عدم پایبندی ائتلاف متجاوز سعودی به تعهداتش در یمن مانع ادامه آتش بس شد

آتش بس بین حکومت یمن وائتلاف متجاوز سعودی که قرار بود روز دوم اکتبر (دهم مهرماه جاری ) تمدید گردد بعلت عدم پایبندی ائتلاف  سعودی به آن ادامه نیافت.تلاش هانس گروندبرگ فرستاده سازمان ملل به یمن برای ادامه آتش بس بی نتیجه ماند وآتش بس تمدید نگردید.. آتش بس انسان دوستانه و نظامی در یمن با میانجی‌گری سازمان ملل میان طرف های درگیر در جنگ یمن  از روز دوم آوریل ۲۰۲۲ بمدت شش ماه برقرار شد.

در آخرین دور از  مذاکرات، قرار بود آتش بسی که در روز یکشنبه هفته جاری دوم اکتبر (دهم مهرماه) به پایان می رسید، بار دیگر در مهلتی دو ماهه تمدید شود اما عدم توافق دو طرف موجب عدم تمدید این آتش بس تاکنون شده است.

علت عدم موافقت دولت یمن با ادامه آتش بس ، ادامه تحریم ها ومحاصره همه جانبه از زمین ودریا وهوا علیه یمن ، نقض مکرر آتش بس توسط  ائتلاف سعودی بوده است .

 فرستاده سازمان ملل در جریان گفتگو با مقامات صنعاء از آنها خواسته بود که مفاد جدیدی به توافق قبلی آتش بس الحاق گردد مقامات صنعاء نیز با تاکید بر عدم پایبندی طرف مقابل به مفاد توافق گذشته، با افزوده شدن بندهای جدید به این توافق مخالفت کرده اند.

از اینرو جنبش انصار الله تهدید کرد که ائتلاف متجاوز سعودی در صورت ادامه تجاوز به حملات موشکی وپهبادی خود علیه تاسیسات حیاتی وحساس عربستان وامارات را ازسر خواهد گرفت .

اکنون فرستاده سازمان ملل تلاش خودرا برای برقراری مجدد آتش بس ادامه می دهد تا درگیریها بین دو طرف از سرگرفته نشود ولی  ائتلاف متجاوز سعودی همچنان به تجاوزات خود ادامه می دهد مگر اینکه با حملات یمنی ها مواجه شود ومجبور گردد شرایط دولت یمن را بپذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *