر کردند و از صاحبان قدرت در افغانستان «خروج امن و منظم» خارجی‌ها و افغانستانی‌های خواهان خروج از این کشور را خواستار کنند.

در بیانیه آمده است: «با توجه به وضعیت وخیم امنیتی، ما از همه طرف‌ها تسهیل خروج امن و منظم اتباع خارجی و افغانستانی‌هایی که خواهان خروج از کشور هستند را خواستار هستیم و از این موضوع حمایت می‌کنیم و برای تضمین آن در حال تلاش هستیم».

طبق این بیانیه، «آنهایی که در سراسر افغانستان در قدرت و صاحب قدرت هستند درباره حفاظت از جان و دارایی‌های افراد و احیای فوری امنیت و نظم اجتماعی مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند».

در بخشی دیگری از بیانیه تاکید شد: «شهروندان افغانستانی و خارجی که می‌خواهند (از افغانستان) خارج شوند باید اجازه انجام این کار به آنها داده شود، راه‌ها، فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی باید باز باشد و اوضاع باید آرام بماند».

در پایان بیانیه ۶۴ کشور جهان که به رهبری آمریکا و اتحادیه اروپا صادر شده، آمده است: «مردم افغانستان شایسته زندگی امن و با عزت هستند. ما در جامعه بین‌المللی آماده حمایت از آنها هستیم».

این بیانیه در شرایطی صادر شده که افغانستان طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد فرار اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان از این کشور و تسلط طالبان بر ارگ ریاست جمهوری بوده و برخی کشورهای اعلام کردند که سفارت خود را در این کشور تعطیل می‌کنند

آمریکا ۱۰۰۰ نیروی نظامی دیگر به افغانستان می‌فرستد

 برخی منابع آمریکایی میگویند که پنتاگون قصد دارد ۱۰۰۰ نیروی نظامی دیگر برای تضمین خروج امن پرسنل دیپلماتیک و شهروندان آمریکایی که در همچنان در کابل حضور دارند به افغانستان اعزام کند.

خبرگزاری رویترز حضور این نظامیان در کابل را برای کمک به خروج هر چه سریعتر اتباع آمریکایی از افغانستان اعلام کرده است.

با استقرار این هزار نظامی، شمار نظامیان آمریکایی که هم اکنون در افغانستان مستقر هستند به شش هزار نفر افزایش خواهد یافت.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه اعلام کرده بود که با استقرار ۵ هزار نیروی نظامی در کابل برای تسهیل خروج اتباع آمریکایی از افغانستان، موافقت کرده است.

شبکه آمریکایی «سی ان ان» به نقل از دو منبع آگاه گزارش کرد که ایالات متحده ظرف ۷۲ ساعت آینده، به طور کامل تمامی کارکنان خود را از سفارتخانه‌اش در کابل خارج خواهد کرد.

طالبان کنترل تلویزیون افغانستان را در اختیار گرفت

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش داد که گروه طالبان کنترل تلویزیون ملی افغانستان(RTA) را نیر در اختیار گرفته است.

طالبان در اولین پیام خود از این تلویزیون خطاب به مردم افغانستان اعلام کرده است که آرامش خود را حفظ کنند.

سی‌ان‌ان: پرچم آمریکا در سفارت این کشور در کابل پایین کشیده شد

سی‌ان‌ان گزارش داد که پرچم آمریکا در سفارت این کشور در کابل به عنوان آخرین گام برای تخلیه آن، پایین کشیده شد.

بر اساس گزارش این شبکه خبری، اغلب کارمندان سفارت نیز به فرودگاه کابل منتقل شده‌اند. همچنین گزارش‌ها حاکی از هرج و مرج و آشفتگی در فرودگاه کابل است.

برخی منابع خبری نیز از آتش سوزی در فرودگاه کابل خبر می‌دهند. العربیه نیز خبر داد که صدای تیراندازی در فرودگاه کابل شنیده شده است.

 

شمخانی: پشتیبان مردم افغانستان و خواست و اراده آنها هستیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی نوشت: همچون ۴۰ سال گذشته پشتیبان مردم افغانستان و خواست و اراده آنها هستیم.

شمخانی: پشتیبان مردم افغانستان و خواست و اراده آنها هستیم

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی صبح امروز (دوشنبه) در توئیتی درباره اوضاع افغانستان نوشت: دی ماه ۱۳۹۷۷ در سفر به کابل جلسه پرچالشی با رئیس جمهور ⁧‫افغانستان‬⁩ داشتم. سخنان سوزناک امروز وزیر دفاع این کشور ترجمان آثار اشغال ۲۰۰ ساله افغانستان توسط آمریکا و عمق نفوذ و تاثیرگذاری واشنگتن در دولت این کشور بود.

وی افزود: همچون ۴۰ سال گذشته پشتیبان مردم افغانستان و خواست و اراده آنها هستیم.

 

 

 

 

وضعیت پنج نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (یکشنبه) در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص وضعیت نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اظهار داشت: در مورد وضعیت نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان شرایط اینگونه است که از پنج نمایندگی کشورمان در افغانستان شامل کابل، مزار شریف، جلال آباد، هرات و قندهار، همکاران ما از مدتی قبل از سه نمایندگی شامل مزار شریف، جلال آباد و قندهار خارج شده بودند و فعالیت‌های خود را از کابل پیگیری می‌کردند.

وی یادآور شد:البته به دلایلی جمع بندی این بود که تعطیلی این نمایندگی‌ها اعلام نشود و در حال حاضر در این سه نمایندگی تنها  نگهبان و چند نفر از کارکنان محلی حضور دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: در مورد  سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل تقلیل نیروها صورت گرفته و تا جایی که فعالیت‌های ضروری سفارت مختل نشود، همکاران برگشته‌اند.

* وضعیت سرکنسولگری در هرات

خطیب‌زاده در مورد سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات نیز اظهار داشت: دیپلمات‌های ما در سلامت بوده و مشکلی برای رفت و آمد به ایران ندارند، اما به جهت اطمینان ترجیح داده شده که فعلا در محل نمایندگی باقی بمانند.

هجوم مردم افغانستان به فرودگاه کابل

شمار زیادی از مردم افغانستان و شهروندان خارجی با رفتن به فرودگاه کابل به دنبال ترک افغانستان هستند.

نیروهای آمریکایی مستقر در فرودگاه کابل برای مقابله با هجوم مردم شلیک هوایی کردند.

 

ترامپ خواستار استعفای جو بایدن به خاطر افتضاح افغانستان شد

رئیس جمهور سابق آمریکا در بیانیه‌ای شدیداللحن تاکید کرد، آنچه بایدن با افغانستان کرد یکی از بزرگترین شکست‌های تاریخ آمریکا را رقم زد.

ترامپ خواستار استعفای جو بایدن به خاطر افتضاح افغانستان شد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا که طرح خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان در دولت وی تهیه و تدوین شده بود در بیانیه‌ای جو بایدن رئیس جمهور فعلی این کشور را در زمینه نحوه اجرای آن به باد انتقاد گرفت.

براساس گزارش اسکای نیوز، ترامپ در بیانیه خود تاکید کرده، «آنچه بایدن با افغانستان کرد افسانه‌ای بود و یکی از بزرگترین شکستهای تاریخ آمریکا را رقم زد..»

وی در ادامه از جو بایدن خواسته است به خاطر این افتضاح از سمت خود کناره گیری کند.

ترامپ گفته، «زمان آن رسیده است که جو بایدن با شرمندگی استعفا کند. این نباید اتفاق بزرگی باشد چرا که از اول هم به طور قانونی انتخاب نشده بود..»

همزمان شبکه سی ان ان گزارش داده که بایدن قصد دارد برای توضیح درباره تصمیمش برای خروج نظامیان این کشور از افغانستان طی روزهای آینده با مردم آمریکا صحبت کند.

خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان که منجر به کنترل کامل این کشور به دست نیروهای طالبان شده است انتقادات زیادی را از دولت بایدن و تیم امنیت ملی وی برانگیخته است.

ترامپ پیش از این نیز از بایدن انتقاد کرده و گفته بود، جانشینش به‌جای پیروی از برنامه‌ای که دولت او برایش به جا گذاشته بود، از افغانستان فرار کرده است.

بایدن در بیانیه‌ای در توجیه تصمیمش درباره افغانستان گفته، باید انتخاب می‌کرده و این جنگ را به پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا (از زمان حمله آمریکا به افغانستان) واگذار نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا گفت: وقتی رئیس‌جمهور شدم، با یک انتخاب روبرو بودم، توافق (آمریکا با طالبان) را با تمدید کوتاه مدت برای خروج ایمن نیروهای خود و نیروهای متحدانمان دنبال کنم، یا حضورمان را افزایش دهم و سربازان آمریکایی بیشتری را برای جنگ مجدد در درگیری داخلی یک کشور دیگر بفرستم.

بایدن افزود: اگر ارتش افغانستان نتواند یا نمی‌تواند کشور خود را حفظ کند، حضور نظامی ایالات متحده یک سال دیگر یا پنج سال دیگر تغییری ایجاد نمی‌کند و حضور بی‌پایان آمریکا در بحبوحه درگیری داخلی یک کشور دیگر برای من قابل‌قبول نبود.

 

تیراندازی نیروهای آمریکایی به مردم در فرودگاه کابل

همزمان با هجوم شهروندان کابل، برخی شاهدان عینی می گویند که نیروهای آمریکایی برای کنترل اوضاع به سمت مردم تیراندازی کردند.

تیراندازی نیروهای آمریکایی به مردم در فرودگاه کابل

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، همزمان با هجوم مردم کابل برخی شاهدان عینی می‌گویند که نیروهای آمریکایی برای کنترل اوضاع به سمت مردم تیراندازی کردند.

برخی شاهدان عینی مدعی شدند که چند نفر در این حادثه کشته شدند.

برخی تصاویر منتشر نشان می‌دهد که پس از سقوط کابل به دست طالبان، مردم افغانستان برای خروج از این کشور به فرودگاه بین المللی حامد کرزی حمله کردند.

برخی رسانه‌ها اعلام کردند که یکی از دلایل حمله مردم به فرودگاه کابل این شایعه است که هواپیما بدون ویزا و پاسپورت شهروندان افغان را به کانادا منتقل می‌کنند.

نیروهای امنیتی و آمریکایی در حال تلاش برای کنترل اوضاع هستند، اما هر لحظه بر تعداد افراد اضافه می‌شود.

/انتهای پیام/

خبر مرتبط 

ورود نیروهای طالبان به ارگ ریاست جمهوری، حریق و تیراندازی در فرودگاه بین المللی کابل و خروج اشرف غنی از افغانستان و رفتن او به عمان، از تازه ترین تحولات این کشور به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که نیروهای طالبان از تمامی جهات در حال ورود به شهر کابل هستند. منابع مردمی نیز در عین حال از ورود طالبان به غرب شهر کابل خبر می‌دهند. در حال حاضر از ۳۴ ولایت افغانستان، طالبان کنترل ۲۶ مورد را در دست دارد.

حضور نیروهای طالبان در دفتر کار اشرف غنی

به تازگی تصاویر مربوط به حضور افراد مسلح گروه طالبان در دفتر ریاست جمهوری اشرف غنی در کابل، در رسانه ها منتشر شده است.

طالبان: به زودی خبر برپایی امارت اسلامی اعلام می شود

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از برخی مقامات طالبان نوشت که به زودی این گروه خبر برپایی امارت اسلامی را در کاخ ریاست جمهوری افغانستان اعلام می کند.

سفیر فرانسه کابل را ترک کرد

«دیوید مارتینون» سفیر فرانسه به همراه خانواده اش بوسیله یک بالگرد نظامی شهر کابل، پایتخت افغانستان را ترک کرد.

دبیرکل ناتو: با هم پیمانان مان درباره وضعیت افغانستان گفتگو می کنیم

دبیرکل ناتو اعلام کرد که با نخست وزیران انگلیس، دانمارک و هلند درباره آخرین وضعیت افغانستان گفتگو می کند.

سازمان ملل: بیش از ۵۵۰ هزار شهروند افغانستانی آواره شده اند

در پی اشغال اکثر مناطق افغانستان توسط نیروهای طالبان و متشنج شدن اوضاع امنیتی در داخل این کشور، آژانس پناهجویان سازمان ملل، با انتشار بیانیه‌ای از آواره شدن بیش از ۵۵۰ هزار شهروند این کشور از زمان آغاز درگیری ها میان طالبان و دولت افغانستان خبر داد.

بر اساس این گزارش، آژانس پناهجویان سازمان ملل همچنین اعلام کرد که تنها طی یک ماه گذشته، بیش از ۱۲۶ هزار نفر از شهروندان افغانستان آواره شده‌اند و مساله بی‌خانمانی بسیاری از آنها، اکنون به بزرگترین معضل داخلی افغانستان تبدیل شده است.

سفارت فرانسه در کابل تخلیه شد

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه با صدور بیانیه‌ای در خصوص تحولات افغانستان از تغییر محل سفارت این کشور در کابل به فرودگاه این شهر در راستای کمک به تسهیل خدمت رسانی به باقیمانده اتباع فرانسه در افغانستان و انجام مقدمات پرواز آنها به فرودگاه ابوظبی در امارات خبر داد.

بر اساس این گزارش، لودریان در بیانیه خود تاکید کرده که فرآیند تخلیه سفارت فرانسه در کابل آغاز شده و هواپیمای ویژه‌ای نیز برای انتقال کارکنان سفارت به فرودگاه ابوظبی در امارات آماده شده است.

عبدالله عبدالله: اشرف غنی مسئول ایجاد وضعیت کنونی افغانستان است

«عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان، با انتشار پیامی ویدئویی در صفحه شخصی فیسبوک خود، ضمن انتقاد از «اشرف غنی» رئیس جمهور فراری این کشور، وی را رئیس جمهور سابق خطاب کرد.

بر اساس این گزارش، عبدالله همچنین از مردم افغانستان خواست تا آرامش خود را حفظ کنند.

وی همچنین از نیروهای امنیتی افغانستان درخواست کرد تا تلاش خود را برای تأمین امنیت داخلی کشور به ویژه کابل به کار گیرند.

رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان همچنین از نیروهای طالبان درخواست کرد تا بدون ورود به شهر، اجازه دهند تا گفتگوها مسیر خود را طی کرده و از این طریق، آرامش مردم حفظ شده و لطمه‌ای به امنیت کابل وارد نشود.

کاردار آمریکا در افغانستان سفارت این کشور را ترک کرد

«راس ویلسون»، کاردار سفارت آمریکا در افغانستان، محل کار خود به سمت فرودگاه را ترک کرد تا از این کشور خارج شود.

کاردار آمریکا در حالی سفارت این کشور در افغانستان را ترک کرده که اوضاع در افغانستان پرتنش است.

همزمان «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا طی سخنانی از تلاش کارکنان سفارت این کشور در کابل برای تخلیه کامل محل سفارت خبر داد.

بر اساس این گزارش، با تسخیر کابل و ارگ ریاست جمهوری افغانستان به دست طالبان، وزیر خارجه آمریکا امروز طی سخنانی تأیید کرد که کارکنان سفارت واشنگتن در کابل، مشغول تخلیه کامل ساختمان سفارت و از بین بردن اسناد و مدارک موجود در آن هستند.

وقوع حریق و تیراندازی در فرودگاه بین‌المللی کابل

در حالیکه برخی رسانه ها از وقوع تیراندازی در فرودگاه بین المللی کابل خبر می دهند، شبکه تلویزیونی طلوع و العربیه اعلام کردند که تیراندازی های گسترده ای در این فرودگاه در جریان است.

بلینکن: کارکنان ما در حال ترک سفارت و حرکت به سمت فرودگاه هستند

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا طی سخنانی از تلاش کارکنان سفارت این کشور در کابل برای تخلیه کامل محل سفارت خبر داد.

بر اساس این گزارش، با تسخیر کابل و ارگ ریاست جمهوری افغانستان به دست طالبان، وزیر خارجه آمریکا امروز طی سخنانی تأیید کرد که کارکنان سفارت واشنگتن در کابل، مشغول تخلیه کامل ساختمان سفارت و از بین بردن اسناد و مدارک موجود در آن هستند.

وی که این سخنان را در گفتگو با شبکه خبری ای بی سی مطرح می‌کرد، گفت: کارکنان ما در حال ترک آنجا (سفارت آمریکا در کابل) و حرکت به سمت فرودگاه هستند.

بلینکن در ادامه سخنان خود در خصوص تخلیه و ترک ساختمان سفارت گفت: این کار به شکل کاملاً حساب شده انجام می‌شود، به صورت منظم انجام می‌شود و با همکاری نیروهای آمریکایی حاضر در آنجا انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که می‌توانیم آن را به روشی ایمن انجام دهیم.

وی در ادامه سخنان خود افزود: واقعیت موضوع این است که نیروهای افغانستانی قادر به دفاع از کشورشان نبودند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: آمریکا به طالبان اعلام کرده در صورتی که به نظامیان آمریکایی حمله کند، با واکنشی سریع و قاطع مواجه خواهد شد.

ورود نیروهای طالبان به ارگ ریاست جمهوری افغانستان

منابع خبری از ورود نیروهای طالبان به ارگ ریاست جمهوری افغانستان خبر دادند.

طالبان دولت ائتلافی را قبول ندارد

دو مقام طالبان گفته‌اند دولت ائتلافی را قبول ندارند.

در این ارتباط مقامات طالبان تاکید کرده اند که کنترل افغانستان می‌بایست به طالبان داده شود.

این پیام طالبان از سوی دو مقام این گروه پس از آن اعلام شده که اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور کناره گیری خود را اعلام و از افغانستان خارج شد.

تشکیل شورای هماهنگی افغانستان

«حامد کرزای»، رئیس جمهور پیشین افغانستان ساعاتی پس از تائید کناره گیری و خروج اشرف غنی، از این کشور با انتشار پیامی از تشکیل شورای هماهنگی خبر داد.

حامد کرزای در این پیام اعلام کرده است: در پی خروج آقای اشرف غنی و مقامات مسئول از کشور، به منظور جلوگیری از هرج و مرج و کاهش درد و رنج مردم و جهت اداره هرچه بهتر امور مربوط صلح و انتقال مسالمت آمیز شورای هماهنگی متشکل از عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی، رهبر جهادی گلبدین حکمتیار رئیس حزب اسلامی افغانستان و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور تشکیل گردید.

انتقاد شدید اللحن سرپرست وزارت دفاع افغانستان از اشرف غنی

سرپرست وزارت دفاع دولت افغانستان امروز یکشنبه در واکنش به تحولات پیاپی کشورش از جمله سقوط کابل و خروج اشرف غنی از این کشور اعلام کرد: رییس جمهور اشرف غنی دست ما را از پُشت بَست، کشور را فروخت و آن را تَرک کرد.

بسم الله محمدی سرپرست وزارت دفاع افغانستان در پیامی توییتری در این خصوص نوشت: دست ما را از پشت بستند و وطن را فروختند. لعنت به غنی و دار و دسته اش.

«اشرف غنی» دست ما را بَست و کشور را فروخت

این در حالیست که «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان پیشتر و در واکنش به خروج اشرف غنی از این کشور گفت: رئیس جمهور سابق افغانستان افغانستان را ترک و کشور و ملت را در یک حالت قرار داد رفت و خداوند همراهش محاسبه کند.

ورود نیروهای طالبان به کابل

طالبان هم اکنون با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای این گروه برای جلوگیری از هرج و مرج و تاراج وارد کابل شدند.

پایگاه بگرام به دست طالبان افتاد

یک مقام آگاه در افغانستان امروز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور پایگاه هوایی بگرام در ولایت پروان را به طالبان واگذار کردند.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، طالبان همچنین زندان شهر بگرام که حدود ۵ هزار زندانی در آن نگهداری می شوند را تصرف کرده و حامیان خود را آزاد کردند.

لغو پروازهای فرودگاه کابل

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی طلوع نیز به نقل از منابع مطلع خبر داد که تمامی پروازهای فرودگاه بین‌المللی کابل لغو شده است و هم اکنون این فرودگاه در محاصره نیروهای طالبان قرار دارد.

این در حالیست که تا کنون ارتش و یا مقامات دولت افغانستان در این باره اظهارنظری نکرده اند.

بیانیه ناتو درباره فرودگاه کابل

در پی افزایش تهدیدات امنیتی در اطراف فرودگاه کابل و همچنین انتشار شایعاتی مبنی بر اشغال این فرودگاه توسط نیروهای طالبان، ناتو با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که به روند انجام عملیات نظامی در فرودگاه کابل توسط نیروهای نظامی افغانستان کمک خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، ناتو در بیانیه خود هیچ گونه اشاره‌ای به چگونگی شیوه کمک رسانی به نیروهای افغان برای حفظ امنیت فرودگاه کابل اشاره نکرده و تنها اعلام کرده که در حال رصد و ارزیابی شرایط در این کشور است!

در بیانیه ناتو آمده است: ما از تلاش‌های افغان‌ها برای یافتن راه حلی سیاسی برای نزاع موجود در این کشور که هیچگاه تا این حد حاد نبوده، حمایت می‌کنیم.

ناتو همچنین مدعی شده که به نیروهای افغان برای حفظ تأمین امنیت فرودگاه کابل در راستای حفظ ارتباط این کشور با جهان کمک خواهد کرد.

به نظر می‌رسد این ادعای ناتو تا حد زیادی به مساله لزوم باز نگه داشتن فرودگاه کابل جهت انتقال کارکنان دفاتر دیپلماتیک و خانواده‌های آنها به خارج از افغانستان مربوط بوده و ارتباطی به کمک‌های نظامی این پیمان به نیروهای افغان ندارد.

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد

برخی منابع افغانستان اعلام کردند که اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور از مقام خود کناره گیری کرد.

این خبر به نقل از طلوع نیوز عنوان شده است.

منابع دیگری همچنین گفته اند که اشرف غنی کابل را ترک کرده و به تاجیکستان و از آنجا به عمان رفته است.

«عبدالله عبدالله»، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان خروج اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور را تائید کرد.

بی بی سی در این ارتباط اعلام کرد که عبدالله عبدالله در حساب کاربری خود در توئیتر این خبر را اعلام کرد.

درخواست دولت افغانستان و آمریکا از طالبان برای تأخیر در ورود به کابل

دولت افغانستان و آمریکا از گروه طالبان خواستند که ورود به کابل را به مدت ۲ هفته تا زمانی که درباره تشکیل دولت به توافق برسند به تعویق بیندازد.

سخنگوی طالبان: طی روزهای آتی خواستار انتقال مسالمت آمیز قدرت هستیم

سخنگوی طالبان اعلام کرد که این گروه خواهان انتقال مسالمت آمیز قدرت طی روزهای آتی است.

سفر هیئت کابل به دوحه برای تصمیم گیری درباره آینده افغانستان

سرپرست وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که وضعیت امنیتی در کابل تحت کنترل نیروهای امنیتی است و نیروهای بین المللی اعلام آمادگی کردند با نظامیان افغان در جهت تأمین کابل همکاری کنند.

ترکیه سفارت خود در کابل را تخلیه می‌کند

به دنبال تسلط طالبان بر بخش‌های زیادی از افغانستان، ترکیه نیز همانند برخی کشورهای دیگر درصدد بستن سفارت خود در کابل است.

خروج کارمندان سفارت آمریکا در کابل ظرف ۷۲ ساعت

کارمندان سفارت آمریکا در کابل ظرف ۷۲ ساعت محل کار خود را ترک خواهند کرد.

درخواست روسیه برای نشست اضطراری شورای امنیت

ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان از هماهنگی روسیه با سایر کشورها برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درباره افغانستان خبر داد. وی همچنین گفت که روسیه برنامه‌ای برای تخلیه سفارت خود در کابل ندارد و طالبان امنیت هیئت‌های دیپلماتیک را تضمین کرده است.

جلالی گزینه احتمالی رئیس دولت موقت افغانستان

علی احمد جلالی وزیر کشور اسبق و سفیر اسبق افغانستان در آلمان به کابل رسیده و قرار است عهده دار ریاست دولت موقت شود. گفته می‌شود اشرف غنی افغانستان را ترک کرده و خبر رسمی به زودی اعلام می‌شود.

مشاور ناتو در افغانستان: طالبان باید به ملت افغان احترام بگذارد

نیکلاس ویلیامز مشاور ناتو در افغانستان اعلام کرد: ناتو معتقد است که طالبان باید به ملت افغان احترام بگذارد و ثابت کند رفتارش منطقی است.

وزارت خارجه روسیه: قصد تخلیه سفارت خود در کابل را نداریم

روسیه اعلام کرد که این کشور قصد ندارد هیئت دیپلماتیک خود را در کابل به مکان دیگری منتقل کند و گروه طالبان تضمین داده است امنیت سفارت مسکو و دیگر سفارتهای حاضر در کابل را تأمین کند.

هیئت طالبان برای نهایی کردن مذاکرات انتقال قدرت راهی کابل شد

هیئت طالبان که برای مذاکرات صلح در دوحه حضور داشت، به منظور نهایی کردن مذاکرات انتقال قدرت عازم کابل شده است.

گفتگوی تلفنی غنی و خلیلزاد

در پی ورود نیروهای طالبان به شهر کابل، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با شماری از مقامات بلندپایه ناتو و زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان گفتگو کرد.

زندان فرودگاه بگرام به دست طالبان افتاد

سخنگوی طالبان اعلام کرد که نیروهای این گروه زندان فرودگاه بگرام را به تصرف خود درآورده اند و تمامی زندانیان به مکانی امن منتقل شده اند.

تصرف گذرگاه مرزی تورخم توسط طالبان

گذرگاه مرزی تورخم میان افغانستان و پاکستان به دست نیروی طالبان افتاد و بسته شد.

 

خروج کارکنان سفارت دانمارک

دانمارک کارکنان سفارتش در کابل پایتخت افغانستان را به فرودگاه این شهر منتقل کرد. در همین حال آمریکا به دیگر سفارتخانه‌ها در کابل توصیه کرده است که از مکانی مناسب با شمار محدودی از کارکنان فعالیت کنند.

بیانیه طالبان: نمی‌خواهیم با زور وارد کابل شویم

طالبان اعلام کرده از آنجا که کابل یک شهر بزرگ و پرجمعیت است، نیروهای این گروه قصد ندارند با زور یا جنگ وارد شهر شوند، بلکه قصد دارند به صورت مسالمت‌آمیز وارد پایتخت افغانستان شوند.

این گروه همچنین به نیروهای خود دستور داده در دروازه‌های کابل بایستند و سعی نکنند وارد شهر شوند. طالبان گفته قصد انتقام گرفتن از هیچ‌کسی را ندارد و همه کسانی که در بخش‌های نظامی و غیرنظامی در دولت افغانستان خدمت کرده‌اند، در امان هستند.

استقرار هواپیما برای انتقال اشرف غنی

در حالی که نیروهای طالبان در حال ورود به شهر کابل هستند، خبرها از استقرار هواپیما برای انتقال اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان خبر می‌دهند. رسانه‌های افغانستان اعلام کردند رئیس پارلمان این کشور و شماری از سران احزاب سیاسی، کابل را به مقصد پاکستان ترک کردند.

تعطیلی ادارات دولتی در کابل

نیروهای طالبان هنوز به طور رسمی حضورشان در کابل را اعلام نکرده اند، اما ادارات دولتی امروز یکشنبه به طور ناگهانی کارمندانشان را به خانه فرستادند و این در حالی است که بالگردهای نظامی در آسمان کابل در حال رفت و آمد هستند. هنوز در این زمینه درگیری در کابل رخ نداده است.

وضعیت ملتهب در کابل

تماس‌ها به سختی برقرار می‌شود و مغازه‌ها بسته شده است. مردم شهر کابل مضطرب هستند و تمامی مدارس تعطیل شده است. هم اکنون بیست و نه استان از سی و چهار استان افغانستان به کنترل طالبان درآمده است.

به گفته شاهدان عینی، کاروان نیروهای امنیتی افغان به سوی غرب شهر کابل حرکت کردند تا در کمر بندهای امنیتی غرب این شهر مستقر شوند. برخی گزارش‌های تأیید نشده از درگیری میان طالبان و نظامیان افغان در شهرستان «پغمان» در غرب استان کابل حکایت دارد.

اوضاع در شهر کابل ملتهب است و شهروندان پایتخت نگران وضعیت این شهر هستند. شهروندان کابل صبح امروز به بانک‌های این شهر هجوم آورده‌اند تا پول‌های خود را خارج کنند، شهروندان کابل در برابر هر بانک صف بسته‌اند.

فروشگاه‌های بزرگ شهر کابل نیز صبح امروز بسته شد. برخی شاهدان عینی از شنیدن تیراندازی‌ها در غرب شهر کابل می‌گویند.

تصرف مرکز ولایت بامیان

منابع محلی افغانستان تأیید کردند که مرکز ولایت «بامیان» هم بدون درگیری به طالبان واگذار شده است. «عبدالاحمد بی‌نوا» عضو شورای ولایتی «بامیان»، امروز یکشنبه گفت که طالبان در حال حاضر، تأسیسات دولتی این شهر را تصرف کرده‌اند.

آغاز روند خروج دیپلمات‌های آمریکایی از افغانستان

طالبان در حال ورود به شهر کابل است/ انتقال رئیس جمهور افغانستان

آمریکا روند تخلیه سفارت خود در کابل را آغاز کرده است.

به گفته آنها، بخش بزرگی از کارکنان سفارت آمریکا در کابل بار سفر بسته اند حال آنکه سفارت همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

همزمان با پیشروی طالبان به سمت کابل، انتظار می‌رفت که روند تخلیه سفارت آمریکا از امروز یکشنبه آغاز شود.

این در حالی است که پیشتر هم شبکه «سی بی اس» گفته بود ظرف ۳۶ ساعت آینده شمار معدودی از کارکنان کلیدی، سفارت را ترک می‌کنند حال آنکه تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور)، همه دیپلمات‌های آمریکایی باید خاک افغانستان را ترک کرده باشند.

طالبان مدعی تصرف میدان وردک شد

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در توئیتی نوشت که اعضای این گروه شهر «میدان شهر» مرکز ولایت «میدان وردک» را نیز تصرف کرده است.

به گفته وی، برخی از مراکز دولتی، زندان مرکزی و تمام تأسیسات «میدان شهر» به طور کامل تحت کنترل طالبان درآمده است.

مجاهد همچنین گفت که نیروهای دولت به سوی کابل گریخته اند و تعداد زیادی اسلحه و تجهیزات به دست طالبان افتاده است.

مرکز ولایت ننگرهار تصرف شد

بنا به گفته مردم محلی و نظامیان، نیروهای طالبان در بامداد امروز یکشنبه، شهر «جلال آباد» مرکز ولایت ننگرهار در شرق کابل را تصرف کردند.

مطابق گفته یک مقام قانونگذار افغان، تصرف این شهر به دست طالبان پس از آن رخ داد که ریش سفیدان و بزرگان شهر احتمال سقوط دولت مرکزی افغانستان را مطرح کردند.

«احمد ولی» یکی از ساکنین شهر گفت: ما امروز صبح از خواب بلند شدیم و دیدیم که پرچم‌های سفید رنگ طالبان در سراسر شهر قابل مشاهده است. آنها بدون هیچ گونه درگیری وارد شهر شدند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان با نشر ویدئویی در توئیتر، نوشت که مردم جلال آباد از طالبان استقبال کردند.

درگیری میان نیروهای دولتی افغانستان و طالبان در اطراف کابل

منابع خبری بامداد یکشنبه از درگیری میان نیروهای دولتی افغانستان و طالبان در اطراف کابل پایتخت این کشور خبر دادند.

بر اساس این گزارش، برق کابل به صورت کامل قطع شده و صدای تیراندازی شنیده می‌شود.

از سوی دیگر شبکه الجزیره از کشته شدن ۳۵ نفر از طالبان در حملات هوایی آمریکا به ۳ استان افغانستان خبر داد.

همچنین وزارت دفاع افغانستان از کنترل آشوب داخل زندان پلچرخی که بیشتر زندانیان آن را اعضای طالبان تشکیل می‌دهند، خبر داد.

انگلیس به مأموریت دیپلماتیک در افغانستان پایان می‌دهد

روزنامه «ساندی تایمز» از قصد انگلیس برای خارج کردن سفیر خود از کابل و پایان دادن به مأموریت دیپلماتیک این کشور در افغانستان خبر داد.

زمینه چینی برای تخلیه کامل سفارت انگلیس، از بیم احتمال سقوط کابل- پایتخت افغانستان- ظرف چند روز آینده انجام می‌شود.

یک منبع آگاه به ساندی تایمز گفته است که انگلیس هیچ اعتمادی به تضمین‌های طالبان در قبال دیپلمات‌ها ندارد و «سر لوری بریستو» سفیر انگلیس در کابل، تا روز دوشنبه از افغانستان خارج می‌شود.

انگلیس شماری از نیروهای ویژه خود را با ادعای تضمین امنیت خروج شهروندانش به کابل اعزام کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *