میشل عون: پرونده ترسیم مرزها به‌زودی به نفع لبنان بسته می‌شود

رئیس جمهوری لبنان در سخنانی درباره پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان کشورش و اراضی اشغالی گفت که این پرونده به زودی بسته خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، به دنبال انتشار اخباری مبنی بر تحویل پیشنهاد مکتوب آمریکا به لبنان برای حل و فصل مناقشه مرزی میان این کشور و رژیم صهیونیستی بر سر ترسیم مرزهای دریایی میان دو طرف، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در سخنانی در این باره اظهار کرد: ما امروز در آستانه بستن این پرونده به نفع لبنان هستیم و به حق و حقوقمان دست خواهیم یافت.

وی افزود: به زودی و بدون ارتباط مستقیم با اسرائیل و با میانجیگری آمریکا به حق و حقوق‌مان برای استخراج نفت و گاز دست خواهیم یافت.

وی درباره موضوع تشکیل دولت کشورش نیز گفت: به نظر می‌رسد که توافق‌ها در این زمینه نهایی نشده است و برخی در حال مانور در این پرونده هستند.

عون ادامه داد: مسائل و پیچیدگی‌های داخلی و خارجی وجود دارد که حکومت عون را نمی‌پذیرد.

لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر منطقه‌ای به مساحت ۸۶۰ کیلومتر مربع در دریای مدیترانه که دارای منابع نفتی و گازی است، اختلاف‌نظر دارند. مذاکرات غیر مستقیم میان بیروت و تل‌آویو اکتبر ۲۰۲۰ با نظارت سازمان ملل و با هدف تعیین مرزهای دریایی میان دو طرف آغاز و پنج دوره برگزار شد که آخرین آنها مه ۲۰۲۱ بود.

برخی منابع آگاه اخیراً اعلام کردند، میانجی آمریکایی ویژه تعیین مرزهای دریایی لبنان و اسرائیل پس از مخالفت بیروت با پیش‌نویس قبلی، اکنون در حال تدوین پیش‌نویس تغییر یافته این مرزهاست و کار تدوین آن احتمالا یک هفته‌ای انجام می‌شود.

کمی قبل‌تر، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره استخراج گاز از میدان مورد مناقشه کاریش پیش از پایان عملیات تعیین مرزهای دریایی هشدار داده و گفته بود: خط قرمز ما آغاز استخراج گاز از کاریش است، ما چشم‌ها و راکت‌هایمان را به کاریش دوخته‌ایم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *