بازداشت ۵۰۰۰ فلسطینی در نوار غزه از آغاز جنگ

منابع رسمی فلسطینی آمار بازداشت شدگان در نوار غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی از ابتدای جنگ را اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه قدس الاخباریه، دفتر اطلاع رسانی دولت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ در غزه ۵۰۰۰ نفر از ساکنان این باریکه را بازداشت کرده است.

بنابر این گزارش از بین این افراد ۳۱۰ نفر از بازداشت شدگان جزو کادر پزشکی و درمانی و ۲۰ نفر نیز خبرنگار هستند.

این در حالی است که در شرایط کنونی شمار شهدای غزه از آغاز حملات وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی به مرز ۳۵ هزار نفر رسیده و شمار مجروحان نیز در مرز ۷۸ هزار نفر است.

کد خبر ۶۰۹۱۸۱۳

دانشجویان و اساتید ایرانی هم‌صدا با دانشجویان آزادیخواه آمریکا و اروپا که نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی دست به اعتراض زده بودند، با برپایی تجمعاتی در دانشگاه‌های سراسر کشور، ضمن اعلام حمایت از این دانشجویان، برخورد خشن پلیس آمریکا را محکوم کردند.

به گزارش ایسنا، این اعتراضات دانشجویی علیه جنگ تمام عیار اسرائیل و جنایات صهیونیست‌ها در حق مردم غزه در سراسر آمریکا ادامه دارد و گستره آن به اروپا نیز کشیده شده است.

در همین رابطه اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه های ایران برای حمایت از اعتراضات دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌های آمریکا در پی جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در غزه که به حمایت جهانی دانشگاهیان و مراکز علمی و فرهنگی جهان منجر شد، ظهر امروز تجمع اعتراضی برگزار کردند.

اجتماع دانشجویان سراسر کشور در همبستگی با دانشجویان آمریکایی و اروپایی حامی فلسطین

در تجمعی که امروز دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا برگزار کردند، علیرضا رهایی، رئیس این دانشگاه گفت: بعد از هجوم وحشیانه رژیم صهیونیستی و استکباری به ملت ستمدیده فلسطین، شاهد شهادت تعداد زیادی از مردم بی‌گناه فلسطینی بودیم، بعد از این جنایت موج جدیدی از بیداری در کشورهای اروپایی و آمریکا در میان دانشگاهیان شکل گرفت.

وی افزود: امروز عوامل صهیونیستی دیگر نمی‌توانند تظاهر به انسان دوستی کنند و افکار عمومی در جهان پی به ماهیت و خوی جنایت‌کار این رژیم بردند.

رئیس دانشگاه امیرکبیر عنوان کرد: در روزهای گذشته شاهد بودیم که پلیس آمریکا در کنار ارتش به دنبال سرکوب فریاد حق‌طلبی دانشجویان و اساتید حامی فلسطین هستند، اما باید بدانند که این موج حق‌طلبی خاموش نخواهد شد و سایر دانشگاه‌ها نیز در حمایت از مظلومیت فلسطین مسیر را ادامه خواهند داد.

اجتماع دانشجویان سراسر کشور در همبستگی با دانشجویان آمریکایی و اروپایی حامی فلسطین

رهایی ادامه داد: برخورد زشت و توهین‌آمیر نیروهای نظامی به دانشجویان آزادی‌خواه بر خلاف قوانین بین المللی است و اعتراض سایر دانشجویان را در دانشگاه‌های ایران، اروپا، کانادا و سایر نقاط جهان به دنبال داشته است.

وی افزود: دولت آمریکا در دهه‌های گذشته همواره پشت نقاب آزادی‌خواهی پنهان شده بود، اما در نهایت با حمله وحشیانه به نقاب از چهره انداخت تا بار دیگر بر مردم و افکارجهانی ثابت شود که شعارهای آزادی‌خواهی تنها ابرازی برای سو استفاده از قدرت خود است.

رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به وظیفه دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آزادی‌خواه آمریکا بیان کرد: برگزاری راهپیمایی و تحصن در فضای دانشگاه نقش مهمی در حمایت از مردم فلسطین و دانشجویان حامی مردم بی‌گناه فلسطین دارد، دانشگاه به عنوان ساحت علم ورزی و تاثیرگذار بر وضعیت کشور نقش مهمی در روشن نگه داشتن چراغ دفاع از مردم فلسطین دارد.

همچنین دانشجویان دانشگاه علم و صنعت نیز امروز بعد از نماز و ظهر در حمایت از دانشجویان آمریکایی و اروپایی تجمعی اعتراض آمیز برگزار کردند.

در این تجمع دانشجویان با سر دادن شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «الله اکبر»، «یا ایها المسلمین اتحدو اتحدو وحدت مستضعفان علیه مستکبران» و « دانشجویان مسلمان حامی مستضعفان» حمایت خود را از دانشجویان ضد صهیونیست اعلام کردند.

اجتماع دانشجویان سراسر کشور در همبستگی با دانشجویان آمریکایی و اروپایی حامی فلسطین

همچنین در این تجمع صادق شهبازی، عضو اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: در کشور ما و کشورهای دیگر از جنس ما عده‌ای هستند که دو قرن است غرب را بسیار بدون اشکال جلوه می‌دهند و ادعا دارند که ما هیچ چیز نداریم و در بحران هستیم؛ اما غرب نقطه‌ای تمام و کمال است. این اعتراضات در دانشگاه‌های درجه دو آمریکا اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه در دانشگاه‌هایی که طبقه بالای آمریکا و مسئولین آمریکا در آن‌ها به تحصیل مشغولند، اتفاق افتاده است.

به گفته شهبازی در حال حاضر ذات استکبار نسبت به بقیه، زورگویی و …. در حال نمایان شدن است. در کشورهایی همچون ایران عده‌ای در تلاشند تا آمریکا را بزک کنند ولی در قلب دانشگاه‌های آمریکا، دانشجوهای آمریکایی که پدران آن‌ها از مسئولین این کشور و نسل بعدی این مسئولان هستند، به این نتیجه رسیده‌اند که باید با صدای بلند اعلام کنند که پادشاه هویت ندارد و تصویر ساخته شده فرو ریخته شده است.

*تجمع دانشجویان دانشگاه‌های هنری

دانشجویان دانشگاه های هنری تهران در حمایت از دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین ظهر امروز در حیاط دانشکده هنر دانشگاه سوره تجمع کردند

در این تجمع دانشجویان ضمن ابراز همدردی با مردم غزه، حمایت خود را ازاقدام ضد صهیونیستی دانشجویان دانشگاه های آمریکا و اروپا اعلام کردند.

*تجمع اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد در محکومیت عملکرد شنیع آمریکا 

در این تجمع دانشجویان ضمن محکوم کردن مجدد جنایات رژیم صهیونیستی، کنشگری شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و موضع بشردوستانه ایشان در دفاع از مظلومیت مردم غزه را تحسین نموده و سرکوب این اساتید و دانشجویان توسط دولت آمریکا را محکوم کردند.

*حمایت دانشگاهیان علوم پزشکی قم از جنبش جهانی دانشجویان طرفدار فلسطین

دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی قم در حمایت از مردم مظلوم غزه و نیز خیزش دانشجویان بیدار دانشگاه‌های آمریکا و اروپا و محکوم کردن اقدام پلیس آمریکا در ضرب و شتم و بازداشت دانشجویان و اساتید، پس از اقامه نماز ظهر در مسجد فاطمه الزهرا(س) مجتمع پردیس شهید قاضی دانشگاه تجمع و با شعارهایی این اقدامات را محکوم کردند.

اجتماع دانشجویان سراسر کشور در همبستگی با دانشجویان آمریکایی و اروپایی حامی فلسطین

تجمع دانشگاهیان دانشگاه‌های استان کرمانشاه نیز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی معترض به جنایات رژیم صهیونیستی، برپا شد.

در این تجمع که ظهر امروز(۹ اردیبهشت) در دانشگاه رازی کرمانشاه برپا شد، دانشگاهیان با سر دادن شعارهایی نظیر «یا ایها المسلمون، اتحدو، اتحدود»، «با غزه همدردیم، آماده نبردیم»، « شیطان حمایت می‌کند، صهیون جنایت می‌کند»، «ننگ ابد بر دشمنان قرآن، درود ما بر یمن قهرمان» و…. حمایت خود را از خیزش اخیر در دانشگاه‌های آمریکا در اعتراض به رژیم غاصب صهیونیستی اعلام کردند.

محمد نبی احمدی رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه هم در اجتماع تجمع‌کنندگان که در محل گلزار شهدای گمنام دانشگاه رازی برگزار شد، با اشاره به جریان افتادن خیزش‌های دانشجویی در آمریکا، اظهارکرد: اعتراضات دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی نشان از یک شکاف عمیق و اختلاف نظر جدی بین مردم و هیات حاکمه این کشورهاست.

وی افزود: آنهایی که در فتنه سال ۱۴۰۱ تلاش زیادی برای خشن نشان دادن پلیس کشورمان داشتند، امروز یک استاد زن دانشگاه خود را به وحشیانه‌ترین شکل ممکن و تنها به دلیل اینکه عقیده خود را بیان کرده، دستگیر می‌کنند.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه تاکید کرد: در همان روزهای اول خیزش دانشجویان آمریکایی، حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از آنها توسط پلیس دستگیر شدند و یک استاد دانشگاه را نیز اخراج کردند.

وی به کشیده‌شدن جنبش اعتراضات دانشجویی در محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی به دانشگاه‌های اروپایی از جمله آلمان و فرانسه هم اشاره کرد و گفت: اکنون وقت آن است که ما نیز تمام قد برای حمایت از این دانشجویان وارد میدان شویم.

احمدی با بیان اینکه دانشجویان آمریکایی و اروپایی با این حرکت خود چهره دروغین لیبرال دمکراسی غرب را به دنیا نشان دادند، افزود: آنچه امروز در دانشگاه‌های آمریکا و غرب می‌بینیم، نه بویی از لیبرال دارد و نه دمکراسی است.

*تجمع دانشجویان دانشگاه تبریز در حمایت از دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین در جهان

دانشجویان و استادان دانشگاه‌ تبریز ظهر امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محکومیت عملکرد دولت ایالات متحده آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین تجمع کردند.

دانشجویان شرکت‌کننده در این تجمع همبستگی خود را با دانشجویان آمریکایی و اروپایی که از مردم مظلوم فلسطین حمایت می‌کنند، اعلام کردند.

اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه تبریز اقدام شوم پلیس آمریکا در ضرب و شتم دانشجویان را با شعارهایی به چند زبان‌ زنده‌ی دنیا محکوم کردند.

تجمع کنندگان از وجدان‌های بیدار جامعه دانشگاهی آمریکا و اروپا در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین حمایت کرده و با شعارهای «با غزه همدردیم آماده‌ی نبردیم»، «مرگ بر حرمله‌های صهیون»، «بالروح، بالدم، نفدیک یا اقصی»، «free free palestine »، «مرگ بر اسرائیل» اقدام پلیس آمریکا را محکوم کردند.

اجتماع دانشجویان سراسر کشور در همبستگی با دانشجویان آمریکایی و اروپایی حامی فلسطین

*تجمع دانشجویان ارومیه‌ای در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی معترض به رژیم صهیونیستی

با حضور جمعی از اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه ارومیه، تجمع دانشگاهیان دانشگاه ارومیه در حمایت از دانشگاهیان معترض آمریکا و اروپا نسبت به نسل کشی و جنایات رژیم صهیونیستی ظهر امروز ۹ اردیبهشت ماه برگزار شد.

دانشگاهیان در این تجمع با شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل از دانشگاهیان معترض آمریکا و اروپا نسبت به نسل کشی و جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی، حمایت کردند و خواستار آزادی هر چه زودتر فلسطین اشغالی و پایان جنگ در غزه شدند.

محمدحسن جوادی، معاون فرهنگی _ دانشجویی دانشگاه ارومیه در این تجمع با اشاره به آرمان های انقلاب اسلامی و رهنودهای امام خمینی (ره) گفت: آزمان های انقلاب اسلامی، الهام بخش این تحولی است که در دانشگاه های آمریکا امروز رخ داده است.

وی با اشاره به خواسته های دانشجویان معترض آمریکایی گفت: آنها سه خواسته اصلی دارند. خواسته اول توقف جنایت و نسل کشی آشکار در غزه، خواسته دوم این است که کشورهای آمریکایی و اروپایی حمایت های خود را از رژیم صهیونیستی قطع کنند و خواسته سوم آنها قطع ارتباط دانشگاه های خود با رژیم صهیونیستی است.

جوادی افزود: پدیده عجیب در این اعتراضات برخورد خشن پلیس با دانشجویان معترض است که این نشان می دهد که دموکراسی و حقوق بشر در غرب فقط یک شعار است. ابزاری برای سلطه طلبی غرب بر دیگر کشور ها است.

معاون فرهنگی دانشگاه ارومیه گفت: ما معتقدیم این حرکت آتش ویرانگر رژیم صهیونیستی خواهد شد که این نتیجه طوفان الاقصی و نتیجه وعده صادقی است که نیروهای سپاهی و ارتشی بر علیه رژیم صهیونیستی اجرا کردند.

*تجمع دانشگاهیان اردبیل در حمایت از دانشجویان حامی غزه و فلسطین

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا مصلح‌نیا امروز در تجمع دانشگاهیان(دانشجویان، اساتید و کارمندان) دانشگاه محقق اردبیلی در حمایت از دانشجویان حامی غزه و فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا با اشاره به اعتراضات دانشجویی ۱۶ آذر ۱۳۳۲، گفت: طبق فرمایش امام خمینی‌(ره) دانشگاه مبدا همه تحولات است و در همین راستا تحولی ارزشمند است که حول یک محور اتفاق بیفتد.

وی با تاکید بر اینکه عظمت کار دانشگاهیان آمریکایی در خصوص اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی بسیار بالاست، افزود: این کار هیمنه نظامی و سخت افزاری آمریکا و غرب را به چالش کشید.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه دانشگاهیانی که زیر فشار پلیس های بی‌رحم آمریکا مقاومت می‌کنند، انگشت اعتراض به سمت دجال آخرالزمانی برده‌اند، ادامه داد: علت دستپاچکی آمریکا در استفاده از پلیس ایالتی و گارد ملی برای برطرف کردن این اعتراض این است که دانشجویان کلام فوکویاما را به چالش کشیدند.

در ادامه بیانیه حمایت از دانشجویان حامی غزه و فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا قرائت و تجمع‌کنندگان با شعارهای مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آمریکا، مرگ بر صهیونیست، فلسطین فلسطین حمایتت می‌کنیم و … بیانیه را تائید کردند.

*تجمع دانشگاهیان خوزستان در حمایت از خیزش دانشجویی ضدصهیونیستی
دانشگاه‌های استان خوزستان امروز (۹ اردیبهشت‌ماه) همزمان با سراسر کشور، در حمایت از اساتید و دانشجویان معترض آمریکایی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی، در دانشگاه‌های خود تجمع کردند.

در این تجمع‌ها دانشجویان و اساتید خوزستان، با سردادن شعارهایی حمایت خود را از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکایی که به دلیل حمایت از مردم مظلوم فلسطین مورد ضرب و شتم پلیس آمریکا قرار گرفته‌اند، اعلام کردند.

تجمع دانشگاهیان شهید چمران اهواز در حمایت از خیزش سراسری دانشگاه‌های امریکا علیه رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین، پس از اقامه نماز ظهر و عصر هم‌زمان با دانشگاه‌های سراسر کشور در محل یادمان شهدای گمنام این دانشگاه برپا شد.

دانشگاهیان دیگر دانشگاه‌های اهواز نیز همزمان در تجمع دانشگاه‌های خود شرکت داشتند.

همچنین تجمع‌های مشابهی در دانشگاه‌های صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان، علوم پزشکی آبادان، علوم پزشکی دزفول نیز برگزار شد.

*برگزاری تجمع «شَرف مرز ندارد» در دانشگاه بوعلی‌سینا

تجمع «شَرف مرز ندارد» با حضور دانشگاهیان دانشگاه بوعلی‌سینا در دفاع از حرکت دانشجویان آمریکایی در حمایت از مردم مظلوم غزه، در مورد خیزش این دانشگاه‌ها علیه نسل‌کشی و کودک‌کشی در نوار غزه برگزار شد.

عضو هیأت علمی گروه سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا در این تجمع، با بیان اینکه امروز اگر دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا خیزش کردند به مدد تصاویری است که بدون سانسور و فیلتر عجیب و غریب رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی به سمع و نظر آنها رسیده است، گفت: سوشال مدیایی یا رسانه‌های اجتماعی که قرار بود ابزار براندازی نرم علیه رژیم‌های ناهمسو با آمریکا از جمله جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه باشد، تبدیل به تهدیدی علیه خودشان شد، از این رو شمشیر دو لبه‌ای شد که انحصار رسانه‌ای و سانسور عجیب سلطه آنها را شکست.

رضا سلیمانی با اشاره به اینکه ما نه مثل آزادی‌خواهان دنیا هستیم که مرید و مرعوب دیکتاتوری‌های هستند و نه مرید دموکراسی غربی بلکه ما فرزند حقیقت و به دنبال آزادی و آزادی‌خواهی هستیم، خاطرنشان کرد: طاغوت‌های عالم در طول تاریخ براساس یک مثلت شرارت بنا شده‌اند که یک ضلع این مثلث زر، یک ضلع زور و دیگری تزویر است.

وی افزود: عملیات طوفان‌الاقصی که در ۷ اکتبر و ۱۵ مهر سال گذشته رخ داد و عملیات وعده صادق که در ۲۵ فرودین سال‌جاری انجام شد، پایه‌های ظلم و زور را به لرزه درآورد و اسرائیلی که معروف به داشتن ارتش چهارم جهان بود و مدعی داشتن سیستم اطلاعاتی جاسوسی و ضدجاسوسی قوی و شکست‌ناپذیری و داشتن بیش از ۱۰۰ کلاهک اتمی بود و هیچ‌کس جرأت مقابله با او را نداشت، با این دو عملیات صدای لرزش پایه‌هایش به گوش می‌رسد، این نکته را رسانه‌های صهیونیستی خود بیان می‌کند.

*حمایت دانشگاهیان خراسان شمالی از خیزش دانشجویان آمریکا و اروپا

دانشگاهیان دانشگاه بجنورد همزمان با سراسر کشور، در اعلام همبستگی با دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی در حمایت از مردم مظلوم و بی‌گناه غزه تجمع کردند.

این تجمع امروز (یکشنبه، نهم اردیبهشت ماه) مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه بجنورد شکل گرفت و در آن، دانشجویان، مدیران، اساتید و روسای دانشکده‌ها حضور داشتند. در این تجمع، دانشجویان شعار مرگ بر اسرائیل ،مرگ بر انگلیس، مرگ بر آمریکا و الله‌اکبر سر دادند.

رئیس دانشگاه بجنورد در این تجمع گفت: نهاد دانشگاه همواره محلی برای عدالتخواهی و آزاداندیشی در مسائل ملی و جهان بوده است؛ آمریکا از یک سو شعار آزادی‌خواهی می‌دهد، اما شاهد هجوم به محوطه و کلاس‌های درس هستیم. حضور نظامیان در دانشگاه و اخراج و بازداشت اساتید و دانشجویان در محیط آموزشی اقدامی خلاف قوانین آموزشی در جهان است.

شیخ‌زاده با بیان اینکه نظام دروغین و وعده‌های پوشالی فرهنگ آمریکایی از هم پاشیده است، افزود: این اقدام بی‌سابقه، پایانی بر ادعاهای حقوق بشری از سوی آمریکاست و این موضوع مهر تاییدی بر صحبت‌های ایران درباره استانداردهای دوگانه آمریکاست.

*تجمع جامعه دانشگاهی گلستان در حمایت از دانشجویان معترض آمریکایی

جامعه دانشگاهی گلستان ظهر امروز با برگزاری تجمعی حمایت خود را از دانشجویان آمریکایی معترض به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اعلام کردند.

اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های استان گلستان ظهر امروز، یکشنبه با برپایی تجمع ضد صهیونیستی مقابل مسجد امام علی (ع) پردیس شهید بهشتی دانشگاه جامع گلستان در گرگان، انزجار و نفرت خود را از جنایت‌های اخیر رژیم کودک‌کش و جعلی صهیونیستی فریاد زده و حمایت خود را از خیزش دانشجویان آمریکا اعلام کردند.

تجمع‌کنندگان از وجدان‌های بیدار جامعه دانشگاهی آمریکا و اروپا در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین حمایت کرده و با شعارهای «با غزه همدردیم آماده‌ی نبردیم»، «مرگ بر حرمله‌های صهیون»، «مرگ بر اسرائیل» انزجار خود را از جنایات رژیم کودک‌کش اسرائیل وحمایت های دولت آمریکا ابراز کردند.

محکومیت جنایات رژیم اشغالگر قدس در فلسطین و غزه عزیز مدت‌هاست که از مرزهای کشورهای محور مقاومت فراتر رفته و بویژه در کشورهایی که حاکمان‌شان با حمایت آشکار از ددمنشی‌های اسرائیل در غزه، نقطه سیاه دیگری بر عملکرد خود ثبت کرده‌اند، انسان‌های حق‌طلب و آزادی‌خواه را به میدان آورده است.

روز گذشته نیز دانشجویان و اساتید در برخی از دانشگاه های گلستان با برگزاری تجمع حمایت خود را از تجمع دانشجویان معترض آمریکایی اعلام کرده بودند.

*تجمع اساتید، کارکنان و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان اردبیل در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا

اساتید، کارکنان و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان اردبیل در حمایت از خیزش وجدان‌های بیدار جامعه دانشگاهی آمریکا و کشتار مردم مظلوم فلسطین توسط رژیم جعلی اسرائیل و حمایت‌های آمریکا از این رژیم کودک‌کش با شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر انگلیس اقدام پلیس آمریکا را محکوم کردند.

*اجتماع دانشجویان دانشگاه یزد در حمایت از خیزش دانشجویان ضد صهیونیست

دانشگاهیان دانشگاه یزد همزمان با دیگر مراکز آموزش عالی کشور، ظهر روز یکشنبه در حمایت از اعتراضات دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه‌های آمریکا از جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در غزه، در محل این مرکز آموزش عالی دست به تجمع و راهپیمایی زدند.

*تجمع دانشجویان گیلانی در اعتراض به برخوردهای خشن و غیر انسانی پلیس آمریکا با دانشجویان

دانشجویان و استاید دانشگاه گیلان با تجمع در کنار مزار مطهر شهدای گمنام دانشگاه گیلان اعلام همبستگی خودشان با تجمعات دانشگاهیان آمریکا در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکومیت برخوردهای خشن و غیر انسانی پلیس و نیروهای ویژه آمریکا نشان دادند

همچنین در این تجمع دانشجویان یمنی دانشگاه گیلان با مشت های گره کرده همچون دانشجویان گیلانی شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سردادند.


*تجمع دانشجویان آمل در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا و اروپا

دانشجویان دانشگاه‌های شهرستان آمل از جمله دانشگاه شمال در حمایت از اعتراضات دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه‌های آمریکا از جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در غزه، در محل مرکز آموزش عالی تجمع و فریاد آزادی خواهی سر دادند.

دانشگاهیان با سر دادن شعارهای «دانشجو بیدار است از نسل کشی بیزار است، استاد ما بیدار است از نسل کشی بیزار است، دانشجوی حق طلب حمایتت می‌کنیم، اسرائیل بی‌حیا بترس از خشم ما، دانشجوی آزاده حمایتت می‌کنیم» از مردم فلسطین و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا حمایت کردند.

«وجدان ما بیدار است از اسرائیل بیزار است، مثلث شوم و پلید و ابلیس، آمریکا و اسرائیل و انگلیس، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا» از دیگر شعارها بود و دانشجویان، حمایت خود را از دانشجویان آزادی خواه آمریکا و اروپا اعلام کرده و برخورد خشن پلیس با اعتراض این دانشجویان را محکوم کردند.

*تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد بندر عباس در حمایت از مردم فلسطین

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس در حمایت از خیزش دانشجویی در آمریکا و اروپا، و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، در جوار مرقد مطهر شهدای گمنام تجمع کردند.

در این مراسم دانشجویان با سر دادن شعارهای مرگ بر امریکا، مرگ بر اسرائیل، بسیجیان بندریم فدائیان رهبریم، لبیک یا خامنه‌ای- لبیک یا حسین است از دانشجویان آمریکایی و اروپایی که برای حمایت از مردم مظلوم غزه بپاخاسته‌اند، حمایت کردند.

در پایان این مراسم بیانیه‌ای قرائت شد که در بخشی از آن آمده بود: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس همگام با سایر دانشگاه‌های کشورمان با اعلام حمایت و همراهی خود از حرکت جنبش دانشگاهی، انسان دوستانه و بشردوستانه اساتید و دانشجویان آمریکا و سایر کشورهای اروپا، هرگونه سرکوب خشونت آمیز پلیس آمریکا و دیگر کشورها را محکوم می‌کند و خواستار حمایت جهانی دانشگاهیان از این جنبش دانشگاهی است.

*تجمع دانشگاهیان و دانشجویان اصفهان در حمایت از خیزش دانشجویان ضد صهیونیست

اجتماع بزرگ دانشگاهیان با عنوان «اعلام همبستگی با دانشجویان آزادی‌خواه جهان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین» ظهر امروز یکشبنه، ۹ اردیبهشت‌ماه و همزمان با سراسر کشور در دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی این شهر برگزار شد.

*ادامه‌دار بودن جنبش‌های دانشگاهی در دانشگاه‌های چهارمحال وبختیاری

جنبش‌های دانشجویی که از سال ۵۷ در دانشگاه‌های کشور شکل گرفته است، خود پیام انقلاب اسلامی ایران به دنیا بوده و این مهم در دانشگاه شهرکرد ادامه‌دار خواهد بود.

یاسر پیرعلی رئیس دانشگاه شهرکرد، نهم اردیبهشت ماه در تجمع دانشگاهیان دانشگاه شهرکرد در اعلام حمایت و همبستگی با آزادی‌خواهان حامی مردم غزه در دنیا اظهار کرد: امیدواریم برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها در سراسر کشور و در دنیا منجر به یک انقلاب بشود تا نظام سلطه آمریکا و جنایت رژیم صهیونیستی خاتمه یابد.

وی با اشاره به شرکت کردن دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه شهرکرد در اجتماعات مختلف در این دانشگاه برای محکوم کردن جنایت رژیم صهیونیستی افزود: همانگونه که بنیانگذار انقلاب فرمودند راه قدس از کربلا می‌گذرد، با جانفشانی‌های شهدای دفاع مقدس، کربلا آزاد شد و سالانه شاهد پیاده‌روی‌ پرشکوه اربعین حسینی هستیم.

*دانشگاهیان استان مرکزی از خیزش دانشجویان در آمریکا و اروپا حمایت کردند

دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌های استان مرکزی، امروز همراه و همگام با دانشگاهیان سراسر کشور با اجتماع در محوطه دانشگاه‌های محل تحصیل، حمایت خود از دانشجویان حامی غزه و فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا را اعلام کردند.

دانشگاهیان ضمن هم‌صدایی با دانشجویان آزادیخواه سراسر جهان، جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در قبال مردم مظلوم غزه را محکوم کرده و از مردم غزه و فلسطین حمایت کردند.

گودرزی رئیس دانشگاه صنعتی اراک در تجمع دانشگاهیان این دانشگاه با تاکید بر حمایت از مردم مظلوم غزه، رفتار انسان دوستانه دانشجویان آگاه جهان را نشانه‌ای از زنده شدن روح انسانیت برشمرد.

*حمایت دانشگاهیان خراسان جنوبی از دانشجویان حامی فلسطین

دانشجویان و اساتید دانشگاه  بیرجند امروز یکشنبه، ۹ اردیبهشت با اجتماع در مزار شهید گمنام دانشگاه بیرجند، حمایت خود را از دانشجویان معترض به جنایات رژیم جعلی صهیونیستی در غزه اعلام کردند.

اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی نیز امروز در محکومیت عملکرد دولت آمریکا در برخورد با دانشجویان و اساتید آزادیخواه حامی فلسطین در مراکز پردیس‌های استان تجمع کردند.

تجمع کنندگان با در دست داشتن‌ پرچم‌ فلسطین و سر دادن شعارهایی همچون مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، بر استمرار و تقویت موج جهانی حمایت و پشتیبانی از مردم مظلوم غزه تاکید کردند.

جنبش دانشجویی در حمایت از فلسطین در سراسر آمریکا شدت گرفته و به چند کشور دیگر سرایت کرده و تاکنون صدها دانشجو توسط پلیس دستگیر شده‌اند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: جنبش دانشجویی در حمایت از فلسطین در سراسر آمریکا شدت گرفته و به چند کشور دیگر سرایت کرده و تاکنون صدها دانشجو توسط پلیس دستگیر شده‌اند.

دانشجویان در این کشورها همواره از گروههای پیشتاز حامی فلسطین بوده‌اند اما حملات وحشیانه و گسترده نظامیان صهیونیست علیه مردم بی‌دفاع فلسطین در بیش از ۲۰۰ روز گذشته و شهادت و مجروح شدن هزاران فلسطینی بی گناه، سبب شدت گرفتن موج اعتراضات در میان گروههای مختلف دانشجویی در دانشگاه‌های سراسر آمریکا و برخی کشورهای اروپایی شده است.

اکنون موجی سریع از اعتراضات که یادآور جنبش ضد جنگ ویتنام است، دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده را در پاسخ به جنگ اسرائیل علیه غزه فرا گرفته است که منجر به دستگیری صدها نفر و آنلاین شدن تعداد زیادی از کلاس‌ها شده است، موجی که به دانشگاههای اروپا نیز رسیده و آن را تجربه کرده‌اند.

در گزارش حاضر بخشی از اعتراضات دانشجویان در آمریکا و اروپا علیه اسرائیل و درحمایت از فلسطین که رسانه‌ای شده، به تصویر کشیده شده است:

تظاهرات ضد اسرائیلی به کدامیک از دانشگاههای آمریکا سرایت کرده است؟

دانشگاه کلمبیا

حمله پلیس به دانشجویان و بازدداشت آنها در دانشگاه کلمبیا آمریکا اعتراضات ضد اسرائیلی را در آمریکا دوباره شعله ور ساخت.

دانشگاه کلمبیا یک دانشگاه خصوصی در شهر نیویورک است و درگیری میان دانشجویان و پلیس پس از آن صورت گرفت که برخی مقام‌های این دانشگاه از پلیس خواستند، کمپ اعتراضی دانشجویان علیه اسرائیل را جمع کند.

قبل از این درگیری‌ها، دانشجویان این دانشگاه از مسئولان دانشگاه خواستند تا روابط خود را با شرکت‌ها و موسسات اسرائیلی قطع کنند.

این گروه از دانشجویان اوایل روز چهارشنبه گذشته اقدام به برپایی چادرهایی در یکی از محوطه‌های چمن‌های دانشگاه نمودند.

با ادامه تنش در کلمبیا و ترس برخی از دانشجویان از پا گذاشتن در محوطه دانشگاه و دستگیری توسط پلیس، مسئولان این دانشگاه اعلام کردند که دانشگاه تا پایان ترم به یادگیری ترکیبی روی خواهد آورد، به این معنی که برخی از کلاس‌ها آنلاین خواهند شد.

اگرچه، کلمبیا جدیدترین دانشگاهی است که شاهد تظاهرات ضدصهیونیستی در آمریکاست اما این دانشگاه، پیشتر نیز سوابق اعتراض داشته است؛ به ویژه در سال ۱۹۶۸ زمانی که صدها دانشجو خشمگین از نژادپرستی و جنگ ویتنام، پنج ساختمان دانشگاه را اشغال کردند.

دانشگاه ییل

دانشگاه ییل یک دانشگاه خصوصی درشهر نیوهیون، ایالت کانکتیکات آمریکاست که طبق گزارش‌های رسانه‌ای، پلیس این شهر بامداد روز دوشنبه تعداد ۶۰ نفر از جمله ۴۷ دانشجو را دستگیر کرده است.

بازداشت‌ دانشجویان در بیش از یک هفته اخیر، پس از آن صورت گرفت که گروهی از دانشجویان فارغ التحصیل اعتصاب غذا کردند تا از یکی از مدارس و کالج‌هاش مشهور وابسته به دانشگاه یعنی «آیوی لیگ» بخواهند که از همکاری با شرکت‌های مسلح وابسته به اسرائیل صرف نظر کند.

گروه دانشجویی اعتصاب کنندگان «گرسنگی برای فلسطین» با ارسال نامه‌ای به «سالوی» مدیر دانشگاه، «ییل» را به “همدستی نسل کشی” در غزه متهم کرده و از او خواسته است که آشکارا به سرمایه گذاری دانشگاه در شرکت‌های تسلیحاتی وابسته به اسرائیل پایان دهد.

دانشگاه نیویورک

پلیس نیویورک در گزارشی اعلام کرد که تعداد ۱۳۳ معترض علیه اسرائیل را در اواخر روز دوشنبه پس از تظاهراتی در دانشگاه نیویورک در میدان مقابل دانشکده بازرگانی این دانشگاه، بازداشت شدند.

شعله ور شدن اعتراضات ضد اسرائیلی در دانشگاههای آمریکا

سخنگوی دانشگاه نیویورک به رسانه‌ها گفت این تظاهرات بدون اطلاع قبلی یا کسب مجوز از مراجع مرتبط برگزار شده است.

ماساچوست

ایالت ماساچوست، در شرق آمریکا به دلیل وجود موسسات آکادمیک و دانشگاهی شهرت گرفته اما بوستون مرکز این ایالت نیز در یک هفته اخیر شاهد برپایی چندین اردوگاه اعتراضی ضد جنگ ظالمانه اسرائیل علیه فلسطین بوده است.

دانشجویان کالج «امرسون» چادرهایی را در نزدیکی ساختمان‌های دانشگاهی در مرکز شهر بوستون برپا کردند. گروهی از دانشجویان دانشگاه تافتس نیز در این شهر یک کمپ چادری در پردیس «مدفورد» راه اندازی کردند.

هر دو گروه به این موضوع اعتراض دارند که کالج‌های آنها با سازمان‌های طرفدار اسرائیل و پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با تلاش‌های ضد فلسطینی ارتباط مالی دارند.

طبق گزارش‌های رسانه‌ای تاکنون بیش از ۱۲ کمپ و چادر توسط دانشجویان معترض در محوطه چمن دانشگاه در موسسه فناوری ماساچوست در کمبریج برپا شده است. دانشجویان خشمگین اعلام کردند که این کالج، از بودجه مستقیم در وزارت دفاع (جنگ) اسرائیل برخوردار است.

دانشگاه اموری

جنبش دانشجویان علیه اسرائیل در آمریکا خیلی زود همه گیر شد. دانشجویان این دانشگاه نیز با برپا کردن چادر و تجمعات اعتراضی خواستار آتش بس فوری در غزه و عدم ماشین جنگی تل‌آویو توسط واشنگتن و کاخ سفید شدند.

اما رسانه‌ها گزارش دادند نیروی پلیس ایالت جورجیا از تفنگ‌های شوکر در سرکوب و اعمال خشونت علیه این دانشجویان استفاده کردند و معترضان را در محوطه دانشگاه اموری Emory University در آتلانتای ایالت جورجیا دستگیر کردند.

 

دانشگاه هاروارد

تعدادی از دانشجویان دانشگاه هاروارد نیز یک روز پس از ممنوعیت فعالیت گروه «کمیته همبستگی فلسطین» و چند روز پس از محدود شدن دسترسی دانشگاه به چمنزار، در محوطه هاروارد چادر اعتراضی برپا کردند.

دانشگاه براون

دانشگاه براون از قدیمی ترین دانشگاههای آمریکا در شهر پراویدنس ایالت رود آیلند است که دانشجویان آن در جنبش کنونی فعالیت موثر داشته و بیش از یک دوجین کمپ یا چادر اعتراضی در پارک پردیس دانشگاه، برپا کردند و از مسئولان دانشگاه خواستند تا شرکت‌های سازنده سلاح برای اسرائیل را تامین مالی نکرده و با آن‌ها همکاری و فعالیت مشترک نداشته باشند.

دانشگاه میشیگان

دانشجویان معترض بیش از ۳۰ چادر در بخش مرکزی پردیس Ann Arbor دانشگاه میشیگان برپا کردند که پلیس در درگیری با دانشجویان تعداد زیادی از این خیمه‌ها را برچید و گروهی از دانشجویان را دستگیر کرد.

شعله ور شدن اعتراضات ضد اسرائیلی در دانشگاههای آمریکا

دانشگاه مینه سوتا

دانشگاه مینه‌سوتا در شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا آمریکا نیز عرصه کارزار پلیس و دانشجویان معترض بود. طبق گزارش‌های منتشره روز سه‌شنبه ۹ نفر از دانشجویان و معترضان ضد جنگ در دانشگاه مینه‌سوتا توسط پلیس و پس از برهم زدن کمپ اعتراضی آن‌ها، دستگیر شدند.

دانشگاه تگزاس

در جنوب آمریکا، گروه بزرگی از دانشجویان دانشگاه تگزاس روز چهارشنبه در شهر آستین، بخشی از محوطه چمنزار را اختصاص به برپایی چادر اعتراض به جنگ اسرائیل علیه فلسطین دادند که با حمله پلیس تعدادی از دانشجویان دستگیر و چادر آنها برچیده شد.

شعله ور شدن اعتراضات ضد اسرائیلی در دانشگاههای آمریکا

دانشگاه تگزاس در دالاس نیز دو شب قبل شاهد اقدام مشابه دانشجویان خشمگین بود.

دانشگاه برکلی

در ساحل غربی آمریکا دانشجویان دانشگاه برکلی در کالیفرنیا خیمه زدند و از مسئولان این دانشگاه خواستند تا از ارائه کمک مالی غیرمستقیم به اسرائیل اجتناب کنند و در عین حال یک برنامه مطالعات فلسطینی در این دانشگاه راه‌اندازی کنند.

دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس‌آنجلس، برخی از معترضان قبل از اینکه توسط نیروهای پلیس محلی دستگیر شوند، اقدام به برپایی چادر فلسطین کردند که تعدادی از دانشجویان برای حمایت از این اقدام در اطراف این چادر تجمع کردند.

دانشگاه پلی تکنیک هومبولت

تعدادی از دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک ایالتی کالیفرنیا در شهر هومبولت به همراه گروه دیگری از معترضان دوشنبه شب پس از اشغال یک ساختمان این دانشگاه، با برخورد پلیس روبه رو شدند و پس از آن بود که اعلام شد محوطه دانشگاه تا پنجشنبه ممنوع الورود است و برخی کلاس‌ها نیز از حضوری به آنلاین تغییر شکل داده شد.

سیاتل

صدها دانش‌آموز دبیرستانی و دانشجو در شهر سیاتل ایالت واشنگتن روز سه شنبه در اعتراض به تهاجم اسرائیل علیه غزه تظاهرات کردند.

سایر دانشگاههای آمریکا

تعداد زیاد دیگری از دانشگاههای آمریکا همچنان در حال پیوستن به خیزش عظیم دانشجویان این کشور علیه جنایات اسرائیل هستند، طبق گزارش‌های منتشره رسانه‌های مختلف تا صبح جمعه محوطه دانشگاه نورث وسترن در ایوانستون ایلینوی و همچنین دانشگاه جورج واشنگتن شاهد اردو زدن دانشجویان معترض بوده است.

دانشجویان جورج واشنگتن با انتشار تصاویر اردو زدن خود در محوطه این دانشگاه در شبکه ‌های مجازی اعلام کردند که قصد ندارند به این زودی چادرهای حمایت از فلسطین را جمع کنند.

دانشگاهها در خارج از آمریکا

پس اوج گرفتن جنبش ضد اسرائیلی در دانشگاههای آمریکا، گردهمایی دانشجویان حامی فلسطین در کالج Sciences Po Paris در فرانسه برگزار شد. این دانشگاه با دانشگاه کلمبیای آمریکا فعالیت مشترک آموزشی دارد.

دانشجویان معترض فرانسوی خواستار قطع رابطه و همکاری این دانشگاه با دانشگاه‌ها و شرکت های درگیر در جنگ اسرائیل علیه غزه شدند.

دانشجویان فرانسوی پیشتر نیز تحت رهبری دانشجویان دانشگاه سوربون در پاریس مرکز این کشور تظاهرات اعتراض‌آمیز گسترده‌ای را علیه اسرائیل به راه انداختند و از دولت ماکرون خواستند تا از اسرائیل در جنگ غزه حمایت نکند و مسئولیت حمایت آشکار از فلسطینی ها را برعهده گیرد.

دانشگاه سیدنی استرالیا

تعدادی از دانشجویان دانشگاه سیدنی استرالیا نیز در یک فراخوانی از تمامی دانشجویان این دانشگاه خواستند تا در یک اردوی دانشجویی برای متوقف ساختن همکاری این دانشگاه با دانشگاه‌ها و سازندگان تسلیحات اسرائیلی شرکت کنند.

جمع بندی

دولت و کنگره آمریکا به رغم مخالفت شدید افکار عمومی خود، در ادوار مختلف به ویژه در روزهای اخیر حمایت‌های گسترده‌ای از جنگ و تجاوز اسرائیل علیه فلسطین کرده‌اند.

دولت آمریکا روز پنجشنبه ۳۰ فروردین،قطعنامه درخواست عضویت کامل کشور فلسطینی در سازمان ملل متحد را وتو کرد. وتوی این قطعنامه از سوی آمریکا در حالی صورت گرفت که فرانسه، چین و روسیه، سه عضو دائم شورای امنیت و همچنین دو متحد آمریکا یعنی ژاپن و کره جنوبی به پیش‌نویس این قطعنامه رای مثبت داده بودند.

همچنین مجلس سنای آمریکا بتازگی یک بسته کلان حمایت مالی از اسرائیل را شامل ۱۷ میلیارد دلار به تصویب رساند که ۴ میلیارد دلار آن صرف تکمیل سیستم‌های دفاع موشکی اسرائیل خواهد شد.

پس از این اقدامات بود شعله‌های خشم دانشجویان آمریکایی علیه حامیان اسرائیل از جمله در دانشگاه‌های این کشور بالا گرفت.

خبرگزاری الجزیره نقشه‌ای از دانشگاههای آمریکا که در جنبش دانشجویی ضد اسرائیل در روزهای اخیر شرکت داشته‌اند منتشر کرده که این نقشه همچنان در حال تکمیل است.

شعله ور شدن اعتراضات ضد اسرائیلی در دانشگاههای آمریکا

اکنون امواج خروشان اعتراض دانشجویان علیه اسرائیل تقریبا به سراسر آمریکا سرایت کرده است و تظاهرات دانشجویان طرفدار فلسطین به عنوان مهمترین جنبش ضد اسرائیلی تاریخ آمریکا در دهها دانشگاه آمریکا و اروپا با قدرت خواستار پایان یافتن جنگ در غزه، آتش بس و عدم حمایت حاکمان کاخ سفید از صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان شده است.

این درحالی است که برخی از نمایندگان رسانه‌ها و ناظران بین‌الملل پیش‌بینی کردند که چادرهای اعتراضی دانشجویان در روزهای آتی بخش‌های بیشتری از آمریکا و اروپا را فرا می‌گیرد.

نمایندگان رسانه‌های مختلف گزارش دادند که اعتراضات تحت رهبری دانشجویان آمریکایی و اروپایی، عمدتا مسالمت آمیز و شعارهای آنها فقط حاوی پیام « فلسطین را آزاد کنید» بوده، اما معترضان با واکنش گسترده از سوی مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی از جمله اتهامات یهودی ستیزی روبه‌رو شده‌ و به همین دلیل مورد حمله و سرکوب نیروهای پلیس قرار گرفته‌اند.

طبق گزارش‌ رسانه‌ها تاکنون صدها دانشجو به دلیل حمایت از فلسطین و شرکت در چادر زدن علیه اسرائیل در دانشگاههای مختلف آمریکا دستگیر شده‌اند.

«ودی آرمور» استاد حقوق در دانشگاه در این زمینه در گفت‌وگویی رسانه‌ای تاکید کرده که مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی به منظور جلوگیری از گسترش اعتراضات دانشجویی از ادعاهای یهودستیزی برای خاموش کردن و سرکوب دانشجویان استفاده خواهند کرد و اعمال خشونت‌ و قلع و قمع معترضان نیز همزمان تشدید خواهد یافت.

کد خبر ۶۰۸۸۹۹۳

یک رسانه غربی از اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا و انگلیس علیه ایران به بهانه‌های مختلف خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند.

این وزارتخانه تاکید کرد که فعالیت‌های دفاعی ایران را هدف قرار داده است.

رویترز همچنین گزارش داد: انگلیس اشخاص و نهادهای مربوط به بخش دفاعی ایران را تحریم می‌کند.

وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دو شخص و چهار شرکت مرتبط با شبکه تولید پهپاد در ایران را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

به نظر می‌رسد این تحریم‌های انگلیس و آمریکا نیز مانند تحریم‌های گذشته کشورهای غربی علیه کشورمان به بهانه حمایت از جریان‌های محور مقاومت در منطقه و عملیات تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی با استفاده از موشک‌ها و پهپادهای مختلف و همچنین در راستای حمایت از رژیم کودک کش صهیونیستی صورت می‌گیرد.

کد خبر ۶۰۸۸۷۰۹

مقاومت اسلامی لبنان از حمله گسترده پهپادی به پایگاه نظامی مهم در شمال شهر اشغالی عکا در فلسطین اشغالی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، حزب الله لبنان در بیانیه ای اعلام کرد که حمله پهپادی سنگینی به رژیم صهیونیستی انجام داده است.

در این بیانیه آمده است: در راستای حمایت از ملت استوار فلسطین در غزه و یاری مقاومت شجاع و شریف ان و در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به شهرک عدلون و ترور یکی از رزمندگان، مقاومت اسلامی در ساعت ۱:۴۰ بعد از ظهر امروز سه شنبه ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ در حمله هوایی گسترده با پهپادهای انتحاری مقر فرماندهی تیپ گولانی و مقر فرماندهی یگان ایگوز ۶۲۱ را در پادگان شراگا در شمال شهر اشغالی عکا هدف قرار دادند و تلفات قطعی به آن وارد کردند.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم از رهگیری ۳ هدف هوایی در آسمان نهاریا و عکا خبر داد.

پیش از این رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند پایگاهی نظامی در یکی از شهرک‌های ساحلی در شمال فلسطین اشغالی از جنوب لبنان هدف حمله پهپادی قرار گرفته است.

این منابع تاکید کردند که پهپادها دقیقاً به هدف اصابت کردند.

به دنبال این حمله دود غلیظی در شمال حیفا مشاهده شده است.

کد خبر ۶۰۸۶۶۷۹

یک شب بیاد ماندنی برای مردم غزه

روزنامه القدس العربی چاپ لندن گزارشی را از خبرنگار خود در غزه چاب  کرده که در ان خبرنگار روزنامه مصاحبه هایی با مردم غزه انجام داده ودرباره حمله هواپیماها ی بدون سرنشین و موشکهای ایرانی به صهیونیست ها اشغالگر سوال نموده است.

خبرنگار القدس العربی در گزارش خود نوشته است: مردم غزه از حمله ایران به صهیونیست های اشغالگر خوشحال شده وبا دیدن هواپیماهای بدون سرنشین وموشکهای ایرانی در اسمان غزه ابراز خوشحالی وشعف نموده اند.مردم غزه در مصاحبه با خبرنگار القدس العربی گفته اند : این اولین بار است در تاریخ ، یک کشور اسلامی  رژیم صهیونیستی را مورد حمله وتهاجم قرار می دهد.

ثابت العمور شهروند فلسطینی می گوید حمله ایران مردم فلسطین بویژه مردم غزه  را خوشحال کرد .انها احساس کردند که پس از ۱۹۲ روز تجاوز صهیونیست ها به مردم غزه یک کشور اسلامی همچون ایران از مبارزه انها با اشغالگران  حمایت می کند .

وی تاکید کرد  درصورتی که حمله ایران به سرزمین های اشغالی به هدف خود دست یافت یا هدفش محقق نگردید ،  خوشحالی مردم فلسطین در کوچه وبازار وصف ناشدنی است انها خوشحالند که یک کشور اسلامی همچون ایران انها را در مبارزه شان با رژیم صهیونیستی تنها نگذاشته است.

این شهروند فلسطینی افزود: این اولین شبی بود پس از حدود شش ماه که مردم غزه بدون ترس ووحشت سر بر بالین گذاشتند ، چرا که هواپیماهای اسرائیلی آن شب از آسمان غزه رفتند وشبی بود که هیج فلسطینی به شهادت نرسید.

مرد م  فلسطین ندای الله اکبر از بیمارستان شهدا در دیر البلح در مرکز غزه سردادند وزنان هلهله زنان با دیدن هواپیماهای بدون سرنشین ایران در آسمان غزه از حمله قهرمانانه ایران به صهیونیست های متجاوز وزدن هدف ها در فلسطین اشغالی تمجید کردند .

خانم منال القاضی شهروند فلسطینی از اردوگاه دیر البلح می گوید حمله هوایی ایران قلدری اشغالگران اسرائیلی را نقش بر اب کرد .اشغالگران اسرائیلی در حق غیر نظامیان غزه بیبشترین ظلم را کردند  .امروز برای ما عید است شب یکشنبه اغاز عید فطر در غزه است.

این اواره فلسطینی معتقد است که حمله ایران به اشغالگران صهیونیست اولین پیام حمایت یک کشور اسلامی از مردم غزه در زمانی که اعراب مردم غزه را تنها گذاشتند بود . تاکنون هیچ کشور عربی جرات تهدید اسرائیل را نکرده  است.

این شهروند فلسطینی گفت : روحیه اهل غزه بسیار عالی است .برای اولین بار است احساس راحتی وارامش می کنم ومی دانیم که کسی هست در کنار ما ایستاده است وبا اسلحه از ما حمایت می کند .کمک انسانی اعراب کافی نیست.

اولین شبی که مردم غزه در آرامش خوابیدند.

آلاء قویدر ۳۶ ساله مادر سه فرزند توانست شنبه شب  در اغوش خود سه فرزند خودرا بگیرد ودر ارامش بخوابد.صهیونیست ها شب ها از  هواپیماهای شناسایی  که صدای دلخراش می دهند استفاده می کنند که مردم غزه را ازار دهند وعلیها انها جاسوسی  کنند ونمی گذارند بخوابند.

خانم آلاء می گوید بچه هایم با شنیدن صدای هواپیماهای اسرائیلی وبمباران شهر نیمه شب ها بیدار می شدند ولی شنبه شب توانستند براحتی بخوابند . وی افزود مردم غزه برای اولین بار بود که احساس می کردند که تنها نیستند .

ينتاب لؤي محمود، النازح من مدينة خان يونس إلى رفح، شعور بالفخر والعزة، منذ ليلة أول أمس، عندما رأى الصواريخ الإيرانية تهبط في الأراضي المحتلة.

يقول لـ “القدس العربي”: “أخيرًا وجدنا دولة إسلامية تساندنا، بعد ما يزيد عن ۱۹۰ يومًا ونحن نقاتل وحدنا ويذبح الاحتلال فينا ويهدم بيوتنا على رؤوسنا، فنحن لم نطالع الرد الإيراني على شاشات التلفاز، بل رأيناه بأم أعيننا من سماء رفح”.

ويضيف النازح الأربعيني: “في تاريخ البشرية قاطبة لم تجرؤ دولة عربية أو إسلامية على ضرب دولة الاحتلال مثلما فعلت إيران، أنا كفلسطيني أشعر بالفخر، وصرت أكبّر وأهلل عندما رأيت أكثر من ۳۰۰ صاروخ ومسيرة إيرانية تهاجم هذا الكيان الظالم الغاصب، فرحة كبيرة في كل الشارع الفلسطيني”.

فرحة لؤي بالرد الإيراني لم تقل عن بهجة يعقوب إسماعيل، النازح من شمال ومدينة غزة إلى جنوبي القطاع، الذي فوجئ من داخل خيمته في رفح بالصواريخ الإيرانية تضيء سماء الأراضي المحتلة.

 ويواصل حديثه: “الضربات تضع حدًا لغطرسة الاحتلال، الذي هجّر الغزيين من بيوتهم، وقتل أطفالهم ونساءهم وشيوخهم، وهو أمر أبهج قلوب الأطفال والنساء وأهالي الشهداء والمخطوفين في قطاع غزة”.

ويعتبر النازح الثلاثيني أن الرد الإيراني يمنح الشعب الغزي بعضًا من السكينة والطمأنينة: “إيران أصبحت سندًا لنا بعد الله، صحيح أن هناك دولاً عربية وقفت معنا بالمساعدات الإغاثية، لكن في ليلة الأحد كانت إيران الدرع الحامي للشعب الفلسطيني، وهي دولة إسلامية معروفة بالقوة والهيبة، ونحن نُكنّ لها كل التقدير”.

ويتمنى يعقوب أن تستمر طهران في مساندة الشعب الفلسطيني، وهي “أمنية نازح من قلب رفح في قطاع غزة، نحن والشعب الإيراني على قلب رجل واحد”، معربًا عن أمله أن تواصل إيران، حكومة وشعبًا، مؤازرة الفلسطينيين عسكريًا في وجه آلة البطش الإسرائيلية.

ويصف النازح الفلسطيني صبحي الآغا ما حققته إيران في الأراضي المحتلة بالإنجاز الكبير، فهي المرة الأولى التي تتوجه فيها الطائرات المسيرة والصواريخ الباليستية الإيرانية مباشرة من قلب طهران صوب القواعد العسكرية الإسرائيلية.

ويتابع: “نشعر بالفخر والعزة بعد هذا الإنجاز العظيم، ولكننا كنا نتمنى من الدول العربية أن تشارك إيران ضربتها الجوية لدولة الاحتلال”.

ويرى النازح الخمسيني خلال حديثه لـ “القدس العربي” أن إيران أظهرت للعالم كله ضعف الاحتلال وتواطؤ الدول الغربية معه، لا سيّما أن بريطانيا والولايات المتحدة الأمريكية قد سارعتا للدفاع عن دولة الاحتلال ضد الهجمة الجوية الإيرانية.

وأعرب عن احترام وتقدير جموع الشعب الفلسطيني في غزة للجمهورية الإسلامية الإيرانية، التي “شنت هذا العمل المقاوم، وأضاءت سماء فلسطين، وضربت العمق الإسرائيلي فأوجعته”.

ويعتبر صبحي أن الهجوم الإيراني على إسرائيل بمثابة رسالة واضحة للعالم بأن محور المقاومة في الشرق الأوسط قادر على إزالة دولة الاحتلال “الهشة”، التي “لا تستطيع التحرك دون الدعم الغربي من بريطانيا والولايات المتحدة بالمال والسلاح”.

وأشاد بالتأثير الإيجابي للهجوم على الجبهة الداخلية الفلسطينية: “يكفي الارتباك الذي أصاب المحتل، بينما ارتفعت الروح المعنوية لدى المقاومة والشعب الفلسطيني، فقد تغير الآن مسار الحرب في غزة”.

ومنذ أكثر من ۱۹۰ ليلة، كان قطاع غزة تحت نيران آلة الحرب الإسرائيلية، التي محت مدنًا بأكملها عن الأرض، وقتلت عشرات الآلاف من الفلسطينيين الأبرياء، ضمن حرب إبادة جماعية شردت ملايين الغزيين إلى جنوب القطاع المحاصر.

غزة لن تسير وحيدة.. أفراح فلسطينية تزامناً مع الضربة الإيرانية للاحتلال

غزة- “القدس العربي”: فرحة عارمة اجتاحت شوارع قطاع غزة لدى رؤية الغزيين الصواريخ والمسيرات الإيرانية تحلق في سماء الأراضي المحتلة، الأحد الماضي.

يقول مواطنون، خلال أحاديث منفصلة لـ “القدس العربي”، إن ما حصل هو “تحدٍ يحدث للمرة الأولى في التاريخ من قبل دولة إسلامية ضد الاحتلال الإسرائيلي”.

ويضيف ثابت العمور: “هي ضربة أثلجت صدور الشعب الفلسطيني، ولا سيّما أبناء قطاع غزة، الذين استشعروا، للمرة الأولى منذ ۱۹۲ يومًا، أن هناك من يساندهم في حربهم ضد الاحتلال”.

وأكد: “سواء حققت الضربة الجوية الإيرانية أهدافها في الأراضي المحتلة أم لا، تبقى احتفالات الشعب الفلسطيني في الشوارع لا تُوصف، فرحين بأن هناك دولة إسلامية بحجم إيران لم تتركهم وحدهم في الحرب ضد الكيان الصهيوني“.

العمور: سواء حققت الضربة الجوية الإيرانية أهدافها في الأراضي المحتلة أم لا، تبقى احتفالات الشعب الفلسطيني في الشوارع لا تُوصف

وأشار إلى أنها الليلة الأولى منذ أكثر من ۶ أشهر التي ينام فيها الغزيون دون رعب أو خوف بعد أن اختفت الطائرات الحربية الإسرائيلية من سماء قطاع غزة، وهي الليلة الأولى أيضًا التي لم يسقط فيها أي شهداء فلسطينيين.

ومن مستشفى شهداء الأقصى بمدينة دير البلح وسط قطاع غزة، وثّقت مقاطع فيديو متداولة تكبيرات الغزيين ودوي زغاريد النساء عند رؤيتهم الصواريخ الإيرانية تضيء سماء الأراضي المحتلة، وتصيب أهدافًا عسكرية إسرائيلية.

وترى الفلسطينية النازحة في مخيمات دير البلح منال القاضي أن الضربة الجوية الإيرانية تردع تبجح المحتل الإسرائيلي، الذي مارس شتى صنوف العدوان بحق المدنيين من الغزيين: “هذا يوم عيد بالنسبة لنا. ليلة الأحد هي بداية عيد الفطر المبارك في غزة”.

النازحة الأربعينية تعتقد أن الهجوم الإيراني على الاحتلال الإسرائيلي أول رسالة دعم إسلامية للشعب الغزي في زمن الخذلان العربي، إذ لم تجرؤ أي دولة عربية على التهديد أو التلويح بشن عملية عسكرية ضد إسرائيل.

وأوضحت لـ “القدس العربي” أن معنويات أهل غزة في السماء: “لأول مرة نشعر بارتياح نفسي أن هناك من يقف إلى جوار قضيتنا عسكريًا. الدعم الإنساني والإغاثي العربي غير كافٍ للفلسطينيين”.

دلالات الهجوم الإيراني

أكثر من رسالة ودلالة حملها رد طهران على الاعتداء الإسرائيلي على القنصلية الإيرانية في دمشق، وفقًا للمحلل السياسي ثابت العمور، تتمثل أولى تلك الرسائل في عدم خروج إيران عن سياق الدولي الناظم للعلاقات بين الدول في الحرب والسلم، فكانت طهران أكثر انضباطًا وأخلاقية وإنسانية والتزامًا بالقانون الدولي في هجومها على دولة الاحتلال، بينما ذهبت الأخيرة بعيدًا في الإبادة الجماعية والجرائم التي ترتكبها في قطاع غزة.

أما الرسالة الثانية فتكمن في أن تلك المرة الأولى التي تستطيع فيها دولة شرق أوسطية الإعلان عن رد عسكري على الاحتلال الإسرائيلي.

يعتبر المحلل السياسي الفلسطيني أن “هذا تطور مهم جدًا وسط التطرف اليميني الإسرائيلي والتنكر للقانون الدولي وحتى رغبات الإدارة الأمريكية في التوصل إلى وقف لإطلاق النار في غزة”، خاصة أن الإعلان عن الرد الإيراني قد تزامن مع تهرب الاحتلال من الإعلان عن استهداف القنصلية الإيرانية في دمشق.

العمور يرى أن إرسال إيران هذا الكم من الطائرات المسيرة وصواريخ “خيبر” صوب الأراضي المحتلة في توقيت معلن وواضح بمثابة “رسالة ردع” أن بإمكان طهران مهاجمة تل أبيب في أي لحظة.

وأوضح أن هذا الردع يعني أنه لا يمكن للاحتلال أن يذهب بعيدًا في تلويحه بمهاجمة المحطات النووية الإيرانية، مثلما “كان يتبجح رئيس الوزراء الإسرائيلي بنيامين نتنياهو قبل ۳ سنوات”، وهي الرسالة الثالثة.

رسالة ردع للاحتلال

ويؤكد المحلل السياسي الفلسطيني أن إسرائيل قد تتجرع مرارة الرد الإيراني دون الجرأة على الذهاب بعيدًا ومهاجمة الأراضي الإيرانية، بخلاف ما حدث في السابق عندما تجرأ الاحتلال على شن غارة جوية على الأراضي العراقية أسفرت عن تدمير مفاعل نووي عراقي قيد الإنشاء في العام ۱۹۸۱، وكذلك عندما شارك الاحتلال في العدوان الثلاثي على مصر في العام ۱۹۵۶: “الآن لا يستطيع الكيان الرد على الرد الإيراني”.

العمور يوضح أن ما حدث بمثابة معادلة مهمة جدًا تؤثر على مستقبل المشروع الإسرائيلي في المنطقة، كما أنه “يُعتبر رافعة للشعب الفلسطيني مع إقرار القيادات الفلسطينية والمقاومة في غزة والضفة الغربية أن كل القوى العسكرية والتسليح الذي بحوزة الفلسطينيين يعود الفضل فيه إلى الدعم الإيراني”.

واستدرك: “ورغم ذلك لم تلجأ إيران إلى أذرعها في فلسطين ولبنان والعراق واليمن وسوريا، كما يروج الاحتلال، بل قامت هي شخصيًا بالرد”.

ويضيف: “الشعب الفلسطيني في غزة حصد ثمار هذه المعادلة المريحة والمفرحة، بمعنى أننا لم نُترك وحدنا، بل تحركت دولة إسلامية وردعت الاحتلال، الأهم أننا بمجرد أن أعلنت إيران بدء الرد استطعنا أن ننام بهدوء”.

نازح من غزة: أنا كفلسطيني أشعر بالفخر، وصرت أكبّر وأهلل عندما رأيت أكثر من ۳۰۰ صاروخ ومسيرة إيرانية تهاجم هذا الكيان الظالم الغاصب، فرحة كبيرة في كل الشارع الفلسطيني

وبين أن الرد الإيراني أعطى للمقاومة الفلسطينية فرصة لإعادة ترتيب أوراقها، خلال ۵ أو ۶ ساعات كانت كافية لتحصل حركة “حماس” على استراحة مقاتل وسط خلو الأجواء في غزة من طائرات الاستطلاع والتجسس الإسرائيلية.

ليلة هادئة في غزة

وتلك هي المرة الأولى التي تنام فيها النازحة آلاء قويدر (۳۶ عامًا) في أحضان أطفالها الثلاثة داخل خيمتها في رفح، دون إزعاج من طائرات “الزنانة” الإسرائيلية، وهي طائرة استطلاع صغيرة، يتم التحكم فيها عن بُعد، يستخدمها جيش الاحتلال بغرض التجسس على عناصر المقاومة الفلسطينية، صوتها مزعج جدًا، يُشبه صوت “البعوضة الزنانة”، تؤرق نوم النازحين داخل الخيام ليلًا.

النازحة الثلاثينية تقول إن “أطفالها كانوا يستيقظون في الليل فزعين على صوت الطائرة الزنانة والقصف المدفعي والحربي لجيش الاحتلال، لكنهم في ليلة السبت الأحد استطاعوا أن يناموا دون قلق أو خوف أو رعب”.

 وأشارت إلى أنها المرة الأولى منذ بدء الحرب الإسرائيلية على قطاع غزة في السابع من أكتوبر الماضي، التي يشعر فيها أهل غزة أنهم “ليسوا بمفردهم في وجه آلة الحرب الإسرائيلية”.

ليلة الفخر للشعب الفلسطيني

ينتاب لؤي محمود، النازح من مدينة خان يونس إلى رفح، شعور بالفخر والعزة، منذ ليلة أول أمس، عندما رأى الصواريخ الإيرانية تهبط في الأراضي المحتلة.

يقول لـ “القدس العربي”: “أخيرًا وجدنا دولة إسلامية تساندنا، بعد ما يزيد عن ۱۹۰ يومًا ونحن نقاتل وحدنا ويذبح الاحتلال فينا ويهدم بيوتنا على رؤوسنا، فنحن لم نطالع الرد الإيراني على شاشات التلفاز، بل رأيناه بأم أعيننا من سماء رفح”.

ويضيف النازح الأربعيني: “في تاريخ البشرية قاطبة لم تجرؤ دولة عربية أو إسلامية على ضرب دولة الاحتلال مثلما فعلت إيران، أنا كفلسطيني أشعر بالفخر، وصرت أكبّر وأهلل عندما رأيت أكثر من ۳۰۰ صاروخ ومسيرة إيرانية تهاجم هذا الكيان الظالم الغاصب، فرحة كبيرة في كل الشارع الفلسطيني”.

فرحة لؤي بالرد الإيراني لم تقل عن بهجة يعقوب إسماعيل، النازح من شمال ومدينة غزة إلى جنوبي القطاع، الذي فوجئ من داخل خيمته في رفح بالصواريخ الإيرانية تضيء سماء الأراضي المحتلة.

 ويواصل حديثه: “الضربات تضع حدًا لغطرسة الاحتلال، الذي هجّر الغزيين من بيوتهم، وقتل أطفالهم ونساءهم وشيوخهم، وهو أمر أبهج قلوب الأطفال والنساء وأهالي الشهداء والمخطوفين في قطاع غزة”.

ويعتبر النازح الثلاثيني أن الرد الإيراني يمنح الشعب الغزي بعضًا من السكينة والطمأنينة: “إيران أصبحت سندًا لنا بعد الله، صحيح أن هناك دولاً عربية وقفت معنا بالمساعدات الإغاثية، لكن في ليلة الأحد كانت إيران الدرع الحامي للشعب الفلسطيني، وهي دولة إسلامية معروفة بالقوة والهيبة، ونحن نُكنّ لها كل التقدير”.

ويتمنى يعقوب أن تستمر طهران في مساندة الشعب الفلسطيني، وهي “أمنية نازح من قلب رفح في قطاع غزة، نحن والشعب الإيراني على قلب رجل واحد”، معربًا عن أمله أن تواصل إيران، حكومة وشعبًا، مؤازرة الفلسطينيين عسكريًا في وجه آلة البطش الإسرائيلية.

ويصف النازح الفلسطيني صبحي الآغا ما حققته إيران في الأراضي المحتلة بالإنجاز الكبير، فهي المرة الأولى التي تتوجه فيها الطائرات المسيرة والصواريخ الباليستية الإيرانية مباشرة من قلب طهران صوب القواعد العسكرية الإسرائيلية.

ويتابع: “نشعر بالفخر والعزة بعد هذا الإنجاز العظيم، ولكننا كنا نتمنى من الدول العربية أن تشارك إيران ضربتها الجوية لدولة الاحتلال”.

ويرى النازح الخمسيني خلال حديثه لـ “القدس العربي” أن إيران أظهرت للعالم كله ضعف الاحتلال وتواطؤ الدول الغربية معه، لا سيّما أن بريطانيا والولايات المتحدة الأمريكية قد سارعتا للدفاع عن دولة الاحتلال ضد الهجمة الجوية الإيرانية.

وأعرب عن احترام وتقدير جموع الشعب الفلسطيني في غزة للجمهورية الإسلامية الإيرانية، التي “شنت هذا العمل المقاوم، وأضاءت سماء فلسطين، وضربت العمق الإسرائيلي فأوجعته”.

ويعتبر صبحي أن الهجوم الإيراني على إسرائيل بمثابة رسالة واضحة للعالم بأن محور المقاومة في الشرق الأوسط قادر على إزالة دولة الاحتلال “الهشة”، التي “لا تستطيع التحرك دون الدعم الغربي من بريطانيا والولايات المتحدة بالمال والسلاح”.

وأشاد بالتأثير الإيجابي للهجوم على الجبهة الداخلية الفلسطينية: “يكفي الارتباك الذي أصاب المحتل، بينما ارتفعت الروح المعنوية لدى المقاومة والشعب الفلسطيني، فقد تغير الآن مسار الحرب في غزة”.

ومنذ أكثر من ۱۹۰ ليلة، كان قطاع غزة تحت نيران آلة الحرب الإسرائيلية، التي محت مدنًا بأكملها عن الأرض، وقتلت عشرات الآلاف من الفلسطينيين الأبرياء، ضمن حرب إبادة جماعية شردت ملايين الغزيين إلى جنوب القطاع المحاصر.

 

كلمات مفتاحية

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *