ورود دوباره محور آمریکایی ـ فرانسوی ـ سعودی به خط تشکیل دولت لبنان

منابع لبنانی از ورود دوباره محور آمریکایی ـ فرانسوی ـ سعودی به خط تشکیل دولت لبنان و مانع‌تراشی در این پرونده خبر دادند.

به گزارش  خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه البناء، در شرایطی که ایالات متحده دشمنی خود را با حزب‌الله از پرونده تشکیل دولت لبنان به پرونده بحران اقتصادی و واردات سوخت از ایران به لبنان منتقل کرده و تصمیم گرفته است با اقداماتی همچون انتقال گاز از مصر و وادار کردن لبنان به وام‌گرفتن از صندوق بین‌المللی پول مانع ورود سوخت ایران به لبنان و در نتیجه مانع پیروزی حزب‌الله گردد و بنابراین پرونده دولت لبنان در زمان حاضر در اولویت آمریکایی‌ها نیست و همچنین با توجه به موضع مبهم عربستان سعودی درباره پرونده تشکیل دولت لبنان، به‌نظر می‌رسد دو طرف از ورود مستقیم به این پرونده کنار کشیده‌اند.

بر همین اساس «سعد حریری» نخست وزیر سابق لبنان که چندی قبل از مأموریت تشکیل دولت در این کشور استعفا داد تصمیم گرفته است برای جلوگیری از تشکیل کابینه «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف لبنان مستقیم وارد عمل شود، در این میان نجیب میقاتی تصمیم گرفته است «عبدالله بوحبیب» سفیر سابق لبنان در آمریکا را به‌عنوان وزیر خارجه در دولت آینده معرفی کند که طبق اطلاعات فاش‌شده حریری به آن معترض شد.

اطلاعات درزیافته نشان می‌دهد که این اعتراض سعد حریری از مواضع عربستان سعودی و نیز آمریکا و فرانسه ناشی می‌شود؛ چرا که از نظر سعودی‌ها عبدالله بوحبیب قادر به پیروی از مواضع ریاض در دولت لبنان نیست و همچنین واشنگتن و پاریس نیز تمایل به جلب رضایت عربستان در پرونده دولت لبنان دارند و به همین دلیل است که به‌شکل ناگهانی وارد این عرصه جهت برهم زدن توافق‌های حاصل‌شده میان «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و نجیب میقاتی شده‌اند.

منابع آگاه لبنانی گزارش دادند که تا امروز معادله دولت نه تشکیل شدن بوده است و نه استعفا، و تلاش‌ها و رایزنی‌ها همچنان ادامه دارد. تاریخ دیدار بعدی میان میشل عون و نجیب میقاتی نیز ممکن است روز پنجشنبه باشد که البته گزینه استعفای میقاتی مطرح نیست؛ حتی اگر مأموریت او برای تشکیل کابینه یک ماه طول بکشد چرا که چنین تصمیمی به‌معنای یک شکست بزرگ است و همچنین بعد از استعفای میقاتی هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد و لبنان نمی‌تواند تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری این خلأ سیاسی بزرگ را تحمل کند.

از طرف دیگر روزنامه الاخبار گزارش داد، در حالی که قرار بود دیروز نشستی میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف برگزار شود اما این دیدار به تاریخ دیگری موکول شد. در زمان حاضر هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه راه تشکیل دولت نجیب میقاتی باز است و تیمی که او برای توافق درباره تشکیل کابینه به کاخ ریاست‌جمهوری می‌برد پیشرفت بزرگی را به ارمغان خواهد آورد وجود ندارد.

بر اساس این گزارش بزرگترین شاهد در زمینه عدم پیشرفت پرونده تشکیل دولت لبنان کند شدن سرعت دیدارها میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف است به‌طوری که نمی‌توان تاریخ دقیق برای آنها مشخص کرد.

منابع آگاه از پرونده تشکیل دولت نیز به الاخبار اعلام کردند که در مسائل مربوط به توزیع پست‌های وزارتی و معرفی اسامی وزرا همه چیز به حالت اول بازگشته است.

برخی منابع نیز در این میان معتقدند که نجیب میقاتی به شرایط و خطوط قرمزی که سعد حریری در روند تشکیل دولت برای او مشخص کرده پایبند است و رایزنی‌ها در خصوص این پرونده را با رئیس جمهور طبق مواضع و رضایت حریری دنبال می‌کند، البته جریان المستقبل به‌ریاست حریری اکنون خارج از دایره دولت قرار دارد و سعد حریری به‌عنوان رئیس باشگاه نخست‌وزیران سابق با پرونده تشکیل دولت تعامل می‌کند.

پیشتر منابع آگاه از فضای رایزنی‌ها گزارش دادند در صورتی می‌توان به تشکیل سریع دولت خوشبین بود که دست‌کم اختلاف درباره وزارتخانه‌ها به دو یا سه وزارتخانه محدود شود و علاوه بر آن حتی اگر امروز میقاتی به دیدار عون برود باز هم نتیجه قطعی درباره زمان تشکیل دولت مشخص نیست و البته اگر نجیب میقاتی از الگوی سعد حریری در ارائه ساختار دولت پیروی نکند، شاید بتوان به پیشرفت این پرونده امیدوار بود.

انتهای پیام/+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *