کتاب : خاطرات پل برمر حاکم غیرنظامی آمریکا در عراق /روایت برمر از دستگیری صدام

امروز پنجشنبه ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ مصادف است با سالروز اعدام صدام حسین . در چنین روزی صدام حسین رهبر معدوم عراق پس از یک محاکمه جنجالی به دار اویخته شد.

کتاب ماموریت من در عراق خاطرات پل برمر اولین حاکم غیر نظامی امریکا در عراق  توسط شاکر کسرائی ترجمه وانتشارات روزنامه جمهوری اسلامی انرا در سال ۱۳۸۹ به چاپ رساند.

برمر در این کتاب خاطرات خودرا از یکسال حکومت در عراق بیان می کند که مهم ترین مطلبی که وی ذکر می کند دستگیری صدام است که طرفداران صدام روایت برمر را تکذیب می کنند ومعتقدند که صدام حسین هنگام خواب در یک خانه دستگیر شده است ولی برمر دستگیری صدام را به شرح زیر ذکر کرده است.

ساعت یک وسی دقیقه بامداد روز یکشنبه ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر ماه ) تازه به خواب رفته بودم که تلفن زنگ زد .سرگرد بات کارول معاون نظامی ام بود /ضمن اظهار تاسف از بیدار کردن من در این وقت شب اطلاع داد که ژنرال جان ابی زید می خواهد با تلفن ویژه صحبت کند .پس از ۱۵ دقیقه به دفترم رسیدم معاونم دیک جونز در دفتر حضور داشت ویکی از ماموران سازمان سیا همراهش بود.از جونز پرسیدم چه اتفاقی افتاده است؟

مامور سیا به من رو کرد وگفت : نمی خواهم خبر مهم را از من بشنوید ولی معتقدم که صدام را دستگیر کرده ایم.

ژنرال جان ابی زید از مقر فرماندهی اش در قطر با من صحبت کرد .

به او گفتم : آیا خبریی از صدام دارید؟

او پاسخ داد : ما اعتقاد داریم که اورا دستگیر کرده ایم .ماموران عملیاتی ما یک فرد ریشو وکثیف را که در یک چاله خارج از (شهر) تکریت پنهان شده بود دستگیر کرده اند.

پرسیدم : چگونه می دانید او صدام است؟

پاسخ داد وقتی ماموران اورا از چاله خارج کردند به آنها گفت: من صدام حسین رئیس جمهوری عراق هستم به او خوب نگاه کردند متوجه شدند که نشانه ها همان نشانه های صدام است.( خاطرات برمر ص۲۳۱).

 

مصاحبه پل برمر با شبکه ام بی سی درباره دستگیری صدام 

پول برمر، حاکم غیرنظامی سابق آمریکا در بخش تازه‌ای از گفت‌وگو با شبکه ام‌بی‌سی درباره  جزئیات شب بازداشت صدام  گفت: من در اتاق خوابم در یک مجموعه مجتمع مسکونی بودم که معاونم با من تماس گرفت و به من اطلاع داد که باید به سرعت خودم را به دفترم برسانم و در آنجا تماس تلفنی داشته باشم؛ اما به من گفته نشد که من با چه کسی باید گفت‌وگو کنم فقط به من گفته شد که این کار نمی‌تواند به تأخیر بیفتد بنابراین من ساعت ۱ و ۴۵ دقیقه بامداد به دفترم بازگشتم، ژنرال ابوزید، فرمانده نیروهای مرکزی عراق پشت تلفن بود، او به من اطلاع داد که فردی را بازداشت کردند که فکر می‌کنند صدام است و او را داخل حفره‌ای در نزدیکی تکریت در یک مزرعه پیدا کرده‌اند، از ژنرال ابوزید درباره بهترین و سریعترین راه برای شناسایی هویت این فرد سوال کردم زیرا صدام به استفاده از بدل‌های خود در مواقع لزوم و در شرایط امنیتی مشهور بود، او گفت در حال حاضر این فرد را با یک فروند بالگرد آزاد خواهیم کرد و او را به دیگر زندانیان از جمله طارق عزیز نشان خواهیم داد تا ببینیم آیا آنها را می‌شناسند یا نه و اینکه آیا آنها نمونه دی‌ان‌ای او را دارند که به ما در شناسایی دقیق هویت او کمک کند. پس از چهار ساعت این فرد آورده شد و ما  پس از انجام آزمایش دی‌ان‌ای از هویت او اطمینان پیدا کردیم.

برمر افزود: من مستقیماً با رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا تماس گرفتم و به او گفتم که ما صدام را بازداشت کردیم، آن زمان نیروهای نظامی طرح خود را اینگونه تدوین کرده بودند که صدام داخل کشتی در ناوگان آمریکا بر آب‌های خلیج فارس مستقر شود؛ اما من به ژنرال ابوزید گفتم این کار امکان پذیر نیست صدام یک زندانی عراقی است و ما نمی‌توانیم او را از عراق خارج کنیم و اگر این کار را انجام دهیم کسی باور نمی‌کند ما او را بازداشت کرده‌ایم و ما باید او را به جهان نشان دهیم.

حاکم مدنی آمریکایی در عراق در پاسخ به این سوال که چرا صدام را به این شکل به دشمنانش تحویل دادند و آیا آمریکا به حقوق بشر و برخورد عادلانه با صدام و یا هر کس دیگری پایبند است، گفت: ایجاد ائتلافی که بتواند عملیات بازداشت او را انجام دهد، دشوار بود، بنابراین ما او را به دولت مستقل و دارای حاکمیت و برخوردار از حاکمیت عراق تحویل دادیم و فکر می‌کنم دولت عراق صدام را به شکل عادلانه محاکمه کرد؛ اما از جهت دیگر آنها او را به شکل فجیعی اعدام کردند و در اعدام او اجازه بردن تلفن و دوربین را دادند که این به منزله نقض حقوق بشر است.

او در پاسخ به سوالی درباره عملکرد آمریکا در نشان دادن صدام و عکس‌هایی که نقض آشکار توافقنامه ژنو در برخورد با اسرا بودند و اینکه چرا با صدام به این شیوه غیرقانونی برخورد شد، گفت: ما درباره اینکه چگونه مردم عراق را قانع کنیم که کسی که بازداشت کردیم خود صدام است، گفت‌وگو کردیم و به دو احتمال رسیدیم، اول اینکه ما باید تصویر او را نشان دهیم و و این کافی نیست و احتمال دوم اینکه چهره‌های سیاسی عراق در مقابل مردم عراق شهادت دهند که صدام را در بازداشت دیده‌اند و با او صحبت کرده‌اند، هرچند که آنچه ما انجام دادیم برخلاف نقض توافقنامه ژنو بود تصمیم ما در واقع برای توجیه مردم عراق بود که صدام در اسارت ماست حتی اگر این مساله به منزله نقض توافقنامه ژنو باشد.

برمر درباره چگونگی برخورد با صدام و ظاهرش در اولین دیدار با او پس از بازداشت گفت: ابتدا با عدنان پاچه‌چی، نخست وزیر دولت موقت عراق صحبت کردم و از او خواستم ‌هر تعداد عضو از شورای انتقالی که تمایل به دیدار با صدام دارند،  بیاورد تا با او که در آن زمان در فرودگاه بغداد بازداشت بود، دیدار کنند، این کار با سرعت انجام شد و چهار تن دیگر انتخاب شدند ما تاکید داشتیم که خبر بازداشت صدام را در همان روز منتشر کنیم همگی به فرودگاه رفتیم، افسر آمریکایی از آنها سوال کرد که آیا تمایل دارند صدام را از دور ملاقات کنند تا از هویت او اطمینان پیدا کنند یا اینکه دوست دارند شخصاً با او صحبت کند و آنها مصاحبه شخصی با او را انتخاب کردند.

برمر در ادامه گفت: پس از آن ما وارد یک دالان طولانی شدیم که محلی تاریک بود و در آخر آن گذرگاه یک اتاق روشن وجود داشت که احتمالا حمام بود به آنجا رسیدیم و در داخل آنجا یک تخت کوچک را دیدیم که صدام با سر و وضعی آشفته بر روی آن نشسته بود و مشخص بود که مدت‌ها است صورت خود را اصلاح نکرده و یک لباس فرم آمریکایی به تنش بود، اعضای شورای حاکم در مقابل صدام نشستند و با او صحبت کردند، آنها متوجه خشم صدام نسبت به خود شدند چرا که هرکدام از آنها پیش از این نیز با صدام آشنایی داشتند.

او افزود: صدام اصلا به من مستقیم نگاه نکرد و من کنار درب ورود ایستاده بودم و آنها در مقابل ما بودند، در کنار من نیز ژنرال سانچز و یک مترجم ایستاده بود که من را در جریان گفت‌وگوهای صدام با آن پنج نفر قرار می‌دادند، وضعیت عجیبی بود آن پنج نفر به شدت از صدام عصبانی بودند و صدام نیز از آنها خشمگین بود و اصلاً خود را شکست خورده نشان نمی‌داد و برعکس به شدت خشونت و وحشی‌گری خود را نمایش می‌داد و زمانی که اعضای شورا از او انتقاد کردند او با جزئیات دقیقی به آنها پاسخ می‌داد و آنها را خائن خواند گرچه این را به صراحت نگفت؛ اما نگاه‌هایش به آنها چنین چیزی را القا می‌کردند و با آنها به گونه‌ای رفتار می‌کرد که گویی او هنوز رئیس جمهوری عراق است.

وکیل سابق صدام اعلام کرد که اظهارات حاکم مدنی سابق آمریکا در عراق درباره بازداشت صدام دروغ است.

به گزارش ایسنا، نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، محمد منیب، وکیل مصری سابق صدام اعلام کرد، در یکی از ملاقات‌هایی که با او در زندان داشتم شرایط بازداشتش را برایم توضیح داد. او گفت که روی تختش خوابیده بود و تفنگش نیز در کنارش بود و بعدا با صدای تیراندازی سربازان از خواب بیدار شد.

این وکیل مصری گفت: احتمالا یکی به صدام مواد مخدر داده بود تا بتوانند به راحتی او را بازداشت کنند. اظهارات پل برمر، حاکم غیرنظامی سابق آمریکا در عراق درباره بازداشت وی در داخل یک گودال “داستانی دروغین و ساختگی” است.

روایت برمر از بازداشت صدام منطقی تر بنظر می رسد زیرا برمر در کتاب خاطرات خود جزئیات دستگیری صدام را نوشته ووکیل صدام با اظهارات خود خواسته  صدام حسین را یک مبارز ضد امریکائی معرفی کند ونگفته که صدام در این مدت تا بازداشت وی کجا پنهان سده بوده است وکجا دستگیر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *