«راشد الغنوشی» به یک سال حبس محکوم شد

وکیل رهبر جنبش النهضه تونس از صدور حکم یک سال حبس علیه موکل خود خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، منیه بوعلی، وکیل راشد الغنوشی، رهبر جنبش النهضه تونس که یکی از منتقدان برجسته قیس سعید، رئیس جمهوری این کشور به شمار می‌رود، گفت، قاضی تونس با صدور حکم غیابی علیه الغنوشی به اتهام تحریک، وی را به یک سال حبس محکوم کرده است.

بنا براین گزارش، الغنوشی، رهبر مخالفان تونس(۸۱ ساله) پس از آنکه پلیس وی را به ظن توطئه علیه امنیت کشور دستگیر کرد، از آوریل گذشته در زندان به سر می‌برد.

الغنوشی در ماه جاری میلادی تصمیم گرفت که دیگر در برابر دستگاه قضا حاضر نشود و آنچه را «محاکمات سیاسی ساختگی» خواند، رد کرد.

انتهای پیام

 

 

 

 

 

 

سردبیر روزنامه اینترنتی «رای الیوم» در تحلیل وضعیت درگیری‌ها بین مقاومت فلسطین و ارتش رژیم اشغالگر، تصریح کرد که موشک‌های جنبش جهاد اسلامی، «بنیامین نتانیاهو» را ادب کرده و او در روزهای آینده، برای آتش‌بس التماس خواهد کرد.

عطوان: موشک‌های جهاد، نتانیاهو را ادب کرد/ او برای آتش‌بس التماس خواهد کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبدالباری عطوان»، تحلیلگر ارشد جهان عرب و سردبیر روزنامه اینترنتی «رای الیوم» چاپ لندن، یادداشتی تحلیلی درباره تحولات کنونی سرزمین‌های اشغالی و آینده درگیری‌ها بین مقاومت فلسطین و ارتش رژیم صهیونیستی منتشر و تاکید کرد که کابینه تل‌آویو در اثر حملات موشکی مقاومت فلج خواهد شد. در ادامه مشروح این یادداشت تحلیلی آمده است:

جهاد، جنبشی به ظاهر کوچک با تاثیرات بزرگ

پس از ترور شهید «علی حسن ابوغالی»، مسئول بخش موشکی و عضو شورای نظامی جنبش جهاد اسلامی در گردان‌های القدس شاخه نظامی این جنبش و دو روز پس از ترور سه تن از فرماندهان میدانی آن، روشن شده است که کابینه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، جنگ کنونی را به امید از بین بردن کامل این جنبش به راه انداخته است.

جنبشی که اگرچه از نظر تعداد «کم» به نظر می‌رسد اما از نظر قدرت «بزرگ» است؛ زیرا جهاد، همان جنبشی است که از ابتدای نبرد، اهداف خود به باران راکتی رگبار موشکی بست و مبارزانش، مردانی هستند که حتی اگر شهید هم شوند، نتایج شهادتشان برای اشغالگران، ارتش و رهبران رژیم صهیونیستی همچون یک زمین‌لرزه ظاهر خواهند شد.

وقتی که «محمد الهندی»، رئیس بخش سیاسی جنبش جهاد اسلامی، به دعوت رسمی دولت مصر به قاهره می‌رود تا نقش میانجی‌گر را به امید دستیابی به آتش بس و توقف حملات موشکی مقاومت ایفا کند، این امر مؤید آن است که آنچه قبلاً ذکر کردیم، یعنی سفر، گفت‌وگوها و اهدافش از قبل بررسی شده بودند. با این حال که او مسئول و مشغول رایزنی‌های سیاسی ذر قاهره است، این واقعیت را رد نمی‌کند که تاکنون بیش از ۶۰۰ موشک از جانب جناح‌های مقاومت به شهرک‌های صهیونیست‌ نشین سدیروت، اشدود و عسقلان شلیک کرده است.

جناح‌های فلسطین: هماهنگ در تقسیم نقش‌ها

همه تحولات، پاسخ‌ها، رایزنی‌ها و سیاست‌ها در چارچوب تقسیم نقش‌ها بین جناح‌های مختلف فلسطین، در اتاق عملیات مشترک صورت گرفته و در حال تداوم است. من بعید نمی‌دانم که جنبش «حماس»، به جنبش «جهاد» چراغ سبز نشان داده تا وظیفه پاسخگویی به جنایات اسرائیلی را بر عهده بگیرد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد که جنبش حماس، قدرت خود را برای رویارویی بزرگتر «ذخیره» می‌کند؛ پس چنانچه شهرک نشینان با حمایت ارتش خود، راهپیمایی پرچم را در قدس اشغالی هفته آینده اجرا کنند، ممکن است منفجر شود و در آن صورت حماس به درگیری‌ها ورود خواهد کرد.

موفقیت مقاومت و پایداری جنبش جهاد اسلامی در جبهه‌های نبرد به پایبندی آن به سه شرط اصلی، یعنی عدم توقف شلیک موشک‌ها بدون پاسخگویی به مطالبات رژیم اشغالگر، توقف کامل ترورهای اسرائیل در نوار غزه و کرانه باختری و تحویل پیکر شهید «خضر عدنان» و لغو راهپیمایی پرچم و تهاجمات به مسجدالاقصی و صحن‌های آن بستگی دارد؛ این موفقیت اولیه در تعیینشروط برای طرف مقابل، موید آن است که تصمیم گیرنده توقف این جنگ و تدوین شرایط هرگونه توافق آتش‌بس محتملی مقاومت فلسطین و به طور خاص جنبش جهاد اسلامی است.

اگر شرط‌گذاری ارتش اسرائیل در پشت این حملات، تضعیف و فلج‌کردن جنبش جهاد اسلامی، با هدف کاهش قدرت بازدارندگی و ایجاد رعب و وحشت در صفوف نفرات آن باشد، باید بگویم که صهیونیست‌ها این شرط را باخته‌اند. زیرا این جنبش روز به روز بیشتر این نکته را ثابت می کند که هنوز قوی است؛ میزان اهمیت زرادخانه موشکی آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که کارشناسان نظامی اسرائیل نسبت به آن اعتقاد دارند، چراکه اراده در اوج قدرت‌نمایی این جنبش است.

تداوم درگیری: به سود مقاومت، به ضرر رژیم موقت

منبع قدرت جناح‌های مقاومت در نوار غزه، طولانی شدن جنگ است؛ زیرا قدرت رژیم اشغالگر و پس از فرار ده‌ها هزار شهرک نشین از اطراف نوار غزه به سمت شمال پاشیده خواهد شد؛ ده‌ها و شاید صدهاهزار نفر دیگر، از جمله وزرای کابینه نتانیاهو فرار کرده‌اند و ناوبری هوایی، اختلال تقریباً کاملی را تجربه می‌کند. شهرک‌نشینان نمی‌توانند تحت این تحولات زندگی کنند و این کابینه‌ای است که ادعا می‌کند «قوی‌ترین دولت در خاورمیانه» است، سران احزاب ائتلاف، نمایندگان آن‌ها و وزرایش در اتاق فرماندهی مشترک باید کاملاً متوجه این واقعیت‌ها شوند.

خطرناک‌ترین پیشامد این است که هر چه این جنگ بیشتر طول بکشد و به نظر می‌رسد که ادامه پیدا کند، فشار بر جنبش حماس افزایش می‌یابد تا در کنار جنبش جهاد اسلامی و سرایا القدس، بازوی نظامی آن، تمام وزن کنشگری و قدرت خود را به میدان آورد. چنین سناریویی موجب بسته‌شدن درها به روی میانجی‌‌گری‌های عربی خواهد شد؛ زیرا موشک‌های حماس از دقت بالایی برخوردار هستند و معدلات میدانی را به گونه دیگری تغییر خواهند داد، علاوه بر آن، پهپادها و سلاح‌های جدید به میدان خواهند آورد که ممکن است شوک بزرگی به نتانیاهو و اطرافیانش وارد کند.

وقتی تل‌آویو به میانجی‌های عربش توهین کرد!

ترور شهید علی حسن الغالی و همراهانش با حمله موشکی به آپارتمان مسکونی این افراد در شهر خان‌یونس، توهین به این میانجی‌های عرب، به ویژه دولت مصر بود؛ مصری که در خط مقدم این وظیفه قرار دارد و در میانجیگری‌های قبلی برای توقف ترورها همیشه حضور داشته است. این ترور اخیر، تأییدی دیگر بر عدم رعایت تمام تعهدات توسط کابینه اشغالگر است.

ما صحت افشاگری‌ رسانه‌های عبری را نمی‌دانیم که گزارش می‌دهند توقف ساخت موشک در نوار غزه یکی از مهم‌ترین شروط نتانیاهو برای آتش‌بس و پایان درگیری‌ها است. با این حال، این یک تلاش مذبوحانه و شرطی ساده‌لوحانه است؛ پیگیری و مطرح کردن آن صرفاً منجر به گسترش جنگ و پرتاب صدها موشک و هزاران راکت مقاومت در چند روز آینده خواهد شد.

وضعیتی که نتانیاهو متوجه آن نیست…

ادامه این رویارویی و ورود پاسخ عملیاتی مقاومت به روز چهارم، شکستی برای رژیم اشغالگر اسرائیل و ضربه محکمی به کابینه نتانیاهو است که آثار و ابعاد آن چند روز پس از هرگونه توافق برای توقف شلیک موشک از سوی اشغالگران به سوی نوار غزه نمایان خواهد شد.

آنچه نتانیاهو متوجه نمی‌شود این نکته است که ساخت و توسعه موشک‌ها هرگز متوقف نخواهد شد؛ بلکه ممکن است این صنعت و فناوری به سمت کرانه باختری رود اردن و نزدیک‌تر از آنچه رهبران نظامی رژیم اشغالگر انتظار دارد، حرکت کند.

وحدت میدان‌ها و جبهه‌ها در بین مقاومت فلسطین تحکیم شده و اکنون نوبت به یگان تسلیحاتی، موشکی و پهپادها است. زمان ثابت خواهد کرد که پس از هر لشکرکشی، ترورهای اسرائیلی بدتر می‌شود و توانایی‌های بازدارندگی آن کاهش می‌یابد؛ این وضعیت به نفع توسعه توانمندی‌های مقاومت فلسطین است.

به طور خلاصه موشک‌های نوار غزه، نتانیاهو و ارتش اشغالگر تحت رهبری او را «ادب» کرد؛ در چند روز آینده زوزه دردناک آن‌ها را خواهیم شنید. این نبرد جنبش جهاد اسلامی را نه، بلکه کابینه رژیم اشغالگر و شهرک‌نشینان آن را «فلج» کرد؛ حالا امنیت ادعایی رژیم اسرائیل، بی‌ثبات‌تر از همیشه است.

درست همانطور که نتانیاهو به سمت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا دوید و التماس کرد که مداخله کند تا شلیک موشک در جریان نبرد «سیف القدس»، که ما در آستانه دومین سالگرد آن هستیم، متوقف شود. او در روزهای آینده دوباره به سمت او خواهد رفت و از میانجی‌های عرب برای توقف موشک‌ها التماس خواهد کرد.

پایان پیام/

جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد که هیئت اعزامی به مصر ایده‌های گوناگون در رابطه با برقراری آتش‌بس دریافت کرده و در غزه آن را بررسی می‌کند. این در حالی است که یک کانال رسمی عبری زبان شب گذشته اعلام کرد که مصر پیشنهاد جدیدی را برای آتش‌بس در نوار غزه به اسرائیل داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، احسان عطایا، از رهبران جنبش جهاد اسلامی تأکید کرد که چند پیشنهاد به این هیئت اعزامی ارائه شده است و هم اکنون در حال بررسی آن هستند.

عطایا افزود که جنبش جهاد اسلامی به دنبال مشروط کردن آتش‌بس به تعهد اسرائیل به توقف سیاست ترور است و تأکید کرد که پاسخ‌های کوبنده به ترورهای اسرائیلی موجب تحکیم موازنه قدرت در میدان می‌شود.

به نقل از میدل ایست نیوز، وی گفت که گروه‌های مسلح در نوار غزه نبرد را هوشمندانه مدیریت می‌کنند و جنبش جهاد اسلامی با مدت زمان درگیری هیچ مشکلی ندارد.

عطایا در ادامه گفت که اسرائیل قصد دارد از پایبندی به تعهدات خود شانه خالی کند و به هیچ شرطی پایبند نباشد.

این در حالی است که کانال “کان” گزارش داد که مصر پس از ترور ایاد الحسنی، افسر عملیات در گردان‌های القدس شاخه نظامی جنبش “جهاد اسلامی” فلسطین، پیش نویس جدید آتش‌بس را به اسرائیل تسلیم کرد.

این کانال افزود که اسرائیل هنوز به پیشنهاد مصر پاسخی نداده است، شاید در انتظار پاسخ «جهاد اسلامی» باشد.

این کانال به نقل از یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل که نامش فاش نشده است، گزارش داد: ” فکر می‌کنم در مسیر آتش بس هستیم؛ اما عجله‌ای نداریم.”

از سوی دیگر، رسانه رسمی اسرائیل اعلام کرد که با ازسرگیری تنش پس از ۱۳ ساعت آرامش، اسرائیل در پیغامی به مصر هرگونه مذاکره آتش بس را به تعلیق درآورده است.

این رسانه به نقل از منابع آگاه خبر داد که همه خطوط تماس با مصر قطع شده است.

صبح روز جمعه یک منبع بلندپایه فلسطینی تأکید کرد که «محمد الهندی»، رئیس اداره سیاسی جنبش جهاد اسلامی، روز پنج‌شنبه به قاهره رسید و به منظور دستیابی به راه حلی برای کاهش تنش در غزه در گفت‌وگوها شرکت کرد.

این منبع افزود که مشکل اصلی در این مذاکرات این است که جهاد اسلامی خواهان به دست آوردن تضمینی درباره توقف سیاست ترور رهبران جنبش از سوی اسرائیل است و تا کنون اسرائیل حاضر به چنین تعهدی نیست.

این در حالی است که یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی که نامی از وی برده نشده به «الجزیره» گفت که در صورت ادامه درگیری‌ها نیروهای مقاومت توان بالا بردن سطح تنش را دارند در حدی که همه را غافلگیر خواهند کرد.

از بامداد سه شنبه، نوار غزه شاهد تنش و درگیری‌هایی است که به شهادت ۳۳ فلسطینی از جمله شش کودک و چهار زن و شش تن از فرماندهان ارشد سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی انجامیده است.

تلاش‌های بین‌المللی برای کاهش تنش در نوار غزه هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، ضمن اعلام ترور فرماندهان سرایا القدس گفت که اسرائیل در دو بخش هجومی و دفاعی درگیر جنگ است و ادعا کرد که سامانه‌های دفاعی با موفقیت توانسته‌اند یک راکت را در آسمان تل‌آویو منهدم کنند.

رسانه رسمی اسرائیل نیز اعلام کرد که نتانیاهو و «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل، پس از برگزاری جلسه‌ای برای ارزیابی وضعیت امنیتی در نوار غزه، تصمیم گرفتند، تا زمانی که برای واردن کردن ضربات به جنبش جهاد اسلامی لازم باشد، به حملات نظامی به غزه ادامه دهند.

انتهای پیام

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین گفت که سکوت جامعه بین‌الملل درباره جنایت رژیم صهیونیستی در غزه باعث تشویق اشغالگران برای تشدید حملات می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در واکنش به تجاوز رژیم صهیونیستی در حمله به نوار غزه گفت که سکوت مجامع بین‌المللی درباره جنایت اشغالگران علیه ملتمان در غزه، باعث تشویق اشغالگران برای تشدید حملات می‌شود.

وبگاه فلسطینی «قدس پرس» بامداد جمعه گزارش داد که «حازم قاسم» در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه این سکوت ادامه منطق استانداردهای دوگانه جامعه جهانی در برخورد با مساله فلسطین است، گفت: «سکوت جامعه جهانی در قبال جنایات رژیم اشغالگر علیه مردم ما در نواز غزه، این رژیم را به تشدید تجاوزات خود تشویق می‌کند.»

در همین حال؛ ابوحمزه سخنگوی گردان‌های «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین شامگاه پنجشنبه تأکید کرد که پاسخ گروه‌های مقاومت به تجاوزات صهیونیست‌ها آغاز شده است و همچنان با شلیک راکت، ادامه دارد.

وی تاکید کرد، با ترور فرماندهان و مجاهدان از سوی رژیم صهیونیستی، فقط عزم ما برای مبارزه با دشمن، جزم می‌شود.

اتاق عملیات مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین هم پنجشنبه شب در ادامه حملات موشکی به فلسطین اشغالی در بیانیه‌ای اعلام کرد که از مواضع خود عقب نشینی نخواهند کرد.

سه‌شنبه گذشته جنگنده‌های ارتش رژیم اسرائیل حملاتی را به غزه انجام داده‌اند که بر اثر آن ۲۹ فلسطینی از جمله ۶ کودک و چهار زن و چهار تن از فرماندهان گردان‌های قدس شاخ نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین به شهادت رسیدند.

در پاسخ به این حملات، گروه‌های مقاومت فلسطینی روز گذشته (چهارشنبه) «تل آویو» و سایر شهرهای صهیونیست‌نشین در سرزمین‌های اشغالی را با موشک هدف قرار دادند.

کد خبر ۵۷۷۷۷۳۹

 

 

 

 

 

 

اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین بعد از عملیات «انتقام آزادگان» بیانیه‌ای صادر و در آن تاکید کرد که اگر اشغالگران بر تجاوزات و استکبار خود پافشاری کنند، روزهای سیاهی در انتظار آنان است.

مقاومت فلسطین بعد از پاسخ به تل‌آویو: روزهای سیاهی در انتظار اشغالگران است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین امروز (چهارشنبه، ۱۰می) بعد از انجام عملیات راکتی چندساعته علیه اشغالگران صهیونیست و فرار همه شهرک‌نشینان به پناهگاه‌ها، بیانیه‌ صادر کرد.

در ابتدای این بیانیه آمده است: با یاری و کمک خداوند متعال، اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین اجرای عملیات «انتقام آزادگان» را اعلام می‌کند؛ عملیاتی که شامل هدایت یک حمله راکتی بزرگ با صدها راکت به اماکن، شهرک‌ها و اهداف دشمن شد و از نوار غزه تا تل‌آویو را دربرگرفت.

در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: این عملیات در پاسخ به جنایت ترور رهبران مجاهد گردان‌های قدس یعنی «جهاد الغنام»، «خلیل البهتینی» و «طارق عزالدین» از طریق بمباران وحشیانه و خائنانه منازل آنان و همچنین شهادت تعدادی از افراد غیرنظامی بود که در خانه‌هایشان امن بودند.

اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین در این بیانیه اعلام کرد هم‌زمانی این عملیات قهرمانانه با سالگرد نبرد جاودانه «سیف القدس» مؤید چند نکته است که به آن‌ها اشاره می‌شود:

اول: هدف قراردادن منازل غیرنظامیان، تعرض به مردم ما و ترور فرماندهان و قهرمانان ما خط قرمزی است که با تمام قوا با آن مقابله خواهد شد و انشاءالله دشمن تاوان آن را خواهد پرداخت.

دوم: مقاومت برای همه گزینه‌ها آماده است و اگر اشغالگران بر تجاوزات و استکبار خود پافشاری کنند روزهای سیاهی در انتظار آنان است.

سوم: مقاومت در همه جبهه‌های وطن، متحد است و شمشیر و سپری برای مردم، سرزمین و مقدسات ما باقی خواهد ماند.

منابع خبری ساعاتی پیش اعلام کردند که مقاومت فلسطین حملات راکتی خود به شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف غزه را آغاز کرده و طی ساعتی با پرتاب بیش از ۱۰۰راکت، به تل‌آویو رسیده‌اند. این حملات سراسر سرزمین‌های اشغالی را در ترس و وحشت فرو برده و موجب فرار شهرک‌نشینان به پناهگاه‌ها شده است.

اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین در واکنش به جنایت روز گذشته ارتش رژیم صهیونیستی در حملات هوایی به نوارغزه و به شهادت رساندن سه تن از فرماندهان جهاد اسلامی، بیانیه‌ای صادر و تاکید کرده بود: اتاق مشترک، مسئولیت کامل عواقب این جنایت ناجوانمردانه را بر عهده دشمن جنایتکار می‌داند؛ اشغالگران و رهبران آنان که آغازگر تجاوز هستند، باید خود را برای پرداخت بهای آن آماده کنند.

پایان پیام/.

گردان‌های القسام شاخه نظامی جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای به شهادت سه تن از فرماندهان ارشد گردان‌های القدس توسط ارتش رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، گردان‌های القسام شاخه نظامی جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد خون فرزندان ملت فلسطین و مجاهدان، روشنی بخش مسیر آزادی است.

در این بیانیه تاکید شده است: خون شهدای فلسطینی، تبدیل به آتشی خواهد شد که متجاوزان را می‌سوزاند.

گردان‌های القسام اعلام کرد: ملت فلسطین و نیروهای مقاومت به خوبی می‌دانند چگونه به این جنایت رژیم صهیونیستی و ترور تعدادی از فرماندهان گردان‌های القدس واکنش نشان دهند.

از سوی دیگر، حازم قاسم سخنگوی جنبش حماس در واکنش به این جنایت رژیم صهیونیستی اعلام کرد: دشمن صهیونیستی مسئول پیامدهای تجاوزات بامداد امروز خود علیه نوار غزه است. مقاومت به مسیر خود در دفاع از ملت فلسطین و مقدسات آن ادامه می‌دهد.

وی در ادامه افزود: اگر رژیم صهیونیستی فکر می‌کند که با ارتکاب چنین جنایاتی می‌تواند مسیر مبارزاتی مشروع ما را متوقف کند در توهم به سر می‌برد.

حازم قاسم بیان کرد: ملت فلسطین و نیروهای مقاومت به خوبی می‌دانند چگونه به این جنایت رژیم صهیونیستی واکنش نشان دهند.

منابع فلسطینی بامداد امروز اعلام کردند که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی اهدافی در نوار غزه را بمباران کردند. گفته شده که مواضع هدف قرار داده شده متعلق به گروه مقاومت جهاد اسلامی در نوار غزه هستند.

الجزیره در این ارتباط به نقل از سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: حملاتی را به اهداف جهاد اسلامی در نوار غزه انجام دادیم. منابع پزشکی در نوار غزه نیز اعلام کردند که در دو حمله به آپارتمان‌های مسکونی در غزه و رفح تعدادی فلسطینی زخمی شدند.

در جریان این تجاوزات تاکنون ۱۲ فلسطینی به شهادت رسیده و ۲۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. همچنین منابع عبری زبان گزارش دادند که بعد از تجاوزات بامداد امروز رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و ترور سه تن از فرماندهان ارشد شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، نظامیان ارتش این رژیم در مرزهای جنوبی اراضی اشغالی به حالت آماده باش درآمده‌اند.

کد خبر ۵۷۷۵۱۴۹
موشک‌های نقطه‌زن بلای جان تل‌آویو

حمله راکتی چند روز قبل مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیست نشین و زخمی شدن شماری از صهیونیست‌ها به شدت محافل صهیونیست را مبهوت و حیران کرده است.

خبرگزاری مهر– گروه بین‌الملل: ناکامی گنبد آهنین به عنوان فخر صنایع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در مقابله با موشک‌های مقاومت که روز سه شنبه گذشته به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین در اطراف غزه شلیک شد، درخواست‌ها برای گشودن تحقیق درباره دلایل ناکامی را باز کرده است. موشک‌های دقیقی از غزه شلیک شد و توانست از سامانه گنبد آهنین عبور کند.

رادیو صدای جنوب رژیم صهیونیستی اعلام کرد: باید علل شکست گنبد آهنین در رهگیری دو موشک به سمت سدیروت مشخص شود. آیا ناکامی بوده یا آن‌را از کار انداخته‌اند؟

رادیو صدای جنوب رژیم صهیونیستی اعلام کرد: باید علل شکست گنبد آهنین در رهگیری دو موشک به سمت سدیروت مشخص شود. آیا ناکامی بوده یا آن‌را از کار انداخته‌اند؟

این سامانه دفاع موشکی ضعیف‌ترین عملکرد خود را نشان داده است و در رهگیری بیشتر موشک‌های شلیک شده از غزه ظرف بیست سال گذشته ناکام مانده است.

در حالی که سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است که این سامانه در رهگیری ۹۰ درصد موشک‌ها موفق عمل می‌کند، اما در عمل اوضاع به گونه دیگر است و زخمی شدن شماری از صهیونیست‌ها در جدیدترین حمله موشکی مقاومت فلسطین گواه این مدعاست که این سامانه کارش را خوب انجام نداده است.

«گنبد آهنین» چگونه کار می‌کند؟

این سیستم متشکل از یک واحد رادار و یک مرکز کنترل می‌باشد که می‌تواند گلوله‌ها مثلاً راکت‌ها را بعد از شلیک شناسایی کند و مسیر پرواز و هدف را محاسبه نماید. این عملکرد سیستم حین چند ثانیه صورت می‌گیرد، زیرا با توجه به فاصله کوتاه تا غزه، برای صهیونیست‌ها فقط ۱۵ تا ۹۰ ثانیه وقت باقی می‌ماند که خود را از خطر راکت‌هایی که هر دم به آن‌ها نزدیک‌تر می‌شوند، به جاهای امن برسانند.

بخش سوم این سیستم دستگاه‌های راکت‌انداز است. هر پایه این سیستم سه یا چهار دستگاه راکت‌انداز دارد که هر یک آن ظرفیت ۲۰۰ راکت را دارد. راکت از این سیستم زمانی شلیک می‌شود که مشخص شود راکت جانب مقابل در منطقه مسکونی اصابت می‌کند. راکت‌های شلیک شده از این سیستم در هوا قابل هدایت است. اما راکت‌های دفاعی به گلوله مورد هدف مستقیماً اصابت نمی‌کند، بلکه در نزدیکی آن منفجر می‌شود و به این ترتیب آن را نابود می‌کند. بقایای راکت که به زمین سقوط می‌کند، ممکن است خسارات و زیان‌هایی را وارد کند.

موشک‌های نقطه‌زن بلای جان تل‌آویو

این سیستم‌ها سیار و قابل جابجایی هستند. در حال حاضر در رژیم صهیونیستی ده پایه از این سیستم‌ها فعال‌اند. طبق ادعای شرکت «سیستم‌های رافائل» که تولیدکننده این سیستم راکتی است، تنها یک واحد این سیستم می‌تواند یک شهر متوسط را حفاظت کند.

هزینه گزاف هر موشک شلیک شده از سوی گنبد آهنین

هر موشک شلیک شده از سوی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی هزینه‌های گزافی روی دست این رژیم می‌گذارد. ده‌ها هزار دلار برای موشک‌هایی هزینه می‌شود که برای رهگیری موشک‌های فلسطینی از گنبد آهنین شلیک می‌شود و این در حالی است که موشک‌هایی که از سوی فلسطینی‌ها شلیک می‌شود هزینه آن چنانی برای فلسطینی‌ها به همراه ندارد.

جروزالیم پست اذعان کرد: هزینه بسیار سنگینی برای رهگیری هر موشک محلی که فلسطینی‌ها شلیک می‌کنند، پرداخت می‌شود. برای هر رهگیری هزینه بالغ بر ۵۰ تا ۱۰۰۰ هزار دلار روی دست ما می‌ماند. این در حالی است که یک موشک کوتاه برد مقاومت فلسطین ۳۰۰ تا نهایتاً ۸۰۰ دلار بیشتر هزینه برای آن‌ها ندارد.

یوسی لانگوتسکی ژنرال صهیونیست با اشاره به هزینه هر موشکی که از گنبد آهنین برای رهگیری شلیک می‌شود آن‌را بیش از صد هزار دلار دانست و گفت: احیاناً دو موشک برای رهگیری هر موشک فلسطینی شلیک می‌شود و این نیاز به ذخایر کافی از موشک‌های رهگیر برای گنبد آهنین است.

این ژنرال صهیونیست با اشاره به اینکه تهدیدات موشک زیاد، نیازمند میلیاردها دلار برای تأمین موشک‌های رهگیر گنبد آهنین است از عدم توانایی ارتش این رژیم در زمینه تأمین این موشک‌ها سخن گفت و اینکه در صورت نبرد سخت برای یک دوره زمانی مشخص این موشک‌ها کفایت می‌کند و تولید موشک‌های جدید هم نیاز به برهه زمانی طولانی دارد و اینکه این رژیم توان حمایت از خود را در آن صورت نخواهد داشت.

بر اساس گزارش رسانه‌های غربی، هر شلیک از این سامانه حدود ۶۶ هزار یورو هزینه دارد. این در حالی است که معمولاً اشغالگران هزینه رهگیری را اعلام نمی‌کنند.

گنبد سرطان‌زا

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونت فاش کرد: شماری از نظامیان این رژیم که در واحد سامانه پدافندی گنبد آهنین فعالیت کرده یا خدمت نظامی آنها تمام شده است، به سرطان مبتلا شده‌اند. این نظامیان ابتلای خود به بیماری سرطان را همزمان با نزدیک شدن به پایان دوره خدمت نظامی یا چند ماه پس از اتمام خدمت اعلام کرده‌اند. پژوهش‌های پزشکی جدید نشان دهنده این است که افرادی در داخل ارتش اسرائیل که در واحد دفاع هوایی فعالیت می‌کنند، بیشترین میزان ابتلاء به سرطان را در داخل ارتش اسرائیل دارند.

گنبد آهنین پاسخ کوتاه مدت و ناکارآمد در برابر ده‌ها هزار موشک

یوسی لانگوتسکی ژنرال صهیونیست اذعان کرد: تهدید موشکی تهدیدی واقعی و فاجعه بار برای اسرائیل است و باید راهکاری برای آن اندیشیده شود زیرا شرایط سخت قبلی نشان داد که سامانه گنبد آهنین کارایی لازم را ندارد. اسرائیل نباید به یک سیستم دفاعی مؤثر متکی به فناوری موشک رهگیر برای مقابله با تهدیدات موشکی تکیه کند به ویژه که تهدیدات موشکی در جنگ آتی زیان سنگینی به جبهه داخلی و تأسیسات راهبردی وارد می‌کند. گنبد آهنین فقط یک پاسخ کوتاه مدت با مقادیر محدود است.

لانگوتسکی با اشاره به اشکالات فراوان گنبد آهنین از ناکارآمد بودن آن در برابر موشک‌هایی با برد کوتاه و نیز موشک‌های بالستیک میان برد و دوربرد خبر دادلانگوتسکی با اشاره به اشکالات فراوان گنبد آهنین از ناکارآمد بودن آن در برابر موشک‌هایی با برد کوتاه و نیز موشک‌های بالستیک میان برد و دوربرد خبر داد و اذعان کرد که این سامانه توان رهگیری موشک‌های دقیق را ندارد.

ژنرال صهیونیست در ادامه اذعان کرد: در جنگ‌های قبلی ما تاوان سنگین دادیم و در آینده هم تاوان زیادی خواهیم داد. سامانه گنبد آهنین توان مقابله با موشک‌ها و حفاظت از ما را در مقابل ده‌ها هزار موشکی که از جبهه‌های مختلف در جنگ آتی شلیک خواهد شد، ندارد و گواه آن هم هم شکنندگی این سامانه در دفع موشک‌های نه چندان پیشرفته فلسطینی است.

تاکتیک مقاومت فلسطین

ابوعبیده سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام اعلام کرد: ما موفق به عبور از آنچه گنبد آهنین نامیده می‌شود از طریق بهکارگیری تاکتیک شلیک ده‌ها موشک در آن واحد شدیم. شدت آتش بالا و قدرت ویرانگری بزرگ موشکی که قسام در نبرد به کار گرفت سبب وارد شدن خسارات سنگین و تلفات نزد دشمن شد و همه محاسبات دشمن را به هم ریخت.

کلام پایانی

گنبد آهنین که تبلیغات فراوانی برای آن به عمل آمد و دم از ارتقا آن زده شد، انتظارات صهیونیست‌ها را برآورده نکرده و مانع از شلیک موشک‌های مقاومت نشده است. از نگاه تحلیلگران و ناظران امور، حقیقتی که ارتش رژیم صهیونیستی و سخنگویان آن به دنبال مخفی نگه داشتن آن هستند، پیشرفت موشک‌های مقاومت چه آنهایی که از جنوب شلیک شدند و چه آنهایی که از غزه شلیک شدند. دقت موشک‌ها بالا رفته است و مؤثر عمل می‌کنند.

از سویی نباید از مهارت بالا و کاربلد بودن شلیک کنندگان هم غافل شد که به خوبی آموزش دیده و توان خود را بالا برده‌اند.

همانطور که در جنگ ۳۳ روزه اسطوره تانک مرکاوا با موشک کورنت بر باد رفت به زودی با توجه به افزایش توان پدافندی مقاومت چه در لبنان و فلسطین، پرسه زنی جنگنده‌های اف ۱۶ و اف ۱۵۵ رژیم صهیونیستی نیز به پایان راه خود خواهد رسید.

شاید برخی این را مبالغه‌آمیز توصیف کنند اما مگر نبودند کسانی که قبلاً موشک‌های مقاومت در غزه را به سخره می‌گرفتند؟ حالا توان موشکی مقاومت به حدی رسیده است که ضربات گیج کننده به تل آویو وارد می‌کند.

قدر مسلم آن است که قواعد درگیری تغییر کرده است و دیگر رژیم صهیونیستی مانند گذشته نمی‌تواند دست به یورش بزند و پاسخی دریافت نکند. به همین سبب است که ژنرال‌های صهیونیست رجزخوانی می‌کنند، اما در عمل تل آویو از رویارویی هراس دارد به ویژه که گنبد آهنین هم نمی‌تواند مصونیتی برای شهرک‌نشینان ایجاد کند.

کد خبر ۵۷۷۲۴۹۵

قاهره : دو طرف متخاصم جنگ در سودان که در ۱۵ اوریل آغاز شد از سال ها پیش درخواست کمک از کشورهای خارجی کردند.

ممکن است این پشتیبانی بر روند دعوا سر کسب قدرت بین ارتشبد ستاد عبد الفتاح السیسی فرمانده ارتش وارتشبد محمد حمدان دقلو مرعروف به ( حمیدتی ) فرمانده  نیروهای پشتیبانی سریع تاثیر داشته باشد وممکن است تاثیری بر تلاش های بکار رفته برای توقف خشونت داشته باشد.

درگیری به جنگ  همه جانبه در خارطوم پایتخت سودان منجر شد ، واغتشاشات جدیدی در منطقه دارفور غزب سودان بوجود آورد ، صدها هزار نفر از داخل سودان آوراه شدند ، و۱۰ هزار نفر از طریق مرزها فرار کردند.

تاثیر بازیگران خارجی در افق وچشم انداز سودان از زمان سرنگونی عمر البشیر رئیس جمهوری سابق سودان در اثر ثقیام مردمی در چهار سال پیش به چشم میخورد.

من يدعم البرهان؟

چه کسی از البرهان حمایت می کند؟

کشور مصر مهم ترین حامی البرهان است .مصر همرز سودان است واز اغاز درگیری ها در سودان بیش از ۴۰ هزا نفر از مرز  دو کشور به مصر فرار کردند.

ارتش در دو کشو مصر وسودان نقش سلطه گرایانه ای پس از استقلال دو کشور ایفا کرد .ارتش نیز پس قیام های مردمی در دو کشور دخالت کرد .در مصر عبد الفتاح السیسی رئیس جمهوری کنونی وفرمانده اسبق ارتش ، محمد مرسی  رئیس جمهوری منتخب مردم را ده سال پیش سرنگون کرد  .ودر سودان البرهان در سال ۲۰۲۱ یک کودتایی نظامی را رهبری کرد.

دیپلمات ها وتحلیلگران معتقدند که مصر از تعامل با البرهان احساس خشنودی می کند ، ومعتقد است که البرهان ضامن منافعش در سودان از جمله در مذاکرات درباره سد النهضه اثیوبی که  این سد بر منابع ابی رودخانه النیل الازرق ساخته می شود.

در ماه های اخیر وبا توجه به حمایت جامعه بین الملل از نقشه انتقال قدرت به  ائتلاف مدنی در سودان ، قاهره اقدام به انجام مذاکراتی موازی که در ان شخصیت هایی انزدیک به ارتش شرکت می کنند نموده است.

در درگیری ها کنونی ، مصر به درخواست آتش بس فعال پیوست ، در حالیکه این کشور اعلام کرد که منازعه در سودان یک مسئله داخلی است .ووزارت خارجه مصر روز سه شنبه نماینده البرهان را بحضور پذرفت.

دیپلمات ها وتحلیلگران معتقدند که قاهره می تواند در کوتاه مدت  البرهان تحت فشار قرار دهد.

چه کسی از حمیدتی حمایت می کند؟

امارات متخده عربی قبل از درگیری ها مهم ترین هم پیمان حمیدتی بود.

حمیدتی خودرا بعنوان بهترین دژ در مبارزه با گرایشهای اسلامگرایی که در ارتش وموسسات دیگر حکومت البشیر نفوذ داشتند مطرح کرد .امارات متحده عربی به شدت تلاش می کند نفوذ اسلامگراها در همه منطقه را شکست دهد.

اندردیاس کریگ استادیار کینگز کالج لندن ، گفت که امارات برای حمیدتی که ثروتش از طریق تجارت طلا رشد کرد ، پایگاهی بوجود آورد که وی بتواند منابع مالی خودرا مورد بهره برداری قرار دهد واز نیروهای پشتیبانی سریع (وابسته به حمیدتی ) حمایت کرد.

با این همه ، تحلیلگران معتقدند که امارات در ریسک خود با حمیدتی جانب احتیاط را رعایت کرده وروابط خودرا با البرهان وارتش سودان ادامه داده  ، وبه گروه چهار طرفه متشکل از امریکا ، عربستان و انگلیس که در راه برقراری صلح وپایان جنگ تلاش می کند پیوسته است  .

کریگ افزود : امارات در عین حال که علنا از در پیش گرفتن سیاست گروه چهار طرفه تبعیت می کند ، ولی از به کار بردن شبکه های خود برای  ایجاد مراکز تاثیر گزار به جایگزینی حمیدتی ونیروهای پشتیبانی سریع استفاده می کند.

حمیدتی روابطی با روسیه برقرار کرد .دیپلمات ها ی غربی در خارطوم در سال ۲۰۲۲ گفتند که گروه مسلح روسی موسوم به واگنر  در استخراج غیر قانونی طلا در سودان شرکت دارد .حمیدتی گفته است که پس اعمال تحریم از سوی امریکا علیه سودان وی به مقامات سودانی سفارش کرده که روابط خودرا با گروه واگنر قطع نمایند.گروه واگنر در ۱۹ اوریل گذشته اعلام کرد که دیگر در سودان فعالیت ندارد.

چه نیروهای دیگری در سودان تاثیر گزارند؟ .

عربستان سعودی روابط مستحکمی با البرهان وحمیدتی دارد وهردو مقام سودانی برای ائتلاف سعودی که در یمن می جنگد نیرو به این کشور اعزام کرد.

آنا جاکوبس تحلیلگر ارشد امور خلیج فارس در گروه بحران های بین المللی گفت: عربستان پس از تشدید  فعالیت های دیپلماسی اش در منطقه خاورمیانه ، جایگاه خودرا تقویت ومیانجیگری خودرا تقویت نمود درحالیکه این کشور سعی می کند نفوذ اقتصادی خود در منطقه دریای سرخ تقویت کند.

وی افزود : عربستان بر امنیت دریای سرخ  تاکید دارد .وامنیت دریای سرخ بخشی از چشم انداز  ۲۰۳۰ عربستان وسرمایه گذاری های این کشور در ساحل بحر احمر از جمله پیاده کردن ( پروژه ) (شهرک ) نئوم که از سوی شاهزاده محمد بن سلمان مورد حمایت قرار می گیرد، است .

عربستان وامریکا تلاش هایی را برای برقراری آتش بس در سودان  رهبری می کنند.

اتیوپی وکنیا دو نیروی برتر در شرق آفریقا بعلت نقش بارزشان در دیپلماسی منطقه ای ومیانجیگری گذشته در سودان در سودان دارای نفوذ می باشند.

جنوب سودان در سال های اخیر میزبان مذاکرات بین دولت سودان وگروهای شورشگر  بود ، واین منطقه می تواند بعنوان میزبان مذاکرات درباره بحران کنونی قرار گیرد.

اسرائیل که در گذشته امیدوار بود   روابط خودار با سودان برقرار سازد ، اخیرا میانجیگری خودرا برای حل بحران سودان مطرح کرد.

موضع غرب چگونه است؟

کشورهای غربی از مرحله انتقالی که مقدمه ای برای انتخابات وتقسیم قدرت بین ارتش وجامعه مدنی پس از سرنگونی عمر البشیر بود حمایت کردند .غربی ها حمایت مالی مستقیم تقدیم کردند ولی زمانی که البرهان وحمیدتی در سال ۲۰۲۱ دست به کودتا زند کمک های خودرا قطع کردند.

وساندت بقيادة الولايات المتحدة اتفاقا انتقاليا جديدا كان من المفترض أن يتم الانتهاء منه في أوائل أبريل/ نيسان. لكن هذا الاتفاق ساهم بدلا من ذلك في اندلاع القتال من خلال خلق مواجهة حول البنية المستقبلية للجيش.

غربی ها به رهبری ایالات متحده از توافق جدید برای انتقال قدرت در سودان که قرار بود دراوایل  اوریل گذشته بمرحله اجرا گذاشته شود ، حمایت کردند ، ولی این توافق باعث  درگیری وجنگ  بین ارتش گردید.

منتقدان می گویند که امریکا با ژنرال ها سودان کنار آمده بود.

الیکس دی وال کارشناس امور سودان ومدیر اجرایی موسسه صلح جهانی در دانشگاه تافتس می گوید : استراتژی انها ثبات بود ولی برداشت اشتباه انها این بود که می توانند از طریق حمایت بازیگران بزرگ وقاطع  به ثبات برسند .

منبع : روزنامه القدس العربی

 

 

 

 

 

 

نشست پنج جانبه پیرامون سوریه روز دوشنبه میان وزرای خارجه اردن، مصر، عراق و عربستان با حضور وزیر خارجه سوریه در امان آغاز شد. وزیر خارجه اردن کمی پیش از شروع نشست وزیران خارجه چهار کشور عربی درباره سوریه، با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از العربی الجدید، این نشست در یکی از هتل‌های امان، پایتخت اردن و پشت درهای بسته برگزار شده است.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در این نشست تعهد کشورش را به دیپلماسی در حل و فصل اختلافات در راستای تامین منافع منطقه ابراز کرد.

حسین در سخنرانی خود در نشست مشورتی وزرای خارجه کشورهای عربی در امان گفت: «ما در عراق متوجه هستیم که هیچ چیز خطرناک‌تر از تروریسم نیست و هدف آن تضعیف اعتبار دولت است، بنابراین، کمک به تثبیت ارکان کشورهای برادر که به دلیل تعدد برنامه‌ها، تداخل آنها و تعارض اراده‌ها و ایدئولوژی‌ها در رنج هستند، وظیفه ما شده است. زمان آن فرا رسیده است که به دنبال بازگرداندن ثبات و توسعه به سوریه باشیم و منابع اقتصادی آن را در خدمت دولت و شهروندانش قرار دهیم، هرچند موانع و مشکلات پیش روی این وظیفه زیاد است؛ اما مهمترین چیز رسیدن به آغاز واقعی است و پس از آن می‌توان در مورد بررسی و اصلاح صحبت کرد.

وی افزود: عراق براساس مبانی‌ای که از آن صحبت کردیم و با توجه به چشم‌اندازهای راهبردی که گستره آن را می‌دانیم، بارها خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شده است. زمان آن فرا رسیده است که اتحادیه عرب نقش مثبت خود را در رابطه با پرونده سوریه ایفا کند و آن را به گونه‌ای ارزیابی کند که منافع مشترک را تامین کند. امروز این کشور با یک پروژه بزرگ کشورسازی مواجه است و این امر مستلزم حمایت بیشتر ما است تا سوریه جایگاه خود را پس بگیرد و در مواجهه با چالش‌ها کشوری فعال باشد.

وزیر خارجه عراق اعلام کرد: امروز باید برای یکپارچه سازی تلاش‌ها با هدف تحکیم ارکان ثبات و امنیت در منطقه تلاش کنیم. در این راستا، رویکرد کشورهای عربی و کشورهای حوزه خلیج فارس برای خروج از بن بست را گامی شجاعانه می دانیم. ما در عراق همواره تلاش کرده‌ایم تا یک فرمول توافقی بین سوریه و کشورهای عربی برای باز کردن کانال‌های گفت‌وگو و آشتی در روابط پیدا کنیم چرا که معتقدیم تفاهم در چارچوب اتحاد عرب است و اختلاف بر سر جزئیات خاص به معنای توقف تعامل با یکدیگر نیست. امروز ما کاملا مطمئن هستیم که تغییرات مثبتی که در روابط کشورهای عربی و سوریه رخ داد به نتایجی خواهد رسید که ثمره آن را خواهیم دید.

حسین تاکید کرد: این دیدار فرصت مناسبی برای عراق است تا از گام‌های مثبت عملی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران پس از توافق دو کشور برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک استقبال کند. اهمیت این گام‌ها این است که ما کاملاً مطمئن هستیم که تقویت روابط به ثبات در منطقه و افزایش امنیت آن منجر خواهد شد. عراق سخت تلاش می‌کند تا این توافق را به مراحل پیشرفته برساند، زیرا به ایجاد انگیزه قوی برای همکاری بین کشورهای منطقه کمک می‌کند. عراق اعلام کرده که به دیپلماسی در حل و فصل اختلافات در خدمت منافع منطقه و مردم آن متعهد است.

فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه در اولین سفر یک وزیر سوری به اردن از سال ۲۰۱۱ در این نشست حضور دارد.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، سامح شکری وزیر خارجه مصر، فؤاد حسین و فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان نیز در این نشست حضور دارند.

پیشتر ایمن الصفدی در این دیدار با فیصل المقداد، همتای سوری خود تلاش‌های انجام شده برای ایفای نقش رهبری کشورهای عربی به منظور دستیابی به راه حلی سیاسی برای بحران سوریه بر اساس ابتکار عمل اردن و دیگر پیشنهادات عربی، موضوعات دوجانبه از جمله امنیت مرزها، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، آب و آوارگان را بررسی کرد.

انتهای پیام

سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ – ۱۲:۴۴

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن تاکید کرد: بحران سودان در امتداد بحران یمن است و کسانی که امروز در سودان می جنگند، پیش از این در یمن جنگیده بودند.

«محمد البخیتی» در گفت وگو با شبکه المیادین گفت که بحران سودان در امتداد بحران یمن است و فرماندهان ارتش سودان اگر وارد جنگ یمن نمی شدند، اتفاقات سودان و درگیری های آن رخ نمی داد، کسانی که امروز در سودان می جنگند، پیش از این در یمن جنگیده بودند.

وی با بیان اینکه دولت صنعا توان یاری رساندن به یمنی ها را در کشور سودان ندارد، نسبت به این امر ابراز تاسف کرد.

البخیتی اضافه کرد که دلیل این مساله تجاوز، تحریم و اوضاع معیشتی دولت صنعا است.

عضو جنبش انصارالله یمن تاکید کرد که سفرهای اخیر هیات سعودی به صنعا، بسیاری از موانع موجود بر سر راه مذاکرات را از میان برداشت و دستاوردهای زیادی محقق شد، اما همچنان به توافق صلح کامل و فراگیر نرسیدیم.

وی گفت: درخصوص بسیاری از امور به ویژه در پرونده انسانی، با هیات سعودی به توافق رسیدیم، منتظر اجرایی شدن بندهای توافق هستیم و از تعلل در این امر حذر می کنیم زیرا اوضاع ملت یمن به گونه ای است که دیگر اجازه تاخیر در اجرای بندهای مورد توافق را نمی دهد.

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن افزود: مذاکره با سعودی ها به دلیل فرا رسیدن عید سعید فطر متوقف شد و تکمیل روند مذاکرات به زودی انجام خواهد شد.

البخیتی گفت که صنعا و ریاض در خصوص مسائل زیادی به توافق رسیده اند و اکنون در مرحله کاهش تنش هستند، سعودی ها و اماراتی می دانند که پاسخ هرگونه تنش، تنش خواهد بود و این امر به سود آنها نیست.

وی اضافه کرد: در این مرحله مذاکرات درخصوص فرودگاه ها و بنادر در حال انجام است و در مراحل بعدی، مذاکرات درمورد تحقق صلح دائم و فراگیر انجام خواهد شد.

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله تاکید کرد: گفت وگوهای داخلی یمن باید تمام نهادها و شخصیت های سیاسی طرفدار در این کشور از جمله «شیخ سالم علی الحریزی» (از رهبران برجسته استان المهره یمن) را شامل شود، شخصیت ها و شبه نظامیانی که مستقیم با سعودی ها و اماراتی ها متصل هستند، مانع رسیدن به راه حل خواهند شد، زیرا وظایف خود را در خارج از دست خواهند داد.

وی گفت که در جریان مذاکرات، بر لزوم خروج کامل نیروهای بیگانه از یمن و بازگرداندن حاکمیت کامل در خاک این کشور تاکید شد.

البخیتی تاکید کرد که صلح به معنای خروج نیروهای آمریکایی از استان های اشغال شده یمن است ،حضور هر نیروی بیگانه ای را در خاک یمن نمی پذیریم و با آنها مقابله مستقیم خواهیم کرد.

وی گفت که آمریکا خواستار صلح در یمن نیست و در مذاکرات ریاض و صنعا نقش منفی ایفا کرد.

پیش از این «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن پنجشنبه شب گفت که آمریکا در تلاش است تا در روند صلح یمن سنگ اندازی کند.

المشاط همچنین اظهار کرد که ایالات متحده نمی خواهد که مسائل انسانی در یمن حل و فصل شود.

وی تأکید کرد: آمریکایی ها نمی خواهند که مسائل انسان دوستانه مرتفع شود و این مسأله به نفع دولت عربستان و منطقه نیست و ریاض نباید تسلیم فشارهای واشنگتن شود و به آن تن بدهد.

المشاط افزود: تنها دستاورد تسلیم شدن در برابر فشار آمریکا، ویرانی و بی ثباتی خواهد بود.

این اظهارات به دنبال تلاش‌های دیپلماتیک و تماس‌های مکرر مقامات کشورهای منطقه و نیز مقامات آمریکایی و سازمان ملل برای برقراری صلح در یمن صورت می‌گیرد.

ایرنا

 

پایگاه خبری میدل ایست نیوز از سفر رئیس جمهور عراق به ایران طی روز شنبه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، میدل ایست نیوز از سفر «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق به ایران طی روز شنبه آتی خبر داد.

بر اساس این گزارش، خبرنگار میدل ایست نیوز در تماس با دفتر رئیس‌جمهور عراق از سفر وی در روز شنبه به تهران مطلع شد.

عبداللطیف رشید در این سفر با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و برخی از مقامات بلندپایه ایران دیدار خواهد داشت.

چند روز قبل نیز «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در گفت‌وگوی تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» همتای ایرانی، از سفر قریب الوقوع رئیس جمهور کشورش به تهران خبر داده بود.

«محمدکاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز در دیدار با رئیس جمهور عراق پیام کتبی رئیس جمهور ایران مبنی بر دعوت از همتای عراقی برای سفر به تهران را به وی تسلیم کرد.

کد خبر ۵۷۶۴۷۳۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *